Martin
15-07-2009, 14:55
Dette er ikke en ny trip-report, og den er heller ikke live. Tvert i mot, vil jeg nominere denne, til den eldste trip-reporten noensinne, målt i tid fra turen ble avsluttet, til rapporten ble påbegynt - 10 år!
Jeg vet ikke om folket her har fått det med seg, men jeg har i det siste blitt ganske glad i British Airways (takket være billige business-billetter, og et sølvkort som skinner i enden av tunellen for øyeblikket), og jeg tenkte å fortelle om der det hele startet, siden det i dag er (tror jeg, om jeg husker datoen riktig) 10 år siden jeg for første gang satte mine ben ombord i et av selskapets fly. Jeg vet ikke om jeg husker så mye, men mange vil kanskje mene at det allikevel er skremmende mye (?).
Det hele begynte en dag i april 1999. Bestemor og tante kom en tur på besøk til Maura, og i tantes bil reiste nevnte tante, bestemor, meg, min mor og min søster, til Dolly Dimples på Jessheim, hvor praten etterhvert dreide inn på London, og det ble etterhvert bestemt at vi skulle ta oss en tur.
Jeg minnes også en tur til Egon på bytporten, som forøvrig var den 1. Mai, hvor min tante hadde med seg div. dokumenter fra reisebyrået hun hadde brukt, med bl.a. bekreftelse på flighter. Jeg syntes selvsagt dette var veldig spennende, da jeg på dette tidspunktet hadde kun en flight i loggboken.
Man spoler så fram til det jeg mener var den 15. Juli, tidlig om morgenen, og min far kjørte sin kone og sine to barn til OSL. Etter litt om og men, fant vi fram til terminalen, og avgangsplanet, der det stod veldig mange mennesker - ute! Jeg trodde først det vart kjempelange køer, men det viste seg at det var en brannalarm som hadde gått. Til slutt ble vi sluppet inn, og fant innsjekkskøen, som ledet fram til en av de skrankene som inntill for noen måneder siden, lå helt i østenden av terminalen. Selvsagt lå man nå en del etter dette berømte skjemaet, så da vi endelig var sjekket inn, var det å komme seg gjennom security, og i retning gaten. Dette var lenge før noe het Schengen, men allikevel fant vi fram til gate 53, som i dag er en del av gate-området for flighter som skal utenfor Schengen, bl.a. til UK. Den gangen vil jeg vel anta at BA stod der ute fordi de brukte større fly?
Vi kom fram, og boardet etterhvert. Ved innsjekk hadde vi bedt om to vindusseter, men de hadde visst bare ett. Det var 15A, og vi satt på 15A, til 15E. Dog forble 15F tomt, så min søster som egentlig satt på 15A, hoppet over dit, og satt der sammen med tante og bestemor, mens jeg og min mor satt på henholdsvis 15A og 15C. Benplassen var også sikkert helt grei. Flyet, tror jeg haddde reg'en G-BPEC, men jeg skal søren meg ikke være for sikker. Mener dog mer bestemt at det hadde halemotivet "Waves and Cranes", den gangen BA hadde en drøss med forskjellige haler.
Take-off ble noe forsinket - ikke pga. brannalarmen, men pga. div trafikk og resttriksoner i luftrom et annet sted - tror jeg.. Vi kom oss etterhvert avgårde fra 01L. Vi kom oss etterhvert opp, og det ble servering. Husker ikke helt hva det var, annet enn at det var frokost, og at det var mye - i hvertfall i forhold til det jeg fikk servert sist jeg fløy i Euro Traveller, i fjor høst. Husker bl.a. noen sjokolade-muffins, som min søster ble ganske hektet på resten av turen.
Husker ikke så mye mer, annet enn at vi landet, og kom oss ut, i det jeg mener var T1. Jeg minnes også vagt, noen som stod ved gaten med et skilt med AA-logo på, og skulle få med seg passasjerer som skulle være med en eller annen AA-flight. For meg den gangen, var bare det å se AA-logoen på et sånt skilt, spennende.
