PDA

View Full Version : THAI - ALERT


Madman
17-07-2009, 21:40
Da kommer visstnok Thai med B747 på søndag. :)

Ut og knips.. :exclaimation

MartinL
17-07-2009, 22:39
Makan å de selger billetter da? Ikke minst med tanke på at det er måneden med minst trafikk mellom Norge og Thailand.

Glenn
17-07-2009, 22:56
Jaggu... Thai går jammen godt på OSL! Aldri trodd de ville dukke opp med B747 :)

Gsus
17-07-2009, 23:03
Får håpe andre flyselskap følger med på denne ruten, så vi kanskje kan se en annen asiater på Osl etterhvert:)... Kanskje Korean med en a332 kunne fungert med pax/freight noen ganger i uken, på bekostning av en 744F i uken?

SudCaravelle
17-07-2009, 23:21
Oj.. når er det den lander og tar av?

Hvor er det (høyst sannsynlig) best å se den fra? Vollen?

Det blir litt mimring - jeg husker vi dro opp til Gardermoen for å se på Northwest Orient 747en lande.. (også på Søndager tror jeg)

Her var det klipp og gitt :-)

http://www.youtube.com/watch?v=z6QGw0by-E8

MountainDew
17-07-2009, 23:22
Stakkars de som gleder seg til en moderne A340-600 med AVOD og utmerket beinplass :)

Glenn
17-07-2009, 23:23
Oj.. når er det den lander og tar av?


Ankomst 07:00 og take-off 14:45.

Bizflyer
17-07-2009, 23:26
Hvordan går det ut fra ARN og CPH nå?
Har de skiftet til 737 der da?? :colgate:

BF:cool2

Jörgen
17-07-2009, 23:29
Hvordan går det ut fra ARN og CPH nå?
Har de skiftet til 737 der da?? :colgate:

BF:cool2

Det går riktigt dåligt ! En tidsfråga innan ARN-BKK läggs ner :drunk:

Airbus 330
17-07-2009, 23:37
Ankomst 07:00 og take-off 14:45.

Og vestre bane er stengt hver helg i Juli, så det blir landing/avgang på østre bane.

SudCaravelle
17-07-2009, 23:41
Og vestre bane er stengt hver helg i Juli, så det blir landing/avgang på østre bane.

Hvor bør man stå da? lander de ikke stort sett sydfra?

Airbus 330
17-07-2009, 23:44
Hvor bør man stå da? lander de ikke stort sett sydfra?

Det varierer veldig, vært mye laninger fra nord idag. Men som regel så lander de ifra Nord på morran. Men kjører du inn på midten ved vollen så får du med deg det meste.

SudCaravelle
17-07-2009, 23:58
Det varierer veldig, vært mye laninger fra nord idag. Men som regel så lander de ifra Nord på morran. Men kjører du inn på midten ved vollen så får du med deg det meste.

Takk - jeg regner med det er ved det nye spotter platået.

amatør
18-07-2009, 00:05
Oppgradering av flystørrelse, men en nedgradering når det gjelder komfort for passasjerene.. Men selvfølgelig fett med jumboer på Gardermoen for oss som liker å se på.:twink

Herlov
18-07-2009, 00:09
Morsomt. Forhåpentligvis skaffer Thai sin suksess OSL litt oppmerksomhet i Asia, som nevnt. :)

Madman
18-07-2009, 00:11
Takk - jeg regner med det er ved det nye spotter platået.


Da er du nok på feil side... ;)

http://www.plane-spotter.com/Airports/Norway/OSL/SpotterGuide_OSL.pdf

Plattformen er på punkt M, mens du bør være ved punkt G/H..

Happy hunting... ;)

Bizflyer
18-07-2009, 00:31
Lurer på hvor lang tid det tar til TG gjør OSL ruta daglig, og reduserer på ARN og/eller i CPH?

BF:cool2

MartinL
18-07-2009, 01:45
Du bør nok ikke nødvendig vis vente så lenge Glenn. Korean har visst Osl på shortlist med 332 fra 2010.

Tertit54
18-07-2009, 01:49
Det er vel som jeg har hevdet mange ganger tidligere, at rutene i fra CPH/ARN like godt kunne ha vær operert utifra OSL. Det har alltid vært mange Nordmenn som har måtte reise via CPH/ARN for å "komme ut i verden".
Det kommer flere internasjonale ruter nå når flyselskapene ser at det på OSL markedet ligger og at de heller bør fly pax inn til connection i OSL enn ut til CPH/ARN.

LN-MOW
18-07-2009, 01:50
Vil ta den 747'en med et visst forbehold .. Amadeus viser 345 og de var oppdatert ved de forrige byttene ...

FBU
18-07-2009, 08:46
Vil ta den 747'en med et visst forbehold .. Amadeus viser 345 og de var oppdatert ved de forrige byttene ...

Den ligger inne som 747 i amadeus

/BKK OSL 0035 0700 E0/747 IR 11:25

73H
18-07-2009, 09:37
Bekrefter at 954/955 kommer i 747 i morgen... Park 50 as usual og ellers ingen endringer fra når 345 kommer...

73H
18-07-2009, 09:39
** AMADEUS AVAILABILITY - AD ** BKK BANGKOK.TH 1 SU 19JUL 0000
1 TG 955 /OSL BKK 1445 0610+1E0/747 IR 10:25

Herlov
18-07-2009, 10:18
Hva står det om availability? Jeg klarer ikke å tyde koden.

