PDA

View Full Version : Min første London-tur - 10th Anniversary special!


Martin
15-07-2009, 14:55
Dette er ikke en ny trip-report, og den er heller ikke live. Tvert i mot, vil jeg nominere denne, til den eldste trip-reporten noensinne, målt i tid fra turen ble avsluttet, til rapporten ble påbegynt - 10 år!

Jeg vet ikke om folket her har fått det med seg, men jeg har i det siste blitt ganske glad i British Airways (takket være billige business-billetter, og et sølvkort som skinner i enden av tunellen for øyeblikket), og jeg tenkte å fortelle om der det hele startet, siden det i dag er (tror jeg, om jeg husker datoen riktig) 10 år siden jeg for første gang satte mine ben ombord i et av selskapets fly. Jeg vet ikke om jeg husker så mye, men mange vil kanskje mene at det allikevel er skremmende mye (?).

Det hele begynte en dag i april 1999. Bestemor og tante kom en tur på besøk til Maura, og i tantes bil reiste nevnte tante, bestemor, meg, min mor og min søster, til Dolly Dimples på Jessheim, hvor praten etterhvert dreide inn på London, og det ble etterhvert bestemt at vi skulle ta oss en tur.

Jeg minnes også en tur til Egon på bytporten, som forøvrig var den 1. Mai, hvor min tante hadde med seg div. dokumenter fra reisebyrået hun hadde brukt, med bl.a. bekreftelse på flighter. Jeg syntes selvsagt dette var veldig spennende, da jeg på dette tidspunktet hadde kun en flight i loggboken.

Man spoler så fram til det jeg mener var den 15. Juli, tidlig om morgenen, og min far kjørte sin kone og sine to barn til OSL. Etter litt om og men, fant vi fram til terminalen, og avgangsplanet, der det stod veldig mange mennesker - ute! Jeg trodde først det vart kjempelange køer, men det viste seg at det var en brannalarm som hadde gått. Til slutt ble vi sluppet inn, og fant innsjekkskøen, som ledet fram til en av de skrankene som inntill for noen måneder siden, lå helt i østenden av terminalen. Selvsagt lå man nå en del etter dette berømte skjemaet, så da vi endelig var sjekket inn, var det å komme seg gjennom security, og i retning gaten. Dette var lenge før noe het Schengen, men allikevel fant vi fram til gate 53, som i dag er en del av gate-området for flighter som skal utenfor Schengen, bl.a. til UK. Den gangen vil jeg vel anta at BA stod der ute fordi de brukte større fly?

Vi kom fram, og boardet etterhvert. Ved innsjekk hadde vi bedt om to vindusseter, men de hadde visst bare ett. Det var 15A, og vi satt på 15A, til 15E. Dog forble 15F tomt, så min søster som egentlig satt på 15A, hoppet over dit, og satt der sammen med tante og bestemor, mens jeg og min mor satt på henholdsvis 15A og 15C. Benplassen var også sikkert helt grei. Flyet, tror jeg haddde reg'en G-BPEC, men jeg skal søren meg ikke være for sikker. Mener dog mer bestemt at det hadde halemotivet "Waves and Cranes", den gangen BA hadde en drøss med forskjellige haler.

Take-off ble noe forsinket - ikke pga. brannalarmen, men pga. div trafikk og resttriksoner i luftrom et annet sted - tror jeg.. Vi kom oss etterhvert avgårde fra 01L. Vi kom oss etterhvert opp, og det ble servering. Husker ikke helt hva det var, annet enn at det var frokost, og at det var mye - i hvertfall i forhold til det jeg fikk servert sist jeg fløy i Euro Traveller, i fjor høst. Husker bl.a. noen sjokolade-muffins, som min søster ble ganske hektet på resten av turen.

Husker ikke så mye mer, annet enn at vi landet, og kom oss ut, i det jeg mener var T1. Jeg minnes også vagt, noen som stod ved gaten med et skilt med AA-logo på, og skulle få med seg passasjerer som skulle være med en eller annen AA-flight. For meg den gangen, var bare det å se AA-logoen på et sånt skilt, spennende.

