PDA

View Full Version : Aeroflot-Nord i trøbbel


LN-MEH
16-07-2009, 15:24
"Fraktet passasjerer uten godkjenning. Onsdag ble flyet stoppet på Tromsø Lufthavn, det russiske flyselskapet har fått flyforbud i hele Europa"
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6698281

Det ser dårlig ut for Aeroflot-Nord i disse dager. I går ettermiddag ble selskapets rute 5N800 (RA-46667) stoppet på Tromsø Lufthavn, og flyet står fortsatt parkert her. Det er selskapets tekniske godkjenning som ble inndratt av russiske myndigheter allerede 3. juni. I tillegg har de kniven på strupen når det gjelder økonomien. Hvis de ikke har ordnet med en reorganiseringsplan innen 15. juli (som jo var i går!) må de slåes konkurs. Det samme gjelder tydeligvis også for Aeroflot-Don. Mer her i BarentsObserver.com:
http://www.barentsobserver.com/index.php?id=4611611&xxforceredir=1&noredir=1

Blir spennende å se hvordan det går. De har vært fast innventar her på lufthavna siden ruten Tromsø-Murmansk-Arkhangelsk startet opp i 1993. Først med Tupolev Tu-134, og senere med Antonov An-24. Akk ja...

Polaris
16-07-2009, 16:35
Så det var DERFOR de aldri tok av! Satt og venta i 20 minutter på at det skulle takse ut, før jeg bestemte meg for at den måtte være forsinket og dro min veg. Sto enda midt på flyplassen klokka 18 i gårkveld, men nå er det visst flytta.

Håper at de får orden på sakene, kjedelig om vi mister en av de mer kuriøse selskapene her oppe.

http://farm3.static.flickr.com/2439/3723835428_ae155dede1_b.jpg
RA-46667 i går

Redcap
16-07-2009, 18:14
Synd om vi mister Aeroflot Nord....håper ting ordner seg.

LN-MEH
16-07-2009, 21:37
Sto enda midt på flyplassen klokka 18 i gårkveld, men nå er det visst flytta.
Håper at de får orden på sakene, kjedelig om vi mister en av de mer kuriøse selskapene her oppe.

Den parkerte på stand 20, og stod der til den dro ca. 16.55 på det som kanskje var aller siste gang man så og hørte(!) Antonoven deres. Håper det er ting som kan fikses i slik at de fortsetter å fly hit! Kuriøst selskap og flytype også på en måte!:up:

Synd om vi mister Aeroflot Nord....håper ting ordner seg.

Helt enig med deg der Håvard!

mo
16-07-2009, 23:16
"Det var de russiske luftfartsmyndighetene som allerede 3. juni i år trakk tilbake selskapets teknisk operative godkjenning."

"Luftfartstilsynet, Bjørn Erlandsen sier at tilsynet først onsdag fikk vite at selskapes tillatelser var trukket tilbake"

Hva er dette for noe? Finnes det ikke kommunikasjon mellom myndighetene eller er det et eksempel på hvordan de russiske luftfartmyndighetene opererer?

Rossiyskie Avialinii
17-07-2009, 01:26
Ser at Aeroflot Nord skal fly til Bergen på søndag, AUL9345. Blir denne flyturen kansellert eller vi den gå? Noen som vet?

Mvh Aleksander

Jumper G5
17-07-2009, 02:03
At det kan være mangelfull kommunikasjon mellom Russland og EASA er en ting, en annen ting er at selskapet slik denne rapporten sier, fikk fly fra Russland til Norge etter at selskapet var satt på bakken. Men på en eller annen måte må jo LT ha fått beskjed fra en annen myndighet, siden flyet ble stoppet i Tromsø, eller hva?

Forøvrig er det jo av nostalgiske grunner sikkert leit at et selskap ikke får fly, men det er passasjerenes og mannskapets sikkerhet det er snakk om, og om det aktuelle selskapet ikke klarer å tilfredsstille de til tider ganske liberale myndighetskravene, er det vel like greit at de ikke presses i luften for å tilfredsstille eiernes kortsiktige økonomiske interesser - uansett selskap?