73H
18-07-2009, 10:24
Availability tallene er tatt bort, så utydeligheten er logisk nok den :) Det står at den kommer i en 747 19JUL ;)

LN-KRF
18-07-2009, 10:48
Skjønte jeg det ikke!
Har bare venta på dette at Thai kommer med B747, de har vært med A345 og A346 hva blir det neste de kommer med? B773?

Men dette er bra da! Endelig litt heavy metal på OSL i rute trafikk med passasjerer! :)

hafsunde
18-07-2009, 10:50
Vi får nå håpe at de sender no' enda større når de får sine 380'er... hehe

Someone
18-07-2009, 10:51
Skjønte jeg det ikke!
Har bare venta på dette at Thai kommer med B747, de har vært med A345 og A346 hva blir det neste de kommer med? B773?


Isåfall blir det nok en 200ER, Thai sine -300 er i non-ER varienten og var vel ikke nok juice til å nå OSL?

hafsunde
18-07-2009, 10:52
340 er vel større en 777, så om du skal se det, så bare drar du opp på gardermoen tirsdag kl. 5

HMWK
18-07-2009, 11:10
747'en bruker vel ikke så lang tid på strekningen BKK-OSL som A340 gjør?

Fry
18-07-2009, 12:10
Du bør nok ikke nødvendig vis vente så lenge Glenn. Korean har visst Osl på shortlist med 332 fra 2010.



Som jeg spådde tidligere! Morsomt! What's next? :) Flere selskaper som burde få opp øynene nå!

Thomas
18-07-2009, 12:50
747'en bruker vel ikke så lang tid på strekningen BKK-OSL som A340 gjør?

345'en cruiser vel på .82 mens 744'en som regel gruser avsted med .86

natureofnorway
18-07-2009, 12:52
Ser ut som det blir HS-TGA som kommer. Den har PE (gamle business klasse seter).

Someone
18-07-2009, 13:33
Ser ut som det blir HS-TGA som kommer. Den har PE (gamle business klasse seter).

Aka Skandinavisk low-yield konfigurasjon:p

Farmer
18-07-2009, 14:16
Det er ikke nødvendigvis slik at det er så mange flere passasjerer som gjør at de kommer med -600 eller 747. Tror heller at dette er forårsaket av andre disponeringer og vedlikehold av 340-500 maskinene.

LN-AØR
18-07-2009, 14:23
Tror heller at dette er forårsaket av andre disponeringer og vedlikehold av 340-500 maskinene. Sant det du skriver der. Med tanke på at TG har 4 A340-500 maskiner, så kommer nok materiellet på OSL til å variere litt grunnet service på maskinene o.l. Håper noen får knipset den store fuglen i morgen.

LN-MOW
18-07-2009, 15:18
HS-TGA meets LN-MOW (x2) ^_^

LN-AØR
18-07-2009, 15:21
Medlemmet her på forumet som kaller seg "HS-TGA," burde jo være rimelig fornøyd med at Thai sender denne maskinen.:p

Lennart
18-07-2009, 15:24
Medlemmet her på forumet som kaller seg "HS-TGA," burde jo være rimelig fornøyd med at Thai sender denne maskinen.:p

Synd han holder til på Sola ^_^

Bizflyer
18-07-2009, 15:25
Det at de bruker A346 og B747 viser vel at de ikke får solgt alle de 60 C setene som er på A345 maskinen. På A346 antar jeg at de bruker First Class som biz, og der er det 8 seter. På B747 er det vel 14. Det er langt frem til 60 der!!

BF:cool2

PerJen
18-07-2009, 16:00
Litt OT, men er det noen som vet hvorfor Thai er så delayed i dag? Står Ny tid 15:15 for ankomsten. Er på Flygradar nå og kommer inn som THA954D. Bruker de D bak callet normalt? Hvis nei, hvorfor bruker de det i dag da?

SQ 777
18-07-2009, 17:10
Fra tidligere , hver gang TG kom sent til CPH, er det ca. 8 timer . Sikkert fordi sent ankommende fly til BKK og antar at de lar crewet få en 8 timer søvn.

Uansett de kommer ikke så forsinket ut likevel.. Bare guesswork.. Finns vel fagfok her ;)

Someone
18-07-2009, 17:12
Uansett de kommer ikke så forsinket ut likevel.. Bare guesswork.. Finns vel fagfok her ;)

Eventuelt at man bare kan gå inn på OSL sine sider: Ny tid 16:45, dvs 2 timer sene ut;)

sail4fun
18-07-2009, 17:12
Ang Crew, om 747' var planlagt lenge så kom vel 747 crew opp i forkant ? eller er det equip swap med CPH ?

SQ 777
18-07-2009, 18:18
Meget godt spørsmål ..^_^

Hva kommer inn til CPH ?? Tynt belegg, A345 ?

Edit: Herlig med morsomme spekulasjoner på en lørdag...

73H
18-07-2009, 18:55
En av årsakene til at TG955 ble forsinket ut i dag, var sent innkommende fly (RA) og i tillegg var det en litt kranglete pax som måtte hentes av Pelle Politi... Dermed måtte bagasjen til pax'en ut av flyet (PI), og det medførte en halvannen time delay i tillegg til RA'en...

