View Full Version : H1N1 - påvirker det deg og dine reiseplaner?
jcnorway
27-07-2009, 08:54
I følge direktøren i Helsedirektoratet så forventer han "fri smitte", det vil si smitte mellom personer på samme måte som ved en vanlig sesonginfluensa, i løpet av uker, kanskje dager (kilde: http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=564723).
Slik jeg har forstått det så smitter H1N1 gjennom dråpesmitte. Hvordan fungerer egentlig ventilasjonssystemet ombord på et passasjerfly? Si at det er en som har H1N1 som sitter og hoster jevnt og trutt gjennom en flyreise. Hvor stor risiko utsettes resten av passasjerene ombord for når man vet at det er resirkulert luft i kabinen?
Og hvordan påvirker alle disse skriveriene og spådommene om H1N1 deg i hverdagen og dine reiseplaner?
Jeg for min del er litt mer oppmerksom enn normalt når det gjelder håndhygiene. Skal reise til USA neste uke og ser ingen grunn til å unngå/redusere reiseaktiviteten. Så lenge man tar sine forhåndsregler og er nøye med hygienen, så mener jeg man har gjort det man kan. For reise skal jeg uansett (så lenge man selv er frisk og rask selvfølgelig:)).
Jeg skal til USA i tre uker i sept/okt...og vurderer å avlyse hvis det blir verre enn nå.
Er litt engstelig for å bli smittet, for så å bli sittende fast der borte.
Blir jo ikke noe hyggelig ferie heller, når man skal gå rundt og passe på hele tiden...så jeg håper nesten på at jeg får influensaen så fort som mulig nå, hehe.
MVH
Tommy
Molinari
27-07-2009, 10:03
Reiser til London til helgen. Forhåndsregler er taxi fremfor tube og desinfiksjonsveske lett tilgjengelig.
Leste på sidene til britiske helsemyndigheter at man skal fortsette å leve som vanlig. Så da blir det vel til det da....
Påvirker meg ikke i det hele tatt. Lever og reiser helt som normalt. Blir jeg syk så blir jeg syk og sånn er det med den saken. Det er jo ikke noe annet enn en bortimot helt vanlig influensa
Men dere ser ikke det virkelige poenget. Svineinfluensaen er ikke en spesielt farlig sykdom, men den er visstnok veldig smittsom, og kan gi mange mennesker en uke eller to med sykefravær.
Se for dere at 40% av flygerne, cabinpersonell, flymekanikere, flygeledere og/eller lokførere er borte fra jobben på en gang på grunn av influensa.
tenker det kommer til å ha en viss impact på reiseplanene, eller rettere sagt gjennomføringen av reiseplanene.
Får håpe det ikke blir så ille.
The Ticketor
27-07-2009, 10:38
Det påvirker ikke mine reiseplaner på noen som helst måte. Jeg ser på det på samme måte som Someone. Det skal mere enn dette til for å holde meg hjemme.
Bizflyer
27-07-2009, 10:41
Det kan jo være greit å ta noen forhåndsregler. Selv legger jeg kroppen på sprit så ofte som mulig for å være motstandsdyktig. :colgate:
på flyplassen i BKK gikk alle med munnbind. Kanskje det kunne være noe? Eller hva med en burka for å være helt sikker?
Ja jeg bare spør! Er det forøvrig rart at jeg drikker? :drunk:
BF:cool2
Synes det er helt naturlig å være ekstra påpasselig med håndhygiene osv. i disse dager, men blir man smittet så blir man smittet. Har man anledningen til, uten altfor mye bry, å unngå store sammenkomster av mennesker så hvorfor ikke. Antar at folk flest ikke vil bli syke unødvendig...
Slutten av uken skal jeg til fjells i Østerdalen som vel fortsatt ligger i et fylke med null tilfeller av svineinflensa`n...men planene er ikke lagt på bakgrunn av nevneverdig stor redsel...
