View Full Version : Sandane lufthamn må stengje
sail4fun
23-07-2009, 16:21
I alle fall for en lang periode i 2010
samband med utbetringa av rullebana på Anda, må lufthamna stengjast i periodar i løpet av sommarhalvåret 2010.
Avinor skal oppgradere tryggleiksområda og lysanlegget på Anda, som følgje av nye krav frå Luftfartstilsynet. Byggjeperioden vil strekkje seg over to år frå hausten 2009 til hausten 2011.
http://www.firda.no/nyhende/article4474730.ece
sail4fun
23-07-2009, 17:32
Fra kildene , Avinor.
Avinor skal oppgradere sikkerhetsområdene og lysanleggene ved Sandane lufthamn som følge av nye krav fra Luftfartstilsynet. Byggeperioden vil strekke seg over to år, planlagt fra høsten 2009 til høsten 2011.
De planlagte tiltak er av en slik karakter at for å ivareta flysikkerheten må lufthamna stenges i deler av anleggsfasen, det vil si fra og med 01.03.2010 til 26.08.2010. Det vil for øvrig bli avholdt informasjonsmøte i Gloppen kommune 17.september 2009 kl 1130. Det vil bli lagt ut mer informasjon på Avinor.no når stengningsperioden nærmer seg
http://www.avinor.no/lufthavn/sandane/omoss/_pressesenter/_nyhetsarkiv?SANDANE%20LUFTHAMN,%20ANDA,%20OPPGRAD ERES&id=181-96424
Hmmmm. Jeg er på nippet til å bestille en UM-billett EVE-OSL-SDN t/r i den aktuelle perioden (WF har fremdeles avgangene liggende åpne for salg). Jeg regner med at passasjerene vil bli flydd til Førde i stedet, men vil barnet bli eskortert derfra til SDN og motsatt?
Jeg har blitt kjørt med buss fra Sandane til Førde tidligere når flyplassen var stengt pga vær. Ikke så veldig lange veien det (knappe to timer).
Blir det doble avganger derfra denne perioden da?
tippar at det vert anten HOV eller FDE som er dei mest aktuelle plassane å flyge til.
sail4fun
24-07-2009, 10:34
Vi får tro at de reisende blir ivaretatt til/fra Anda , ellers så er jo SOG (og HOV) godealeternativer de også.
sail4fun
19-09-2009, 22:25
ANLEGGSARBEIDER VED SANDANE
LUFTHAMN – ENSD
https://www.ippc.no/ippc/display_pdf_or_url_servlet?origfilename=EN_Sup_200 9_014_en.pdf
STARSHIP 2
19-09-2009, 22:48
Synd, er jo her flyet skal stå når jeg besøker svigers til neste sommer.. hmm, tenke ut andre planer..
S. Holberg
19-09-2009, 23:09
@JE, du kan jo alltids ta flyet til Hovden istedet ;)
STARSHIP 2
20-09-2009, 11:19
@JE, du kan jo alltids ta flyet til Hovden istedet ;)
De bor i Olden og da er vel Førde nærmere. Kortere å fly til Hovden.. Stripa i Stryn er dessverre for kort.. Dette var synd, syns ENSD er fin jeg :p
Noen som vet hva som skjer med ruteslyngene som går via SDN idag? Vil det bli større forandringer i rutetidene? Tenker da kanskje spesiellt på WF154. Vil den går til vanlig tid, men direkte OSL-FDE?
sail4fun
03-01-2010, 19:41
WF154 vil gå osl-sog
Wideroe.no ikke spesielt informativ på hvordan man skal forholde seg.
WF154 vil gå osl-sog
Alle passasjerer som hadde booket til og fra Sandane i den perioden flyplassen er ivaretatt og booket om dit det måtte passe dem best for lenge siden.
I perioden det er stengt har vi valgt å kun legge inn melding om perioden det er stengt, da det vil være opp til den enkelte kunde å bestemme hvilken alternativ flyplass som vil passe dem best. Så langt er det minimalt med kundehenvendelser rundt dette, noe som forteller oss at dette finner kundene ut av ;)
sail4fun
03-01-2010, 20:07
OK, så alle lokale rykter om innsjekking på SDN og minibuss til SOG er false ?
det vil eg tru. Alle som skal reise frå Sandane og har ei booking vil vel få UN i denne bookinga, med tilbod om å verte rerouta til næraste flyplass (HOV/SOG) eller refusjon av biletten. Farmer?
WF154 vil gå osl-sog
Men WF154 går vel ikke OSL-SOG idag? Den går vel OSL-SDN-FDE. Blir den omgjort til OSL-SOG?, eller vil den gå som normalt, bare rett til FDE?