RA - AIRCRAFT ROTATION, LATE ARRIVAL OF AIRCRAFT FROM ANOTHER FLIGHT
PI - PASSENGER PROCESSING (ICAO ANNEX17),security.

Vil vel forøvrig anta at 744 crew fulgte med på 345 skuta i dag, slik at de er ship shape til i morra... Dobbelt crew i Oslo i natt og i morgen natt muligens? Alternativt et samlet crew med rating på både 744 og 345, og at det kan ha vært en medvirkende årsak til delay inn til Oslo i dag? unlikely?

basejumper
18-07-2009, 19:13
Forstår ikke helt begeistringen for 747, Airbus 340-500 er et mye flottere fly.

sk931
18-07-2009, 19:23
Forstår ikke helt begeistringen for 747, Airbus 340-500 er et mye flottere fly.

Helt enig...A340-500 er et elegant fly,minder om en DC8
Hilsen
Ole

SQ 777
18-07-2009, 19:25
pb300polar, tusen takk for den ekspert uttalelsen jeg utlyste tidligere i tråden ..

Kom med flere når det er behov for å opplyse oss..:9::9::D

basejumper
18-07-2009, 19:28
Hadde faktisk tenkt å te en svipp tur til Asia mens kampanjeperioden varer. men med 747 dropper jeg det, da venter jeg noen dager.
Har ikke noe fornuftig å finne på der nå, men synes det hadde vært morro å reise med en direkterute fra Norge, og med business for 16 000, de er råbillig.

SudCaravelle
18-07-2009, 20:32
Jeg må si meg enig i at jeg hadde blitt rimelig skuffet om jeg skulle ut å fly i morgen og havnet i 747en.. selv om jeg har kost meg en del i den før, men uten AVOD og med de små skjermene i taket blir det ikke samme "swjongen"..

Men den er uten tvil flott å se på.

basejumper
18-07-2009, 21:03
Man blir vel litt bortsjemt med tiden.
Jeg brukte å fly KLM´s 747 og synes dette var luksus, men da jeg begynte med Finn air sine 340 er det liten tvil om hva som er er best, på både business og økonomi. Noen av KLM´s 747 er også snart 30 år gamle.
Og så er det jo litt bedre med 210 fremfor 400 passasjerer da.

Ellers er jeg noe skeptisk til om de klarer å fylle opp alle disse business setene ?

Noen som vet om de flyr laks med Thai Airways også ?
For da trenger de vel nesten ikke passasjerer, hee he.

basejumper
18-07-2009, 21:19
Sjekket nå forøvrig på thai airways nettside, og det finnes ikke ledige business seter i morgen, 50 stk.
Dette er helt sikkert pga at de bruker 747, så der ser man bakdelen med den maskinen.

Ellers står det i bibelen at man skal ikke fråtse, A340-500 med 210 seter er vei noe i nærheten av fråtsing, eller ?

petru26
18-07-2009, 21:25
jaja de får komme med hva de vil, bare de kommer med 345 15/8 :-) 747 er fin å se på den, for all del, men klarer meg fint uten 10 timer i den..

73H
18-07-2009, 21:38
Det går mange PMC, PAJ og PAG med laks ut fra OSL om dagen, så lønnsomheten på cargo biten er nok trolig god! :) Er vel mer sannsynlig at de legger ned ARN-BKK, enn at ikke OSL-BKK kommer til å fortsette som 7 day op. rute hele året.... Thai ser jo at det var mye nordmenn som reiste via CPH og ARN :) Sikkert kjipt for svenskene å miste både SK og TG sine BKK ruter...

Facinasjonen for 747 går vel trolig mye på størrelse tenker jeg... Den er jo schvær!! Desto større og tyngre, desto råere er det jo å se på! Uten å ta parti med enten Airbus eller Boeing, så vil jeg vel påstå at både 345, 346 773, 744 og 380 er råe maskiner på hver sine måter! Synd at ikke interiøret på noen av konfigurasjonene til Thai ikke er helt up to date, men i 747'n hvor både First og Business er av nye typen (744-2), så står jo ikke komforten noe tilbake fra en 345! Flat bed i F-class og Lie-Flat i C-class. At det ikke er annet enn overhead tv uavhengig av versjon på Y-class er jo synd!

De oppgraderer vel endel av KLM 747 til AVOD nå gjør de ikke?

Øivind
18-07-2009, 22:38
Thai sine B747 er ikke SÅ ille på økonomi da. Dersom man ikke er helt avhengig av TV-skjermer i stolryggen. De har 34" pitch som er bedre enn de aller fleste andre. Jeg synes også at serveringen er bedre hos Thai enn hos både SAS og Finnair.
Jeg hadde heller valgt thai med B747 framfor de trange A340 maskinene hos SAS selv om de har tv-skjermer i stolryggen.
Skulle jeg reist business derimot hadde jeg blitt meget skuffet dersom det var en low yield 747 som dukket opp.

MD11
18-07-2009, 22:41
Jeg må si meg enig i at jeg hadde blitt rimelig skuffet om jeg skulle ut å fly i morgen og havnet i 747en.. selv om jeg har kost meg en del i den før, men uten AVOD og med de små skjermene i taket blir det ikke samme "swjongen"..

Men den er uten tvil flott å se på.

