Log in

View Full Version : No ser eg atter slike fjell og dalar


Discus
28-07-2009, 20:53
Så var det tid for en stunt-tur i EU igjen, på lik linje med fjorårets alpetur. http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38099

Her kommer en liten rapport med litt om flyturen og flyplasser, og noen andre highlights, var litt spent på om turen ville bli like bra som fjorårets og kunne kalles "Det gode liv i EU - del 2". Følg med så finner du ut av det.

På kort varsel og forholdsvis lite planlagt satte man kursen mot OSL før den gale hanen våknet. Eneste som var planlagt var et par delvis ubekreftede billetter til MUC og en leiebilbestilling for noen dager. Det viste seg at an ikke fullsatt A321 skulle ta oss sydover, og siden gardinen stod på rad seks el.l. fikk vi til og med plasser i "mini-kabinen" som ble mellom C-klasse og dør 2. En tre-seter på to personer er helt greit.

Vi kom oss av gårde på en eller annen bane. Det var til vår store overraskelse (not) standard LH-servering. Maten hadde nok kommet opp dagen i forveien, for den kunne man nesten ha brukt som slagvåpen. Det ble alkoholfritt til frokost siden autobahn ventet i andre enden.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/17072009334.jpg

Litt skuffende ble det bare en runde drikkeservering. Kunne sikkert he bedt om mer å drikke, men de kom bare plutselig og samlet inn alt rusk og rask uten å spørre om mer, så da gadd jeg ikke.


Den observante ingeniør oppdaget også at selv om LH har 2+2-seating i C-klasse, slik SAS og BA har, så har de bredere seter ved hjelp av et lite enkelt triks - armlene vippes til siden. Smart løsning :up:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/17072009336.jpg

Ferden gikk ganske langt øst, og vi passerte øst for Rostock og over Berlin før vi deiset ned i MUC omtrentlig på rutetid. Det ble ikke bussgate denne gangen, og vi kom raskt av flyet og siktet på Mietwagen.

Mellom terminal 1 og 2 er det også en stilriktig pølsebod med skikkelig motor og blinkende strobes:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3467.JPG

Bort til Avis og hurtigskranken. Det ble delt ut nøkler til en BMW 523i. Ved leiebilgarasjen var det også noen som hadde forsøkt å parkere en polo:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3475.JPG

Siden ingen ting var planlagt på forhånd ble det en kjapp rådslagning og planlegging i bilen. Været sjekker man jo alltid før man skal på (fly)tur og det så ut som det kom en front med nedbør fra nordvest så vi antok at det var best å komme seg syd for alpene. Kursen ble staket ut og før lunsj ble innatt utenfor EU, hadde vi vært innom to andre land i tillegg til Tyskland. Lunsj ble inntatt i Sveits, sør for Bodensjøen og Liechtenstein hadde fått en kjapp visitt siden landet allikevel lå der. Østerrike sneiet vi også så vidt innom. Før middagstid var vi atter i EU og Nord-Italia som ble første overnatting.

Det varslede grumseværet møtte vi på vei sydover og det passerte også en del i løpet av natten. Det blir et voldsomt leven når det tordner i alpene og man får ekko fra alle mulige steder :wow:

Ferskvanns-hydrofoil på Comosjøen:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3488.JPG

Siden vi var på god vei sydover fortsatte vi den veien neste dag. Milano ble passert i sneglefart og så var det etter hvert valg om "høyre eller venstre" da det bare var vann rett forut. Vi tok til høyre ved Genova og tok for oss den italienske rivieraen litt nærmere.

I korte trekk kan man si det var lørdag, det var mange pensjonister der, mange gamle støvete hoteller i området og de var alle fullbooket (hotellene, altså). Som tidligere nevnt, turen var helt uten mål og planer, men de beste opplevelsene får man ofte av slike turer. Valget stod mellom å fortsette vestover mot Nice og få med seg enda et par land eller kjøre nordover igjen og se om det var ledig rom i et eller annet krypinn i innlandet. Valget falt på det siste, og i ettertid angrer man ikke på det.

Vi kom til Albenga på kysten og tok til høyre opp i fjellene, en liten svingete fjellvei som førte mot Torino. Det var blitt ettermiddag og var tid for noe middag etterhvert også. Rundt en sving så vi ruiner av et gammelt slott på en topp, og tok av til høyre opp til en landsby, Castelvecchio di Rocca Barbena. Der var det både husrom, hjerterom, mat og drikke å få, deilig ren fjelluft, stille og fredelig var det også. Fant et lite "hotell" hvor de hadde en ledig leilighet i "gamlebyen" vi kunne få får en natt.