Det finnes mange spennende selskap i verden, jeg synes dette (http://www.flightglobal.com/articles/2009/07/10/329503/solomon-islands-carrier-starts-with-beechcraft-18-and.html) høres sjarmerende ut, og det er nok mange av forumets gjester som gjerne skulle ha fløyet flere av individene i flåten her, både foran og bak cockpitdøren.

krølle
17-07-2009, 05:59
"Det var de russiske luftfartsmyndighetene som allerede 3. juni i år trakk tilbake selskapets teknisk operative godkjenning."

"Luftfartstilsynet, Bjørn Erlandsen sier at tilsynet først onsdag fikk vite at selskapes tillatelser var trukket tilbake"

Hva er dette for noe? Finnes det ikke kommunikasjon mellom myndighetene eller er det et eksempel på hvordan de russiske luftfartmyndighetene opererer?


Skurrer noe her, eller er det bare hos meg? De Russiske myndighetene trakk godkjenningen 3.juli, når fløy den til TOS da? Stått der siden påske eller:8:

LN-MEH
17-07-2009, 08:41
At det kan være mangelfull kommunikasjon mellom Russland og EASA er en ting, en annen ting er at selskapet slik denne rapporten sier, fikk fly fra Russland til Norge etter at selskapet var satt på bakken. Men på en eller annen måte må jo LT ha fått beskjed fra en annen myndighet, siden flyet ble stoppet i Tromsø, eller hva?

Forøvrig er det jo av nostalgiske grunner sikkert leit at et selskap ikke får fly, men det er passasjerenes og mannskapets sikkerhet det er snakk om, og om det aktuelle selskapet ikke klarer å tilfredsstille de til tider ganske liberale myndighetskravene, er det vel like greit at de ikke presses i luften for å tilfredsstille eiernes kortsiktige økonomiske interesser - uansett selskap?


Javisst passasjerenes og mannskapet sikkerhet må jo ivaretaes klart det. Nå har fuglen fløyet så da var det jo trygt nok får mannskapet i allefall.

Skurrer noe her, eller er det bare hos meg? De Russiske myndighetene trakk godkjenningen 3.juli, når fløy den til TOS da? Stått der siden påske eller:8:

Det må være bare hos deg krølle. De russiske myndighetene trakk godkjenningen 3. juni i følge det som står i Nrk oppslaget som dette er hentet fra. De har uansett fløyet jevnt og trutt hele tiden, untatt noen forandringer i juni da de kom på lørdager. Vissnok pga arbeid på rullebanen i Russland, husker ikke i farta om det var Murmansk eller Arkhangelsk. Flyet kom inn onsdag som 5N799 og var boardet og nesten klar til retur østover som 5N800 da da ble full stopp. Så det har nok ikke stått der siden påske!

krølle
17-07-2009, 12:48
Glem det med påske, det var, akkurat det det var:o
Det jeg tenkte mer på, og som kanskje andre kan svare på, hvordan kan et selskap som har fått inndratt tillatelsene sine fortsette å fly?

At ikke Norge fanger opp slike ting skjønner jeg, her går alt med express fart,
men tross alt, flyet kom, og såvidt jeg forstå fra Russland, gjelder ikke dette fra den datoen, 3/7, som Russerne trakk den tilbake, eller er der noen form for "delay" som gjør at de kan fly videre en periode

Lennart
17-07-2009, 12:53
Aeroflot Nord var på Sola 5. juli http://myaviation.net/search/photo_search.php?id=01633157&size=large

LN-MEH
17-07-2009, 14:24
Glem det med påske, det var, akkurat det det var:o
Det jeg tenkte mer på, og som kanskje andre kan svare på, hvordan kan et selskap som har fått inndratt tillatelsene sine fortsette å fly?

At ikke Norge fanger opp slike ting skjønner jeg, her går alt med express fart,
men tross alt, flyet kom, og såvidt jeg forstå fra Russland, gjelder ikke dette fra den datoen, 3/7, som Russerne trakk den tilbake, eller er der noen form for "delay" som gjør at de kan fly videre en periode

Det gjør det kanskje enda rarere, men det står som sagt i NRK sin sak at det skjedde den 3/6- (3.juni) og ikke 3/7. Men for all del det kan være trykkfeil?

