View Full Version : SAS sitt reduserte sommerrutetilbud
AirbusTrond
14-07-2009, 14:26
Kjos var på Nyhetskanalen med sitt bredeste glis. Fortalte bl.a. om de nye setene, som skal gi bedre benplass. "Recaro-seter, slik som er i racerbiler".. Hehe. Han gledet seg spesielt over at de kunne starte opp nye ruter til Haugesund og Molde.
Selskapet som satser, tjener. Selskapet som kutter, taper (enda mer). Når man presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på lørdager til en (!) avgang om kvelden, skjønner man at det må være noe fundamentalt og skremmende galt. (Sorry for at jeg gjentar denne, forstår det bare ikke)
FlightDeck
14-07-2009, 16:48
Når man presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på lørdager til en (!) avgang om kvelden, skjønner man at det må være noe fundamentalt og skremmende galt. (Sorry for at jeg gjentar denne, forstår det bare ikke)
"Presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på en lørdag"?? Kanskje litt drøyt å dømme SAS på bakgrunn av frekvens til Ålesund på lørdager i sommermånedene... Både Norwegian og SAS flyr alltid med begrenset innenriksprogram på lørdager, med noen få utvalgte avganger. Om sommeren halvveres i tillegg antallet avganger innenriks fordi etterspørselen er begrenset.
Norwegian har ikke mer enn en avgang selv - verken om sommeren eller resten av året - på OSL-AES på lørdager. Er det noe "fundamentalt og skremmende galt" med dem også?
Hadde jeg hatt behov for å komme meg til Ålesund på en lørdag hadde jeg ikke valgt fly dersom det eneste alternativet var en kveldsavgang.
Mange som reiser til Ålesund skal videre med ferger, og da er det håpløst å ankomme på kvelden.
Virker jo litt rart av SAS dette.
sail4fun
14-07-2009, 16:54
Norwegian har ikke mer enn en avgang selv - verken om sommeren eller resten av året - på OSL-AES på lørdager. Er det noe "fundamentalt og skremmende galt" med dem også?
Dårlig tilbud vil nok i lang tid være SAS sin skyld...
slankebrusmannen
14-07-2009, 16:58
Om sommeren halvveres i tillegg antallet avganger innenriks fordi etterspørselen er begrenset.
Er dette blitt en sannhet nå liksom? Vel, her er et par til:
1. Det var ikke så store rutekutt før.
2. Trafikken halveres ikke i sommermånedene.
slankebrusmannen
14-07-2009, 16:59
Dårlig tilbud vil nok i lang tid være SAS sin skyld...
Der SAS har skylda, er det naturligvis det.
AirbusTrond
14-07-2009, 17:07
"Presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på en lørdag"?? Kanskje litt drøyt å dømme SAS på bakgrunn av frekvens til Ålesund på lørdager i sommermånedene... Både Norwegian og SAS flyr alltid med begrenset innenriksprogram på lørdager, med noen få utvalgte avganger. Om sommeren halvveres i tillegg antallet avganger innenriks fordi etterspørselen er begrenset.
Har flydd til AES hver sommer siste 13-14 år, og ikke opplevd noe lignende. Minst tre på lørdagen har vært det vanlige. Og 1930 lørdag kveld - som slankebrusmannen skriver, da er det mange som ikke kommer seg videre. Poenget mitt er at det er kuttet voldsomt og SAS tilbyr altså bare en avgang, til et svært lite kurant tidspunkt, og til en pris som ville gjort buss til et alternativ, selv for meg. Sikkert drøyt å dømme SAS for dette, men jeg tror at det vil være en del frustrasjon når man ser at tilbudet ikke er bedre, kanskje når man har behov for å plutselig reise en en dag - enten det er forretninger eller plutselige familære ærend.
FlightDeck
14-07-2009, 17:12
Er dette blitt en sannhet nå liksom? Vel, her er et par til:
1. Det var ikke så store rutekutt før.
2. Trafikken halveres ikke i sommermånedene.
Da SAS, Braathens og Color Air konkurrerte som verst på Oslo-Ålesund, kan jeg tenke meg at rutetilbudet var langt bedre enn i dag, ja ... Uansett, tiden for veldedighet er over - og alle selskaper som vil overleve må skape sammenheng mellom trafikkprogram og etterspørsel.