Åhhh, takker for disse flotte bilder SudCaravelle:D Jeg har mang en flott tur ombord her. TG's B744 er en flott maskin og kabinen er meget komfortabel med 34" i pitch i økonomiklasse. Selv om flyene mangler AVOD så tilbyr allikevel TG en flott reise med sine gode seter og ikke minst beinplassen og ordentlig servering ombord.

basejumper
18-07-2009, 22:47
Hei.


Bare lurte på hva de gjør med First setene da 747 kommer til Oslo ?, de kan ikke kjøpes på nettet ?

Ellers så lurer jeg på hvorfor man kan kjøpe premium seter fra Stockholm og Kjøbenhavn, da det på Seatguru vises at de ikke finnes premium på noen av Thai sine 747 fly ?

http://www.seatguru.com/

xtend
18-07-2009, 22:59
Noen som vet/tipper hva som skjer hvis Thai legger ned ARN-BKK? Setter TG inn 747 på rute fra OSL eller får vi fortsatt fly 345? Spiller forsåvidt ingen rolle for min del, da jeg sover som en unge på fly og bruker sjelden AVOD om det finnes. Men seteplassen er jo bedre på 345 da.

Øivind
18-07-2009, 23:03
Dersom etterspørselen er større enn kapasiteten til A345, må vi nok finne oss i at de setter inn noe annet. De har jo både B772 og A346 i tillegg til B747.
Jeg tviler på at de kommer til å bruke A345 fast så lenge, når de allerede nå i lavsesongen flere ganger har satt inn fly med større kapasitet.

basejumper
18-07-2009, 23:07
De har lagt A340-600 fast inn på hver 3 flytur utover høsten.
Ellers kan du se langt etter nedleggelse på ARN-BKK, den er nå fulbokket på økonomi.

hafsunde
18-07-2009, 23:35
Flere flightstats (inkl amadeus) viser A345 som fly?

kan noen gi meg link til hvor det står 747?

LN-AØR
18-07-2009, 23:39
Flere flightstats (inkl amadeus) viser A345 som fly?

kan noen gi meg link til hvor det står 747?

Søk på reisen på http://www.thaiair.com.

hafsunde
18-07-2009, 23:55
greit, men kvifor står det a345 på amadeus ol

TG923
19-07-2009, 00:05
Bare lurte på hva de gjør med First setene da 747 kommer til Oslo ?, de kan ikke kjøpes på nettet ?

Ellers så lurer jeg på hvorfor man kan kjøpe premium seter fra Stockholm og Kjøbenhavn, da det på Seatguru vises at de ikke finnes premium på noen av Thai sine 747 fly ?
http://www.seatguru.com/

Thai bruker gammel første klasse som biz, og gammel biz som premium økonomi på 747 til/fra ARN og CPH - det har de gjort lenge.

TG923
19-07-2009, 00:07
Hvorfor skulle TG velge å legge ned fra ARN?
Det er fortsatt langt flere svensker som reiser til Thailand enn det er nordmenn

LN-AØR
19-07-2009, 00:08
greit, men kvifor står det a345 på amadeus ol Sikkert ikke oppdatert. TG955 (OSL-BKK) i morgen ligger iallefall inne med Boeing 744.

SpotOn
19-07-2009, 00:14
Sikkert ikke oppdatert. TG955 (OSL-BKK) i morgen ligger iallefall inne med Boeing 744.

..og passasjerene i BKK boardet i kveld i en 747 (til manges overraskelse) i følge en bekjent som skulle med dette flyet...

Eirik
19-07-2009, 01:46
Yepp, Thai´s komfort på 747´s økonomiklasse går de aller fleste en høy gang, god benplass. Har en bestilt premium ecc. vil en få mye bedre sete/ benplass enn i A345, i gammel biz, og de 14 (forhåpentligvis ikke flere) som har bestilt biz. vil få brede liggeseter i en svært så luftig 1. klasse kabin fremst i flyet.

MartinL
19-07-2009, 04:20
Piss preik! Hvor i all verden har noen kokt frem suppen om at ARN forsvinner? Jeg tror dere skal legge den tanken død med en gang.

LN-MOW
19-07-2009, 04:30
HS-TGA har ETA 0633.

hafsunde
19-07-2009, 05:17
Noen andre som skal dit med bil...? det er litt langt å gå på en halvtime

janarne101
19-07-2009, 06:30
Her er'n:

Callsign: THA954
Reg: HS-TGA
Hex (Mode-S): 880050
Modell: Boeing 747-4D7 (B744)
Flygbolag: Thai Airways
Lat: 57.47887
Lon: 23.09292
Höjd: 38000 fot (11582 m)
Hastighet: 451 knop (835 km/h)
Riktning: 283 grader
Tid: 2009-07-19 05:29:52
Radar: ESSA
Från: Bangkok, Suvarnabhumi (BKK)
Till: Oslo, Gardermoen (OSL)

HS-TLD
19-07-2009, 08:40
Hei, og god søndags morgen!

Er helt ny på forumet, men har hatt mye leseglede som gjest her inne. Mye interessant info vil jeg påstå.

Jeg er meget autofil av meg, men har fått en voksende interesse for flyfart, og er vel kanskje "flyfil" blitt :-) Har reist mye til Thailand gjennom 12 år nå, og har en forkjærlighet for Thai Airways i så måte. Jeg leser med stor interesse om den nye ruten til Thai fra OSL, og ser nå at det også er satt inn 747 på ruten. I den forbindelse, og tidligere tråder i forumet som tar opp dette med Thai sine "gamle" 747`er så kan jeg komme med følgende info hvis dette er av interesse for noen. Tenker her på at man kan evt. "tracke" flyet på flygradar.nu, og da se hva slags reg.nr/konfig. (old config/updated config) Thai 747 kommer med (Håper dette passer inn i tråden her...rett meg hvis ikke..)

