PDA

View Full Version : Flyvende palass med svømmebasseng


jb1
22-07-2009, 11:51
Hangar.no:
Svømmebasseng, konsertsal og egen garasje er ikke dagligdags ombord i et fly men nå får verdens første Airbus A380 som privatfly dette.

http://www.hangar.no/permalink/46516.html

Passe luksuriøst dette. Det er bare å bli godvenner med denne prinsen som antas å skulle anskaffe seg dette, for å få seg en behagelig flytur.

Bizflyer
22-07-2009, 12:26
Dette var direkte kvalmende å lese om! Tenk på hva annet han kunne gjort med de pengene det koster å kjøpe og drifte dette flyet! Kunne blitt bygd endel barnehjem for dette. Fyren må vel eie mer en Savoy hotellene? Der skal iallefall ikke jeg sette mine ben!:old

BF:angry:

Fry
22-07-2009, 13:13
Kvalmt! Blant arabiske sjeiker og prinser er det visst om å gjøre å ha størst og best.
Hvor mange biz-jets flyr egentlig "der nede"? Er da flere der med egene 747, 777, 767, L1011 og drøssevis med BBJ

PSC TOS
22-07-2009, 13:38
Tja, man kan vel si at det er kvalmt. Men disse karene har vel mer penger enn vi vanlige folk kan fatte, nok til både flere slike fly og en god del barnehjem. Tror ikke det er noen barnehjem som ikke blir bygget pga av dette flykjøpet.
Derimot bidrar han til å holde økonomien igang, noe vi trenger i disse krisetider.

krølle
22-07-2009, 14:13
Kvalmt! Blant arabiske sjeiker og prinser er det visst om å gjøre å ha størst og best.
Hvor mange biz-jets flyr egentlig "der nede"? Er da flere der med egene 747, 777, 767, L1011 og drøssevis med BBJ


Penger har vel aldri vært noe problem der nede, for 20 år siden fløy Emiren av Dubai i en 747SP hvor pilotene fikk 10.000.- usd cash for hver silkelanding:lol:
Skulle han på jakt så fløy jaktflakene hans i en egen Falcon, tror det var -900., mens han fløy med 747'en

Penger, vokser visst på palmer er nede:cry:

krølle
22-07-2009, 14:15
Penger har vel aldri vært noe problem der nede, for 20 år siden fløy Emiren av Dubai i en 747SP hvor pilotene fikk 10.000.- usd cash for hver silkelanding:lol:
Skulle han på jakt så fløy jaktflakene hans i en egen Falcon, tror det var -900., mens han fløy med 747'en

Penger, vokser visst på palmer er nede:cry:

sry Abu Dhabi skulle det være

OJB
22-07-2009, 14:32
Derimot bidrar han til å holde økonomien igang, noe vi trenger i disse krisetider.

Ja, det er jo riktig , men det er likevel et utrykk for menneskelig dårskap og er ikke bra i det lange løp.
Det er jo nettopp derfor vi nå har finanskrise fordi noen slik som denne prinsen ikke kjenner sin begrensning.
Skulle inntekskildene eller formuen til denne og andre prinser tørke opp vil jo det igjen gå ut over både fabrikant av maskinen, underleverandører og de som bidrar til finansiering og så går det "hurra meg rundt til helvete igjen" for oss alle.
Greit med privat fly , men dette blir tulball etter min oppfatning.

SudCaravelle
22-07-2009, 15:36
Jeg kan ikke se hva som er kvalmt med dette, typisk rød tankegang. Det man alltid glemmer er at når "drittsekker" bruker penger så skaper dette arbeidsplasser og handel. Det er jo ikke noe værre en at nordmenn bruker en 10% av inntekten sin på bil.. Hva med å droppe å reise på biz og sende mellomegget fra eco til de trengende i stedet?

Tenker misunnelse er det som skjer her igjen...

Om det er smakløst er vel noe annet, men det syntes nok de enda rødere om sjampis-pimping i lounger... Hurra for forbruk.

Jeg trekker paraleller til de som sitter sure på T banen og skuler på "svina" i de dyre bilene som de glemmer har nylig pumpet flere hundre tusen in i "kassa" på bilavgifter, mosms etc. på penger de allerde har skattet av. :D

imm
22-07-2009, 15:49
Dette var direkte kvalmende å lese om! Tenk på hva annet han kunne gjort med de pengene det koster å kjøpe og drifte dette flyet! Kunne blitt bygd endel barnehjem for dette. Fyren må vel eie mer en Savoy hotellene? Der skal iallefall ikke jeg sette mine ben!:old

BF:angry:


Tja, man kan jo lure på hva som skal til for å gjøre folk lykkelige, og om man blir mer lykkelig av å ha en 380 enn en 777. Uansett, hvis folk har tjent penger på lovlig vis, har de jo all rett å bruke pengene sine på hva de vil.
Han kunne (som du sier) bygd mange barnehjem for disse pengene, men folk med så stort ego har som regel ikke slike ting i tankene.