Polaris
17-07-2009, 14:32
I dag står det i Nordlys at de egentlig IKKE har fått flyforbud.

Russiske luftfartsmyndigheter, skal i følge Nordlys, aldri ha ilagt Aeroflot-Nord flyforbud. Med artikkelen har de et brev fra russiske luftfartsmyndigheter som tillater både charterflygninger og ordinære utenriksflygninger. Tromsø-representant for selskapet påstår at selskapet havnet på EUs svarteliste pga et skremselsnotat som kun skulle gjelde internt i Russland. Dette havnet "for høyt" i systemet og endte til slutt på EU-kommisjonens bord. "Det hele er en misforståelse" tordner Tromsø-representanten, står det i Nordlys. Han skal nå kontakte Tromsøs ordfører for å få selskapets fly på vingene igjen.

Fritt avskrevet fra artikkelen.

gustavf
19-07-2009, 08:47
Tromsø-representant for selskapet påstår at selskapet havnet på EUs svarteliste pga et skremselsnotat som kun skulle gjelde internt i Russland.

EUs svarteliste, oppdatert 14. juli, ligger her:
http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_en.htm

Jeg finner ikke Aeroflot Nord på denne lista.

Rossiyskie Avialinii
19-07-2009, 09:14
Aeroflot Nord kom ikke til Flesland idag. De leide inn et fly fra SkyExpress Russia.

Flott fly forresten, var nettopp oppe og tok et par bilder (Ja, så tidlig)

laurenz
19-07-2009, 12:17
I dag står det i Nordlys at de egentlig IKKE har fått flyforbud.

Russiske luftfartsmyndigheter, skal i følge Nordlys, aldri ha ilagt Aeroflot-Nord flyforbud. Med artikkelen har de et brev fra russiske luftfartsmyndigheter som tillater både charterflygninger og ordinære utenriksflygninger. Tromsø-representant for selskapet påstår at selskapet havnet på EUs svarteliste pga et skremselsnotat som kun skulle gjelde internt i Russland. Dette havnet "for høyt" i systemet og endte til slutt på EU-kommisjonens bord. "Det hele er en misforståelse" tordner Tromsø-representanten, står det i Nordlys. Han skal nå kontakte Tromsøs ordfører for å få selskapets fly på vingene igjen.

Fritt avskrevet fra artikkelen.

Vel, kjære representant, jeg tror ikke skremselsnotater sendes uten grunn så før du tordner igjen bør du ta det innover deg. Og jeg vet ikke om russiske ordførere oppererer som lokale diktatorer men her i Norge kan nok ikke en ordfører få et selskap på vingene igjen, det har vi andre myndigheter til.

JoeW
19-07-2009, 13:18
Mine kilder vil ha det til at hele AOC'et ble trukket tilbake 3. juli... Myndighetene regner i slike tilfeller med at selskapet følger opp... - det gjorde ikke Aeroflot Nord...

Glenn
19-07-2009, 13:31
Dette skriver Aeroflot Nord på sine nettsider:

On suspension of the “Arkhangelsk-Tromso” and “Murmansk-Tormso” flights
17.07.2009

From July 15th 2009 “Aeroflot-Nord” has temporary suspended operations on Arkhangelsk – Tromso and Murmansk – Tromso routes. This was caused by the European aviation authorities decision to ban Aeroflot-Nord’s flights to Tromso.

The ban was caused by misinterpretation from the European aviation authorities’ side of the Federal Aviation Agency of the Russian Federation (Rosaviatsiya) decision from 03/06/2009 which states, “to impose restrictions from 15/06/2009 on the CJSC “Aeroflot-Nord” international charter operations in the form of restrictions in international charter flights”.

Misinterpretation of the above mentioned decision regarding the “Arkhangelsk-Murmansk-Tromso” flight consists, first of all, in the fact that this flight is regular, not charter, and secondly, that restrictions were imposed only on those international flights which were to be started after 15/06/2009, that is these restrictions concern only new international charter flights.