:exclaimation Advarsel: Fravær av et et glass god italiensk vin nå kan gi en redusert opplevelse det neste avsnittet!

Discus
28-07-2009, 21:01
Da er du tilbake med vin i glasset? OK - her kommer det bilder fra Castelvecchio og Casa Cambi, og jeg lar bildene stort sett tale for seg ^_^

Vi parkerte bilen og kikket opp på dette. Leiligheten vi fikk leie ligger litt til venstre for midten på bildet:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3586.JPG

På vei gjennom hovedgata:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3592.JPG

Og inngangen:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0410.jpg

Privat terrasse:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3689.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0330.jpg


Litt landsbybilder:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3606.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3715.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3725.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3748.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0377.jpg

Casa Cambi:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0458.jpg

Trangt - kun plass til små biler!

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3773.JPG


Mat og drikke hadde de også - fyll opp vinglasset nå, fortsettelse følger med mat-bilder.

Discus
28-07-2009, 21:06
Middag ble inntatt i solnedgang i hagen, under drueklasene og oliventrærne.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0347.jpg

Tradisjonell fireretters, ingen meny eller vinkart. Her var det spørsmål om middag (ja/nei) og vin (rød/hvit).

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/18072009341.jpg

Frokostsalen:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0465.jpg

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/19072009347.jpg


Du finner Casa Cambi på http://www.casacambi.it De har ofte skandinaviske gjester og verten var stødig i engelsk. Vertinnen skjønte noe engelsk, men det gikk mest i tegnspråk. Helt greit. Det er (iflg. Google) kun 13 mil fra Nice så er man der nede og ønsker en overnatting i Italia så kan det anbefales på det sterkeste. Burde kunne få det dekket på blå resept hvis man har magesår eller høyt blodtrykk pga. stress :lol:

Turen gikk nordover retning MUC etter frokost da det var 36 timer til flyet hjem skulle gå. Planen var en overnatting underveis en eller annen plass i vanlig stil. Alpene var krysset en gang allerede, på vei sydover på en liten fjellvei som en avstikker, planen var å krysse St Bernhard-passet via turistveien på toppen (og ikke hullet i fjellet). Turen gikk derfor nordover forbi Torino og til Aosta hvor det "tilfeldig vis" var en flyplass og klokken var lunsj. Men det var nå ting begynte å skjære seg. Flyplassen var der, men rullebanen var borte, så da droppet vi det. Siktet på passet som er oppkalt etter hunden med tønne under halsen (eller omvendt). Lunsj ble inntatt oppe i fjellsiden.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0525.jpg


Passet og grensen ble krysset i omlag 2400m høyde. Vi var igjen nord for alpene, ute av EU og inne i Sveits.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0521.jpg

Og her hjemme sier man at det er så vanskelig å bygge veier pga. terrenget. Det er tydlig vis ikke noe problem i Italia, hovedveien går på innelukket bru, og "klumpen" er innebygd bom- og tollstasjon.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3863.JPG

Gleden var kortvarig for i Sveits var det også en gjeng tullinger på sykkel som skulle sykle rundt Frankrike, men som helt klart hadde bommet på veien og landet. Et eller annet gjorde at de hadde forkjørsrett og nede i alpelandene er det ikke bestandig mange alternative veier i nærheten. Etter ytterligere 30 minutter var vi atter i Italia og hadde krysset alpene for andre gang denne dagen. Tilbake til Aosta og vestover og vips, etter enda en halv time var vi i Frankrike og hadde krysset alpene for tredje gang. Hullet i fjellet under Mt Blanc ble redningen.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0572.jpg

Etter ulykken for en del år siden er det ekstrem fokus på sikkerhet. Alle tunge kjøretøyer må sjekkes for varmeutvikling før de får kjøre inn, lastebilder kjøres i kolonne med følgebiler foran og bak. Minimumsavstanden mellom biler er 150m og hastigheten er min 50 km/t maks 70 km/t.

Frankrike var fritt for syklister, de var jo i Sveits så det ble retning Geneve og overnatting i Sveits ikke langt fra Bern. Ting så lyst ut, alpene var krysset fire ganger på få dager, men ingen "tilfeldige" (operative) flyplasser var besøkt så langt.

Discus
28-07-2009, 21:08
Avstandene er heldigvis korte, så det ble tid til en stopp i Zurich på vei mot MUC. Og hva er vel mer naturlig enn å stoppe på flyplassen for litt mat og drikke? :rolleyes:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3953.JPG

Hmmmm....vi havnet på motsatt side av terminalen, men der var det også mange hyggelige folk og en liten kafé :cool:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0633.jpg

ZRH er en flyplass der man kan bilder av fly med vidvinkel:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0699.jpg

*kremt kremt* :8: ZRH er en flyplass der man kan bilder av fly med vidvinkel, sa jeg:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/IMG_0638.jpg

Og kommer man seg i posisjon så behøver man heller ikke få med gjerdet:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3970.JPG

Også en del folk på taket av terminal 2(?)

