PDA

View Full Version : Skal uhell noen gang ta slutt for AF


krølle
24-07-2009, 14:07
DATE: 22.07.2009 LOCAL TIME: 01:16 LOCATION: Boston-Intl AP (KBOS), MA COUNTRY: USA
AIRLINE: Air France TYPE: Airbus A340-311 REGISTRATION: F-GLZI

OPERATION: ISP FLIGHT No.: AF 321 FROM: Boston TO: Paris-CDG VIA: -
OCCUPANTS: PAX: 125 CREW: -
FATALITIES: PAX: 0 CREW: 0 OTHER: 0
INJURIES: PAX: 0 CREW: 0 OTHER: 0
DAMAGE TO AIRCRAFT: minor
Soon after take-off from runway 15R, a fire erupted in engine #4 (outer right). The pilots declared an emergency, extinguished the flames by discharging fire bottles, dumped fuel and made a safe return to Boston-Logan Airport about 25 minutes later.

Bizflyer
24-07-2009, 14:48
Godt at ikke noen ble skadd iallefall!

BF:cool2

Jumper G5
24-07-2009, 15:02
Slikt skjer stadig vekk med alle flymotorer, at Air France er en stor operatør betyr også at de har sin skjerv av hendelsene, akkurat slik en stor 737-operatør har sin skjerv av hendelser med dem.

Stian
24-07-2009, 15:16
Nei, uhell tar nok aldri slutt. Hverken for AF eller andre selskaper.
Men det ser ut til at når det hender med AF får det mye mer oppmerksomhet.

grindstein
24-07-2009, 15:19
Slikt skjer stadig vekk med alle flymotorer, at Air France er en stor operatør betyr også at de har sin skjerv av hendelsene, akkurat slik en stor 737-operatør har sin skjerv av hendelser med dem.

Amen. Tenk om media hadde skjønt akkurat dette. Da hadde vi forhåpentligvis sluppet mange av overdramatiserte overskriftene og den konstante jakten etter skandaleoppslag angående luftfart.

Jumper G5
24-07-2009, 15:28
Det var kanskje feil å skrive at det skjer stadig vekk, for det skjer egentlig veldig sjelden, og ekstremt mye sjeldnere med dagens turbinmotorer enn med stempelmotorene på 50- og 60-tallet. De fleste ruteflygere kan i dag ha 40 års karriere uten et eneste motorproblem, mens noen da har har hatt en eller to, eksempelvis gjennom birdstrike eller en eller annen del som har takket for seg litt før det var meningen. Som oftest veldig udramatisk, og hoveddelen av nødtrening og en stor del av briefen før hver avgang går nettopp på "engine failure"-prosedyren.

TommyT
24-07-2009, 18:35
For de interesserte; her er ATC-opptak fra hendelsen:

http://www.liveatc.net/forums/atcaviation-audio-clips/afr321-kbos-july-22-2009-engine-fire/?action=dlattach;attach=2753