Vi gikk sikkert forbi et sted hvor noen så på passene våre (hvor av hvertfall mitt, og min søsterts var flunka nye), og vi fant bagasjen, og etterhvert Heathrow Express, som jeg lurer på om kan ha vært ganske ny da? Tante kjøpte billetter på en automat, og vi kom ned på perrongen, og fant et tog vi løp ombord på - I First Class-vognen. Var dog ikke verre enn å forklare at vi hadde hatt det travelt, og spasere over i den vognen vi hadde betalt for å sitte i. Kom og etterhvert fram til Paddington, hvor vi fant en buss, som tok til hotellet - The Cumberland, som ligger omtrent i enden av Oxford Street, ved Marble Arch.


Første kvelden, ble det bl.a. Mamma Mia (Som da bare hadde gått noen uker i musikalform), og middag på hotellet. Mener jeg spiste noe kylling. Resten av oppholdet har jeg vage minner fra, annet enn en tur med tuben til Waterloo, hvor jeg hadde funnet gatadressen til en butikk som solgt flybøker, i et eller annet flyblad (Dette var lenge før jeg i det hele tatt var online). Endte opp med et par bøker, og jeg blir fortsatt mobbet av min tante, for at vi dro "helt dit" for "så lite" :D. Mener også å huske en slags BA-butikk (?), hvor jeg husker jeg kjøpte en 777-video (ironisk nok var det UA som var representert på videoen). Har også minner fra Hamleys, div steder vi spiste, bl.a. et sted hvor hun som serverte var norsk. Vi var på busstur, både med sånn guide-buss uten tak, og vanlig London-buss, hvor min søster og bestemor ikke var verre enn at de hoppet av i fart.

Et annet minne, var en gang vi skulle møtes i resepsjonen. Tante og bestemor bodde på et rom, mens jeg, søster og mor, bodde på et annet, litt unna, så vi pleide alltid og møtes der nede. Etter å ha ventet lenge på heisen, fant vi tre ut at vi skulle ta trappene. På vei ned, lå bestemor og tante hele tiden en halv etasje under oss, og vi gikk bak uten å si noe. Plutselig hører jeg bestemor si (om det å gå i trapper): "Dette hadde aldri Martin gjort!"! Hun fikk selvsagt høre da vi kom ned :D.

Etter å ha vært i London siden torsdagen, var det tid for hjemreise på søndagen. Etter utsjekk, skulle vi ta den samme bussen tilbake til Paddington, og Heathrow Express, men i det vi kom ut dørta, stod det en kar i hatt, som lurte på om vi skulle ha drosje, og innen vi rakk å svare, satt vi inni drosja. Ba først om å bli kjørt til Paddington, men noen fant ut at det var like dumt å ta taxien helt ut til LHR, så da ble det sånn. Der var vi også i god tid før avgang - så tidlig, at da vi skulle sjekke inn, fikk vi beskjed om å komme tilbake når det var to timer igjen til avgang. Husker ikke hvor lenge vi ventet, men mener at etter å ha stilt oss i kø igjen, ble det vår tur da det var omtrent akkurat to timer til avgang, og vi fikk 27DEF, pluss 28EF. Jeg satt selv på 27F. Her husker jeg også at jeg fant ut følgende: Hadde vi dratt med neste flight, hadde vi flydd 767. Siden 767'ern gikk på flight BA766, var nok jeg med BA764, et flightnummer som dog ikke er bruk lenger, etter at BA har reduser fra 5 til 4 daglige rundturer.

Security ble traumatisk nok: jeg begynte å pipe, og noen sa jeg skulle gå gjennom en gang til. Det pep fortsatt, og da kom en stor mann og begynte å ta på meg. Slapp så videre, og vi gjorde vel ikke stort sett annet enn å vente.

Litt handling ble det og: Husker en BA747-modell ble anskaffet i tax-free, samt litt sjokolade.

Vi fant etterhvert gaten, hvor vi ventet de siste minuttene, og det ble etterhvert boarding, og avgang mot OSL. Mat ble det servert, en eller annen form for (kald) fisk med potetsalat. Vi landet, og kom oss av, og inn i landet igjen, hvor pappa stod og ventet.


Og det var vel det jeg husket ;)

Dessverre ingen bilder..

jcnorway
15-07-2009, 15:10
Takker for glimrende rapport! Fortjener nesten sitt eget underforum "Flyhistoriske tripreports" :lol:

SQ 777
15-07-2009, 20:43
Flott, Martin, senere i sommer/høst skal jeg presentere min retro-rapport fra min første flight i juni 1967. Pan Am 707 til JFK..