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_4011.JPG


For flere bilder fra ZRH: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=49088

Discus
28-07-2009, 21:14
Fra ZRH gikk turen via Østerrike og tyske autobaner til MUC, der det ble tid til en liten tur utendørs:

Spotter-pyramiden, man kan gå dit fra Terminal 1. Gå ut på gata ved 1A og hold til venstre, det tar ca 30 min i raskt tempo.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_4164.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_4176.JPG

KjØLig drikke og mat har de også :cheers:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/20072009355.jpg


Ikke veldig mye spennende å se fra toppen, men tok med denne til Martin:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_4204.JPG


Og forresten - hvis man skal på sykkeltur i Tyskland, hvorfor ikke MUC rundt?

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_4173.JPG

Det var plass til oss på kveldsflyet hjem, og det ble den vanlige serveringen (droppet brød-klubba)

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/20072009356.jpg

Atter en gang, kun en runde med servering, samle sammen søppel og borte var de. Har det skjedd noe med LH eller var vi bare uheldige? Ja, jeg vet man kan be om mer, men det er jo mye koseligere dersom de spør om man ønsker noe mer. I fjor var de to runder før det var gått en time.

Uansett kan man ikke klage for mye, LH har et bra produkt og en fin flyplass. De serverer gratis aviser, kaffe og te flere steder i terminal 2, mens hos SK kan man få lov til å kjøpe kaffe ombord.

Man oppdager også hvor fin og smidig MUC er når man kommer til OSL og får alt "midt i trynet". Ankom på gate 39, og hva må man da? Jo man må gå en lang omvei fordi de har byget en restaurant der korteste vei var før. Når man så kommer på nordsiden så står samtlige rullende fortau bom stille. Flighten hjem var forresten full, tror det var en del missed connections m.m. som de hadde samlet opp, og bortsett fra litt fraværende service var det en helt fin flight i LHs A320, som vanlig plettfri utseende inn- og utvendig.

Så en kjapp sammenligning:

MUC vs ZRH: 1-1

Bedre utvalg av mat i MUC, også imponerende spotterpyramide de har laget der. I tillegg har de noen gamle fly på utstilling, modellbutikk og besøkssenter. På ZRH var vi mye nærmere banen(e), man kunne ta seg en kjØLig drikke mens man satt og så på trafikken og det var godt tilrettelagt for fotografering.

Audi A4 TDI manuell i fjor vs BMW 525i automat i år: 1-0

BMWen var ikke dårlig, men en så stor og dyr bil hadde jeg forventet litt mer av. A4en lå bedre på veien, den hadde helt klart et bedre navigasjonssystem. BMWen hadde et par småting som var litt bakvendt, eks. automatgiret forover når du skal bakover og omvendt. Også noe knotete hendel-løsning for cruiscontrol, fjernlys og blinklys. Veldig jevnt, men Audien vinner på (mage-)følelse og drivstofforbruk.


LH (2008) vs LH (2009): 1-0

Kun en runde med drikkeservering begge veier i år, og ellers var besetningen stort sett fraværende med unntak av når de ryddet søppel. I fjor rakk de to runder med servering ila. en times tid og var mer synlig.


Oppsummert:


Dager: 4
Flyging: 2637 km
Bil: 1981 km
Valutaer: 2
Land: 6


Takk for Schengen og Euro - det gjør livet enkelt...og ikke minst veier som bygges for biltrafikk :thumbup

...og alle var enige om at de hadde hatt en bra tur i og utenfor EU :EU

*the end*

AirbusTrond
28-07-2009, 21:44
Kjempeflott! Takk for turen. Blir inspirert til å endelig prøve Italia+Frankrike neste år.

Det med bare en runde med servering hos LH er vel dessverre ikke helt tilfeldig på OSL-MUC-SOF, SOF-MUC-OSL var det bare en servering på alle strekkene, bortsett fra SOF-MUC. Temmelig skuffende, spesielt på den siste kveldsturen MUC-OSL.

Bizflyer
28-07-2009, 21:55
Fin og artig tripreport!

Takk skal du ha!

BF:cool2

Martin
28-07-2009, 21:59
Nydelig! Om ikke italiensk vin, så ble det hvertfall en stor mengde makaroni til kjøttkakene.

