PDA

View Full Version : Ryanair tilbyr SAS-sjefen gratisbilletter


runethomas
14-07-2009, 12:44
Trist, spinnvilt, morsomt eller gærent. Samme hva du synes, er Ryanair iallefall ikke spesielt kjedelige i sine fremgangsmåter.

http://e24.no/naeringsliv/article3168486.ece

(..)

Etter at SAS offentliggjorde dårlige trafikktall i forrige uke har Ryanair startet en kampanje hvor de selger én million flybilletter til en pris av 29 danske kroner stykket for å feire de dårlige resultatene fra SAS.

Men de stopper ikke der. Nå har konsensjef Mats Jansson fått tilbud om å fly gratis på Ryanair i august, september og oktober.

(..)

- Han trenger bare å svare så skal han få gratisbilletter. Det har han ikke gjort, men vi er jo vant til forsinkelser fra SAS, sier han (Stephen McNamara altså) til E24.

grindstein
14-07-2009, 12:53
De guttene der borte på øya vet i allefall hvordan dem skal få oppmerksomheta til media. Men jeg synes nå at dette er mere morsomt en noe annet.

O_K_
14-07-2009, 13:02
Om Mats Jansson er smart så tar han en tur, enten ved å takke ja til tillbudet og prøve å lage litt PR om det, eller i kamuflasje. Uansett, skal man kunne konkurrere må man kjenne sine motstanderes produkt, ikke bare foretningside. Om han tar en liten europaturne med Ryanair, SAS, BA, Norwegian, KLM og flere så kan han skrive ned forskjeller og hva han synes om dem. Både det han liker og hva han ikke liker. En god regel er at det er alltid noe å like, og alltid noe å misslike.

Etterpå kan han krype tilbake på kontoret sitt og sette opp en liste over hvilke elementer han mener SAS bør ha, og hvilke elementer han mener SAS absolutt ikke bør ha. En ting er å ha markedsundersøkelser og annen statistikk, men førstehånds kjennskap til konkurrentene er viktig, og jeg tror et par turer på Ryanair kunne gitt mye bra innput.

sail4fun
14-07-2009, 16:53
... tror SAS og andre har "input" fra konkurenters produkter så det holder, trenger vel ikke sende Mats selv....

BSSW
14-07-2009, 20:30
Så spørs det hvor "gratis" de billettene til Mats blir da...

LN-MOW
15-07-2009, 13:24
Det smarteste hade kanskje vært å akseptere tilbudet, og etter ankomst informere pressen om at MoL er velkommen til å sample SAS på tilsvarende måte.

FlyHi
15-07-2009, 13:58
Det smarteste hade kanskje vært å akseptere tilbudet, og etter ankomst informere pressen om at MoL er velkommen til å sample SAS på tilsvarende måte.

Ja og hvis Mats var smart så checkede han ikke ind på nettet, men i lufthavnen samt checkede en kuffert på 20 kg. ind som ikke var forudbestilt.

Så var han kommet af med:

Boardingcard issue udrejse GBP 40
Boardingcard issue hjemrejse GBP 40
Kuffert 15 kg. retur GBP 40
5 ekstra kilo retur GBP 150
Ialt GBP 270,-

Når han så var landet, så havde han fortalt pressen at det såmænd var en fin tur med Ryanair, men han synes det var lidt dyrt at betale GBP 270 (DKK 2.350,-) for at checke-ind og medbringe bagage når det nu var en gratis-billet - det samme ville have været gratis og er altid med i prisen hos SAS. Derudover synes han måske også at det tog lidt lang tid (og var dyrt) at komme til/fra de lufthavne som de flyver på (f.eks. kunne han vælge Skavsta-Girona - hvor SAS/Spanair flyver ARN-BCN - det er trods alt flere hundrede kilometer man sparer i lufthavns transfer ved at vælge SAS).

På denne måde kunne han faktisk på fin vis få gjort opmærksom på hvad Ryanair's såkaldte "gratis-billetter" koster og at man får det samme med i prisen hos SAS - ligesom han kunne få gjort opmærksom på at de ofte flyver til lufthavne langt fra de destinationer, som de udgiver sig for at flyve til.

På den anden side, så synes jeg nu det er fint, at han vælger at ignorer MoL's presse Bulls*** - det synes jeg SAS skal holde sig for gode til.

LN-MOW
15-07-2009, 14:16
Når han så var landet, så havde han fortalt pressen at det såmænd var en fin tur med Ryanair, men han synes det var lidt dyrt at betale GBP 270 (DKK 2.350,-) for at checke-ind og medbringe bagage når det nu var en gratis-billet - det samme ville have været gratis og er altid med i prisen hos SAS. .

