PDA

View Full Version : Refusjon av billett


cjobakk
24-07-2009, 11:39
Hvis man kjøper en unrestricted business billett, kan man få full refusjon selvom man har sjekket inn på flighten men ikke blir med flyet?

F.eks

Sjekket inn på på flyet gått igjenom sikkerhets kontrollen, men går til gate å sier man ikke skal være med flyet.

Har en samboer som har noe problemer med angst, bla flyskrekk. Derfor lurer jeg bare. hvis ho ikke får til å bli med flyet. Så er det greit å ikke hive alle pengene ut vinduet. Eventuelt vente til nest fight hvis man skal til ARN, CPH etc hvor det er ganske tett melom avganger.

The Ticketor
24-07-2009, 11:40
Hvis billetten tillater refusjon ved noshow, så skulle det vel finnes mulighet. Men du må uansett kontakte flyselskapet (eller reisebyrået om kjøpt via reisebyrå), det finnes ingen standardregler som gjelser hele bransjen - hvert flyselskap setter sine egen regler.

cjobakk
24-07-2009, 11:42
Hvordan er SAS sine regler på dette?

sail4fun
24-07-2009, 11:45
Hvordan er SAS sine regler på dette?

Hissig på taxfree til "odde" tider ?

cjobakk
24-07-2009, 11:47
Nei, da er det vel enklere å reise 20min til Torp med en FR billet til kr 1,- å gå ut igjen;)

Utflyttet
24-07-2009, 12:58
En biz-billett skal gi refusjon så langt jeg har erfaring, plan B er jo faktis kogså billigg-billetter hvor jeg har opplevd at SAS refunderer disse selv etter innsjekk så lenge man er innenfor 24-timer av kjøpstidspunktet.

-A

MountainDew
24-07-2009, 13:10
Skal dere sende bagasje er det ihvertfall viktig at dere ber innsjekkagenten om å sette STAND-BY tag på bagasjen!
Ellers vil SAS risikere en lang og dyr forsinkelse når bagasjen skal offloades.

Utflyttet
24-07-2009, 13:12
Ja, jeg har bare brukt dette i tilfeller med håndbaggasje.

-A

PSC TOS
24-07-2009, 13:43
For å si det teknisk. En billett som er sjekket inn kan ikke refunderes. Systemet vet da at denne billetten er i bruk/brukt.
De som er sjekket inn tilsvarer passasjerlista, og gir også antallet passasjerer som skal være med på lastepapiret.
Velger man i siste minutt å la være å reise, må navnet fjernes fra lista og totalantallet reduseres tilsvarende. Dette gjør man ved å kansellere innsjekket. Man er således ikke lengre sjekket inn, og billetter som er refunderbare kan refunderes uten problem.
Slik er det ihvertfall i SK.

The Ticketor
24-07-2009, 15:36
Det er korrekt som PSC TOS sier. Så fort du har fått "CHECKED IN" eller "BOARDED" som status i din e-ticket record, så er billetten ikke mulig å refundere. Men dette kan endres til "OPEN" manuellt. Der jeg jobber må man sende inn et eget elektronisk skjema med kort begrunnelse for endringen hver gang man endrer til OPEN, nettopp av den grunn at det tillatter at man kjører en refund i systemet. Hvem som gjorde det og når lagres også i "E-ticket Record History".

LN-MOW
24-07-2009, 16:02
Litt avhengig av sjekkinnsystem dette her ... noen systemer sender ikke endringer før flighten stenges. Andre 'holder' kupongen inntl en viss tid etter avgang mens andre igjen oppdaterer i 'real time'. Derfor kan det være ulikt selv for samme selskap hvis de har en handling agent med et annet sjekkin-system. Intet standardsvar på dette - sjekk med selskapet.

cjobakk
24-07-2009, 17:11
Så hvis jeg forstår dere rett nå:
Si ifra til billettkontor/gate hvis man ikke får blitt med fly man er sjekket inn på.
Å gjerne noe mer enn rett før avgang hvis man har med innsjekket bagasje.
Få den gjerne merket med standby.

Takker for svar.