Vi gikk sikkert forbi et sted hvor noen så på passene våre (hvor av hvertfall mitt, og min søsterts var flunka nye), og vi fant bagasjen, og etterhvert Heathrow Express, som jeg lurer på om kan ha vært ganske ny da? Tante kjøpte billetter på en automat, og vi kom ned på perrongen, og fant et tog vi løp ombord på - I First Class-vognen. Var dog ikke verre enn å forklare at vi hadde hatt det travelt, og spasere over i den vognen vi hadde betalt for å sitte i. Kom og etterhvert fram til Paddington, hvor vi fant en buss, som tok til hotellet - The Cumberland, som ligger omtrent i enden av Oxford Street, ved Marble Arch.
Første kvelden, ble det bl.a. Mamma Mia (Som da bare hadde gått noen uker i musikalform), og middag på hotellet. Mener jeg spiste noe kylling. Resten av oppholdet har jeg vage minner fra, annet enn en tur med tuben til Waterloo, hvor jeg hadde funnet gatadressen til en butikk som solgt flybøker, i et eller annet flyblad (Dette var lenge før jeg i det hele tatt var online). Endte opp med et par bøker, og jeg blir fortsatt mobbet av min tante, for at vi dro "helt dit" for "så lite" :D. Mener også å huske en slags BA-butikk (?), hvor jeg husker jeg kjøpte en 777-video (ironisk nok var det UA som var representert på videoen). Har også minner fra Hamleys, div steder vi spiste, bl.a. et sted hvor hun som serverte var norsk. Vi var på busstur, både med sånn guide-buss uten tak, og vanlig London-buss, hvor min søster og bestemor ikke var verre enn at de hoppet av i fart.
Et annet minne, var en gang vi skulle møtes i resepsjonen. Tante og bestemor bodde på et rom, mens jeg, søster og mor, bodde på et annet, litt unna, så vi pleide alltid og møtes der nede. Etter å ha ventet lenge på heisen, fant vi tre ut at vi skulle ta trappene. På vei ned, lå bestemor og tante hele tiden en halv etasje under oss, og vi gikk bak uten å si noe. Plutselig hører jeg bestemor si (om det å gå i trapper): "Dette hadde aldri Martin gjort!"! Hun fikk selvsagt høre da vi kom ned :D.
Etter å ha vært i London siden torsdagen, var det tid for hjemreise på søndagen. Etter utsjekk, skulle vi ta den samme bussen tilbake til Paddington, og Heathrow Express, men i det vi kom ut dørta, stod det en kar i hatt, som lurte på om vi skulle ha drosje, og innen vi rakk å svare, satt vi inni drosja. Ba først om å bli kjørt til Paddington, men noen fant ut at det var like dumt å ta taxien helt ut til LHR, så da ble det sånn. Der var vi også i god tid før avgang - så tidlig, at da vi skulle sjekke inn, fikk vi beskjed om å komme tilbake når det var to timer igjen til avgang. Husker ikke hvor lenge vi ventet, men mener at etter å ha stilt oss i kø igjen, ble det vår tur da det var omtrent akkurat to timer til avgang, og vi fikk 27DEF, pluss 28EF. Jeg satt selv på 27F. Her husker jeg også at jeg fant ut følgende: Hadde vi dratt med neste flight, hadde vi flydd 767. Siden 767'ern gikk på flight BA766, var nok jeg med BA764, et flightnummer som dog ikke er bruk lenger, etter at BA har reduser fra 5 til 4 daglige rundturer.
Security ble traumatisk nok: jeg begynte å pipe, og noen sa jeg skulle gå gjennom en gang til. Det pep fortsatt, og da kom en stor mann og begynte å ta på meg. Slapp så videre, og vi gjorde vel ikke stort sett annet enn å vente.
Litt handling ble det og: Husker en BA747-modell ble anskaffet i tax-free, samt litt sjokolade.
Vi fant etterhvert gaten, hvor vi ventet de siste minuttene, og det ble etterhvert boarding, og avgang mot OSL. Mat ble det servert, en eller annen form for (kald) fisk med potetsalat. Vi landet, og kom oss av, og inn i landet igjen, hvor pappa stod og ventet.