Sånn sett foretrekker jeg Virgin. Richard Branson er en fin fyr som tar godt vare på både sine ansatte og som også tar et stort samfunnsansvar på andre måter.


IMM

Fry
22-07-2009, 15:52
Smakløst og kvalmt er vel to sider av samme sak...

Jeg synes det er unødvendig da, det er bare "vise-seg-fram"-prinsippet som gjelder i Emiratene... The bigger the better... Pappa'n min er sterkere enn pappan din... Nå har han skaffet seg verdens største privatfly. Da er det bare å vente på¨at A380-900 settes i produkson, så kommer en eller annen der nede helt sikkert å bestille den, for å ha bare litt større enn han andre...

SudCaravelle
22-07-2009, 15:57
Han har faktisk donert minimum et par hundre mil USD til gode formål og så sysselsetter han vel ganske mange tusen mennesker...

http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Waleed_bin_Talal

Syntes ikke dette er så mye dårligere enn oss skinnhellige nordmenn..

Bussen står vel for en prosent av inntekten hans.. Tror gjenomsnitts nordmannen bruker mer en dette på kjøretøy.

Når det kommer til "show off" så se på de latterlige SUVene som freser rundt her i landet med 100% lån.

Digger forøvrig yachten hans Kingdom 5KR som hadde fast plass ytterst på moloen i Antibes før... Gedigen

Fry
22-07-2009, 16:15
Fin yacht ja! Greit å ha privatfly, men en A380 da mann...
På den andre siden kunne vi jo hatt iallefall en BBJ her i Norge til kongelig disposisjon da...
Det er litt vel folkelig når kronprinsparet flyr økonomiklasse på SAS... De kan i det minste gå til anskaffelse av en Falcon;)

bu995
22-07-2009, 21:38
Tøft :) Hadde vært noe dette ja....

Happyflyer
22-07-2009, 21:59
Jeg trodde at Airbus ikke ville lage noe svømmebasseng i denne maskinen. Jeg husker desverre ikke hvor jeg har lest det. Uansett, dette er jo (rikmanns)galskap.

Utflyttet
22-07-2009, 23:19
Det er godt å lese at så mange har partiboken i orden. Som nevnt over er det mange som synes ting er kvalmt. Etter å ha sett hvordan den vestlige verden farer frem i afrika så synes jeg at de fleste med europeiske pass, norske inklusive, skal passe seg grundig om å gripe etter adjektiver.

Jeg synes ikke preget av sosialisme, kommunisme, jantelov og misunnelse er kvalmt. Det er derimot grundig smålig.

Og som nevnt, dette er sånt som skaper sysselsettingen vi lever av, og ikke minst, og langt viktigere, presset om å skape større, raskere og mer skinnende teknologi er den siste resten igjen av noe vi produserer i vesten, så hva med å heller si takk til de som er båder kunder og betaler for livsstilen til folk?

-A

sukram
22-07-2009, 23:43
Det er godt å lese at så mange har partiboken i orden. Som nevnt over er det mange som synes ting er kvalmt. Etter å ha sett hvordan den vestlige verden farer frem i afrika så synes jeg at de fleste med europeiske pass, norske inklusive, skal passe seg grundig om å gripe etter adjektiver.

Jeg synes ikke preget av sosialisme, kommunisme, jantelov og misunnelse er kvalmt. Det er derimot grundig smålig.

Og som nevnt, dette er sånt som skaper sysselsettingen vi lever av, og ikke minst, og langt viktigere, presset om å skape større, raskere og mer skinnende teknologi er den siste resten igjen av noe vi produserer i vesten, så hva med å heller si takk til de som er båder kunder og betaler for livsstilen til folk?

-A

Så, dersom man synes dette lukter kvalmt av overdådighet MÅ man stemme SV eller noe til venstre for dette?

Jeg motbeviser herved din påstånd med min blotte tilstedeværelse. :p

Utflyttet
22-07-2009, 23:50
Så, dersom man synes dette lukter kvalmt av overdådighet MÅ man stemme SV eller noe til venstre for dette?

Jeg motbeviser herved din påstånd med min blotte tilstedeværelse. :p

Neida, jeg er fleksibel, vi har da begrep som generell misunnelse, smålig, tilhenger av jantelov, etc. Disse er politisk nøytrale, selv om de er mer eller mindre påbudt fra Ap og hele avkjørselen på venstre siden. ;)

-A

sukram
23-07-2009, 00:01
I fare for å for å gjenta meg selv (ihvertfall i form):

Så, dersom man synes dette lukter kvalmt av overdådighet MÅ man føle generell misunnelse, smålighet, være tilhenger av jantelov, etc?

