jb1
20-07-2009, 16:34
Kort tripreport TRF-CPH-TRF med WF
En liten bonustur til Kongens gjør at jeg kan by på en liten rapport. Dette er ikke så spennende for de fleste flynerds her på forum, men jeg skriver fordi Widerøe har noe å lære storebror SAS.
Strekning: TRF-CPH
Selskap: Widerøe
Dato: 17.07.09
Flytype: Dash-8-300
Klasse: Economy
Flytid: 1:05
Jeg skulle møte en kompis i København og benyttet meg av Eurobonus’ sommertilbud med 50 % rabatt på poenguttaket. Jeg valgte å dra til Torp ettersom jeg hadde god tid og fordi jeg liker Widerøe. Jeg sjekket inn på internett dagen før avreise og fikk rasket til meg et nødutgangssete. Jeg drog med toget fra Oslo på morgenen og tok toget til Torp stasjon. Det var en stille morgen på toget og strekningen Oslo – Drammen var fortsatt åpen. Strekningen ble stengt senere den dagen p.g.a. byggearbeider ved Lysaker. Reisen gikk greit med litt avis og Stig Larsson som reisefølge. Toget ankom presis og shuttlebussen bruker kun fire minutter til terminalen. Parkeringsplassen var proppfull av biler, hvilket tyder på at Torp har gode tider. Jeg skulle sjekke inn en bag og hentet tag’en i maskinen og leverte den til bagdrop. Det var ikke andre fly som skulle gå på den tiden, men en del som skulle reise med Ryanair og Wizzair litt senere hadde møtt opp. Sikkerhetskontrollen gikk derfor kjapt unna. Widerøe meddelte rett før ombordstigning at det var satt inn et nytt fly (altså D-8-300 istedenfor 400) og at noen hadde fått nye seter, men jeg fikk beholde mitt nødutgangssete. Flyet var ca. 70 % fullt og vi lettet på tid. Serveringen begynte kort tid etter. Widerøes flyvertinne bød på gratis kaffe/te og en liten snacks, som bestod av to små mini vårruller med godt fyll. Sandwicher og drikke kunne man også kjøpe, så klart. Jeg kan ikke forstå hvorfor SAS ikke kopierer lillebror her. Det kan ikke koste mye og det vil straks gi folk inntrykk av at det ytes litt service om bord, også på Economy. Været var fint og Skagen dukket opp ned til høyre før nedstigningen til Kastrup begynte. Dash’en parkerte som alltid litt unna terminalen og vi ble busset inn. Bagasjen kom kjapt. Det stod på tavlen i bagasjehallen at det skulle ta ca. 15 minutter før bagasjen skulle komme, men det gikk mye raskere. Kastrup har glimrende forbindelser inn til sentrum og jeg kom derfor kjapt inne i byen.
Strekning: CPH-TRF
Selskap: Widerøe
Dato: 19.07.09
Flytype: Dash-8-400
Klasse: Economy
Flytid: 0:50
København viste seg ikke fra sin beste side denne helgen. Fredagen var fin, men resten av helgen var kjølig og det regnet mye. Uansett danskene er lune og blide mennesker, og min amerikanske venn synes ikke turen til Danmark var forgjeves. Hjemturen med Widerøe lignet på utreisen. Jeg reiste med toget ut til Kastrup igjen og sjekket inn på automaten. Nå var det oppsatte Dash-8-400 som skulle fly oss til Torp, og jeg valgte et sete på fjerde rad. Jeg leverte min bag, og kom meg raskt igjennom sikkerhetskontrollen. Etter å ha plukket opp kvoten gikk jeg til Serviseairs lounge og fikk tid til å slappe av med litt ”smørrebrød”, vin, kaffe og Stig Larsson før det var på tide å bevege seg mot en av bussgatene i underetasjen. Flyet var ca.
70 % fullt denne veien også, og de to blide flyvertinnene serverte oss det samme som på vei ned. Vi ankom Torp et kvarter før rute og det tok ca. 10 minutter før bagasjen lå på båndet. Det var rolig på Torp en søndag kveld, men det var ventet en del fly litt senere på kvelden. Jeg måtte vente en stund på toget og det ble litt kronglete med bytte til buss i Drammen m.m., men jeg kom meg greit hjem.
Konklusjonen var at Widerøe fortsatt er et trivelig selskap som leverer som de skal. Jeg håper SAS innfører den service de har. Det tror jeg kan bli et fint våpen mot lavpriskonkurrentene for å vise at SAS faktisk er annerledes enn dem.