Dette blir uansett OT - gratulerer til Norwegian med veldig bra Q2-resultat! Jeg regner med et godt Q3-resultat også, potensialet er enda større der, og totalt sett kan disse kvartalene gi et pent Norwegian-overskudd når året er omme. Som Norwegian-aksjonær gleder jeg meg over den stigende aksjekursen.
FlightDeck
14-07-2009, 17:16
Sikkert drøyt å dømme SAS for dette, men jeg tror at det vil være en del frustrasjon når man ser at tilbudet ikke er bedre,
Folk bør vel bli mest frustrerte når de skal reise med Norwegian og opplever at rutetilbudet systematisk er dårligere enn SAS' tilbud.
Det er vel ikke en tilfeldighet at SAS kutter antall avganger til AES samtidig med at WF har økt til Ørsta/Volda?
For de som skal til de sørlige delene av Møre og Romsdal må det da være mye bedre å lande på Hovden enn på Vigra. Slippe å være avhengig av ferger nå når Eiksund-tunnelen er ferdig.
For og si det slik, rutetilbudet mellom OSL-CPH-ARN-trianglet er skremmende dårlig hos "business' mans airline" denne måneden.... Skremmende...
Rart at folk "skriker" opp Sas kutter, er det et krav at Sas skal fly x-antall ganger pr. dag på strekningene de flyr?
Hvorfor skriker ikke folk opp om manglende frekvenser hos Dy, er de fornøyd med 1 billig avgang pr. dag og så kan SK fly resten av dagen?
Virker litt provoserende dette kanskje, MEN, når er fantes noe som het monopol i sin tid kunne jeg forstå at der ble ramaskrik når selskapet, enten BU eller SK, reduserte i hytt og vær, jfr. BU sin SVG-KRS-SVG rute i de dager.
Nå er nå engang monopolet over, konkuransen er fri og det medfører da at ingen selskap igrunnen vel er forpliktet til noe som helst, utover selvfølgelig, tjene de plassene de flyr, og tjene penger der de flyr.
Hvorfor flyr DY kun 1 t/r AES på lørdag, for mye penger å tjene, eller...
AirbusTrond
14-07-2009, 19:16
Det er SAS som har hatt hegemoniet på AES-ruten i mange år, etter å ha konkurrert ut bl.a Color Air i sin tid. Inkluderer man BU-tiden har SAS en stolt og ærerik historie på AES. OG det er SAS som KUTTER. DY har imidlertid tilført AES nye ruter, og ikke minst gjort det billigere å fly på strekningen. Da er det vel ikke så rart at man reagerer negativt på SAS sine kutt, men er fornøyd med at DY kan fly til halve prisen og til en gunstigere tid (0820 vs 1930) for mange.
Tertit54
14-07-2009, 19:25
Jeg har inntrykk av at SAS nå bare "overlater" markedet til Norwegian.
En tilfeldig Onsdag i sommermåneden viser følgende avganger fra OSL mellom kl 0600-0800.:
SAS 6 avganger til CPH/FCO/SVG/KSU( mellom 0615-0745 ingen avganger !)
DY 15 avganger til "hele" Europa og litt Norge
Andre selskaper 7 avganger ( OS/LH/KL/AF osv).
Jeg har ikke tatt med charteravganger.
Det blir liksom å legge markedet åpent for DY ved å kanselere/ikke sette opp ruter i denne perioden. På Søndager er det enda verre""
Jeg har inntrykk av at SAS nå bare "overlater" markedet til Norwegian.
En tilfeldig Onsdag i sommermåneden viser følgende avganger fra OSL mellom kl 0600-0800.:
SAS 6 avganger til CPH/FCO/SVG/KSU( mellom 0615-0745 ingen avganger !)
DY 15 avganger til "hele" Europa og litt Norge
Andre selskaper 7 avganger ( OS/LH/KL/AF osv).
Jeg har ikke tatt med charteravganger.
Det blir liksom å legge markedet åpent for DY ved å kanselere/ikke sette opp ruter i denne perioden. På Søndager er det enda verre""
Kanskje de har en plan med å kjøre produksjonen til et minimum for så og kvitte seg med mest mulig ansatte, og deretter bygge seg opp gjennom å tilpasse seg markedet. Det er enklere å bygge opp enn å drive med kutt, år etter år.