Skal til Singapore og Bali nå til helgen, og har ingen planer om å la dette ødelegge noe av ferien vår. Tar med håndvask, som vi bruker flittig, men ellers er det ikke så mye man kan gjøre.
Akkurat nå er det et nettmøte på Stavanger Aftenblad, der minner helsesjefen om at 1500 mennesker dør av vanlig influensa i Norge hvert år...
Personlig så mener jeg at mesteparten av dette hysteriet er medieskapt. På TV2 nyhetene i går var den ene headlineren "Kan ikke utelukke svineinfluensa på Norway Cup!" Herregud, selvfølgelig kan de ikke det, med 30 000 mennesker på en plass. Men så er der vel heller ingen andre plasser i verden de KAN utelukke svineinfluensa da...(Kanskje på sydpolen?)
Vel... Det har påvirket mine reiseplaner ihvertfall.
Jeg var på 4H-leiren som ble avlyst på grunn av smitte, og jeg endte opp med busstur tilbake til Oslo en annen dag enn jeg hadde regnet med. Det var jo en kjip slutt på ferien. Det fører vel også til at jeg unngår reise til jobb i tre dager (som er normal inkubasjonstid).
Der ble vel også lista for hva som skal til for avlysning av Noway Cup lagt, antar jeg. Begynner det å bli smitte mellom personer på arrangementet, så regner jeg med at de får samme (klokkeklare) råd som vi fikk.
Säger som en gammal sång "Que sera sera", mina planer om resor till DCA, MOW och eventuellt SAN kommer inte att beröras på grund av mig själv. Sen vet man aldrig vad som sker runt omkring och då hävdar jag Force Majeure i uttalandet :)
SudCaravelle
27-07-2009, 16:11
VG osv. har ULV, ULVET dette så mye at jeg at jeg har måtte flire av det..
Men vi reiser med vår "brand new" baby til Sainte Maxime i September (da 2 mnd. gammel) og jeg kjenner jeg kommer til å være litt obs. (sjekke litt rett før vi reiser, og dobbeltsjekke forsikringer og lokale sykehus)
Den lille skal en liten tur til Spania og statene også men det er vel når vi har glemt ribbe-snuen.
Litt OT, men er det et triks å være medlem av norsk luftambulanse hvis det skulle bli noe tull?
Norsk Luftambulanse har jo sluttet med hjemtransport, så der har du lite å hente, det må du bruke reiseforsikringen til.
De kan imidlertid bidra med support og evt. sende sykepleier om nødvendig (fortsatt under forutsetning at man har gyldig reiseforsikring i tillegg)
Med H1N1 ønsker vel de fleste land å isolere folk, så hjemtransport er vel uaktuelt i så måte? Erfaringen fra andre her inne er vel at de selskapene som har avtale med den (hva den nå heter) døgnåpne alarmsentralen i København har opplevd veldig bra service.
EDIT: SOS Internasjonal heter den, ja... (Og selskaper med andre avtaler har nok også god service, ja)
Men vi reiser med vår "brand new" baby til Sainte Maxime i September (da 2 mnd. gammel) og jeg kjenner jeg kommer til å være litt obs. (sjekke litt rett før vi reiser, og dobbeltsjekke forsikringer og lokale sykehus)
Du kan jo også ta en titt på http://pandemi.no/pandemi/reiser_d/ og http://pandemi.no/pandemi/smitte/
Normale råd om hygiene kan jo alltid være greit å følge, ikke bare for å unngå influensa. Skulle jeg reist til et område med kjent utbrudd av svineinfluensa, hadde jeg nok også tatt med meg litt desinfiseringssprit på flaske og servietter (Antibac er vel det mest kjente merket, men det finnes mange andre) og vært litt ekstra påpasselig med håndhygiene.
Helt latterlig hvordan de norske, fordummende riksmedier har hauset opp denne influensaen. Jeg har akkurat kommet tilbake til Norge fra et lengre opphold i USA, hvor det var null fokus i media på denne influensaen selv om de er et av de hardest rammede landene.
