Flyprat >
Flyforum > Tupolev styrtet i Iran - Samtlige passasjerer ombord fryktes døde
View Full Version : Tupolev styrtet i Iran - Samtlige passasjerer ombord fryktes døde
- Iransk passasjerfly styrtet
Alle ombord i flyet fryktes døde, melder statlig iransk TV
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=568714
Aleksander Maaland
15-07-2009, 11:19
LEste det nettop jeg også. Enormt med dødsulykker for tiden?:O
Jeg beklager skrivefeil i overskriften. Det skal være Iran, ikke Irak.
Alle de 150 passasjerene om bord fryktes omkommet etter en flystyrt i det nordvestlige Iran i dag.
Et Tupolev-fly skal ha styrtet i det nordvestlige Iran, melder internasjonale nyhetsbyråer.
Statlig iransk TV rapporterer at flyet skal ha vært på vei til den armenske hovedstaden Yerevan fra Teheran. Flyet, som tilhørte flyselskapet Caspian Airlines, skal ha styrtet nær byen Qazvin.
Leder for kriseberedskapen i Qazvin Hossein Bahzadpour sier til det iranske nyhetsbyrået IRNA at flyet ble fullstendig ødelagt og at flyvraket står i brann.
Bahzadpour uttaler samtidig at samtlige om bord i flyet trolig er omkommet i ulykken.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3170118.ece
Er det Caspian er det isåfall snakk om en TU-154M
Sørgelige saker.
Hendelser i de siste årene tyder på at flysikkerheten av forskjellige årsaker dessverre er ikke spesielt god i området. Det er vel likevel lov å håpe på at iranske luftfartsmyndigheter gjør en seriøs undersøkelse og tar grep dersom det er relevant. Denne gangen kan de i alle fall vanskelig skylde på dårlig vedlikehold av fly fordi Den Store Satan ikke vil levere deler til amerikanskbygde maskiner. Jaja.
Denne videoen viser et ganske voksent krater. Ser ikke ut til at det er stort igjen av maskinen.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8151327.stm
Sørgelige saker.
Hendelser i de siste årene tyder på at flysikkerheten av forskjellige årsaker dessverre er ikke spesielt god i området.
Kan du utdype?
Var og fløy i Iran i mai, TU-154 maskinene sto ikke særlig høyt i kurs hos den vanlige Iraner etter mange dødsulykker. Saha Airlines og deres 707´s , som vi omtrent fløy shuttle med, var heller ikke et selskap folk benyttet hvis de kunne unngå det. Iran Air og Mahan var derimot høyt ansett, kan skrive under på det, har nå fløyet alle IR´s flytyper. Mahan er enda bedre, i alle fall når det gjelder service ombord.
Det er vel en del eksportrestrisjoner, særlig fra USA og europa som gjør at reservedeler til vestlige fly kan være vanskelig å skaffe i Iran. Ville tro at dette ikke er et like stort problem for russisk materiell, men det kan jo gi grobunn for en kultur der man blir vant med å sende i veg fly som egentlig ikke burde vært i luften.
Om de sender en 707 i luften fordi den mangler en del som er umulig å skaffe, og alternativet er å skrote den, hvorfor ikke da sende en tu-154 opp som mangler samme delen, om alternativet er å ta den ut av trafikk til delen kommer fra russland? I luften er jo disse flyene (teoretisk) like farlige enten det er ventetid på delen, eller den er umulig å skaffe.
Var og fløy i Iran i mai, TU-154 maskinene sto ikke særlig høyt i kurs hos den vanlige Iraner etter mange dødsulykker. Saha Airlines og deres 707´s , som vi omtrent fløy shuttle med, var heller ikke et selskap folk benyttet hvis de kunne unngå det.
Oi, du har jammen fått med deg ting. Går det an å spørre hvorfor du reiste rundt i Iran på den måten? Statoil?
Trist når slikt skjer.. Men man kan jo si at Irans flysikkerhet ikke er på topp..
Oi, du har jammen fått med deg ting. Går det an å spørre hvorfor du reiste rundt i Iran på den måten? Statoil?
Flygalskap, for mye fritid, ev. begge deler :-)
Vi fløy 6 turer med Saha/707, 3 med Aria/IL62 +div. TU154, AB3 o.a.
Ligger etter med trip report, gi meg noen uker; bagasjen min m.kamera o.a. ligger fremdeles i Dubai (eller Tehran..:-)
Om de sender en 707 i luften fordi den mangler en del som er umulig å skaffe, og alternativet er å skrote den, hvorfor ikke da sende en tu-154 opp som mangler samme delen, om alternativet er å ta den ut av trafikk til delen kommer fra russland? I luften er jo disse flyene (teoretisk) like farlige enten det er ventetid på delen, eller den er umulig å skaffe.
Saha er militæret sitt eget flyselskap, og de har en haug med andre 707 de kan hente deler fra. Iran Air er og verdensmestre i kreativt vedlikehold for å holde sine gamle 727 og div. 747 i luften. Virker som Boeing er den flytypen Iranerene har desidert størst tillit til, det er en honnør til IR´s vedlikeholdsavdeling som har holdt disse flyene trygt i luften siden 70-tallet.
Caspian TU154 var en av flightene vi opprinnelig prøvde å få til, uten hell.
Veldig trist. Mine tanker går de de pårørende.
Det er nå opprettet en egen siden for Caspian Airlines flight 7908 på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Caspian_Airlines_Flight_7908