PDA

View Full Version : Marius Eriksen

Tally-Ho
16-07-2009, 19:33
En av de store profiler fra jagerskvadronene i England under krigen, Marius Eriksen, er død, i flg. bl.a. VG.
Han var bare 17 år, og således under lovlig minstealder når han meldte seg i Little Norway. Ole Reistad sa senere at han hadde visst det, men lot ham få prøve seg. Marius hadde flere tyske "claims", og lå blant "essene", innen han selv ble skutt ned, og kom i fangenskap.
Marius var også kjent som en av våre beste alpinister, og bror til Stein Eriksen. Han spilte i et par filmer, og er selvfølgelig kjent p.g.a. Mariusgenseren, soom de fleste av oss som vokste opp på 60- og 70-tallet har hatt.

Tally-Ho

Discus
16-07-2009, 21:37
Også mannen bak Marius-genseren.

Skiløper, jagerflyger, moteikon og filmstjerne. Marius Eriksen er død. Han begraves i dag.

http://www.abcnyheter.no/node/92199

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1351659.ece

T J Johansen
17-07-2009, 11:08
Husker godt at Warbirds of Norway leide inn Slalåm under himmelen på Cinemateket for en del år siden. Marius Eriksen m/ familie kom for å overvære den, og det samme gjorde Edith Carlmar som lagde filmen. Hyggelig fyr husker jeg, og Carlmar var en sånn typisk liten bestemor som alle barn er glade i. En veldig fornøyelig kveld som alle som var tilstede satte stor pris på.

Trygve

FBU 4EVER
17-07-2009, 11:55
Jeg var på filmen jeg også! Fin kveld med mye Thunderjetfilm.

Falcon
17-07-2009, 13:54
Vel, det måtte vel skje en gang, dette også. Jeg tenkte faktisk på ham i går, da jeg så en litt kul t-skjorte med mariusgenser-mønster.

Marius var en fin og morsom fyr som jeg så en del til da jeg var liten. Han hadde flyet sitt liggende ved brygga vår i Kilen, og pleide å stikke innom på veien til eller fra hytta. Jeg fikk dessverre ikke med meg filmvisningen til WoN, men fikk med meg at det var en suksess. Etter at jeg selv ble voksen har jeg bare sett ham på lang avstand, typisk i nærheten av Bentestova, butikken hans.

En populær spekulasjon er forøvrig at dersom Marius ikke hadde blitt skutt ned så tidlig som han ble ville han gitt Svein Heglund sterk konkurranse om å bli den høyest-scorende norske flygeren under krigen. Men man vet jo aldri.

Tally-Ho
18-07-2009, 12:37
Ja, Marius Eriksen kunne nok ha blitt toppscorer om han ikke hadde blitt skutt ned i mai-43, etter en luftduell, der også hans motstander måtte nødlande.
Han hadde, etter hva jeg kan se, ni sikre og en mulig claim, samt tre skadede. Ikke dårlig av en 18-19 åring?
Han var en særdeles mangfoldig kar, og drev med mye annet. Anbefaler boken om ham!

Tally-Ho

Concorde
22-07-2009, 20:23
Jeg kjørte utfor med han på Norefjell en gang og ikke uventet vant han. Maken til spreking har jeg ikke sett...

MH434
13-08-2009, 01:23
Dette kom som et sjokk på meg. Jeg som leser nyheter på nettet hver dag, også har jeg ikke fått med meg dette.

Jeg var i kontakt med Marius i fjor da jeg jobbet med research for en bok. Jeg nærmest skalv da jeg ringte han, siden Marius er en av dem jeg har hatt som inspirasjon siden jeg leste boken hans. Omtrent som en som ringte sitt pop-idol var jeg. Marius reagerte ikke spesielt positivt på forespørselen min, så jeg ble sittende litt måpende tilbake med mobilen i hånda. Ikke helt hva jeg hadde forestilt meg. Så jeg ble skuffet og irritert. Skal ikke gå noe mer inn på ting, men jeg og Marius skværet opp og snakket på telefonen noen dager senere. Vi var enige i at vi begge hadde vært litt for raske i hva vi foretok oss. Vi skiltes som venner og Marius inviterte meg hjem til seg om jeg var i Oslo en dag. Jeg hadde tenkt å ta turen inn til Oslo med en gang jeg fikk nevnte bok i hånden for å gi han en kopi.

Det skulle være en overraskelse.

Nå ble jeg veldig lei meg.

Tally-Ho
15-08-2009, 20:56
Tror ikke Marius Eriksen, i likhet med de fleste av de som deltok den gang, likte særlig å snakke om det de opplevde.
Når boken om Marius kom, måtte forfatteren nærmest overtale ham til å fortelle, har jeg skjønt. Og til de som ikke har lest boken - den anbefales!

Tally-Ho

MH434
17-08-2009, 03:22
Nei, de var ikke så ivrige til å fortelle. Litt i kontrast til endel engelske RAF piloter som villig fortalte og skrev bøker. Til og med mens krigen varte begynte det å dukke opp bøker, feks Richard Hilary's bok og Ten Fighter Boys. Nølingen med å fortelle er forståelig, men også svært beklagelig da man da ikke kan skaffe seg noe lærdom eller kunnskap om en svært viktig del av Norges historie.