Discus
28-07-2009, 20:53
Så var det tid for en stunt-tur i EU igjen, på lik linje med fjorårets alpetur. http://forum.scanair.no/showthread.php?t=38099
Her kommer en liten rapport med litt om flyturen og flyplasser, og noen andre highlights, var litt spent på om turen ville bli like bra som fjorårets og kunne kalles "Det gode liv i EU - del 2". Følg med så finner du ut av det.
På kort varsel og forholdsvis lite planlagt satte man kursen mot OSL før den gale hanen våknet. Eneste som var planlagt var et par delvis ubekreftede billetter til MUC og en leiebilbestilling for noen dager. Det viste seg at an ikke fullsatt A321 skulle ta oss sydover, og siden gardinen stod på rad seks el.l. fikk vi til og med plasser i "mini-kabinen" som ble mellom C-klasse og dør 2. En tre-seter på to personer er helt greit.
Vi kom oss av gårde på en eller annen bane. Det var til vår store overraskelse (not) standard LH-servering. Maten hadde nok kommet opp dagen i forveien, for den kunne man nesten ha brukt som slagvåpen. Det ble alkoholfritt til frokost siden autobahn ventet i andre enden.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/17072009334.jpg
Litt skuffende ble det bare en runde drikkeservering. Kunne sikkert he bedt om mer å drikke, men de kom bare plutselig og samlet inn alt rusk og rask uten å spørre om mer, så da gadd jeg ikke.
Den observante ingeniør oppdaget også at selv om LH har 2+2-seating i C-klasse, slik SAS og BA har, så har de bredere seter ved hjelp av et lite enkelt triks - armlene vippes til siden. Smart løsning :up:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/17072009336.jpg
Ferden gikk ganske langt øst, og vi passerte øst for Rostock og over Berlin før vi deiset ned i MUC omtrentlig på rutetid. Det ble ikke bussgate denne gangen, og vi kom raskt av flyet og siktet på Mietwagen.
Mellom terminal 1 og 2 er det også en stilriktig pølsebod med skikkelig motor og blinkende strobes:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3467.JPG
Bort til Avis og hurtigskranken. Det ble delt ut nøkler til en BMW 523i. Ved leiebilgarasjen var det også noen som hadde forsøkt å parkere en polo:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3475.JPG
Siden ingen ting var planlagt på forhånd ble det en kjapp rådslagning og planlegging i bilen. Været sjekker man jo alltid før man skal på (fly)tur og det så ut som det kom en front med nedbør fra nordvest så vi antok at det var best å komme seg syd for alpene. Kursen ble staket ut og før lunsj ble innatt utenfor EU, hadde vi vært innom to andre land i tillegg til Tyskland. Lunsj ble inntatt i Sveits, sør for Bodensjøen og Liechtenstein hadde fått en kjapp visitt siden landet allikevel lå der. Østerrike sneiet vi også så vidt innom. Før middagstid var vi atter i EU og Nord-Italia som ble første overnatting.
Det varslede grumseværet møtte vi på vei sydover og det passerte også en del i løpet av natten. Det blir et voldsomt leven når det tordner i alpene og man får ekko fra alle mulige steder :wow:
Ferskvanns-hydrofoil på Comosjøen:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3488.JPG
Siden vi var på god vei sydover fortsatte vi den veien neste dag. Milano ble passert i sneglefart og så var det etter hvert valg om "høyre eller venstre" da det bare var vann rett forut. Vi tok til høyre ved Genova og tok for oss den italienske rivieraen litt nærmere.
I korte trekk kan man si det var lørdag, det var mange pensjonister der, mange gamle støvete hoteller i området og de var alle fullbooket (hotellene, altså). Som tidligere nevnt, turen var helt uten mål og planer, men de beste opplevelsene får man ofte av slike turer. Valget stod mellom å fortsette vestover mot Nice og få med seg enda et par land eller kjøre nordover igjen og se om det var ledig rom i et eller annet krypinn i innlandet. Valget falt på det siste, og i ettertid angrer man ikke på det.
Vi kom til Albenga på kysten og tok til høyre opp i fjellene, en liten svingete fjellvei som førte mot Torino. Det var blitt ettermiddag og var tid for noe middag etterhvert også. Rundt en sving så vi ruiner av et gammelt slott på en topp, og tok av til høyre opp til en landsby, Castelvecchio di Rocca Barbena. Der var det både husrom, hjerterom, mat og drikke å få, deilig ren fjelluft, stille og fredelig var det også. Fant et lite "hotell" hvor de hadde en ledig leilighet i "gamlebyen" vi kunne få får en natt.