Molinari
27-07-2009, 17:02
Men vi reiser med vår "brand new" baby til Sainte Maxime i September (da 2 mnd. gammel)
OT: Gratulerer med den mye verdensborgeren!
AirbusTrond
27-07-2009, 17:09
Norge er et lite land og det som til enhver tid er "snakkis", har en tendens til å bli mye omtalt - overalt, hele tiden... Se bare på responsen på denne tråden!
Har vasket frukt og grønnsaker litt mer nøye i det siste. Det er jo mange som tar på disse. Men ellers tar man det etter hvert. Det blir Varna om et par uker og Brasil om et par måneder, om ikke noe spesielt skulle skje.
For øvrig er det vel slått fast at svineinfluensaen har en høyere dødelighet enn vanlig influensa, så synes ikke det er grunn til å le av frykten enkelte har.
gardkarlsen
27-07-2009, 17:30
Hei
Jeg følger jo med men jeg må si at jeg tror at hele H1N1 er overdrevet ettersom det er agurktider i mediene. Jeg kommer ikke til å endre mine planer om tur til London og tur til Hong Kong men jeg vil gjøre mitt beste for å unngå å bli syk før avreise.
Jeg følger jo med men jeg må si at jeg tror at hele H1N1 er overdrevet ettersom det er agurktider i mediene. Jeg kommer ikke til å endre mine planer om tur til London og tur til Hong Kong men jeg vil gjøre mitt beste for å unngå å bli syk før avreise.
Og dette er vel det eneste fornuftige å gjøre, kombinert med å være litt spesielt på vakt etter influensalignende symptomer de førstre tre dagene etter at man kommer tilbake.
SudCaravelle
27-07-2009, 18:42
OT: Gratulerer med den mye verdensborgeren!
Takker så mye... Det er stort. :) Ny hverdag med mange nye gleder..
Flydde fra Larnaca i dag, og der fikk vi ombord en passasjer som hadde fått påvist H1N1 men visstnok var blitt friskmeldt. Problemet var vel heller resten av den vennegjengen som han reise sammen med, som nevnte at de var begynnt å bli dårlige. Følte selv, også en del av de andre passasjerene, at det var ganske ubehagelig når folk satt rundt i kabinen og hostet, når man vet at man kommer fra et land som har hatt store problemer med smitte.
Tommy777
27-07-2009, 21:40
Takker så mye... Det er stort. :) Ny hverdag med mange nye gleder..
Grattis herfra også!
Hvilepuls her i USA, ingen endringer i reisemønsteret overhodet. Har dog fått utdelt hand sanitizers til alle pultene her på jobben, det var i april når H1N1 var nytt.
Som andre sier, lite fokus på dette i USA
Helt latterlig hvordan de norske, fordummende riksmedier har hauset opp denne influensaen. Jeg har akkurat kommet tilbake til Norge fra et lengre opphold i USA, hvor det var null fokus i media på denne influensaen selv om de er et av de hardest rammede landene.
Nå er det slettes ikke bare i Norge at det er stort fokus på dette. Les i engelske medier og du får et inntrykk av noe som er enda mer alvorlig enn det man får inntrykk av i norske medier. I England snakker man f.eks. om å holde skoler stengt etter sommerferien. Det er mao. slett ikke bare i Norge man er opptatt av dette. England er vel det landet i Europa som synes å være hardest rammet.
Personlig er jeg vel ikke så bekymret for selv å bli syk, men mer bekymret for å evt påføre mine nærmeste smitte.
sail4fun
27-07-2009, 23:43
Nei, men det gikk med litt extra sprit til utvortes bruk i Gloppen i helgen.... en god vane anyway
Ingen endring i reiseplaner, blir tur til Kina den 12 august. Skal dog ha med et stort lager antibac, og kommer nok til å forsøke å holde meg unna folk (Ikke akkurat lett i Beijing). Skal ikke påstå jeg er veldig bekymret, men det er klart det hadde vært ubehagelig å bli syk, vanlig influensa er plagsomt, og om H1N1 er ekstra kraftig så får jeg nok noen ubehagelige uker, selv om jeg nok kommer til å være blandt de 99.5% som overlever.