Har aldri hatt noe "forhold" til Italia, men nå ser jeg at jeg får lyst til å dra dit. Den terassen ser ut til å være et flott sted å tilbringe en uke for å kjØLe seg ned litt. Eller hva med noen dager med "vidvinkelfotografering" på ZRH?

Takker for flott TR :)

EB
28-07-2009, 22:15
Fantastisk...nå må det planlegges turer til nye områder i Italia og også Sveits.

Someone
28-07-2009, 22:28
Fin rapport

BMWen hadde et par småting som var litt bakvendt, eks. automatgiret forover når du skal bakover og omvendt. Også noe knotete hendel-løsning for cruiscontrol, fjernlys og blinklys.

Det er mye en tilvenningssak. Etter å bli vant til BMWs møte å gjøre det på så føles plutselig det andre veldig rart.

SNSK
28-07-2009, 22:55
Dette var veldig bra....
Det var en i huset her:DEN som likte Casa Cambi sinnsykt godt....


SNSK

Discus
29-07-2009, 14:00
Det er mye en tilvenningssak. Etter å bli vant til BMWs møte å gjøre det på så føles plutselig det andre veldig rart.

Helt sikkert en tilvenningssak. Har kjørt lite BMW, men mye annet forskjellig og synes det er mindre overgang mellom andre merker enn det var til BMW. Uansett en helt fin bil,men det bør det også være.


Det var en i huset her:DEN som likte Casa Cambi sinnsykt godt....

Overrasker ikke, dere har vel sett flere av bildene tipper jeg. Ikke så barnevennlig sted (dvs. ingen ting å gjøre for barn), så dere får ta en voksen-weekend med fly til Nice.

:ITA

LN-AFG
29-07-2009, 23:12
Flott rapport Discus, var borti samme greien med BMW vs Audi da jeg leide bil i Danmark. Irriterende å sette på blinklyset for feltskifte, og så ha vanskeligheter med å få det til å slå seg av.

Someone
29-07-2009, 23:39
Flott rapport Discus, var borti samme greien med BMW vs Audi da jeg leide bil i Danmark. Irriterende å sette på blinklyset for feltskifte, og så ha vanskeligheter med å få det til å slå seg av.

BMW har såkalt "komfortblink". Et raskt trykk ned og den blinker 3 ganger. Helt ned og den blinker lenge.

SudCaravelle
30-07-2009, 12:12
BMW har såkalt "komfortblink". Et raskt trykk ned og den blinker 3 ganger. Helt ned og den blinker lenge.

Dette er nok en genial funksjon som BMW (og Mercedes + Porsche) har hatt en god stund. Overgangen fra lekebil til skikkelig bil kan ofte bli litt brå :p

SNSK
30-07-2009, 12:16
Dette er nok en genial funksjon som BMW (og Mercedes + Porsche) har hatt en god stund. Overgangen fra lekebil til skikkelig bil kan ofte bli litt brå :p

Hvis ikke jeg tar helt feil så har vel VW hatt "komfortblink" en stund de også...

BSSW
30-07-2009, 12:20
Dette er nok en genial funksjon som BMW (og Mercedes + Porsche) har hatt en god stund. Overgangen fra lekebil til skikkelig bil kan ofte bli litt brå :p
Det der hadde leiebilen min i Houston også (Chrysler Sebring), men jeg fant det til å være irriterende å bruke enkelte ganger. Noen ganger så blinket den kun 1 gang og andre ganger 3-4 ganger. Nå har det kanskje noe med hastigheten man holder å gjøre, (fikk ikke testet det ut...) men det var alikevel plagsomt da jeg ikke visste om den kom til å blinke en eller flere ganger...

Genial funksjon? Vet ikke om jeg er like enig...

SudCaravelle
30-07-2009, 12:22
Det der hadde leiebilen min i Houston også (Chrysler Sebring), men jeg fant det til å være irriterende å bruke enkelte ganger. Noen ganger så blinket den kun 1 gang og andre ganger 3-4 ganger. Nå har det kanskje noe med hastigheten man holder å gjøre, (fikk ikke testet det ut...) men det var alikevel plagsomt da jeg ikke visste om den kom til å blinke en eller flere ganger...

Genial funksjon? Vet ikke om jeg er like enig...

Nei, man må jo tenke på dette med å trykke spaken helt ned eller gi den et lite støt.. ;)

Discus
30-07-2009, 12:26
Ulempen med BMW er at hendelen alltid står i midtstilling selv om blinklyset står på.

...back to topic ;)

SudCaravelle
30-07-2009, 12:30
Ulempen med BMW er at hendelen alltid står i midtstilling selv om blinklyset står på.

...back to topic ;)

Enig back to topic - (BMW er litt bil for bilkjørere) ;)