PDA

View Full Version : Dette skal du ikke gjøre når du flyr


sail4fun
14-07-2009, 18:01
Har du dratt en flyvertinne i skjørtet i det siste for å få henne til å hente en kald øl til?

Eller latt gullgutten din få hamre løs i flysetet til passasjeren som sitter foran, bare sånn at han får avreagert litt under en kjedelig flytur?


http://www.aftenposten.no/reise/article3166355.ece

Falcon
14-07-2009, 18:07
Bleieskift på første klasse

De som reiser foran i flyet, har av og til en litt for romslig oppfatning av hva de kan forvente av kabinpersonalet, noe følgende historie kan fortelle. Den utspant seg på første klasse på et langrutefly for noen år tilbake:

Fruen som reiste med sin store familie, var nok godt vant til hjelp i hjemmet. Da den minste trengte bleieskift, leverte hun rett og slett jentebabyen til stewarden og befalte: - Change this baby!

Dette inngår ikke normalt i kabinpersonalets arbeidsoppgaver, og ikke alle synes oppgaven med å skifte bleier på andres barn er like attraktiv.

Stewarden, en av de mer oppfinnsomme, tok med seg babyen bakover i flyet, til turistklasse - fant en annen familie med baby, en gutt, og spurte om de kunne passe på den babyen han kom med, mens han lånte deres baby et øyeblikk.

Han tok med seg guttebabyen til første klasse, viste ham til fruen og sa: - Will this do?

Kvalitetsreaksjon. ^_^

Stian
14-07-2009, 18:21
Personlig blir jeg stadig forundret over hvor mange det er som totalt mangler vanlig folkeskikk ombord på fly.
Det å legge setet tilbake mens passasjeren bak spiser er noe jeg stadig ser.
Er det så vanskelig å tilpasse seg andre mennesker?

Utflyttet
14-07-2009, 18:23
Det jeg synes er mest ille er hvor få personer som kan forstå de enkleste beskjeder så snart de kommer på en flyplass, eller inn i et fly.

-A

Polaris
14-07-2009, 19:05
Personlig blir jeg stadig forundret over hvor mange det er som totalt mangler vanlig folkeskikk ombord på fly.
Det å legge setet tilbake mens passasjeren bak spiser er noe jeg stadig ser.
Er det så vanskelig å tilpasse seg andre mennesker?

Eller bare inneha normal folkeskikk. Klare å holde en kopp kaffe uten å søle den over midtgangssetet, ikke ha med deg 5 rullekofferter og 4 poser tax-free som du sprer utover hele flyet, evnen til å bruke bakerste utgang når du har mulighet til det (går vel under evnen til å motta beskjeder), ikke sette kneet i stolen foran deg og ikke minst la vær å sovne mot personen som sitter ved siden av deg. Egentlig misliker jeg at folk spiser også, men det er flyskrekken som slår inn. Med en gang jeg merker en luktendring i flyet, SPESIELT kaffeservering, må jeg alltid tenke to-tre gang over om det ER kaffelukt eller om det kan være brentlukt....

Og på flyplassen skjønner jeg ikke hvorfor folk MÅ stå klistret inntil bagasjebåndet?

Chye
15-07-2009, 03:27
Mine top irritasjonsmoment:

1. Hard prikking på skulderen for å få min oppmerksomhet. Det holder med et høflig "unnskyld?", ikke skrik "HALLO!"

2. Ha penger og bestilling klar når vi kommer med trallen. Ingen liker å vente i evigheter. Jeg vil helst slippe å rote i hatrack for å finne din 10 kilos sekk, så vente på at du finner lommeboka i bunnen av den, også løfte den opp igjen. Og alt du skulle ha var en cola. Puh!

3. Mitt galley! Det er trangt, og jeg prøver så godt jeg kan å rydde eller preparere. Det er ikke plass til deg desverre.

4. Folk som går på toalettet når vi har 3 traller i kabinen. Kan du vente bare litt? Det er litt for mange som får akutt dotrang på en gang!