Alle 6 stk. 747 med "gammel" konfig. (Thai har 18 aktive 747) er faktisk disse de siste anskaffede 747`ene i Thaiflåten. Skal ikke være bastant på dette, men trolig er de da faktisk de nyeste også. Følgende registreringsnummer skal være av gammel config: HS-TGY, HS-TGZ, HS-TGA, HS-TGB, HS-TGF samt HS-TGG. Dvs. at samtlige andre reg.nr. bortsett fra disse fra Thai 747 flåten skal være av oppgradert versjon.

Håper dette kan være av interesse for noen, jeg skal forøvrig OSL-BKK den 20/9-09, og håper selvfølgelig på A345....den har jeg aldri fløyet med før...

Fortsatt god søndag!

GFL
19-07-2009, 09:14
Noen av KLM´s 747 er også snart 30 år gamle.


Dette bør du sjekke opp igjen. For du bommer med omtrent 15 år for mye....

CebPac
19-07-2009, 10:29
Er vell 4 stk fra 1989 som er de eldste..BFA-B-C og D..

GFL
19-07-2009, 10:32
Stemmer det, så snittalderen blir ca 15 år på flåten.

CebPac
19-07-2009, 10:40
riktig GFL....så Thai da, mange sier de har så gamle fly ,, hmmm 747 snitt 13,2,,,

Shadow
19-07-2009, 10:44
tillegg var det en litt kranglete pax som måtte hentes av Pelle Politi... Dermed måtte bagasjen til pax'en ut av flyet (PI), og det medførte en halvannen time delay i tillegg til RA'en...

Du vet spesifikt at det var det som skjedde ???
PI brukes også når det er pax som ikke dukker opp og som har sendt bag.

Fnate
19-07-2009, 11:25
Velkommen til Scanair forum HS-TLD. Vi trenger stadig nye stemmer her inne.

basejumper
19-07-2009, 11:37
Ok, jeg trodde KLMs 747 med navn Hong Kong som jeg hat tatt menge ganger var fra 1981, eller 28 år.

Ellers har jeg en teori på hvorfor Norge har minst oversjøiske ruter i Skandinavia.
Det er et ordtak som herer, "hvor mindre pikk, hvor større bil eller motorsykkel."

I skandinavia er det slik at Finland har mest ruter, deretter kommer Danmark, så Sverige og så Norge. Men ser man på BNP i disse landene er det Finland som har den minste økonomien, så kommer Danmark, så Sverige, og så Norge.
Så man kan se at hvor mindre økonomi, hvor større behov har man for å hevde seg internationalt.

basejumper
19-07-2009, 11:47
Beklager, flyet kommer fra 1990, så det er 19 år gammelt, helt riktig.

Someone
19-07-2009, 12:13
Hei.


Bare lurte på hva de gjør med First setene da 747 kommer til Oslo ?, de kan ikke kjøpes på nettet ?

Ellers så lurer jeg på hvorfor man kan kjøpe premium seter fra Stockholm og Kjøbenhavn, da det på Seatguru vises at de ikke finnes premium på noen av Thai sine 747 fly ?

http://www.seatguru.com/

Her er "skandinavia"-versjonen av TG sine 747ere.
http://seatexpert.com/seatmap/305/Thai_Airways_Boeing_747-400_(Version_7442)/
Bare bytt ut first med business og business med premium economy



Piss preik! Hvor i all verden har noen kokt frem suppen om at ARN forsvinner? Jeg tror dere skal legge den tanken død med en gang.

Du vet at det ikke trengs store spikern for at man skal koke suppe her inne iblant:rolleyes:

SQ 777
19-07-2009, 12:25
TGA ble levert 05/01, så ganske ny :9:

HS-TGA
19-07-2009, 12:25
Er det jeg som kommer. ;)
<----------------

Ellers, så var det dette individet som fraktet oss hjem sist gang. Jeg har meget god erfaring med komfort og plass ombord i TG sine 744. Det eneste som mangler er skjerm i hvert sete, men jeg har klart meg bra allikevel med alternative underholdingsmedier.

basejumper
19-07-2009, 12:43
Her er "skandinavia"-versjonen av TG sine 747ere.
http://seatexpert.com/seatmap/305/Thai_Airways_Boeing_747-400_(Version_7442)/
Bare bytt ut first med business og business med premium economy





Du vet at det ikke trengs store spikern for at man skal koke suppe her inne iblant:rolleyes:
Ok, man da har jo seten ganske bra standard på disse flyene, bare litt få business seter, kun 14 stk.

basejumper
19-07-2009, 12:47
Ser det går an å kjøpe Premium economy biletter på A340-600 fra Oslo i august, men dette flyet har jo ikke Premium economy, blir det business da ?

jefi99
19-07-2009, 12:57
Ok, jeg trodde KLMs 747 med navn Hong Kong som jeg hat tatt menge ganger var fra 1981, eller 28 år.

Ellers har jeg en teori på hvorfor Norge har minst oversjøiske ruter i Skandinavia.
Det er et ordtak som herer, "hvor mindre pikk, hvor større bil eller motorsykkel."