Jeg motbeviser herved din påstånd med min blotte tilstedeværelse. :)

Polaris
23-07-2009, 00:08
Hehe, jeg er enig med sukram :)

Men jeg finner det mest... UNØDVENDIG. Det er så mye annet pengene kunne blitt brukt til i mine øyne. Et fly er et framkomstmiddel - du trenger ikke svømmehaller eller konserthaller på et framkomstmiddel av et slikt kaliber. Ja, jeg vet det finnes cruisebåter, men de bruker da til gjengjeld flere dager til sjøs, mot et fly som bruker en ca 15 timer halvveis rundt jorda. Og hvis han nå egnetlig ikke tenkte å bruke flyet som framkomstmiddel, men heller "å fly for the fun of it" (som sikkert mange her ville gjort med en egen A380) - hvorfor glemme seg bort i et svømmebasseng eller på en konsert? Skal man fly skal man fly, ikke sitte på konsert.

Man BRUKER fly for å komme seg på konsert et annet sted i verden. Man FLYR til en annen destinasjon for å finne svømmebasseng og varme. Man setter seg ikke på et fly for å gjøre disse tingene. Det virker så fantastisk poengløst.

Tommy777
23-07-2009, 00:25
Jeg kan ikke se hva som er kvalmt med dette, typisk rød tankegang. Det man alltid glemmer er at når "drittsekker" bruker penger så skaper dette arbeidsplasser og handel. Det er jo ikke noe værre en at nordmenn bruker en 10% av inntekten sin på bil.. Hva med å droppe å reise på biz og sende mellomegget fra eco til de trengende i stedet?

Tenker misunnelse er det som skjer her igjen...

Om det er smakløst er vel noe annet, men det syntes nok de enda rødere om sjampis-pimping i lounger... Hurra for forbruk.

Jeg trekker paraleller til de som sitter sure på T banen og skuler på "svina" i de dyre bilene som de glemmer har nylig pumpet flere hundre tusen in i "kassa" på bilavgifter, mosms etc. på penger de allerde har skattet av. :D

Ja, dersom disse prinsene hadde tjent pengene sine, hadde ikke jeg hatt noe som helst problem med at de kjoepte en romferge aa cruise rundt i.

Men det blir jo det samme som om at Kong Harald kjoeper en 380 for oljepengene til Norge for aa cruise rundt i, det hadde du syntes var greit?. Disse apekattene som satte paa en kamel og bodde i samme duken som de gaar rundt i naa og ikke eide naala i veggen foer oljen ble oppdaget paa araberhalvoeya, er blitt milliardaerer paa grunn av ressurser funnet i landene de dikterer i, intet annet.. De svir av penger som kunne gaatt til aa sikre fremtiden for innbyggerne i disse landene. Naar oerkenen er tom, er landene igjen paa fattigkassa.

Saa direkte smakloest er det og det har overhodet ikke med misunnelse aa gjoere.

Someone
23-07-2009, 00:26
Også ber vi i moderatorkorpset om at man går tilbake til topic. Ønsker noen å diskutere jantelov, barnehjem, Afrika, missunnelse, kameler og svømmebasseng så ta det i The No Fly Zone.....

Også for å ta det tilbake til topic. Sånn vekt og balansemessig i en privatjet, vil ikke en svømmebasseng da ha ganske stor innvirking på det? For jeg antar sjeiken vil ha noe litt større enn et lite badekar?

Happyflyer
23-07-2009, 00:32
Sånn vekt og balansemessig i en privatjet, vil ikke en svømmebasseng da ha ganske stor innvirking på det? For jeg antar sjeiken vil ha noe litt større enn et lite badekar?
Skulle vi ikke slutte å diskutere svømmebasseng.;)
Svømmebassenget ville de ikke bygge av de grunnene du nevner.

OJB
23-07-2009, 01:13
Jeg kan ikke se hva som er kvalmt med dette, typisk rød tankegang. Det man alltid glemmer er at når "drittsekker" bruker penger så skaper dette arbeidsplasser og handel. Det er jo ikke noe værre en at nordmenn bruker en 10% av inntekten sin på bil.. Hva med å droppe å reise på biz og sende mellomegget fra eco til de trengende i stedet?

Tenker misunnelse er det som skjer her igjen...

Om det er smakløst er vel noe annet, men det syntes nok de enda rødere om sjampis-pimping i lounger... Hurra for forbruk.

