PDA

View Full Version : KUF-BGO: Først med Aeroflot Nord, så SK

DCHalvorsen
30-07-2009, 18:19
Samara – Moskva SHE

Dag og dato Søndag 26. juni 2009
Flight SU 2062
Flyselskap Aeroflot Nord
Ordinær rute 12:45 – 13:25 (CET 09:45 – 11:25)
Fly Boeing 737 5Y0 VP-BRI, bygget 1992
Sete 5A
Pris 483,- Bestilt online hos Aeroflot 20.04.09

Ankom Kurumoch-flyplassen allerede klokken 10:00. Måtte vente tre kvarter innen vi fikk slippe inn til innsjekk. I Russland åpner visst innsjekk to timer før flyavgang. I mellomtiden satt vi i ventesalen og kafeen i kjelleren til terminalen. Det var en god det ventende både oppe og nede.

Temmelig nøyaktig 10:45 ble sikkerhetskontrollen åpnet for oss i det innsjekk for flight 2062 ble annonsert. Pussig nok var det ingen stor sammenstimling av reisende i den forbindelse, så vi tok oss gjennom kontrollen i all mulig ro og mak. Skrankene 9 og 10 var åpne for innsjekk. Pass og e-ticket utskrift ble levert, men det tok år og dag før de fikk ekspedert oss. Det var visst problemer med datamaskinen. To nokså forsagte damer forestod denne operasjonen. Hun ene ville også vite når billettene var kjøpt på Internett, som om det skulle ha noen avgjørende betydning for det hele.

I avgangshallen var det omtrent ingen da vi satte oss ned, bortsett fra en liten gruppe unge selgere som ville prakke på folk Citibank sine produkter. Som bosatte i Norge var vi imidlertid ikke interessant for dem.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/U001.jpg

Fra røykeplassen var det fin utsikt til denne lille godbiten

Så veldig stor trafikk var det ikke på flyplassen denne søndag formiddagen. En S7-flight, også til Moskva, var meldt forsinket, og i tillegg var den en Atlant-Soyoz-flight til Dushambe. Vårt eget fly ankom med reisende cirka 11:30.

I ventetiden frem mot boarding som var annonsert til 12:15 ble avgangshallen langsomt fylt av reisende, og i lukene som ekspederte Aeroflot Nord var det lang og saktegående kø. Nøyaktig 12:15 ble det åpnet for ombordstigning – eller for utgang til buss. Straks den første bussen var sånn noenlunde full, kjørte den ut til flyet på oppstillingsplassen gode 150 meter unna.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/U002.jpg

Flyet vårt tatt to sekunder før fotoforbudet ble innført

Rett ut av bussen fisket jeg frem kameraet mitt for å ta et bilde av flyet. Det gjorde også en fyr rett bak meg. Som vanlig ved ombordstigninger på russiske fly står det alltid en eller flere militsmenn og henger der. I dag var det bare en, men han henvendte seg til oss og sa surt: ”Eto nelzja fotografirovat” – det er forbudt å fotografere. Jeg hadde imidlertid tatt mitt bilde, og la kamerat i lommen. Han andre forsøkte å diskutere saken med militsmannen, men han var ikke interessert i en slik diskusjon.

Om det virkelig er forbudt å fotografere eller ikke på flyplassen, vet jeg ikke. Jeg har nå tatt bilder der før uten at noen har brydd seg. Kanskje er det helst militsmennenes labilitet som er det avgjørende. Overalt i Russland står de og henger og holder vakt på et eller annet, også på steder hvor lite skjer eller hvor folk oppfører seg, som for eksempel ved ombordstigning i et fly. Lite populære er de i befolkningen også. Så for han her – som i tillegg så direkte sur ut – var det kanskje bare en gylden anledning til å bevise om ikke annet for seg selv, at han hadde en jobb å gjøre, han og, nemlig å forhindre at folk tok bilder av en gammel Boeing-maskin.

Boardingkortene var blitt sjekket før vi gikk om bord i bussen, og da vi gikk om bord i flyet, ble det kontrollert igjen ved at tallongen ble revet av. Vi hadde bedt om vindusplass ved innsjekk og fått setene 5A og B, men ingen vindu ved seterad 5. Ved å snylte litt på seterad 4 var det imidlertid mulig å se ganske bra ut.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/U003.jpg

I fjor fløy jeg med Samara Airlines herfra. De er nå konk og flyene hensatt

Jeg så rett bort på et hangarområde. Utenfor stod det Tupolev 154-maskiner i søkk og kav; alle med ”Samara” malt på. Selskapet var en del av AirUnion som gikk konk høsten 2008. De kommer vel neppe i luften igjen, disse maskinene.