I skandinavia er det slik at Finland har mest ruter, deretter kommer Danmark, så Sverige og så Norge. Men ser man på BNP i disse landene er det Finland som har den minste økonomien, så kommer Danmark, så Sverige, og så Norge.
Så man kan se at hvor mindre økonomi, hvor større behov har man for å hevde seg internationalt.
¨

Hahahahaha. Alt hidtidig videnskab om geografisk og strategisk placering, befolkningsgrundlag, turist- og erhvervstrafikbehov, feedertrafik etc. er hermed fejet af banen.

Jeg tror lige vi skal have fat i Nobel-komitéen, for her er da en ny kandidat!

VC-10
19-07-2009, 13:14
Ok, jeg trodde KLMs 747 med navn Hong Kong som jeg hat tatt menge ganger var fra 1981, eller 28 år.


Siden Boeing 747-400 først fløy i 1989, har du nok reist med -200 og/eller -300 modellen før det ;)

VC-10

hafsunde
19-07-2009, 13:16
Klarte selfølgelig å ikke rekke bussen til Gardermoen :@

basejumper
19-07-2009, 13:30
¨

Hahahahaha. Alt hidtidig videnskab om geografisk og strategisk placering, befolkningsgrundlag, turist- og erhvervstrafikbehov, feedertrafik etc. er hermed fejet af banen.

Jeg tror lige vi skal have fat i Nobel-komitéen, for her er da en ny kandidat!
Selv om India har 3 ganger mer befolking en USA har de under 5% av flytrafikken, så når alt kommer til alt er det økonimien som er grunnlaget for om en ruter er lønnsom og ikke befolkning. Ellers burde Oslo ha vært førstevalget for USA reiser om det var geografiske hensyn, nei jeg tror det hele henger sammen med egen vilje.

Norge har ikke hatt stort nok ønske om oversjøiske ruter, det har Finland og Danmark hatt.
Norwegian kunne jo lett ha startet ruter som Air Berlin har gjort til Asia, men de har ikke lyst. Grunnlaget hadde vert der.
Jeg tror SAS har tapt stort på å holde alle oversjøiske rutene til København, tør ikke tenke på alle som heller har valgt KLM, Finnair, BA, osv.
Vist SAS var et nordisk sammarbeid så må det jo også være en slags form for fordelig.

janarne101
19-07-2009, 15:09
Er det noen som har tatt bilder av den digre fuglen på OSL i dag da?

petru26
19-07-2009, 17:12
jeg var en tur inni den og kikket, og jeg må si at det var slett ikke verst! og økonomi var faktisk ganske bra, til og med jeg med mine 188cm og 100og-et-par-tre kg hadde fin plass til beina.. bredden er jo litt så som så, men skulle helt klart overlevd om den dukker opp når jeg skal nedover 15 august. behagelige biz-seter og så klart, fint, rent og ryddig i flyet.. hadde selvsagt ikke med kamera, synd jeg ikke tenkte på å ta med kompakt`n min men.. next time.

73H
19-07-2009, 18:01
Da var den store fuglen airborne! Tok noen bilder rett før vi begynte å laste den... :) Kun 2 ledige ULD posisjoner, men flesteparten av AKE'ne var tomme returbokser. Siden det var mye tomme bokser var det bare 11 tonn deadload i dag :)

73H
19-07-2009, 18:04
Ser det går an å kjøpe Premium economy biletter på A340-600 fra Oslo i august, men dette flyet har jo ikke Premium economy, blir det business da ?

Det er vel ikke schedulert med 346 i august allerede nå?... Såfremt det er tilgjengelige 345, så er det jo det som er standardmaskina på OSL-BKK... Er jo bare 3 ganger siden den startet 15 juni den ikke har kommet i 345... 2 x 346 og 1 x 747

73H
19-07-2009, 18:06
Du vet spesifikt at det var det som skjedde ???
PI brukes også når det er pax som ikke dukker opp og som har sendt bag.

Ja spesifikt.... Akkurat samme case som no-show, dvs. offload av bag'en... Det var det som skjedde i dette tilfellet :)

basejumper
19-07-2009, 18:10
Det er vel ikke schedulert med 346 i august allerede nå?... Såfremt det er tilgjengelige 345, så er det jo det som er standardmaskina på OSL-BKK... Er jo bare 3 ganger siden den startet 15 juni den ikke har kommet i 345... 2 x 346 og 1 x 747
Nei, A340-600 er langt inn fast hver lødag og mandag i hele august.

basejumper
19-07-2009, 18:12
Da var den store fuglen airborne! Tok noen bilder rett før vi begynte å laste den... :) Kun 2 ledige ULD posisjoner, men flesteparten av AKE'ne var tomme returbokser. Siden det var mye tomme bokser var det bare 11 tonn deadload i dag :)
Hei.

Hvor mye frakt kan man vanligvis sende med disse flyene, A340-500, 747 ?

73H
19-07-2009, 18:13
Piss preik! Hvor i all verden har noen kokt frem suppen om at ARN forsvinner? Jeg tror dere skal legge den tanken død med en gang.

Vi får se da vettu Martin! Flymiljøet er ikke så stort at man ikke snakker med hverandre, og det sies at trafikken har gått drastisk ned fra ARN etter OSL-BKK ble en realitet. Husk at det har vært +- 100.000 flyreiser fra norge til bangkok hvert år de siste årene via transitt flyplasser! En stor andel av disse velger trolig OSL fremfor ARN, CPH og FRA for å slippe en ekstra stopp.

