PDA

View Full Version : Tyve år siden Sioux City


LN-MOW
19-07-2009, 20:54
Twenty years ago today, passengers and crew aboard United Airlines flight 232 from Denver to Chicago heard a loud midair blast at the rear of the plane. The engine mounted in the tail of the DC-10 had exploded at 37,000 feet.

With two good engines still operating on the wings, Capt. Al Haynes, of Seattle, wasn't unduly worried as he shut down the fuel flow to the dead engine.

http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2009496792_haynes19m.html

LN-SEK
19-07-2009, 21:06
Uhhmm, tjue 20 år:)

Husker den ulykken godt. Det var ei norsk jente som overlevde.

Utrolig jobb av pilotene...

SQ 777
19-07-2009, 21:07
LN-MOW, start tråden for 40 årsdagen i morgen... Jeg følger opp....;)

dc-8-63
20-07-2009, 22:36
Uhhmm, tjue 20 år:)

Husker den ulykken godt. Det var ei norsk jente som overlevde.

Utrolig jobb av pilotene...

Ja og hun kom hjem til Norge med SK 908 fra Newark til Fornebu, hun satt i Cockpit mesteparten av strekningen, var helt klart veldig preget av det hun hadde vaert igjennom. Ved ankommst Fornebu hadde hun oensket hun ikke aa moete pressen, saa mens resten av passajerene gikk ut, kjoerte det en Catering Bil opp med Pass Politi og en Toller, som fraktet henne over til Braathen maskinen til Trondheim (kanskje noen la merke til det uvannte med en SAS Service Partner Catering Truck "lastet" en BU 737

Tommy777
21-07-2009, 04:29
Kanskje vi skal invitere disse utrolige heltene som reddet 185 liv paa julebord i januar??

Tally-Ho
21-07-2009, 09:46
DC-10'en's motor 2 (halemotor) ble satt ut av funksjon, og følgene var etter hvert at flyet ble umulig å styre ved vanlig rorbruk. (Tap av hyd.)
Den eneste måten å kontrollere flyet på, var ved "gasshandtaket". Ved å gi på throttle, steg de, skulle de svinge til f.eks venstre, måtte de øke throttle på høyre side, osv.

Har selv kjørt denne manøveren i sim, da jeg fløy DC-10, og den er forferdelig krevende.
Ingen hadde gjort dette før dem, og de gjorde en super jobb, selv om mange omkom.

Tally-Ho

hafsunde
21-07-2009, 11:07
De kunne bare gjøre høyresvinger

grunnet skader på elevator

M609
21-07-2009, 11:38
De kunne bare gjøre høyresvinger

grunnet skader på elevator

Say what?

.............:8:

Dag Johnsen
21-07-2009, 11:58
Heisann!

De kunne bare gjøre høyresvinger grunnet skader på elevator

Jo, det stemmer at de hadde skade paa elevator ogsaa, men det at flyet svinget til, tror det var hoeyre, var at det var et stort hull i #2 engine ducten der den stoerste delen av vifte disken hadde kommet ut. Dette resulterte i at mye av luften som kom inn i #2 engine ducten ble skjoevet ut paa siden slik at flyet dreiet mot hoeyre. Dette ble kompensert med mere throttle paa #3 motor.

Som dere sikkert husket var dette et resultat av "hard-alpha" inclusjoner i titanium (vifte) disken som gjorde at den sprakk. Mye debatt om hvorfor dette ikke var opptaget tidligere, men i dag er det vanlig med en kombinasjon av eddy-current og immersion ultrasonic inspeksjon i alle titanium roterende motot deler.

Dag