Den forsinkede S7-maskinen til Moskva kom taksende forbi. Det var VQ-BCI, en A320-214. Noen gamle skranglebusser av sovjetisk produksjon kom også kjørende forbi. De brakte reisende til Atlant-Soyos-flighten til Dushambe. Bussene stod i stil med flyet, for det var en Tu 154M.

Om bord i vårt fly var det ganske varmt. En ny buss brakte neste heat av reisende og ganske snart var boarding completed. På økonomi var det ganske fullsatt, men foran veggen på biz – seterad 1 – 3 i konfigurasjon 3+2 – var det heller glissent. En mann på seterad 4 godsnakket litt med en flyvertinne og talte etterpå diskré opp en seddelbunke rubler og gikk inn på biz og satte seg.

Landgangen ble kjørt bort, den sure militsmannen forsvant, og snart etter startet motorene. Selv på denne lille filleflyplassen (i vestlig målestokk) opererer man med follow me-biler. Vi tok av cirka 12:45 lokal tid. Været var delvis skyet, lite vind og mellom 25 og 28 grader, tenker jeg.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/U004.jpg

Mat servert av Aeroflot Nord

Oppe i luften varte det ikke så lenge innen serveringen kom i gang. Vi ble tilbudt kaffe / te og vann eller juice, et rundstykke med ost og skinke, der pålegget volummessig utgjorde mer enn bakverket og en liten pose med ganske salte peanøtter; alt sammen helt greit og velsmakende. Kabinpersonalet var litt russiske i kundebehandlingen med stenansikter og mest mulig fravær av øyenkontakt.

Frem til take off hadde det vært til dels ganske hett i kabinen. Oppe i luften gikk friskluftanlegget for fullt, og til slutt ble det så kjølig i kabinen at ikke bare frosne damer klaget, og det ble omtrent et gjengs krav om å skru opp varmen. Det ble gjort, men ikke lenge etter var det så varmt at folk begynte å svette, og temperaturen måtte igjen settes ned. Ellers satt jeg ganske godt i flyet. Knyttenevetesten ble bestått med glans. I kabinen var det for øvrig stille og rolig, og etter at matserveringen var over skjedde det ikke noe særlig.

Vi nærmet oss Moskva, og det var såpass med hull i skydekket at det var lett å få glimt av denne gigantbyen. Men det later til at det er flyforbud over byen. Vi fløy vel nærmes rundt, og når man beveger seg på gateplan i byen er fraværet av passerende fly i luften totalt. Vi tok bakken ca 13:15 lokal tid og hadde da vært halvannen time i luften. Vi takset så mot innenriksterminalen Sheremytovo 1. Så vidt jeg så er det ikke gangbruer der og alle fly har bussforbindelse til og fra terminalen.

Vi stoppet midt mellom parkerte fly fra Aeroflot, Aeroflot Nord og Aeroflot Don. Landgangsbilen stod klar, men ble ikke kjørt inn til flykroppen før det kom noen fine minibusser. Hele tre stykker kom, og ut av hver spratt unge og kledelig vertinner. Så ble det ventet litt innen en dresskledd man gav klarsignal til at landgangen kunne kjøres inntil og døren åpnes. En mann kom ut av flyet fra biz og satte seg i den ene minibussen. De to andre var åpenbart kommet forgjeves. Minibussene forsvant og litt etter kom en vanlig buss. Først da fikk alle vi andre forlate flyet. Bussen var såpass stor at hele økonomi fikk plass i den.

Vi kom raskt inn til terminalen og fant raskt hvilket bånd bagasjen skulle komme på, men så gikk det sakte. Vi ventet cirka 20 minutter før det skjedde noe. Før båndet ble satt i gang, ble det over høytalerne sagt at veldig mye av bagasjen hadde likt utseende, og de oppfordret oss reisende til nøye å kontrollere at vi fikk med oss rett bagasje. Som første stykket på båndet kom reisefølget sin bag, og like etter min koffert.

Så var det å finne terminalen Sheremytovo 2 – utenlandsterminalen. Den ligger ikke vegg i vegg med innenriksterminalen, men på motsatt ende av rullebanen. Utenfor terminal 1 er alt veldig russisk, dvs. et vell av busser, minibusser og taksisjåfører som sier ”taksi”, og ingen skilting eller informasjon om verken det ene eller det andre og i hvert fall ikke på engelsk.