Og det var vel det jeg husket ;)
Dessverre ingen bilder..
Jeg vet ikke om folket her har fått det med seg, men jeg har i det siste blitt ganske glad i British Airways (takket være billige business-billetter, og et sølvkort som skinner i enden av tunellen for øyeblikket), og jeg tenkte å fortelle om der det hele startet, siden det i dag er (tror jeg, om jeg husker datoen riktig) 10 år siden jeg for første gang satte mine ben ombord i et av selskapets fly. Jeg vet ikke om jeg husker så mye, men mange vil kanskje mene at det allikevel er skremmende mye (?).
Det hele begynte en dag i april 1999. Bestemor og tante kom en tur på besøk til Maura, og i tantes bil reiste nevnte tante, bestemor, meg, min mor og min søster, til Dolly Dimples på Jessheim, hvor praten etterhvert dreide inn på London, og det ble etterhvert bestemt at vi skulle ta oss en tur.
Jeg minnes også en tur til Egon på bytporten, som forøvrig var den 1. Mai, hvor min tante hadde med seg div. dokumenter fra reisebyrået hun hadde brukt, med bl.a. bekreftelse på flighter. Jeg syntes selvsagt dette var veldig spennende, da jeg på dette tidspunktet hadde kun en flight i loggboken.
Man spoler så fram til det jeg mener var den 15. Juli, tidlig om morgenen, og min far kjørte sin kone og sine to barn til OSL. Etter litt om og men, fant vi fram til terminalen, og avgangsplanet, der det stod veldig mange mennesker - ute! Jeg trodde først det vart kjempelange køer, men det viste seg at det var en brannalarm som hadde gått. Til slutt ble vi sluppet inn, og fant innsjekkskøen, som ledet fram til en av de skrankene som inntill for noen måneder siden, lå helt i østenden av terminalen. Selvsagt lå man nå en del etter dette berømte skjemaet, så da vi endelig var sjekket inn, var det å komme seg gjennom security, og i retning gaten. Dette var lenge før noe het Schengen, men allikevel fant vi fram til gate 53, som i dag er en del av gate-området for flighter som skal utenfor Schengen, bl.a. til UK. Den gangen vil jeg vel anta at BA stod der ute fordi de brukte større fly?
Vi kom fram, og boardet etterhvert. Ved innsjekk hadde vi bedt om to vindusseter, men de hadde visst bare ett. Det var 15A, og vi satt på 15A, til 15E. Dog forble 15F tomt, så min søster som egentlig satt på 15A, hoppet over dit, og satt der sammen med tante og bestemor, mens jeg og min mor satt på henholdsvis 15A og 15C. Benplassen var også sikkert helt grei. Flyet, tror jeg haddde reg'en G-BPEC, men jeg skal søren meg ikke være for sikker. Mener dog mer bestemt at det hadde halemotivet "Waves and Cranes", den gangen BA hadde en drøss med forskjellige haler.
Take-off ble noe forsinket - ikke pga. brannalarmen, men pga. div trafikk og resttriksoner i luftrom et annet sted - tror jeg.. Vi kom oss etterhvert avgårde fra 01L. Vi kom oss etterhvert opp, og det ble servering. Husker ikke helt hva det var, annet enn at det var frokost, og at det var mye - i hvertfall i forhold til det jeg fikk servert sist jeg fløy i Euro Traveller, i fjor høst. Husker bl.a. noen sjokolade-muffins, som min søster ble ganske hektet på resten av turen.
Husker ikke så mye mer, annet enn at vi landet, og kom oss ut, i det jeg mener var T1. Jeg minnes også vagt, noen som stod ved gaten med et skilt med AA-logo på, og skulle få med seg passasjerer som skulle være med en eller annen AA-flight. For meg den gangen, var bare det å se AA-logoen på et sånt skilt, spennende.