Men, alt dette tas med et stort smil selvsagt, det må man jo bare :)



Avslutter til slutt med en hendelse for noen år siden: "Kan du åpne colaen min også? Det er bedre at du knekker din negl enn at jeg gjør det." ......... Javel? :-)

Gunnar
15-07-2009, 06:30
Det er bedre at du knekker din negl enn at jeg gjør det."
Den der er vel strengt tatt åpen for tolkning.... ^_^

... ellers håper jeg at jeg ikke har irritert for mange av de ansatte i kabinen på mine reiser jorden rundt.... ;)

Utflyttet
15-07-2009, 12:30
2. Ha penger og bestilling klar når vi kommer med trallen. Ingen liker å vente i evigheter. Jeg vil helst slippe å rote i hatrack for å finne din 10 kilos sekk, så vente på at du finner lommeboka i bunnen av den, også løfte den opp igjen. Og alt du skulle ha var en cola. Puh!


Etter så mye stress og kav har man da virkelig behov for en cola? ;)

-A

Chye
15-07-2009, 13:50
Den der er vel strengt tatt åpen for tolkning.... ^_^

... ellers håper jeg at jeg ikke har irritert for mange av de ansatte i kabinen på mine reiser jorden rundt.... ;)
¨

hehe, det skulle stå " Det er bedre at du knekker din negl enn at jeg knekker min. "

De som reiser mye irriterer sjelden, det er verre med de som reiser på ferie annet hvert år =)

Utflyttet
15-07-2009, 14:33
¨
De som reiser mye irriterer sjelden, det er verre med de som reiser på ferie annet hvert år =)

Det er ganske stor forskjell på 07-08-flyene fra Flesland på høsten og hva som skjer på avgangene nå i sommer... det merkes av oss som sitter der og. :)

-A

imm
15-07-2009, 17:08
"Mitt galley" - jøss, der har jeg syndet gitt. På langturer pleier jeg ofte å spasere litt, og spør gjerne om en øl mens jeg står bakerst for å strekke på beina. blir alltid møtt vennlig og får alltid en kald øl. Trodde jeg sparte de for jobb, hvis jeg istede satt i setet mitt og plinget med knappen. Så det er fy fy altså... ja da har jeg lært noe i dag også :cheers:

Someone
15-07-2009, 17:11
"Mitt galley" - jøss, der har jeg syndet gitt. På langturer pleier jeg ofte å spasere litt, og spør gjerne om en øl mens jeg står bakerst for å strekke på beina. blir alltid møtt vennlig og får alltid en kald øl. Trodde jeg sparte de for jobb, hvis jeg istede satt i setet mitt og plinget med knappen. Så det er fy fy altså... ja da har jeg lært noe i dag også :cheers:

Det er vel heller snakk om å ture inn når gardinen der er trukket for eller noe sånn?

LN-MOW
15-07-2009, 17:27
Kommer nok litt an på flytype og hva slags flight det er ... ;)

Tertit54
15-07-2009, 20:39
Det jeg synes er mest ille er hvor få personer som kan forstå de enkleste beskjeder så snart de kommer på en flyplass, eller inn i et fly.

-A

Det skjer noe med folk som er på en sjelden reisefot ! Veldig mange folk opptrer fullstendig ulogisk og kan ikke rette seg etter den minste beskjed.
En av mine absolutt "favoritter" er når man feks går av toget på en ukjent stasjon, så stopper de rett utenfor døra, slik at alle de andre som skal ut av toget ikke kommer seg ut. Duster ^_^

FBU 4EVER
16-07-2009, 19:25
Det skjer noe med folk som er på en sjelden reisefot ! Veldig mange folk opptrer fullstendig ulogisk og kan ikke rette seg etter den minste beskjed.
En av mine absolutt "favoritter" er når man feks går av toget på en ukjent stasjon, så stopper de rett utenfor døra, slik at alle de andre som skal ut av toget ikke kommer seg ut. Duster ^_^

Minner meg veldig om kjerringer i rulletrapper. F.eks. på Steen og Strøm. Ett skritt, så står de i slusen og virrer mens andre kommer bakfra som dominobrikker!:angry:

OEH
16-07-2009, 21:13
Det skjer noe med folk som er på en sjelden reisefot ! Veldig mange folk opptrer fullstendig ulogisk og kan ikke rette seg etter den minste beskjed.


Nå sier de jo i denne artikkelen at de foran gardinet ikke oppfører seg noe bedre enn de bak, så jeg vet ikke om det er så stor sammenheng mellom det å være reisevant og å kunne oppføre seg.