Det blir i forbindelse med et omfattende tilbakeblikk på min ungdoms favoritt, Pan Am..:o

dc-8-63
15-07-2009, 20:52
Glimrende Rapport...skal ogsaa bidra med historiske Rapporter...og foelger etter Reidar med Pan Am JFK NRT nonstop med 747SP....

Tommy777
19-07-2009, 18:36
Fantastisk at du klarer aa huske hvilet sete du satt paa for 10 aar siden. Husker ikke hvor jeg satt for en maaned siden :P

Martin
19-07-2009, 18:41
Fantastisk at du klarer aa huske hvilet sete du satt paa for 10 aar siden. Husker ikke hvor jeg satt for en maaned siden :P

Sant nok ^_^. Greia var vel kanskje også det at jeg fløy ikke så voldsomt mye på den tiden. Fløy en flight i 1997, så disse to i 1999, og etter det var jeg ikke ombord i noe fly før i 2002. Derfor husket jeg kanskje den ene turen såpass godt, og i ettertid har det bare blitt sittende.

Tommy777
19-07-2009, 18:42
Jeg er uansett imponert. Artig med slike tilbakeblikk.

Martin
19-07-2009, 18:52
For ordens skyld: Har oppdatert noen småfeil, og lagt til litt mer i første post.

MountainDew
26-07-2009, 09:23
Gratulerer med 10 års jubileum :nor

EB
27-07-2009, 13:11
Fantastisk rapport!!! Tusen takk!!!

Fellowship
07-08-2009, 23:13
Morsomt skrevet, Martin
Jeg kan bekrefte at du må ha fløyet med G-BPEC, det var den eneste av 757´ene som hadde "Waves and Cranes" på halen. Og at de også fløy BA764 i 1999. Jeg tok den på OSL året etter G-BPEC (http://www1.airpics.com/view/6072/British-Airways/Boeing-757-236/G-BPEC/Oslo-Gardermoen-Norway/)

mest imponert er jeg at du husker maten 10 år etter...

Martin
07-08-2009, 23:21
Jeg skal søren meg ikke være for sikker på reg'en, men jeg tror det. Var forøvrig på BA761 (utreisen) jeg fløy den.

Er rart hva en husker, ja.. Men som nevnt over, dette var en av veldig får flyturer for meg på den tiden (Jeg fløy en flight i 1997, denne turen i 1999, og bortsett fra en Cessna i 2001, var jeg ikke ombord i noe fly før i 2002), så det er kanskje derfor den sitter ekstra godt..

Skal forøvrig fly en av BA sine 757'ere igjen i løpet av høsten, og det hadde jo vært moro og fått BPEC, om den fortsatt er i flåten. :).

Martin
07-08-2009, 23:43
Nå søker jeg forøvrig litt på denne siden (http://www.lhr-lgw.co.uk/maingroup/heathrowarchives.htm), og den sier at det var G-BPED (http://www1.airpics.com/view/47820/British-Airways/Boeing-757-236/G-BPED/Edinburgh-Scotland-United-Kingdom/) som fløy både BA770 den 14\7, og BA761 neste morgen. Jeg på min side, er mer sikker på at det var Waves and Craneshalen jeg så.. Hmm.

Martin
23-11-2011, 03:50
Utrolig hva man plutselig finner ut når man har skjev døgnrytme:

Jeg var aldri helt sikker på datoene for denne turen, og var derfor ikke helt sikker på registreringene på flyene. Jeg mente jeg hadde flydd "Waves and cranes"-halen, som var malt på G-BPEC, på BA761, men på nettsiden www.lhr-lgw.co.uk stemte ikke det med hverken disse datoene, eller noen andre datoer som kunne være aktuelle. Kunne jeg ha husket feil? Reg'en var forøvrig noe jeg fant ut en stund etterpå, og halen var kanskje et nogenlunde et vagt minne. Og selv om jeg noen gang "skremmer" meg selv med hvor detaljerte ting jeg kan huske langt tilbake, så hender det at jeg tar feil.

Så sitter jeg plutselig oppe en natt, og ser på "Crash Files" på Viaplay, og en episode om ulykken der John F. Kennedy Jr. mistet livet like ved Martha's Vineyard i 1999. Da kommer jeg plutselig på at den ulykken skjedde jo da vi var i London. Dato for ulykken var 16. juli 1999, så da stemte min teori om 15-18. juli.