En taksisjåfør ville kjøre oss til toeren for 500 rubler ( ca 100 kroner), men vi fant en minibuss isteden, de såkalte gazellene, en slags linjetaksitjeneste som supplerer bussrutene ved at de kjører samme traseen, men bare mye raskere. Du finner dem overalt i Russland. Det varte litt før gazellen vår kjørte, for sjåføren skulle sjanghaie flest mulig passasjerer. Omsider var han fornøyd og kom rundt og samlet inne penger, 60 rubler fra hver (ca 12 kroner). Billettering er det ikke snakk om, bare sedler som skifter eiere.

Så bar det av gårde i sedvanlig halsbrekkende fart. Jeg fikk et glimt av den utendørs flyutstillingen, og i enden av rullebanen stod det forholdsvis mange flyspottere langs veien. Vi passerte akkurat i det en svær B747 gikk inn for landing i lav høyde. De siste par 100 meterne inn til terminal 2 var preget av absolutt trafikkork, og jeg vet ikke hvor lenge vi stod i den køen.

Det jeg imidlertid vet var at det tok akkurat en time fra vi tok bakken på Sheremytovo til vi fysisk stod inne i terminal 2. Jeg var glad det ennå var tre timer til neste flight som skulle bringe oss via Stockholm til Bergen. Flyreiser uten gjennomgående billetter krydrer spenningen i tilværelsen.

DCHalvorsen
30-07-2009, 18:20
Moskva SHE - Stockholm

Flight SK 731
Flyselskap SAS
Ordinær rute 17:20 (lokal tid = CET ÷ 2) – 17:45
Fly Boeing 737 683 LN-RPW, bygget 1998
Sete 22E

Vi var ankommet Sheremytovo 2, utenlandsterminalen gode tre timer før flyavgang. Ved inngangsdøren til mange (alle ?) russiske flyplasser er det en forholdsvis enkel sikkerhetskontroll. All bagasje sendes gjenneom en screener og du går selv gjennom en slik portal som piper hvis du har for mye metall på deg. Det er tydelig at dette systemet ikke er så nøye lenger. Ved en kontrollpost satt en kontrollør og sov, og ved en annen brydde de seg ikke om enkeltreisende gikk utenom. Og kontrollene kan unngås helt dersom man går inn i terminalen på grunnplanet (ankomsthallen) og derfra tar rulletrappen opp i avgangshallen.

I tiden frem til innsjekk åpnet, satt vi på en Friday’s og spiste middag. Her var servicen overveldende god – nokså uvant til å være Russland, for som kunde i butikker og serveringssteder blir man i beste fall tolerert og i mange tilfeller behandlet som om man er til bry.

Så var det ikke annet for enn å begynne å arbeide, det vil si ta seg gjennom labyrintene som fører frem til flyet. Først er det tollkontroll, og selv om man går på grønt, sitter det tollere og kikker på en, men bryr seg heller lite når det gjelder folk med vestlig utseende og som i tillegg ser ut som turister.

Tre innsjekkluker var betjent for SAS’ flight 731, hvorav en for biz. Det stod en god del folk i alle tre, men fremdriften var normal og vel fremme servicen god, engelskspråklig og forekommende. Vi fikk flyets siste ledige vindusplass.

Neste kø var utreisekontrollen. Denne er også litt tidkrevende fordi alle pass blir sjekket opp mot opplysninger på dataanlegget. Døren til den ene kontrollposten stod åpen, og jeg kunne se hele prosedyren. På skjermen får de både opp passbildet av deg, og et bilde til som muligens er det man må sende inn sammen med visumsøknaden.

Derfra er det kort vei til sikkerhetskontrollen som er stor og streng. Her hadde de en greie for personscanning, hvor man gikk inn i et lite rundt glassbur, måtte stå i profil med hevede hender og så gikk en metallgreie raskt rundt deg. Etterpå blir man manuelt sett over av en kontrollør.

Etter alt dette er man gjennom. Men luften i terminalen var fuktig, varm og tung og jeg gjennomsvett. Det var ikke annet for enn å ta en tur innom en tax free-sjappe og kjøpe en designet t-skjorte, gå på badet (unnskyld – det offentlige toalettet) for en lettere vask av overkroppen og klesbytte.