FlightDeck
14-07-2009, 20:44
Vi må huske på at SAS er i krise. Det er et være eller ikke være for SAS. Dersom selskapet skal klare å overleve, må kapasitet og kostnader resduseres. Derfor er flyene fullere enn tidligere og avgangene færre - og dermed er det også mer sammenheng mellom tilbud og etterspørsel. Husk at kabinfaktoren var nede på 50 prosent i januar - nå vil jeg tro den er på høyde med Norwegian (ca. 80 prosent), om ikke bedre. Prisstrukturen er mer differensiert og flere lavprisbilletter er tilgjengelig, men det er en stor utfordring for både SAS og Norwegian å få opp prisnivået på rutene de har potensiale til å tjene best på. Det beste for kundene er om SAS og Norwegian kan leve sammen som to jevnstore selskaper.
Tertit54
14-07-2009, 21:12
Vi må huske på at SAS er i krise. Det er et være eller ikke være for SAS. Dersom selskapet skal klare å overleve, må kapasitet og kostnader resduseres. Derfor er flyene fullere enn tidligere og avgangene færre - og dermed er det også mer sammenheng mellom tilbud og etterspørsel. Husk at kabinfaktoren var nede på 50 prosent i januar - nå vil jeg tro den er på høyde med Norwegian (ca. 80 prosent), om ikke bedre. Prisstrukturen er mer differensiert og flere lavprisbilletter er tilgjengelig, men det er en stor utfordring for både SAS og Norwegian å få opp prisnivået på rutene de har potensiale til å tjene best på. Det beste for kundene er om SAS og Norwegian kan leve sammen som to jevnstore selskaper.
Ikke fortell meg at SAS er i krise , jeg jobber der :D. Men jeg synes personlig at SAS er litt for mye på defensiven nå og dermed legger mye av markedet åpent for DY ( og likesinnende). Publikum har mange ganger ikke andre valg ann å fly med DY og dermed så kan det være en mistet kunde for oss i lang tid fremmover.
På en typisk lørdag i sommersesosongen har SAS 11 flygninger for Apollo fra OSL, 4 fra BGO, 4, fra TRD, 3 fra SVG, osv, osv. Det er ikke rart at et selskap i en krisetid velger å satse på sikre (men ikke veldig lønnsomme) charterflygninger foran ulønnsomme ruteflygninger.
FlightDeck
14-07-2009, 21:55
På en typisk lørdag i sommersesosongen har SAS 11 flygninger for Apollo fra OSL, 4 fra BGO, 4, fra TRD, 3 fra SVG, osv, osv. Det er ikke rart at et selskap i en krisetid velger å satse på sikre (men ikke veldig lønnsomme) charterflygninger foran ulønnsomme ruteflygninger.
På lørdager i sommersesongen er det jo langt mer lønnsomt å disponere flyflåten til charter enn til ruteflygninger.
slankebrusmannen
14-07-2009, 22:26
Da SAS, Braathens og Color Air konkurrerte som verst på Oslo-Ålesund, kan jeg tenke meg at rutetilbudet var langt bedre enn i dag, ja ... Uansett, tiden for veldedighet er over - og alle selskaper som vil overleve må skape sammenheng mellom trafikkprogram og etterspørsel.
Mine observasjoner stammer fra Molde, og der har akkurat det der aldri vært en problemstilling. Likefullt er SAS sine kutt i ruteprogrammet i sommer dramatiske i forhold til tidligere og generelt på grensen til det latterlige. Også der flyr de i år - for første gang - bare én rundtur Oslo-Molde på et relativt ukurrant tidspunkt (om enn noe bedre), og bortsett fra en chartertur til Kreta, er det den eneste aktiviteten de gidder å opprettholde på en lørdag.
Dette blir uansett OT
Plutselig betydde O-en "on". ;)
slankebrusmannen
14-07-2009, 22:30
Dersom selskapet skal klare å overleve, må kapasitet og kostnader resduseres.
Kostnader, ja, kapasitet, nei. Fordi manglende kapasitet skremmer vekk kunder.
Derfor er flyene fullere enn tidligere og avgangene færre - og dermed er det også mer sammenheng mellom tilbud og etterspørsel. Husk at kabinfaktoren var nede på 50 prosent i januar
Om den var 50% i januar, må de slite med overbookinger nå. Det koster også penger. For ikke å snakke om hva fullt utnyttet kapasitet gjør med kostnadene når noe går skeis et sted.
sail4fun
14-07-2009, 22:40
Mine observasjoner stammer fra Molde, og der har akkurat det der aldri vært en problemstilling. Likefullt er SAS sine kutt i ruteprogrammet i sommer dramatiske i forhold til tidligere og generelt på grensen til det latterlige. Også der flyr de i år - for første gang - bare én rundtur Oslo-Molde på et relativt ukurrant tidspunkt (om enn noe bedre), og bortsett fra en chartertur til Kreta, er det den eneste aktiviteten de gidder å opprettholde på en lørdag.