:exclaimation Advarsel: Fravær av et et glass god italiensk vin nå kan gi en redusert opplevelse det neste avsnittet!
Her kommer en liten rapport med litt om flyturen og flyplasser, og noen andre highlights, var litt spent på om turen ville bli like bra som fjorårets og kunne kalles "Det gode liv i EU - del 2". Følg med så finner du ut av det.
På kort varsel og forholdsvis lite planlagt satte man kursen mot OSL før den gale hanen våknet. Eneste som var planlagt var et par delvis ubekreftede billetter til MUC og en leiebilbestilling for noen dager. Det viste seg at an ikke fullsatt A321 skulle ta oss sydover, og siden gardinen stod på rad seks el.l. fikk vi til og med plasser i "mini-kabinen" som ble mellom C-klasse og dør 2. En tre-seter på to personer er helt greit.
Vi kom oss av gårde på en eller annen bane. Det var til vår store overraskelse (not) standard LH-servering. Maten hadde nok kommet opp dagen i forveien, for den kunne man nesten ha brukt som slagvåpen. Det ble alkoholfritt til frokost siden autobahn ventet i andre enden.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/17072009334.jpg
Litt skuffende ble det bare en runde drikkeservering. Kunne sikkert he bedt om mer å drikke, men de kom bare plutselig og samlet inn alt rusk og rask uten å spørre om mer, så da gadd jeg ikke.
Den observante ingeniør oppdaget også at selv om LH har 2+2-seating i C-klasse, slik SAS og BA har, så har de bredere seter ved hjelp av et lite enkelt triks - armlene vippes til siden. Smart løsning :up:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/17072009336.jpg
Ferden gikk ganske langt øst, og vi passerte øst for Rostock og over Berlin før vi deiset ned i MUC omtrentlig på rutetid. Det ble ikke bussgate denne gangen, og vi kom raskt av flyet og siktet på Mietwagen.
Mellom terminal 1 og 2 er det også en stilriktig pølsebod med skikkelig motor og blinkende strobes:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3467.JPG
Bort til Avis og hurtigskranken. Det ble delt ut nøkler til en BMW 523i. Ved leiebilgarasjen var det også noen som hadde forsøkt å parkere en polo:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3475.JPG
Siden ingen ting var planlagt på forhånd ble det en kjapp rådslagning og planlegging i bilen. Været sjekker man jo alltid før man skal på (fly)tur og det så ut som det kom en front med nedbør fra nordvest så vi antok at det var best å komme seg syd for alpene. Kursen ble staket ut og før lunsj ble innatt utenfor EU, hadde vi vært innom to andre land i tillegg til Tyskland. Lunsj ble inntatt i Sveits, sør for Bodensjøen og Liechtenstein hadde fått en kjapp visitt siden landet allikevel lå der. Østerrike sneiet vi også så vidt innom. Før middagstid var vi atter i EU og Nord-Italia som ble første overnatting.
Det varslede grumseværet møtte vi på vei sydover og det passerte også en del i løpet av natten. Det blir et voldsomt leven når det tordner i alpene og man får ekko fra alle mulige steder :wow:
Ferskvanns-hydrofoil på Comosjøen:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200907EU/DSC_3488.JPG
Siden vi var på god vei sydover fortsatte vi den veien neste dag. Milano ble passert i sneglefart og så var det etter hvert valg om "høyre eller venstre" da det bare var vann rett forut. Vi tok til høyre ved Genova og tok for oss den italienske rivieraen litt nærmere.
I korte trekk kan man si det var lørdag, det var mange pensjonister der, mange gamle støvete hoteller i området og de var alle fullbooket (hotellene, altså). Som tidligere nevnt, turen var helt uten mål og planer, men de beste opplevelsene får man ofte av slike turer. Valget stod mellom å fortsette vestover mot Nice og få med seg enda et par land eller kjøre nordover igjen og se om det var ledig rom i et eller annet krypinn i innlandet. Valget falt på det siste, og i ettertid angrer man ikke på det.
Vi kom til Albenga på kysten og tok til høyre opp i fjellene, en liten svingete fjellvei som førte mot Torino. Det var blitt ettermiddag og var tid for noe middag etterhvert også. Rundt en sving så vi ruiner av et gammelt slott på en topp, og tok av til høyre opp til en landsby, Castelvecchio di Rocca Barbena. Der var det både husrom, hjerterom, mat og drikke å få, deilig ren fjelluft, stille og fredelig var det også. Fant et lite "hotell" hvor de hadde en ledig leilighet i "gamlebyen" vi kunne få får en natt.
:exclaimation Advarsel: Fravær av et et glass god italiensk vin nå kan gi en redusert opplevelse det neste avsnittet!