Hickok
16-07-2009, 21:15
Nå er det vel ikke alle foran gardinen som er veldig reisevant heller, da, men du har nok rett. Det er en del folk som definitivt gir blaffen i sine omgivelser, og ikke tar 5 øre for å tirre opp sine medpassasjerer for bagateller.

OEH
16-07-2009, 21:18
Nå er det vel ikke alle foran gardinen som er veldig reisevant heller, da, men du har nok rett. Det er en del folk som definitivt gir blaffen i sine omgivelser, og ikke tar 5 øre for å tirre opp sine medpassasjerer for bagateller.
Jeg vil tro at de foran gardinet generelt er mer reisevant.
Jeg tror heller saken er den at er man en drittsekk så er man en drittsekk, enten man reiser med fly hver dag eller en gang i året.

Chye
17-07-2009, 03:45
De som sitter forran gardinet er vanligvis veldig lite krevende og har reist mye. Det er verre med familien Olsen som skal på tur for en gangs skyld. Det er stort sett dem som skal ha ekstra oppmerksomhet hele veien.

Mitt galley - jeg flyr kortruter så det er ikke mye tid til overs. Men selv når vi flyr til spania og det er litt tid til overs, kom gjerne bak en tur og be om en cola, det er bare hyggelig. Men ikke stå og heng i galleyet da please, det er liksom vårt bittle lille sted uten pax på alle kanter!

Det er verst med de flyene som har toalettet i halen, da må pax igjennom galley for å gå på do. Jeg sier alltid at "Dokøen her ute, er dere snille", dvs ikke inne i galley. Det blir bare for mye =)

Og til OEH, ja en drittsekk er en drittsekk, men jeg tror det er veldig mange som faktisk ikke har antenne i det hele tatt.. Prikke flyvertinna på skuldra liksom, hva er det? Hadde du prikket feks. en butikk ansatt på skulderen når han betjente en annen kunde?

Jeg har også funnet bajs bleier i setelommer (den gang jeg jobbet der de ikke har cleaning) .. Helt utrolig =) Og mange synes det er den mest naturlige ting i verden å skifte bajs bleie i setet når andre pax spiser. Da ser jeg rødt! :)

Men alt dette gjør jo at jobben er så spennende som den er da. Alltid noe som skjer :)

Gunnar
17-07-2009, 03:55
Hadde du prikket feks. en butikk ansatt på skulderen når han betjente en annen kunde?
You would be surprised... :p

Polaris
17-07-2009, 15:25
http://www.nordlys.no/nyheter/article4467449.ece

En småbarnsfamilie som klaget på servicen kan bli anmeldt av flyselskapet Euro Cypria.

Etter at vi fikk snakket med de involverte og flere vitner, så viste det seg at familien var misfornøyd med servicen på flyet. Moren skal ha gitt uttrykk for dette, og sa ifra til en flyvertinne. Flyvertinnen likte ikke dette, hentet en manual som hun smelte i fanget på familien og lurte på om de kunne gjøre jobben bedre. Kvinnen ble forbannet og sa «Fuck off!», noe hun for øvrig skal ha beklaget i ettertid. Disse ordene mente flyselskapet, Euro Cypria, skal ha vært nok til å ringe og be om assistanse ved landing, forklarer Trond Amundsen til Nordlys.

Man skal ikke klage på servicen heller? :D

PSC TOS
18-07-2009, 19:04
Det er i Tromsø det skjer. Nok et eksempel på hva man ikke skal gjøre når man er ute og reiser:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=563774
Gjorde fra seg på gulvet på flyplass

En 39 år gammel mann vil bli anmeldt etter at han gjorde fra seg midt på gulvet blant andre passasjerer på Tromsø lufthavn natt til lørdag.

VG Nett følgerReiselivsnyheter / RSS
Lag din egen RSS
Mannen satte seg ned og gjorde fra seg i avgangshallen mens andre så på.

- Han var beruset. Mannen vil bli anmeldt, sier operasjonsleder Arild Paulsen i Troms politidistrikt til NTB.

Ifølge Nordlys er mannen 39 år gammel og hjemmehørende i Finnmark.

Politiet fikk melding om hendelsen i 4.30-tiden natt til lørdag.