Flyet stod klart ved gate 20, og ombordsstigning var tilsagt klokken 16:50. Ved nabogaten stod folk og ventet for å komme om bord i Aeroflots avgang til New York. Vi kom om bord til avtalt tid, og flyet ble raskt fylt opp på økonomi. Noen svenske ungdommer, som åpenbart tilhørte ett eller annet idrettslag, gav høylytt uttrykk for sin glede over å kunne forlate Russland. Ja, ja, sånn er det vel når livspyser fra den svenske sosionom- og omsorgsstaten har møtt den noe mer robuste russiske virkeligheten.

Boarding var komplett 17:08 og push back fulgte 17:15, men det varte likevel ennå en halvtime innen vi var i luften. Årsaken til det var et kun en rullebane på Sheremytovo var i bruk i dag, og det var kø for å ta av. Flytiden til Arlanda var beregnet til en time og femti minutter. Været var lettskyet og varmt.

Med på flyet var også en besynderlig reisegruppe med russere, 18 i antall og voksne solide menn i aldersgruppen pluss / minus 50. De så mest ut som et skipsmannskap, men etter hva jeg forstod på samtalen skulle de visst på ferie til Norge. De sjekket inn i biz-skranken, men reiste på økonomi, de gikk i diplomatluken på utreisekontrollen og i avgangshallen hamstret de vodka og øl, og øl drakk de mens de ventet på ombordstigning. På flyet var en så dotrengt at han reiste seg midt under take off og kom bakover i kabinen. Kabinpersonalet holdt på å miste pusten før de fikk ropt ham på plass. Og oppe i luften var det lett å se hvordan de tutet vodka rett fra flaskene. De hadde med seg en reiseleder, en bister mann som nok var nærmere 70 enn 60. Han var rundt og kjeftet, ikke fordi de drakk, men fordi noen hadde kommet for sent til ett eller annet. Og så delte han ut en norsk 200-lapp til hver deltaker, som mange straks omsatte i alkohol hos salgsserveringen. Det var lett å se at noen av dem etter hvert ble ganske beruset, men make til mer stillfarent drikkelag har ikke jeg sett. Flere av dem var stadig på farten i midtgangen for å snakke med sine medreisende, men hele tiden stille og rolig, ingen ukontrollerte latterutbrudd, høylytte kommentarer eller annen støy som følger berusede menneskers selskap. Men den som gikk forbi der de satt, kjente en intens dunst av vodka. Og kabinpersonalet behandlet dem høflig og hyggelig, de var tross alt gode kunder til tross for kunsum av medbrakte drikkevarer.

Vi hadde setene 22E og F, toseteren helt bakerst, og jeg likte meg godt der. Der har man full kontroll på alt som skjer, om ikke annet på økonomi. Eneste ulempen i dag var at vi måtte vente lenge på salgserveringen. De begynte foran, og det var ikke måte på hva folk skulle ha av vått og tørt. Men da den kom, var servicen upåklagelig.

Selv om vi i prinsippet hadde gått nesten en halv time forsinket fra Moskva, lovet cockpiten ankomst Stockholm 10 minutter før rutetid, og den lovnaden holdt de med godt mål; vi landet allerede 17:27.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/U007.jpg

Til tross for tidlig ankomst stresser de reisende med å komme seg av flyet.

I terminalen var det et stykke å gå frem til passkontroll for innreise Schengen. Som schengenborger kom jeg rett til skranken, mens alle russerne på flyet pent måtte stille seg i en lengre og adskillig mer saktegående kø. Så var det en grei sikkerhetskontroll innen vi tok peiling på gate 10A og flyet til Bergen.

DCHalvorsen
30-07-2009, 18:21
Stockholm - Bergen

Flight SK 1481
Flyselskap SAS
Ordinær rute 20:10 – 21:30
Fly Boeing 737 683 LN-RPE, bygget 1999
Sete 17C

Da vi kom til A-piren var det gode to timer til flyet skulle gå. Først spiste vi litt brødmat på en kafé innen vi gikk ut til 10-gatene og satte oss til å vente. Det lå et par reisende og sov på benkene der fra før, ellers var det tomt. Jeg fant raskt ut at det var gode muligheter til å fotografere fly fra vinduet der. Det var lite skinn i glassene og til og med et rekkverk man kunne støtte seg til. Det var vel en bevegelse utenfor på plassen av taksende fly cirka hvert 7. minutt, mest mellomdistansemaskiner, men et hederlig unntak med en A330 til Air China.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/U008.jpg

En mellomdistansemaskin passerer ved gate 10

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/DCHalvorsen/Samara/U009.jpg

Og en langdistanse

En god halvtime før avgang kom vårt fly til gate. Straks gate-personalet viste seg, dannet det seg en lang kø, for i tiden siden vi kom, var det blitt rett så folksomt ved gaten. Til tross for at jeg hadde levd uten nyheter og Internett de siste 14 dagene, lot jeg være å plukke med meg avis. På forsidene var det bare sludder, uansett, så verden var nok fremdeles i orden.