Vi gikk sikkert forbi et sted hvor noen så på passene våre (hvor av hvertfall mitt, og min søsterts var flunka nye), og vi fant bagasjen, og etterhvert Heathrow Express, som jeg lurer på om kan ha vært ganske ny da? Tante kjøpte billetter på en automat, og vi kom ned på perrongen, og fant et tog vi løp ombord på - I First Class-vognen. Var dog ikke verre enn å forklare at vi hadde hatt det travelt, og spasere over i den vognen vi hadde betalt for å sitte i. Kom og etterhvert fram til Paddington, hvor vi fant en buss, som tok til hotellet - The Cumberland, som ligger omtrent i enden av Oxford Street, ved Marble Arch.
Første kvelden, ble det bl.a. Mamma Mia (Som da bare hadde gått noen uker i musikalform), og middag på hotellet. Mener jeg spiste noe kylling. Resten av oppholdet har jeg vage minner fra, annet enn en tur med tuben til Waterloo, hvor jeg hadde funnet gatadressen til en butikk som solgt flybøker, i et eller annet flyblad (Dette var lenge før jeg i det hele tatt var online). Endte opp med et par bøker, og jeg blir fortsatt mobbet av min tante, for at vi dro "helt dit" for "så lite" :D. Mener også å huske en slags BA-butikk (?), hvor jeg husker jeg kjøpte en 777-video (ironisk nok var det UA som var representert på videoen). Har også minner fra Hamleys, div steder vi spiste, bl.a. et sted hvor hun som serverte var norsk. Vi var på busstur, både med sånn guide-buss uten tak, og vanlig London-buss, hvor min søster og bestemor ikke var verre enn at de hoppet av i fart.
Et annet minne, var en gang vi skulle møtes i resepsjonen. Tante og bestemor bodde på et rom, mens jeg, søster og mor, bodde på et annet, litt unna, så vi pleide alltid og møtes der nede. Etter å ha ventet lenge på heisen, fant vi tre ut at vi skulle ta trappene. På vei ned, lå bestemor og tante hele tiden en halv etasje under oss, og vi gikk bak uten å si noe. Plutselig hører jeg bestemor si (om det å gå i trapper): "Dette hadde aldri Martin gjort!"! Hun fikk selvsagt høre da vi kom ned :D.
Etter å ha vært i London siden torsdagen, var det tid for hjemreise på søndagen. Etter utsjekk, skulle vi ta den samme bussen tilbake til Paddington, og Heathrow Express, men i det vi kom ut dørta, stod det en kar i hatt, som lurte på om vi skulle ha drosje, og innen vi rakk å svare, satt vi inni drosja. Ba først om å bli kjørt til Paddington, men noen fant ut at det var like dumt å ta taxien helt ut til LHR, så da ble det sånn. Der var vi også i god tid før avgang - så tidlig, at da vi skulle sjekke inn, fikk vi beskjed om å komme tilbake når det var to timer igjen til avgang. Husker ikke hvor lenge vi ventet, men mener at etter å ha stilt oss i kø igjen, ble det vår tur da det var omtrent akkurat to timer til avgang, og vi fikk 27DEF, pluss 28EF. Jeg satt selv på 27F. Her husker jeg også at jeg fant ut følgende: Hadde vi dratt med neste flight, hadde vi flydd 767. Siden 767'ern gikk på flight BA766, var nok jeg med BA764, et flightnummer som dog ikke er bruk lenger, etter at BA har reduser fra 5 til 4 daglige rundturer.
Security ble traumatisk nok: jeg begynte å pipe, og noen sa jeg skulle gå gjennom en gang til. Det pep fortsatt, og da kom en stor mann og begynte å ta på meg. Slapp så videre, og vi gjorde vel ikke stort sett annet enn å vente.
Litt handling ble det og: Husker en BA747-modell ble anskaffet i tax-free, samt litt sjokolade.
Vi fant etterhvert gaten, hvor vi ventet de siste minuttene, og det ble etterhvert boarding, og avgang mot OSL. Mat ble det servert, en eller annen form for (kald) fisk med potetsalat. Vi landet, og kom oss av, og inn i landet igjen, hvor pappa stod og ventet.
Og det var vel det jeg husket ;)
Dessverre ingen bilder..