Plutselig betydde O-en "on". ;)
gidder er vel muligens ikke det ordet som er riktig her ?
slankebrusmannen
14-07-2009, 23:17
gidder er vel muligens ikke det ordet som er riktig her ?
Jo, for fantes det grunnlag for et anstendig lørdagstilbud for tre, fire, fem og ti år siden - og det gjorde det - finnes det faktisk nå også.
sail4fun
14-07-2009, 23:19
Tilbud ja, men økonomi ?
litt-amatør
15-07-2009, 00:16
Må si Kjos fikk mye god PR for dagens resultater. Langt innslag i Dagsrevyen og deretter intervju med Kjos i studio. Han gjør utvilsomt en god figur. Fikk litt kritiske spørsmål om kredittkortavgiften, men dem kunne han enkelt komme seg unna.
Hovedpoenget som han snakket om var hvor viktig det var med nytt materiell fordi dette førte til mye lavere kostnader.
For og si det slik, rutetilbudet mellom OSL-CPH-ARN-trianglet er skremmende dårlig hos "business' mans airline" denne måneden.... Skremmende...
Tja er det egentlig det med tanke på ay "the business man" er på ferie og tilbringer juli på hytta eller på en strand i sydligere strøk
slankebrusmannen
15-07-2009, 00:25
Tilbud ja, men økonomi ?
Med fare for å virke flåsete: Hvilken del av ordet "grunnlag" var det du ikke forstod?
Problemet til SAS er at de åpenbart må kutte kostnader. Ulempen med måten de gjør det på, er at de samtidig kutter inntekter. Jeg så i en annen tråd at kostnad per setekilometer for Norwegian lå i underkant av 50 øre. Det vil si at om de selger ut alle setene på et fly Molde-Oslo med en snittpris på 200 kroner, tjener de penger på det. Det ville neppe SAS ha gjort.
Nå skal jeg gjøre en antagelse om CASK som går på at tallet faktisk er nyttig, og antagelsen er at faste kostnader inngår i grunnlaget; altså at CASK i virkeligheten er kostsiden av regnskapet delt på samlet antall setekilometer: Når SAS kutter kraftig i rutetilbudet, går CASK opp. Følgelig må de ha høyere gjennomsnittspris (eventuelt høyere belegg) for å tjene penger. De prøver vel på den som står i parentes, men det innebærer også høyere kostnader hver gang noe går galt. Dessuten har det vel vist seg at passasjertallene til SAS går omtrent like mye ned som kapasiteten gjør, altså må man uansett ha opp snittprisen på billettene.
Det suser rundt en del rykter, skulle ønske vi fikk vite hva tallene og fakta egentlig er. For eksempel: SAS Norge tjener mest, og har minst konstander. Sant? 300 kabinansatte i DK har blitt sagt opp. 200 i SE. SGS blir faset ut. Administrasjonen i DK har alle firmabil som koster flesk. The list goes on.
Slik jeg ser det er det naturlig at DY har en enklere jobb med å holde kostnadene nede siden de vokser. Det er heller 2 mann for lite på hver post enn 2 for mye.
Jeg er redd toppen i SK som sitter på kontorene redder sine egne jobber og heller skjærer ned det de ikke har daglig kontakt med, feks SGS ol. Det burde tas en real opptelling mht hvor mye administrasjon man egentlig trenger.
Og, hvis man ikke tjener fett på en flygning men går sånn circa i balanse, fortsett å fly, ikke gi DY mer rom nå.
LeftSaidFred
15-07-2009, 07:19
Jeg er redd toppen i SK som sitter på kontorene redder sine egne jobber og heller skjærer ned det de ikke har daglig kontakt med, feks SGS ol. Det burde tas en real opptelling mht hvor mye administrasjon man egentlig trenger.