En liten bonustur til Kongens gjør at jeg kan by på en liten rapport. Dette er ikke så spennende for de fleste flynerds her på forum, men jeg skriver fordi Widerøe har noe å lære storebror SAS.
Strekning: TRF-CPH
Selskap: Widerøe
Dato: 17.07.09
Flytype: Dash-8-300
Klasse: Economy
Flytid: 1:05
Jeg skulle møte en kompis i København og benyttet meg av Eurobonus’ sommertilbud med 50 % rabatt på poenguttaket. Jeg valgte å dra til Torp ettersom jeg hadde god tid og fordi jeg liker Widerøe. Jeg sjekket inn på internett dagen før avreise og fikk rasket til meg et nødutgangssete. Jeg drog med toget fra Oslo på morgenen og tok toget til Torp stasjon. Det var en stille morgen på toget og strekningen Oslo – Drammen var fortsatt åpen. Strekningen ble stengt senere den dagen p.g.a. byggearbeider ved Lysaker. Reisen gikk greit med litt avis og Stig Larsson som reisefølge. Toget ankom presis og shuttlebussen bruker kun fire minutter til terminalen. Parkeringsplassen var proppfull av biler, hvilket tyder på at Torp har gode tider. Jeg skulle sjekke inn en bag og hentet tag’en i maskinen og leverte den til bagdrop. Det var ikke andre fly som skulle gå på den tiden, men en del som skulle reise med Ryanair og Wizzair litt senere hadde møtt opp. Sikkerhetskontrollen gikk derfor kjapt unna. Widerøe meddelte rett før ombordstigning at det var satt inn et nytt fly (altså D-8-300 istedenfor 400) og at noen hadde fått nye seter, men jeg fikk beholde mitt nødutgangssete. Flyet var ca. 70 % fullt og vi lettet på tid. Serveringen begynte kort tid etter. Widerøes flyvertinne bød på gratis kaffe/te og en liten snacks, som bestod av to små mini vårruller med godt fyll. Sandwicher og drikke kunne man også kjøpe, så klart. Jeg kan ikke forstå hvorfor SAS ikke kopierer lillebror her. Det kan ikke koste mye og det vil straks gi folk inntrykk av at det ytes litt service om bord, også på Economy. Været var fint og Skagen dukket opp ned til høyre før nedstigningen til Kastrup begynte. Dash’en parkerte som alltid litt unna terminalen og vi ble busset inn. Bagasjen kom kjapt. Det stod på tavlen i bagasjehallen at det skulle ta ca. 15 minutter før bagasjen skulle komme, men det gikk mye raskere. Kastrup har glimrende forbindelser inn til sentrum og jeg kom derfor kjapt inne i byen.
Strekning: CPH-TRF
Selskap: Widerøe
Dato: 19.07.09
Flytype: Dash-8-400
Klasse: Economy
Flytid: 0:50
København viste seg ikke fra sin beste side denne helgen. Fredagen var fin, men resten av helgen var kjølig og det regnet mye. Uansett danskene er lune og blide mennesker, og min amerikanske venn synes ikke turen til Danmark var forgjeves. Hjemturen med Widerøe lignet på utreisen. Jeg reiste med toget ut til Kastrup igjen og sjekket inn på automaten. Nå var det oppsatte Dash-8-400 som skulle fly oss til Torp, og jeg valgte et sete på fjerde rad. Jeg leverte min bag, og kom meg raskt igjennom sikkerhetskontrollen. Etter å ha plukket opp kvoten gikk jeg til Serviseairs lounge og fikk tid til å slappe av med litt ”smørrebrød”, vin, kaffe og Stig Larsson før det var på tide å bevege seg mot en av bussgatene i underetasjen. Flyet var ca.
70 % fullt denne veien også, og de to blide flyvertinnene serverte oss det samme som på vei ned. Vi ankom Torp et kvarter før rute og det tok ca. 10 minutter før bagasjen lå på båndet. Det var rolig på Torp en søndag kveld, men det var ventet en del fly litt senere på kvelden. Jeg måtte vente en stund på toget og det ble litt kronglete med bytte til buss i Drammen m.m., men jeg kom meg greit hjem.
Konklusjonen var at Widerøe fortsatt er et trivelig selskap som leverer som de skal. Jeg håper SAS innfører den service de har. Det tror jeg kan bli et fint våpen mot lavpriskonkurrentene for å vise at SAS faktisk er annerledes enn dem.