Opplever tro det eller ei til stadighet bag fra ARN som er tagget videre til BKK via OSL... Det er ikke fordi det er fullbooket fra ARN :)

TG923
19-07-2009, 18:19
Så nordmenn velger OSL for å slippe en ekstra stopp, mens svensker velger OSL for å få en ekstra stopp altså...

73H
19-07-2009, 18:21
Hei.

Hvor mye frakt kan man vanligvis sende med disse flyene, A340-500, 747 ?

Den 2. gangen 346'en til Thai var i Oslo gikk det inn 29 tonn deadload, dvs frakt og bag. Da stod 6 av 42 ULD posisjoner tomme, og resten var fylt opp. Totalt er det 207 m3 tilgjengelig plass til sammen i cpt 1+2 og 3+4. Typisk payload for 346 er 55 tonn, og består av pax og cargo/bag og catering. Flyet veier normalt ZFW +- 177 tonn, og kan ta +-134 tonn fuel. MRW på 366,2 tonn og MTOW på 365 tonn.

73H
19-07-2009, 18:23
Så nordmenn velger OSL for å slippe en ekstra stopp, mens svensker velger OSL for å få en ekstra stopp altså...

Eller bedre komfort (AVOD, bedre plass, og nykonfigurert business, premium og economy) :) Ikke vet jeg hva som er grunnen, men slik er det nå blitt da, uansett om du vil eller ei.... Ikke skyt meg! Det er ikke jeg som tvinger svenskene til å fly via norge!

Eirik
19-07-2009, 18:27
Takk for bilder, fantastisk med både A345, 346 og 747 på denne korte tiden.
Har hatt noen turer i de mørkeblå setene, ytterst behagelig ! Husker nok komforten bedre enn mat og servering, som flere her har påpekt.

Nja
19-07-2009, 23:31
Hvor er bildene på 747'en på OSL?? Noen??

Martin
19-07-2009, 23:34
Hvor er bildene på 747'en på OSL?? Noen??

Ca. 10 innlegg over ditt eget, her i denne tråden ;)

LN-NOL
19-07-2009, 23:52
Da har jeg endelig fått registert meg som bruker :o) Ny på forum altså, men fly interessen er høyt over middels :) . Utrolig stilig de bildene av 747`en. Men vil gjerne se masse flere bilder :) Jeg måtte selvfølgelig på Gardermoen for å få med meg Kongen av Boeing. Har vært så heldig å få med meg både 345, 346 og nå idag 747`en. Utrorlig morsomt med Thai som varierer så masse med flytyper. Blir morsomt nå fra høsten av hvor de skal variere med 340-500 og -600 maskin. Så skal det bli spenne å se om Korean fullfører med pax flyvninger fra 2010. Ja til masse nye og spennende flyselskaper! Men man skal jo ikke klage, nå hvor vi den siste tiden har fått mange gavepakker.

Arlanda
20-07-2009, 00:58
Eller bedre komfort (AVOD, bedre plass, og nykonfigurert business, premium og economy) :) Ikke vet jeg hva som er grunnen, men slik er det nå blitt da, uansett om du vil eller ei.... Ikke skyt meg! Det er ikke jeg som tvinger svenskene til å fly via norge!

Det är väl billigare då att flyga via OSL än nonstop från ARN gissar jag! Gissar även att TG drar ned till 6,5,4 eller 3 avgångar i veckan innan de lägger ned BKK-ARN-BKK!

Farmer
20-07-2009, 01:21
Kan ALDRI tenke meg at TG trekker seg ut av ARN.
Passasjergrunnlaget der er dobbelt så stort som ut fra Norge, og jeg vil tro at de frigjorte plassene som norske passasjerer nå fylles opp med svensker, noe som igjen går på bekostning av andre selskap som hadde en god del reisende fra Arlanda til Asia.

basejumper
20-07-2009, 06:50
Er det noen som tør spå om neste langdistanse rute til Osl?

Jeg tipper på Japan airlines til Tokyo, eller China airlines til Bejing / Shanghai.

Mulig SAS prøver en rute fra OSL, med spørs om ikke det toget har kjørt.

jikswoboB
20-07-2009, 12:13
Det är väl billigare då att flyga via OSL än nonstop från ARN gissar jag! Gissar även att TG drar ned till 6,5,4 eller 3 avgångar i veckan innan de lägger ned BKK-ARN-BKK!

Tala om långsökta spekulationer. Vad baserar du din minst sagt bistra prognås på?

Varför skulle det vara billigare för TG att flyga till OSL? Och varför skulle Thai Airways helt ge upp en marknad som är en av de största i Europa att bidra med turister till Thailand?

Man sätter in en 747 på en enskild avgång och det är tillräckligt för att nån ska få för sig att BKK-ARN kommer läggas ned :70:

jikswoboB
20-07-2009, 12:16
Er det noen som tør spå om neste langdistanse rute til Osl?

Jeg tipper på Japan airlines til Tokyo, eller China airlines til Bejing / Shanghai.

Mulig SAS prøver en rute fra OSL, med spørs om ikke det toget har kjørt.

Du syftar på Air China för China Airlines flyger till Taiwan.

