View Full Version : DY Q2 results
Imponerende godt:
- First half revenue up by 24.5% to MNOK 3,287.8,
quarterly revenue up by 22.5 % to MNOK 1,900.5
(1,551.2).
- Earnings before depreciation and leasing (EBITDAR)
in first half were MNOK 466.8 (-76.6) and in the
quarter were MNOK 418.3 (67.9)
- Earnings before depreciation (EBITDA) in first half
were MNOK 155.7 (-267.9) and in the quarter were MNOK
257.6 (-41.8).
- Net result after tax in first half was MNOK 70.6 (-
272.9) and in the quarter was MNOK 180.2 (-62.2).
- Ancillary revenue pr passenger up 64 % in first
half.
- The number of passengers in first half were 4.9
mill (+12.6 %) and in the quarter were 2.8 mill
(+18.8%).
- Unit cost was 0.51 in first half and 0.47 in the
quarter compared to 0.56 in the firs half last year
and 0.54 in the second quarter last year. Unit cost
excluding fuel was 0.41 in first half and 0.38 in the
quarter compared to 0.39 in first half last year and
0.35 in the second quarter last year.
Les rapporten her: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=242099
+180 MNOK i Q2 må definitivt sies å være bra.
Ellers er det tydelig at det er i Norge overskuddet stammer fra
The Swedish operation will continue to focus on the restructuring and optimizing efforts. The Polish market is experiencing uncertain macro conditions and weaker demand. The Danish operation has a total fleet of 5 aircraft at the beginning of Q3. The routes have so far been well received in the market, and experiencing some pressure on yield.
Rapporten i helhet er her
http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=220974_Q2 09 Report.pdf&attId=68488
http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=220974_Q2 09 Presentation.pdf&attId=68487
Meget hyggelig for DY at CASK i Q2 er nede på 47 øre (ILY 87).
Media ser også ut til å være fornøyd:
DN: "Knallbra Kjos"
http://www.dn.no/forsiden/resultater/article1705390.ece
Hegnar: "Norwegian knuser analytikerne"
http://www.hegnar.no/bors/resultatrapporter/article383863.ece
:nor
og jeg som trodde at Norwegian kun tjente penger på 3 ruter (ifølge SAS). Kanskje SAS skulle begynne å konsentrere seg om seg selv og sitt eget produkt istedenfor å late som om de er Michael Oleary (de har ingen sjangs mot han uansett).
Gratulerer Norwegian - fantastisk bra.
Meget hyggelig for DY at CASK i Q2 er nede på 47 øre (ILY 87).
Unnskyld min uvitenhet, men hva betyr CASK?
Unnskyld min uvitenhet, men hva betyr CASK?
Cost per available seat kilometre....eller kostnad per setekiliometer på norsk
Cost per available seat kilometre....eller kostnad per setekiliometer på norsk
Tusen takk for oppklaringen - man skal være mer enn generelt flyinteressert for å følge de kryptiske debattene på dette forumet :-)
Svært gledelige tall for Norwegian, dette kan bli et godt år for selskapet. Det er spesielt imponerende at selskapet går med overskudd totalt sett, da de har begynt i Danmark også. Utenlandssatsningene har jo enn så lenge ikke gitt penger i kassen.
Jeg unner virkelig SAS en solid forbedring. Det selskapet trenger litt for for å komme videre.
Jeg unner virkelig SAS en solid forbedring. Det selskapet trenger litt for for å komme videre.
Men for å vite om det blir en forbedring må vi vente fire uker til for - Q2 SAS slippes 12. august (de tar ferie til da - kutter sterkt ned på flyprogrammet i ferien og stenger HQ).
STARSHIP 2
14-07-2009, 12:26
Er dette første kvartal Norwegian tjener på drift?
Dette var hyggelige nyheter. Spesielt nå i disse finanskrise tider. :D:nor
Jeg, hyggelige tall dette, tror vi går en spennende tid i møte innen luftfarten her til lands.
Ikke overraskende. DY har tatt de sjanser som tilbød seg, de har trimmet ned kostnader og de har klart a fa det til som trenges til a lykke.
Dagens fasit:
Røde neser - sorte tall
Blåe haler - røde tall
Hva disse tallene er verdt får vi se den 12.Augusti da SAS legger frem sitt rapport for 2. Kvartal.
Balle Chlorin
14-07-2009, 15:06
NAS opp over 15% nå, så da er det kanskje ikke så rart han gliser litt??
sail4fun
14-07-2009, 16:45
Veldig bra av DY dette.
Pen økning i Ancilliary revenue pr pax også.
Noen som har noen formening om hvorfor unit cost ex fuel er opp i forhold til 08 ?
*host* Kan vi diskutere SAS sine sommerruter til Ålesund et annet sted enn i tråden om Norwegian sitt regnskap for andre kvartal?
*host* Kan vi diskutere SAS sine sommerruter til Ålesund et annet sted enn i tråden om Norwegian sitt regnskap for andre kvartal?
Jo, det har du rett i.
Resten av den diskusjonen kan man ta her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=48550
Gratulerer til Norwegian!