Considering the current situation, “Aeroflot-Nord” has temporary suspended sales for “Arkhangelsk-Tromso” and “Murmansk-Tromso” flights. At the same time, “Arkhangelsk-Murmansk” flight is operated as usual, tickets for the flight are available in all ticket offices.

All passengers who appeared to be in Tromso during the ban period received ticket refund and were offered to reach their destination points via an alternative route – to Kirkenes by a Norwegian airline, then by bus to Murmansk. All passengers whose destination point is Arkhangelsk are offered to reach Arkhangelsk via Moscow with an overnight in Murmansk, all for “Aeroflot-Nord” account. 17 passengers have already used the alternative way, while 7 passengers (generally passengers from Norway) refused from their trips.

At the current moment, 104 tickets from Arkhangelsk and Murmansk to Tromso for 4 flights within the period from July 22nd to August 1st have been sold; from Tromso to Arkhangelsk and Murmansk – 46 tickets. If the ban is not lifted before the specified dates, all passengers will be offered to reach their destination points via alternative routes.

At the present moment negotiations with the European aviation authorities concerning the “Aeroflot-Nord” operations to Tromso ban lifting are in progress. In particular, Deputy Chief of the Federal Aviation Agency of the Russian Federation Vladimir Chertok has sent the European aviation authorities explanations of the Russian authorities’ position. The continuation of the flight is supported by the Governors of the Arkhangelsk and Murmansk Regions. The flight Arkhangelsk-Murmansk-Tromso is considered to be regular. It has been operated on the An-24 aircraft type for more than 15 years. Neither Russian nor Norwegian authorities has ever had any problems with the technical side of the flight by “Aeroflot-Nord”.

First the flight was operated once a week. After a couple of years the flight began to be operated 3-4 times a week, which indicates great demand for the flight among passengers from the Arkhangelsk and Murmansk Regions. The number of passengers from Norway and other Scandinavian countries is constantly growing, which is due to the growth in business and inter-personal ties between the two territories of the Barents Region, also within joint international projects. A lot of Russian citizens study and work in Norway, there are strong family ties between our regions, while the Russian community in Tromso continues to grow. 176 “Arkhangelsk-Murmansk- Tromso” flights were operated in 2008 with 16 053 passengers. “Aeroflot-Nord” plans to develop the flight and to connect it with the Republic of Komi and the Nenets Autonomous Region.

PSC TOS
29-07-2009, 22:52
Og nå ser det visst litt lysere ut for Aeroflot Nord:

http://www.nordlys.no/nyheter/article4487395.ece

Går alt etter planen, gjenopptar flyselskapet ruten Tromsø-Murmansk allerede kommende lørdag.

laurenz
29-07-2009, 22:56
Merkelig afære dette. Uansett om årsaken var en "skremselsnotat" så sendes vel ikke slikt ut uten grunn?

Tommy777
30-07-2009, 01:32
Vel, etter ulykken i fjor, er dette selskapet paa min nei liste allerede..

JoeW
30-07-2009, 01:44
Skulle ikke "Aeroflot Don" eller noe komme i stedet nå?

LN-FAB
30-07-2009, 05:11
Og da var det over i Tromsø :)

http://www.nordlys.no/nyheter/article4487395.ece

Takk gud :D Så slipper man å nebemanne på taxfree'en :D

LN-MEH
30-07-2009, 07:21
Og nå ser det visst litt lysere ut for Aeroflot Nord:

http://www.nordlys.no/nyheter/article4487395.ece

Hei Mr. LN-FAB leste du ikke post #19?! Men midt på natta i taxfreen så er det kanskje ikke så greit, he he! Men klart for evnt. nye lesere er det sikkert greit med en reprise. Ja, også er det gledelig at de kommer tilbake igjen hit til oss!:up:

Skulle ikke "Aeroflot Don" eller noe komme i stedet nå?

De er i samme båt som Aeroflot-Nord i følge nettstedet Barentsobserver. Se link nr 2 i post #1 i denne tråden.