AirbusTrond
28-07-2009, 08:23
Nei, men det gikk med litt extra sprit til utvortes bruk i Gloppen i helgen.... en god vane anyway
Utvortes, trolig, ja, men hørte denne på radio i går:
Sanne Hanem Kavli, hovedleder, Nord-Trøndelag 4H:
"Det blir blant annet delt ut sprit til alle måltid" :wow:
sail4fun
28-07-2009, 08:47
Utvortes, trolig, ja, men hørte denne på radio i går:
Sanne Hanem Kavli, hovedleder, Nord-Trøndelag 4H:
"Det blir blant annet delt ut sprit til alle måltid" :wow:
Det må vi ta opp med Gustav , jeg var ikke på 4H, men i Gloppen på Sandane og Reed var jeg...
Det må vi ta opp med Gustav , jeg var ikke på 4H, men i Gloppen på Sandane og Reed var jeg...
Det ble delt ut sprit til alle måltid, ja, men noen hadde vært ufine og hatt noe i den som ikke smakte spesielt godt...
Håper du ikke var innom Reed Skule, der folkene sitter i karantene... Der var jeg ikke spesielt velkommen uten munnbind, kan du si.
Minner om at munnbind kun har effekt i røfflig 20 minutter, før de må byttes.
Minner om at munnbind kun har effekt i røfflig 20 minutter, før de må byttes.
Med mindre jeg har misforstått: Dersom den som er smittet bruker munnbind, så kan de brukes lenger. Det hindrer da at dråpesmitte fra hoste spres rundt i rommet.
Påvirker meg ikke i det hele tatt! Slik det nå ser ut , er ikke denne influensaen mer dødelig enn andre "vanlige" influensaepedimier. Det dør normalt sett ca 1500 mennesker i Norge hvert eneste år framskyndet av influensa, og det er pr i dag ikke mye som tilsier at denne H1N1 skal være så mye verre. Reiser selv til Singapore og Bangkok over helga, og føler ikke noe sted at dette bekymrer meg ;-)
Skulle nesten tro at denne influensaen var iscenesatt av legemiddelindustrien...
sail4fun
28-07-2009, 22:45
Det ble delt ut sprit til alle måltid, ja, men noen hadde vært ufine og hatt noe i den som ikke smakte spesielt godt...
Håper du ikke var innom Reed Skule, der folkene sitter i karantene... Der var jeg ikke spesielt velkommen uten munnbind, kan du si.
Nope, vi droppa også ridenturen med Obelix på fjordhestgarden og burger'n på Jafs også.
I Asia går jo alle rundt med munnbind uansett hvilken sykdom som er i medienes søkelys. Maken til hysterisk gjeng, og ganske ironisk med tanke på hvor "slurvete" mange er (spesielt i Kina er mitt inntrykk) med personlig hygiene på andre områder, ref. manglende håndvask etter dobesøk, utpreget offentlig nesepilling og spytting der hvor det måtte passe deg (f.eks i hotellobbyen).
Selv reiser jeg til London og U2 konsert på Wembley om drøye 2 uker. Med ca 100 000 mennesker samlet går jeg vel en sikker død i møte...nøff-nøff!
Nope, vi droppa også ridenturen med Obelix på fjordhestgarden og burger'n på Jafs også.
Jeg tror de forsøkte å begrense hvem som kom inn på Fjordhestgarden også.
Hele greia var egentlig bare trist. 2.000 personer som hadde gledet seg stort til ei hyggelig uke i Nordfjord, ufattelige timer dugnadsinnsats, booket konsert og god stemning. Så et sik utbrudd og avlysning av alt, med tilhørende økonomiske tap. Nei, dette var ikke morro.