Må jo si at jeg ikke ble kjempe overrasket over resultatet. Får håpe det fortsetter, og det gjør det nok ;)
FlightDeck
14-07-2009, 18:27
Meget hyggelige tall for Norwegian - LN-KGL og BU662 må vel være i ekstase nå? Med et godt Q2, og et sannsynligvis enda bedre Q3, lover det bra for årsresultatet, videre utvidelse av flytilbudet og enda sterkere posisjonering mot SAS. Som Norwegian-aksjonær gleder jeg meg dessuten over 18 prosent oppgang i dag til 62 kr. Jeg kjøpte aksjene til 10-20 kr., så Norwegian har vært en god investering på børsen - men jeg har ikke kommet dit at jeg orker å fly med dem mer enn nødvendig - til det har jeg SAS. Registrerer ellers at Norwegian fortsatt har store utfordringer knyttet til polsk og svensk satsning - jeg håper Danmark går bedre og raskere.
FlightDeck
14-07-2009, 18:43
Markedsandeler i 2. kvartal:
Innenriks generelt: 40 % (30 %)
Innenriks nøkkelruter: 46 % (40 %)
Utenriks generelt: 27 % (22 %)
Samme kvartal i fjor i parentes.
Eksempler
Oslo-Bergen: 50 % (42 %)
Oslo-Trondheim: 47 % (42 %)
Oslo-Stavanger: 45 % (39 %)
Oslo-Tromsø: 35 % (32 %)
Endringer i flyflåten ut året:
Boeing 737-800: Fire nye maskiner leveres i 3. og 4. kvartal, fra 13 maskiner i 2. kvartal til 17 i 4. kvartal
Boeing 737-300: Ingen endringer, 28 maskiner
McDonnell Douglas MD-80: Tre maskiner gikk ut i 2. kvartal, den gjenværende ene maskinen går ut i 3. kvartal.
Desk pilot
14-07-2009, 20:42
...og Nettavisen melder at 77% av overskuddet kommer fra gebyrer....
www.nettavisen.no/økonomi/flyr høy på gebyrer (http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article2667527.ece)
slankebrusmannen
14-07-2009, 23:23
...og Nettavisen melder at 77% av overskuddet kommer fra gebyrer....
www.nettavisen.no/økonomi/flyr høy på gebyrer (http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article2667527.ece)
Tabloid fremstilling og en overdreven forenkling.
Hvis jeg setter som forutsetning at gebyrene går til å dekke faktiske utgifter, og det hevdes jo fra Norwegian-hold, kan jeg si at de går i null på gebyrer og at 100% av overskuddet kommer fra billettsalg, hvilket sannsynligvis uansett er nærmere sannheten om enn en like grov forenkling.
Hvis kredittkort gebyret dekker Norwegians faktiske utgifter saa ligger vel DY gjennomsnittlig billettpris paa godt over NOK 2000.00 - selv med den vaerste avtalen med kredittkort selskaper (noe DY ikke har - det er et Forum Medlem som har forhandlet den frem)...
FlightDeck
15-07-2009, 08:14
Tabloid fremstilling og en overdreven forenkling.
Hvis jeg setter som forutsetning at gebyrene går til å dekke faktiske utgifter, og det hevdes jo fra Norwegian-hold, kan jeg si at de går i null på gebyrer og at 100% av overskuddet kommer fra billettsalg, hvilket sannsynligvis uansett er nærmere sannheten om enn en like grov forenkling.
Det er vel åpenbart at gebyrene ikke bare dekker faktiske kostnader, men også en viktig inntektskilde?
Frem til 2005/06 var bagasje inkludert i billettprisen, deretter klarte selskapet seg med et bagasjegebyr på 25-27 kroner - nå koster det 40 kr. innenriks, 55 kr. storby og 60 kr. til Sør-Europa og Afrika. Det er dobbelt pris om man betaler på flyplassen - før var det samme pris på internett som på flyplassen.
Før 2006 var det free seating på alle avganger. Nå koster setereservasjon koster 40 kr. innenriks, 50 kr. storby, 60 kr. Sør-Europa og 80 kr. Afrika. Dette kostet også 25-27 kr. tidligere.
Tidligere var det ikke mulig med videreforbindelser, bare punkt-til-punkt. Videreforbindelser koster nå 40 kr. per strekning, mot 20 kr. tidligere. Ved videreforbindelser dobles alle avgifter.
I tillegg til dette kommer kredittkortavgiften på 40 kr. som åpenbart går til mer enn å dekke kostnader.
Alle disse gebyrene forteller en del om at Norwegian har endret konseptet sitt og at inntekter utover billettprisen har blitt viktigere - og kanskje også nødvendig? Billettprisen er i mange tilfeller lav i "bunn" og så kan man velge å kjøpe seg opp gjennom ulike tjenester.
Dag-Yngve
15-07-2009, 09:43
Fantastiske tall fra Norwegian!
slankebrusmannen
15-07-2009, 12:56
Det er vel åpenbart at gebyrene ikke bare dekker faktiske kostnader, men også en viktig inntektskilde?
Jeg sa vel ikke noe annet. Men de er neppe den største bidragsyteren til overskuddet likevel.