SAS kommer knappast satsa på OSL.

basejumper
20-07-2009, 12:40
Du syftar på Air China för China Airlines flyger till Taiwan.

SAS kommer knappast satsa på OSL.
Hei, ja selvsagt Air China,
da det gjelder SAS tror jeg de enten går konkurs, da blir de splittet opp, og Norges ruter vil jo gå som før vist ikke bedre, men langruten vil forsvinne på dagen, ellers blir de kjøpt opp av Lufthansa, og lufthansa kommer til å flytte de fleste langrutene til Tyskland, men beholder noen få fra København.
Er det en rute som ikke blir lagt ned så er det BKK-ARN, Skandinavia er jo et av Thialands beste markeder.

Ellers er det jo rundt 50 000 Vietnamesere som bor i Norge som kan benytte rute OSL-BKK, samt at det flyr en drøss med studenter til Australia hvert år fra Norge, så OSL-BBK er en LØNNSOM RUTE.

Arlanda
20-07-2009, 12:45
Tala om långsökta spekulationer. Vad baserar du din minst sagt bistra prognås på?

Varför skulle det vara billigare för TG att flyga till OSL? Och varför skulle Thai Airways helt ge upp en marknad som är en av de största i Europa att bidra med turister till Thailand?

Man sätter in en 747 på en enskild avgång och det är tillräckligt för att nån ska få för sig att BKK-ARN kommer läggas ned :70:

Du har missförstått vad jag skrev! Skrivit lite luddigt. Det är flera i tråden som skriver att ARN-linjen går dåligt. Menar då att TG kommer dra ned på avgångarna isåfall inte hux flux lägga ner linjen på en gång.

Menar även att det kan vara billigare att flyga via tex CPH eller OSL istället för nonstop till BKK. För passageraren/kunden.

SQ321
20-07-2009, 13:04
ARN-BKK blir aldri lagt ned. Som MartinL skriver så er det over dobbelt så mange svensker som reiser til Thailand enn nordmenn. Og spesielt når SAS har lagt ned sin rute til BKK, i tillegg til PEK og MH til KUL, så kommer det helt sikkert til å merkes positivt for TG. Veldig rart at ARN har så få ruter igjen til Asia nå etter de siste nedleggelsene men igjen så har Finnair en veldig stor del av den kaka. Jeg er helt sikkert på at det dukker opp noe nytt fra ARN til Asia i løpet av de neste 12-15 mnd.

basejumper
20-07-2009, 13:13
Ellers vil jeg legge til at det beste for SAS er at de går konkurs, for nå mister de ruter i Norge i høyt tempo til Norwegian. Går de konk og blir splittet opp i et rent Norsk innlandsflyselskap, har de muligheten til å ta opp kampen mot Norwegain og Ryanair, fortsetter det som det er i dag, med en Skandinavisk modell som ser mer ut som en maktkamp et en sammarbeid, tror jeg hele SAS konsernet ink. SAS Norge forsvinner helt.

Egentlig tror jeg også at Lufthansa ikke er så sultene på SAS i den form de er i dag.

SQ321
20-07-2009, 13:19
Ellers vil jeg legge til at det beste for SAS er at de går konkurs, for nå mister de ruter i Norge i høyt tempo til Norwegian. Går de konk og blir splittet opp i et rent Norsk innlandsflyselskap, har de muligheten til å ta opp kampen mot Norwegain og Ryanair, fortsetter det som det er i dag, med en Skandinavisk modell som ser mer ut som en maktkamp et en sammarbeid, tror jeg hele SAS konsernet ink. SAS Norge forsvinner helt.

Egentlig tror jeg også at Lufthansa ikke er så sultene på SAS i den form de er i dag.

Se igjennom gamle tråder så finner du det meste av meninger om dette teamet.

ATC
20-07-2009, 13:23
Tror grannarna i väster har lite för stor tro på sig själva ;) Att Thai skulle starta en linje från Oslo som medför att man måste lägga ner från sin överlägset största marknad i Norden , Sverige. Nej skulle inte tro det! Den senaste veckan jag jobbat har Thai startat absolut fullastad varje dag! Visserligen är Juli högsäsong men ändå inte lika mycket som höst och vinter till Thailand. Innan den ekonomiska nedgången fanns det frågor från Thai om ARN kunde ta emot A380. Inte aktuellt nu:D men en 747 håller ställningen bra. Just nu har ju även MH dragit sig bort från ARN och tror det kommer generera en hel del till Thai ARN.

Eirik
20-07-2009, 13:30
Snakket akkurat med Orkide´ekspressen; kampanjeprisene blir nå forlenget ut september !
La inn en bestilling Oslo-Krabi i Royal Silk 5. til 19. september til 17.353,-
Har ikke bestemt meg 100% for Biz eller Premium ennå (den går for drøye 9.000,-) Noen som har flydd premium på 345 ?
Ellers noen grunn til å forvente annen flytype disse datoene ?

jcnorway
20-07-2009, 14:01
Siden fuglen/kongen/dronningen til Thai nå har vært på OSL, blitt dokumentert med flotte bilder (http://forum.scanair.no/showthread.php?p=398050)og forlatt "åstedet" så stenges denne spotter-alerten.

Hvis man ønsker å diskutere Thai fra OSL/ARN (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=47902) eller SAS sin fremtid (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=48514), så finn en annen tidligere tråd om emnet eller opprett ny tråd hvis slikt ikke finnes fra før :)