Påvirker meg ikke i det hele tatt! Slik det nå ser ut , er ikke denne influensaen mer dødelig enn andre "vanlige" influensaepedimier.
Uten at jeg skal bidra til å spre panikk så er dødeligheten visstnok per i dag 6 ganger høyere enn en normal sesonginfluensa, med en dødelighet på 0.6% mot 0.1% normalt. Det var en smittevernoverlege som uttalte dette, om jeg husker rett. I tillegg er vel forskjellen at ikke bare gamle & syke dør, men unge og tilsynelatende friske mennesker.
Selv reiser jeg til London og U2 konsert på Wembley om drøye 2 uker. Med ca 100 000 mennesker samlet går jeg vel en sikker død i møte...nøff-nøff!
Hvis alle var syke skulle det tilsi at 600 dør (basert på dødsrisikoen som per i dag er for H1N1), så sikker død er det vel ikke....:) Jeg tror du bare skal nyte konserten.;)
Uten at jeg skal bidra til å spre panikk så er dødeligheten visstnok per i dag 6 ganger høyere enn en normal sesonginfluensa, med en dødelighet på 0.6% mot 0.1% normalt. Det var en smittevernoverlege som uttalte dette, om jeg husker rett. I tillegg er vel forskjellen at ikke bare gamle & syke dør, men unge og tilsynelatende friske mennesker.
Uten at man nødvendigvis kan trekke noen konklusjoner av det så hadde jeg inntrykk at at influensan muligens var dødligere i starten? Dvs det var en større andel som døde i Mexico i starten og en dødlighet på 0,6% da kanskje blir for høy?
I Norge nå er jo ca 350 fått konstatert svineinfluensa (det reelle tallet er sikkert mye høyere) og slik jeg skjønte det er det kun 3 som har blitt alvorlig syke, og hvor minst 1 allerede slet med kroniske sykdommer. Itillegg har jeg inntrykk av at de fleste her i landet som har fått den har blitt raskere friske enn "normal" influensa, som i enkelte tilfeller kan slå ut folk i flere uker
jcnorway
29-07-2009, 10:55
Som en av de første her i landet som fikk påvist H1N1 sa det på P4 i går morges, ta bort ordet "svin" så er det som en vanlig influensa. Hun var syk i ca 1,5 uke, hvor hun var skikkelig dårlig 3-4 dager.
Jeg ser på H1N1 som en vanlig influensa, men mer smittsom enn en normal influensa + at den kan føre til komplikasjoner for de som har andre sykdommer fra før.
Å være påpasselig med håndhygiene bør man egentlig være hele tiden uansett H1N1 eller ikke :)
Det ene spørsmålet mitt i første innlegg har derimot blitt stående ubesvart. Hvordan fungerer ventilasjonssystemet ombord på et passasjerfly? Resirkuleres luften gjennom filtre som fanger opp diverse "bassilusker"? Innbiller meg at spredningsfaren blir ganske mye større hvis man har et tilfelle av H1N1 som hoster og nyser ombord inne i et slikt lukket miljø.
.... + at den kan føre til komplikasjoner for de som har andre sykdommer fra før.
Men det gjelder jo vanlig influensa også
Itillegg har jeg inntrykk av at de fleste her i landet som har fått den har blitt raskere friske enn "normal" influensa, som i enkelte tilfeller kan slå ut folk i flere uker
De jeg kjenner som har fått svineinfluensa (det begynner jo å bli noen etterhvert...) har hatt varierende grad av symptomer, men stort sett ikke veldig langvarig. For samfunnet bidrar det til problemene at den smitter enklere enn vanlig influensa, slik at de som er syke skal holde seg borte fra arbeid noe lenger (minst ei uke).
Det ser dessuten ut som det ikke lenger er like vanlig å skrive ut tamiflu, som forkorter sykdommen litt, men jeg er litt usikker på hva som er rutinene.
jcnorway
29-07-2009, 14:57
OT: Svineinfluensaen har kommet til Hundremeterskogen også :p