Haha - genialt! Det er helt klart dette han burde gjøre!

RolfL
15-07-2009, 14:44
Derudover synes han måske også at det tog lidt lang tid (og var dyrt) at komme til/fra de lufthavne som de flyver på (f.eks. kunne han vælge Skavsta-Girona - hvor SAS/Spanair flyver ARN-BCN - det er trods alt flere hundrede kilometer man sparer i lufthavns transfer ved at vælge SAS).


Det beror väl alldeles på varifrån man ska och vilken slutdestination man har så jag tycker jämförelsen är fullständigt irrelevant i sammanhanget.

FlyHi
15-07-2009, 14:53
Det beror väl alldeles på varifrån man ska och vilken slutdestination man har så jag tycker jämförelsen är fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Men faktum er jo at lang hovedparten af de rejsende skal til den by de har booket en billet til. Lang de fleste der flyver Stockholm - Barcelona skal til Barcelona og ikke Girona - sidst nævnte har ingenting med Barcelona at gøre - udover at Ryanair ikke har fulgt med i geografi timerne og derefter forsøger at omvende resten af verden til at tro på at Girona er Barcelona eller Skavsta er Stockholm eller Hahn er Frankfurt eller Bergamo er Milano osv osv.

Ja, der er naturligvis en mindre del som skal til andre steder, men faktum er at de fleste mennesker skal fra den storby de flyver fra og til den storby de flyver til og ikke til små flækker med 2,5 km asfalt til rådighed flere hundrede kilometer fra byen.

RolfL
15-07-2009, 16:31
Jag är av den bestämda uppfattningen att passagerarna själva kan göra bedömningen efter egna kriterier: tid/pengar/slutlig destination/flygplats o.s.v. och själva kan avgöra vad som är bäst. Och vad beträffar de "små fläkker" , som du kallar dem, så kan de många gånger vara betydligt bättre ur många synpunkter även om man nu ska in till storbyn.

LN-MOW
15-07-2009, 16:35
Enig med Rolf. Skal budskapet frem, må man fokusere på det enkle og det som treffer flest.

view
15-07-2009, 16:53
Ja og hvis Mats var smart så checkede han ikke ind på nettet, men i lufthavnen samt checkede en kuffert på 20 kg. ind som ikke var forudbestilt.


Hehe, dette synes jeg var en kjempegod idé! Her hadde SAS truffet veldig godt, men vi ser neppe noe slikt dessverre. Hadde nå bare mediene fokusert litt på denne, spesielt når flere aviser er så opptatt av både reise og "hjelper-deg" type artikler, så hadde det vært en del stoff å ta av der.

FlyHi
15-07-2009, 17:25
Hehe, dette synes jeg var en kjempegod idé! Her hadde SAS truffet veldig godt, men vi ser neppe noe slikt dessverre. Hadde nå bare mediene fokusert litt på denne, spesielt når flere aviser er så opptatt av både reise og "hjelper-deg" type artikler, så hadde det vært en del stoff å ta av der.

SAS kunne også være smarte og sende en af deres PR folk ud med budskabet om, at i SAS' økonomisk dårlige situation, så har de desværre ikke råd til at betale DKK 2.350 for at lade Mats og en kuffert checke-ind hos Ryanair. De vil hellere sende ham med SAS til DKK 598,- pr. vej - ALT INCL.

Så slipper de for overskrifter som "SAS-chef flyver med Ryanair" samt af billeder hvor Mats stiger ombord på Ryanair. Desuden får de stadig et stærkt budskab om forskellige i produktet ud.

dc-8-63
15-07-2009, 22:25
Det beror väl alldeles på varifrån man ska och vilken slutdestination man har så jag tycker jämförelsen är fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Mats skal vel i dette tilfellet fra Froesundavik og da er det vel kortere til Arlanda...saa det er vel halvt relevant...og det er vel ikke helt taapelig aa anta at Barcelona vil vaere destinasjon i dette tilfellet....saa jeg synes at sammenligningen er ok i dette tilfellet......:)

Naar det er sagt saa er jeg enig at "de store flyplassene" ofte kan ligge minst like kloenete til som de plassene RyanAir benytter....paa min neste reise er Ryanair genialt paa avreise (Liverpool) mens SAS er kloenete med buss til Manchester fra Liverpool - ankommst er det motsatt...Ryanair er kloenete med ankommst Torp - mens SAS er ok med ankommst OSL...og med alle rare tillegg (jeg synes det er pussig aa betale det dobbelte for aa sjekke inn selv paa Internet av hva selve Produktet (flyreisen) koster) saa er Ryanair mye billigere enn hva andre skal ha....