PDA

View Full Version : Help! Studere reiseliv.. Eller ikke?!

Fry
18-07-2009, 12:01
Har allerede fått plass på skolen fra høsten av, studiet heter reiselivskoordinator. Har fått innvilget studielån og alt er klart... Men så lurer jeg på om det kanskje er et litt bortkastet år allikevel?
Var veldig klar for dette studiet i vinter, men nå når det nærmer seg, kommer alle tankene da... For det første er det ett-årig utdanning på privat skole. For det andre koster det 74.000 kroner, ikke akkurat smårusk.
Om jeg heller velger å hoppe av nå, kan jeg heller finne en fast jobb, kanskje tenke på boligkjøp osv osv, noe som vil bli utsatt lenge om jeg går dette året, pga studiegjeld osv. Og hva er egentlig mulighetene etter et slikt år? man blir jo IATA-sertifisert og får opplæring i Amadeus osv, men jeg er usikker.
Er det noen her som har gått denne utdanningen iløpet av de siste årene?

Noe annet jeg tenker på er at for de 74.000 kronene denne skolen koster, hvis jeg nå heller velger å jobbe et år og legge av en del penger, kan jeg reise rundt i verden i maaange måneder for samme pris...

Hovedgrunnen for at jeg vil studere dette er at det er et studiet jeg absolutt har stor interesse for, og dessuten vil jeg gjerne jobbe innen booking/flyselskap/reisebyår osv, og da stiller man mye sterkere med en slik bakgrunn, har jeg iallefall erfart.

Nå er jeg veldig usikker på om jeg har valgt galt? Og hva er egentlig mine rettigheter om jeg nå velger å hoppe av studiet?

PS: Går også an å ta Amadeus + Iata kursene separat til en tiendel av prisen på samme skole. Vil jeg allikevel sitte igjen med OK kompetanse, eller vil det da likesågodt lønne seg å ta hele året?

Er bare fryktelig USIKKER!!, samtidig som at det kun er en drøy måned igjen til skolestart.

Polaris
18-07-2009, 20:16
Finnes det ikke tilsvarende utdanning på høyskoler i Norge i dag?

Fry
18-07-2009, 22:41
Ikke i Oslo. Nærmeste er vel Høgskolen i Buskerud eller på Lillehammer...
Vel å merke er det bachelorgrader, mens dette kun er ett-årig, hvor man uansett må ta Amadeuskurs og IATAkurs i tillegg...

Føler kanskje bare dette blir litt vel dyrt og litt vel unødvendig. Hm.

Polaris
18-07-2009, 23:11
Føler du det er unødvendig er det store sjangser for at du kommer til å angre....

MÅ du studere i Oslo? Hvorfor ikke et annet sted? Du har jo alle mulige varianter i Norges langstrakte land, fra Hedmark til - tja, Svalbard? ;) http://www.reiselivsnyheter.no/?p=254

Tenk over:
*Hva som gir deg en enklest mulig utdanning til jobben du drømmer om.
*Hva som gir deg den enkleste vegen til et skikkelig fundament for jobben du drømmer om.
*Finnes det alternativer?!
*Sammenlikn!

Hva du legger i ordet "enklest" får du selv vurdere og analysere :)

Mr_Tupolev
20-07-2009, 01:22
Jeg kan anbefale Reiselivsledelse på BI, 3 årig bachelor. Amadeus og IATA kursene får vi gratis gjennom studentforeningen. ;)

The Ticketor
20-07-2009, 09:23
Amadeuskurs og IATA-sertifisering er store store pluss når man skal ha jobb der dette er aktuelt. Resten av utdannelsen er jeg mindre sikker på hvorvidt den faktiskt lønner seg. Å kun ta Amadeus + IATA er nok ikke noe dårlig alternativ om du vil spare en del penger.

peace
20-07-2009, 19:20
Hei.

Jeg anbefaler deg dette studiet på det sterkeste. Jeg gikk på skolen for to år siden og angrer ikke i det hele tatt. Samtlige av mine med studenter har nå gått ut i fast jobb, en av dem jobber også i markedsavdelingen til et stort selskap.
Mange bedrifter i reiselivsbransjen har fortalt meg at dette studiet faktisk ofte teller mer enn en 3-årig bachelor utdannelse da du lærer mer om fokus på kunder og deres behov. Kulturforståelse er jo også noe du lærer med t-skje, som er svært viktig i denne bransjen.

Du skal vel også ha en praksisperioder over flere uker som igjen gir deg fortrinn om du ønsker å jobbe der i framtiden :)
Jeg vil absolutt si det er verdt pengene, mulighetene åpner seg kraftig om du faktisk brenner for faget.

Go for it man!

valen
22-07-2009, 23:27
Har du søkt på treider? I så fall har jeg et familiemedlem som har gått denne skolen, og har fått krem-jobb i air mauritius og godt betalt.

MountainDew
24-07-2009, 14:11
Du kan også søke som lærling i Norwegian. Da får du fagbrev etter endt utdannelse.

Fry
24-07-2009, 18:44
Tusen takk for gode og informative svar!:)

Jepp, har søkt på Treider! Vet at utdanningen er yrkesrettet med gode utsikter for å få relatert jobb... Håper det går bra, skal gjøre mitt beste! Hyggelig at det iallefall er noen andre som har fått jobb etter utdannelsen. Håper på god kontaktbygging i praksisperioder osv. Hvis det er noen her som jobber i flyselskap hvor det er muligheter for utplassering og praksisperiode så er jeg interessert og tar gjerne kontakt :)

Takk igjen for utfyllende svar alle sammen.