Jeg trekker paraleller til de som sitter sure på T banen og skuler på "svina" i de dyre bilene som de glemmer har nylig pumpet flere hundre tusen in i "kassa" på bilavgifter, mosms etc. på penger de allerde har skattet av. :D

Jeg vurderte om jeg skulle komme med et tilsvar her eller ikke uten å trekke debatten i langdrag.
Velger å komme med noen korte kommentarer likevel fordi dine kommentarer her etter min oppfatning var vel sleivete.
For egen del så kan jeg meddele at jeg nok ikke faller inn under betegnelsen "rød tankegang". Det er nok et godt stykke ut på høyresiden mine politiske oppfatninger hører hjemme og det er således ingen logikk i ditt resonement av hva som er "kvalmene" i denne sammenheng.
"Drittsekker" som bruker penger har aldri representert det som kan betegnes som bærekrafting utvikling over tid. Det kan således være tvil om godheten av de arbeidsplassene som skapes her.
Jeg er ikke sikker på at reisende med T-banen skuler mot de som kjører dyre biler.Det er i beste fall en grov insinuasjon mot mange mennesker som lever et godt liv.
Derimot har jeg truffet mennesker som er rimelig utilfredse med sitt liv som kjører dyre biler og har pumpet flere hundre tusen kroner inn i statskassen.

Min kommentar om at denne prinsen trår over en terskel av hva som kan oppfattes som rimelig står fortsatt ved lag.

atck
23-07-2009, 09:53
Jeg forstår ikke helt at et svømmebasseng skal gjøre så mye mer forskjell på vekt og balanse enn vann- og septiktanker. Det er klart, under avgang og landing vil det nok være en ide å sørge for at vannet holdes på en plass, f.eks med lokk, men i prinsippet er det jo en relativt stasjonær vekt?

Si at jeg har rett, da. :-)

Kyrre

krølle
23-07-2009, 09:56
Jeg forstår ikke helt at et svømmebasseng skal gjøre så mye mer forskjell på vekt og balanse enn vann- og septiktanker. Det er klart, under avgang og landing vil det nok være en ide å sørge for at vannet holdes på en plass, f.eks med lokk, men i prinsippet er det jo en relativt stasjonær vekt?

Si at jeg har rett, da. :-)

Kyrre

du har rett:lol:

SpotOn
23-07-2009, 10:01
Jeg forstår ikke helt at et svømmebasseng skal gjøre så mye mer forskjell på vekt og balanse enn vann- og septiktanker. Det er klart, under avgang og landing vil det nok være en ide å sørge for at vannet holdes på en plass, f.eks med lokk, men i prinsippet er det jo en relativt stasjonær vekt?


Og under cruise er den også stasjonær helt til man kommer inn i et område med "severe turbulence" og vannet (og badende personer) plutselig er alle andre steder enn i bassenget (se også annen tråd om hendelser med A330). Tror nok dette ville vært best egnet til å fylles opp når flyet står på bakken og så tømme det før avgang.

Gandalf
23-07-2009, 10:15
(...) men i prinsippet er det jo en relativt stasjonær vekt?

Kyrre

Nei, det er det ikke. Det handler om fri væskeoverflate, og selv med lokk hjelper det ikke så lenge det ikke blir satt inn slingreskott - og da blir svømmebassenget lite. I maritim stabilitetsberegning er dette velkjent, og prinsippet lar seg lett overføre til et fly som krenger, pitcher eller roller. Mang en båt, spesielt fiskebåter, har forlist av denne grunn. Fisk har nemlig samme "egenskap" i denne forbindelsen.

Mvh,

atck
23-07-2009, 10:29
Ok.

1. Men hvis man har et pumpesystem der man har vannet i tanker under avgang og landing og så fyller opp bassenget når man er i lufta - da vil det gå fint? Når man først er airborne og i cruise, så vil det ikke være noe særlig hinder. Kun koordinerte bevegelser i lufta, ikke sant? :-)
2. Hvis man har et lokk som kan skrus helt nedpå den frie væskeoverflaten, med slingreskott skrudd fast i lokket, så vil det ikke bli noe skvalping. Right?.

Det er ikke jækla viktig for meg at en eller annen sjeik skal ha basseng, men jeg synes tanken på hvordan dette skulle evt gjennomføres er interessant.

K

Gunnar
23-07-2009, 10:35
Bassenget trenger vel ikke være spesielt stort heller før vi snakker om tonn med vann... Og i god turbulens er det vel denne lettbevegelige "tonnasjen" piloten helst skulle vært foruten?

Spenstig design i alle fall... Desverre er vel sansynligheten liten for at jeg får meg en tur i den maskinen. :rolleyes:

Gandalf
23-07-2009, 10:37
1. njo, kommer jo litt an på om Sjeik Ben Reddik Fy Fasan har makt over CATtene da.... Og om de på sin side bryr seg. Min erfaring med cats (uansett antall bein, 2 eller 4) tilsier at de gjør som de selv vil og damn the torpedoes... ;)

2. Vil kunne funke ja.

Lagt til, det er ATCK jeg svarer her...