Når jeg nå var helt sikker på datoen, var det inn på www.lhr-lgw.co.uk og finne arkivet for juli 1999, som igjen kunne bekrefte at både BA770 den 14. juli og BA761 morgenen etter ble operert av G-BPED. Så da slo jeg meg til ro med det, og "ærklærte" G-BPED for min første 757.

Men hva med BPEC? Hadde jeg ikke sett "Waves and cranes"-halen allikevel?

Inne på samme arkiv, sjekket jeg også individ for BA764 den 18. juli, og den var operert av G-BIKU - men så ser jeg på tidene for flighten (diverse klokkeslett jeg ikke helt vet hva som er hva, men de viser ca. det samme) at den gikk jo i ni-tiden om morgenen. At vi var oppe om morgenen, spiste frokost, og kom oss til Heathrow FØR innsjekk skal ha åpnet klokken 7 tror jeg rett og slett ikke på. Når jeg ser på tidene for BA766 (som gikk med 767), og BA768, faller enda en brikke på plass. Den gikk nemlig ca. halvtimen etter BA766. Jeg hadde trodd at vi fløy en halvtime før 767-flighten, men vi fløy altså en halvtime etter ;)

Og hvilket individ var det som opererte BA768 den 18. juli 1999? G-BPEC ;)

Flighter og individer for denne turen var mao.:

15/7/1999: OSL-LHR, BA761, G-PBED
18/7/1999: LHR-OSL, BA768, G-BPEC

Det morsomme er at disse to individene nå heter henholdsvis N947D (BPEC) og N948FD. Sånn ser G-BPED - min første 757 - ut i dag ;)

http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=195105

Og uten å si så mye mer, så kan det hende jeg treffer henne igjen ;)

Beklager bumping av en eldgammel tråd, men følte det var viktig og få skrevet det ned - om ikke annet, så av egne historiske (og kanskje litt sentimentale) grunner.

HS-TLD
23-11-2011, 07:15
Hei Martin,

Kul rapport - denne hadde jeg ikke lest før....må si meg enig med flere her at hukommelsen din imponerer... :)

Har forøvrig vært på The Cumberland ved et par anledninger tidligere å spist, dog er dette mange mange år siden, og jeg var ikke gamle karen....husker det lå flott og sentralt til, og serverte bra mat!

Kan hotellet ha hatt en annet navn den gangen? Litt usikker på dette...

SQ 777
23-11-2011, 19:29
Flott Martin, bumper det snart FedEx 757 på OSL ?

Martin
23-11-2011, 19:37
Flott Martin, bumper det snart FedEx 757 på OSL ?

For å svare så offisielt som jeg kan, som min sjef sa vi skulle svare dersom noen utenfra spurte: Tidligst april. Litt mer uoffisielt: Jeg tviler på at det blir april.

Martin
18-12-2011, 04:16
Bare for å komplettere denne, så fant jeg ut at det jeg trodde var en ganske stor forsinkelse på BA761. Rutetiden var 08:05, og den gikk 08:18. Vi var to minutter forsinket inn til LHR (STA 09:30, ATA 09:32).

Returen var 7 minutter forsinket ut fra LHR (14:10/14:17), og 6 minutter forsinket inn til OSL (17:15/17:25).

Martin
09-06-2013, 01:26
Som nevnt et annet sted: Barndomshjemmet tømmes for ting før ny eier overtar, og i en eske som jeg hadde sagt "bare kast den" til, hadde min mor allikevel tatt vare på denne.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/null-4.jpg

Under turen hadde altså jeg fått låne pappas kamera. Dette var den gangen kameraer ikke kunne ta hundrevis av bilder på et lite kort, men et sted rundt 30 på et lite bånd som rullet gjennom kamereat, og brennvidde var begrenset til 35mm.

Uansett, her er noen få bilder fra turen:

Vel ombord i G-BPED, og SAS-maskinen som skal samme veg står på nabogaten
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BA_old_1.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BA_old_2.jpg
Vi taxer avgårde. Dette er min andre flytur, så jeg er nok rimelig spent.

Det var første flytur for min del fra OSL, og der var skikkelig kult å se Maura fra luften :)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BA_old_3.jpg

Så spoler vi veldig kjapt til returen, undertegnede fotografert bakfra ombord i G-BPEC.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BA_old_4.jpg

Twin Otter
09-06-2013, 02:14
Helt kanon! Utrolig hva som man finner. Kjekt med gjensyn med gamle tråder! Skal lese gjennom hele igjen i morgen. Men nå er jeg trøtt!