Kabinpersonalet sa at flighten var full, og at folk måtte være litt kreative med plassering av håndbagasje og ikke glemme at den også kunne legges under setene. Fra alle hadde satt seg og frem til take off, var forholdene rundt seterad 17 mildest talt stressende. Tidvis skrek to og tre babyer / småunger noe alldeles forskrekkelig. En russisk gutt i 13-års alderen som reiste sammen med sin mor og far var oppkavet fordi faren var plassert lenger bak i kabinen. På meget dårlig engelsk forsøkte han å få folk til å bytte seter, men ingen brydde seg. I tillegg var det en liten reisegruppe ungdommer med Downs syndrom. Å få disse til å innordne seg kravet om å sitte på plassene sine med beltet fastspent var ikke enkelt, spesielt ikke for en av dem, for han hadde fått for seg at han måtte hilse på alle de omkringsittende. En annen ble ganske febrilsk da han fikk beskjed om ikke å bruke headset og diskman ved sikkerhetsdemo og take off.

Men da flyet tok av ble alle helt stille. Og oppe i luften ordnet alt seg. Babyer og småunger var med ett trygge og tillitsfulle, 13-åringen satt med spill på en elektronisk greie, og han med Downs som skulle hilse på alle viste seg som en artig skrue og humørspreder av rang.

Ellers er det ikke så mye å berette fra denne turen. Kabinpersonalet var stort sett sysselsatt med salg, eller kanskje helst mangel på salg. Jeg fant ut at fra serveringstrallen kjøpte sånn cirka hver 6. reisende ett eller annet, fra taxfree-trallen omtrent ingen til tross for at ordene whisky, konjakk og sigaretter ble ropt ut på torghandlervis da de kom nedover midtgangen.

De i cockpiten hadde mye på hjertet, men det tror jeg knapt noen fikk med seg grunnet dårlig høytalerkvalitet. Det er i prinsippet mye bråk på et fly, men at man ikke har bedre lyd i høytalerne er nesten litt skummelt, spesielt med tanke på viktig informasjon, for ikke å snakke om dersom en faresituasjon skulle oppstå.

Vi tok bakken på Flesland 21:28 og var ved gate i rute to minutter senere. I det jeg gikk ut av flyet, fikk jeg en forsmak på den norske sommerkulden. Bagasjen kom forholdsvis raskt for de som hadde brukt litt tid i taxfree-butikken. Langs veggene der nede stod det mange kofferter og bager, og et par bakkeansatte gikk med mistrøstige ansiktsuttrykk og sorterte og flyttet rundt om på alt dette. Det var mer enn tydelig at det hadde vært problemer ett eller annet sted.

En reise fra Moskva til Bergen med SAS var over. Med fulle fly og i rute var vel både de og vi fornøyde.

Discus
30-07-2009, 19:03
Artig rapport - særlig innenriks-delen!

AirbusTrond
30-07-2009, 20:51
Takk! Utmerket og detaljert rapport, og som sedvanlig med fiffige observasjoner av menneskene på reise.

MD11
31-07-2009, 13:04
Takker for en utmerket rapport fra øst:D Spennende lesning. Så du om det var mye pax på flighten til Dushanbe?

Forvørig så har ikke SAS lært seg at man skal starte med salgsvogner både foran og bak i kabinen for så og møtes på midten.....^_^ Opplevde akkurat det samme selv på OSL-FCO-OSL i sommer.

FlightDeck
31-07-2009, 13:51
Takk for en velskrevet, morsom og innholdsrik rapport. Alltid en glede å lese rapportene dine.