Det er sant. Her på STS OSL så er det nedbemanning. Etter planen skal det både være sparket folk på gulvet og på administrasjonen. Problemet er at de klarer ikke å sparke folk i administrajonen, skal ikke gå ut med spesifikke tall, men alle som egentlig skulle vært sparket i administrasjonen har fått en en ny stilling ( i STS OSL), alle har blitt flyttet litt rundt om, men det er fortsatt det samme antallet i kontorene. På gulvet har de sparka folk. Så per dags dato har de klart å minke produksjonen på gulvet, men de har ikke klart å redusert støttefunksjoner (som er administrativt).
For oss på gulvet sender dette ut feil signaler. De skal kutte kostander, men i realiteten blir nå STS her på OSL enda mer topptungt. Det blir enda fler sjefer per produserende hode.
Før nedbemanningen starta var det 1:1 i forholdet mellom gulvet og administrajonen!! Og når har det ikke blitt bedre.
Jeg frykter ( men vet ikke) at det samme skjer over hele linja i SAS. Blir ikke butikk av sånt.
Tja er det egentlig det med tanke på ay "the business man" er på ferie og tilbringer juli på hytta eller på en strand i sydligere strøk
Sist jeg sjekket var ikke SAS et "all-biz" selskap. Hvis også denne "the busniess man" skal til endel destinasjoner, så kan det vel hende han må fly via CPH
Senest forrige lørdag(?) meldte FBU4EVER om 6 timer ventetid fra IAD-flighten, og til neste flight mellom CPH-OSL. Det var en overbooket 737-700.
Men helt enig at det ikke skal flys med tomme fly, men det må være en mellomting...
Dag-Yngve
15-07-2009, 09:44
SAS kutter, Norwegian vokser. DY ER BEST
Det blir litt usakelig sagt. Skal du ut i verden og store deler av Europa er ikke DY et alternativ engang. SAS har som regel et par daglige til mange destinasjoner, også gjennom *A.
S
Senest forrige lørdag(?) meldte FBU4EVER om 6 timer ventetid fra IAD-flighten, og til neste flight mellom CPH-OSL. Det var en overbooket 737-700.
Men helt enig at det ikke skal flys med tomme fly, men det må være en mellomting...
Og sommerruter er det flere steder hos SK, OSL-BGO første avg. kl. 08:00, neste 12:50. Siste to avganger BGO-OSL 16:20 og 18:20.
Som SAS ansatt, må jeg si at det er ikke så rart at de som satser gjør det bra, og de som ror for harde livet for å holde skuta flytende, sliter..... Hadde ikke SAS gitt fra seg passasjerene til konkurrenten, så hadde de beholdt en kunde! Om man tjener 10 kroner eller 100 kroner på en passasjer, så er det bedre enn å ikke tjene noe i det hele tatt! Ikke minst når man snakker om gjenkjøps frekvens og transittruter. Kunder borte = mindre fortjeneste. Man kan jo tro at flyselskapene opererer på underskuddsbasis, men det er ikke tilfelle! Ikke engang SAS gjør det, og spesielt SAS Norge som har levert solide overskudd siste åra, skjærer ned på innenriksruter. Tidligere om åra gikk de fleste SAS innenriks rutene jevnt over hele dagen, mens de aller fleste nå er konsentrert rundt morgen-peak kl 8-9 og kveldspeak mellom 16-18... Det er fakta, og ikke bare en løs påstand! Stop cutting And Survive!
Og siden DY har kuttet frekvensen svg-bgo fra 5 til 2 nå i sommer, så gjør det vel selskapet enda bedre:lol:
Jeg er rimelig sikker på at SAS har kuttet for mye i sommer. Her er et helt normalt øyblikksbilde av tilbudet i morgen formiddag, og slik var det også i hele dag, og tydeligvis også i går. Slik har det egentlig vært i hele sommer på OSL-BGO.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/SAS.jpg?t=1249574454
http://s404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/?action=view¤t=SAS.jpg
Har hørt om WF-folk som har måttet fly Bodø-Trondheim via Helgelandskysten, og derfra med SAS til OSL (eller motsatt vei) fordi WF ikke greier å oppdrive billetter til egne ansatte som skal mellom Oslo og Bodø-basene. Enkelt skal det ikke være.
FlightDeck
06-08-2009, 22:38
Neste uke øker i alle fall SAS fra 10 til 11-12 daglige avganger mellom Oslo og Bergen og i siste uke av august er SAS oppe på 15 daglige avganger - og slik skal det fortsette utover høsten.