I perioden det er stengt har vi valgt å kun legge inn melding om perioden det er stengt, da det vil være opp til den enkelte kunde å bestemme hvilken alternativ flyplass som vil passe dem best. Så langt er det minimalt med kundehenvendelser rundt dette, noe som forteller oss at dette finner kundene ut av ;)
....dere kunne ikke gjort det litt mer brukervennlig da? Etter å ha jobbet mye med brukergrensesnitt tidligere, så er jeg sikker på den tekniske feilmeldingen "skremmer" flere enn den hjelper. Hva med å forslå alternative flyplasser i samme slengen? :)
sail4fun
28-02-2010, 08:23
Dagens WF153 til SOG-OSL blir den siste avgangen på veldig lende fra SDN.
Men 26.8 får vi håpe at alt er klart , og at rullebaner og sikkerhetsoner er på plass.
Så får vi satse på SOG og AVIS i mellomtiden.
Men om noen er i området Anda i mellomtide , så ta gjerne noen bilder og dokumenter fremdriften.
Så får vi satse på SOG og AVIS i mellomtiden.
Du meiner vel sjølvsagt HOV og Avis? :)
Men WF154 går vel ikke OSL-SOG idag? Den går vel OSL-SDN-FDE. Blir den omgjort til OSL-SOG?, eller vil den gå som normalt, bare rett til FDE?
Forøvrig kan jeg nevnte at WF154 går OSL-SOG-FDE-OSL
STARSHIP 2
14-07-2010, 23:09
Men om noen er i området Anda i mellomtide , så ta gjerne noen bilder og dokumenter fremdriften.
her er et bilde
sail4fun
15-07-2010, 11:14
Ferskvare ? , skal prøve å ta en tur ut til Anda i dag om det blir oppholdsvær for en inspeksjon.
STARSHIP 2
15-07-2010, 15:39
Ferskvare ? , skal prøve å ta en tur ut til Anda i dag om det blir oppholdsvær for en inspeksjon.
Tatt på kvelden fredag 2. juli
sail4fun
15-07-2010, 23:18
Etter dagens inspeksjon kan vi konkludere med at det er noe masse som skal på plass til reåpningen av flyplassen , men veien skal ikke være klar før i juni (?)2011.
Twin Otter
24-08-2010, 19:48
Sandane åpner igjen 26. august
Sandane lufthavn har vært stengt i perioden 1. mars til 26. august i forbindelse med at Avinor har oppgradert lufthavnen i henhold til internasjonale krav. Widerøe lander med første fly fra Oslo kl. 10.37 på torsdag 26. august, og markerer dermed at trafikken er i gang igjen på Sandane.
Avinor har nå oppgradert flyplassen til internasjonale krav når det gjelder sikkerhetssoner i begge ender av rullebanen. Innflyvningsinstrumentene har også blitt forbedret.
-Vi er glade for å ønske de reisende velkommen tilbake igjen etter åpningen. Det er godt å være i gang igjen på Sandane, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien.
Han kan også love god tilgang til billigbilletter nå. -For å feire gjenåpningen av flyplassen, legger vi ut ekstra mange billetter til gode priser, forklarer Kongsteien.
Widerøes passasjerer har benyttet seg av Ørsta/Volda, Førde eller Sogndal i tiden Sandane har vært stengt.
http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?C=11&I=6092&D=2
AirbusTrond
27-08-2010, 10:51
Og da var det klart:
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/226615/
sail4fun
27-08-2010, 11:00
Og jeg kommer over om 3 uker, greit å slippe alternativ transport.
Kanskje man rett og slett skulle drive litt flyplasshopping nordover med Cherokee'en..
Twin Otter
08-03-2011, 17:16
Bumper denne.
I følge Widerøe på Twitter (https://twitter.com/wideroe_support/status/45155056714137600) så skal SDN stenge en helg i mai pga. re-asfaltering. Ikke at det bryr meg, men kunne ikke dette vært gjort samtidig med den forrige stengingen?
STARSHIP 2
08-03-2011, 19:17
Regner med at de har oppdaget at dekket ikke har blitt godt nok ved første forsøk?? (ren gjetting..)
sail4fun
08-03-2011, 19:55
Jeg tror nok det gjelder enden ved kulverten, denne ble dekket over først etter at flyplassen igjen åpnet ,og arbeide i terrenget i den enden pågikk i alle fall fortsatt når jeg var der i Januar. Så jeg vil tro det er i forlengelsen av rullebanen de skal gjøre denne jobben,