LN-RPE, som du fløy fra Stockholm til Bergen, tilhører SAS Norge - jeg trodde det var SAS Sverige som fløy denne ruten? Eller har selskapene begynt å blandene flyene ettersom de snart skal fly under ett AOC? RPE var for øvrig et av tre 737-600-fly som SAS leide ut til Air Europa i 2003-2004. Etter at den kom tilbake til SAS fløy den uten Scandinavian Airlines-titler helt frem til 2008 - jeg har bl.a. fløyet med den fra Lyon til Oslo (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32644), en av mange nedlagte SAS-ruter.

Forvørig så har ikke SAS lært seg at man skal starte med salgsvogner både foran og bak i kabinen for så og møtes på midten.....^_^ Opplevde akkurat det samme selv på OSL-FCO-OSL i sommer.

Ja, også her har SAS en del å lære av Norwegian! Men det varierer nok litt hos SAS - har opplevd mange ganger at de har begynt i begge ender også.

DCHalvorsen
31-07-2009, 17:14
Takker for hyggelige tilbakmeldinger!!

Til MD11's spørsmål om antall reisende til Dushanbe: Jeg tror ikke det var så veldig mange ut fra størrelsen på bussene de kjørte utover til flyet og det jeg så av tajikere i terminalen. Så vidt jeg har forstått så brukes denne ruten mye av gjestearbeidere fra Tajikistan - de har i Russland omtrent samme status som polske arbeidere i Norge. Men finanskrisen har ført til stopp i mye bygge- og anleggsarbeid i Russland, og det merkes nok godt i Tajikistan.

Til Flightdeck og betraktningene rundt norsk / svensk og LN-RPE. Personalet var i hvert fall svensk, både i kabin og styrehus.

Savipix
31-07-2009, 17:32
SK731/1481 är SKSE linjer och opereras med STO crew.

För övrigt en bra rapport och en fin förberedelse på vad jag har att vänta på SVO :)

EB
01-08-2009, 08:11
Kjempemorsomt å lese fra en verden jeg ikke har opplevd... Bygger ikke seatingen til SAS på hvor mye du har betalt for billetten - da blir det kanskje rart at serveringen kommer først til de som har betalt minst (sitter bakerst)?

FlightDeck
01-08-2009, 09:30
Bygger ikke seatingen til SAS på hvor mye du har betalt for billetten - da blir det kanskje rart at serveringen kommer først til de som har betalt minst (sitter bakerst)?

I prinsippet, ja, men de som sitter på Economy Extra og Business Class får jo servering først. De har ofte en-to i kabinpersonalet som står for all serveringen hos dem. Så er det lurt å begynne med en salgsvogn foran og en bak i Economy, slik at man kommer seg gjennom i løpet av flygningen, særlig om flyet er fullsatt.

TOS
02-08-2009, 12:16
Kjempemorsomt å lese fra en verden jeg ikke har opplevd... Bygger ikke seatingen til SAS på hvor mye du har betalt for billetten - da blir det kanskje rart at serveringen kommer først til de som har betalt minst (sitter bakerst)?

Det er vel ikke nødvendigvis slik at de som har betalt minst sitter bakerst (om du mener seatingen innenfor en gitt klasse). Jeg har mange ganger reist på billige billetter og likevel sittet langt fremme i flyet. 22 timer før avgang virker det iallefall som om hele den gitte klassen i flyet er åpen for valg ved innsjekk over internett.

Flott rapport forresten!

Concorde
03-08-2009, 21:46
Når begynte Air China med A330 på ARN? Regner med at den er litt mer "teknisk innredet" enn 767'en jeg fløy fra PEK..

Savipix
03-08-2009, 22:14
Från sommartidtabellen går CA911/912 med A330-200. En klar förbättring mot gamla 767-200!

Blackhawk
22-08-2009, 22:38
Glimrende rapport, detaljert og interessant å lese!

Jarlabanke Vking
25-08-2009, 15:52
Takker for en utmerket rapport fra øst:D Spennende lesning. Så du om det var mye pax på flighten til Dushanbe?

En herrrrrlig eksotisk rapport!

MD-11; det har rett og slett å gjøre med at de best betalende sitter forrerst i kabinen og policyen er at at disse skal få først.

Chye
26-08-2009, 01:24
Det er folk som ikke jobber i luften som skriver "strenge" rutiner om hvor man skal starte med trallene. Rutinene er forskjellige fra rute til rute. Men noen ganger er det jo avvik pga varierende antall pax osv ;) Noe av argumentene for å begynne med 2 traller forran er mersalg (pax ser vi kommer) og at trallene er fullest lengst fra galley, mindre løping. Noe jeg er helt enig i på fulle og lange flighter.