PDA

View Full Version : Hjelp til planlegging av tur - trenger forslag til ruter for bonustur


gardkarlsen
12-07-2009, 16:45
Inspirert av tråden "200K EB poeng – What to do?" (se http://forum.scanair.no/showthread.php?t=47024 ) vil jeg be om mer konkret hjelp for å planlegge en tur og en rute. Jeg kunne godt tenkt meg å ta en ”eventyrreise” (som noen kalte det) for å svi av en del poeng på First (eller kanskje business) klasse. Jeg har mest lyst på en reise til Asia men formålet med turen vil for så vidt ikke være selve destinasjonen men flyturene og loungene etc. Det høres litt vilt ut men det vil nok være en once in a lifetime opplevelse så jeg er klar for å bruke mine poeng :-) Men det er noen forutsetninger:

Det vil være tur/retur SVG
Jeg har lyst å fly via Frankfurt for å prøve LH FCT – det vil vel bety at jeg må fly First med LH ut fra Frankfurt
Jeg har lyst å prøve flyselskap jeg ikke har prøvd før – Singapore, Asiana, ANA
Jeg trenger ikke å komme frem raskest mulig - jeg har ikke noe imot flere stopp på veien ettersom jeg forstår en kan ha opp til 24 timers stopp underveis. Dermed kunne jeg godt tenkt meg en natt i Bangkok, en natt i Singapore, en natt i Tokyo etc. Det mest ideelle vil være å ankomme på ettermiddagen. Og jeg kan godt ha flere timer på flyplassene så lenge det er bra lounger ;)
Utreise er rundt 25 september….tilbake igjen rundt 2. Oktober – jeg er litt fleksibel. Er det realistisk å få plasser rundt disse datoene? Er det kun Eurobonus som kan gi svar på dette?
Endelig destinasjon…tja, jeg har lyst til en ny plass i Asia. Jeg har vært i Thailand (http://gardkarlsen.com/Bangkok_trip_report_2007.htm), Malayasia (http://gardkarlsen.com/malaysia_kuala_lumpur.htm), Singapore (http://gardkarlsen.com/singapore.htm), Vietnam (http://gardkarlsen.com/Ho_Chi_Minh_City_Vietnam_trip_report.htm), Japan (http://gardkarlsen.com/japan_tokyo.htm), Kina (http://gardkarlsen.com/china_beijing.htm) etc. Kunne godt tenkt meg Macau for å klatre i Macau tower (da er det vel Hong Kong flyplassen som er mest aktuell) eller Seoul for å vært i et nytt land
Hadde vært fint med stopp der jeg slipper å søke om visum eller at det er lett å få visum.
Jeg har ikke noe imot flere stopp på veien hjem igjen heller.
Jeg har 200.000 poeng så Australia er dermed utelukket - uansett litt for langt for en ukes tur.

Som takk for hjelpen lover jeg at jeg skal gi fyldige reisebrev med både bilder og video :lol: Så spørsmålet er jo hvilke flyselskap og flyplasser ønsker dere å lese om i reisebrevene ;) Alle forslag mottas med takk.

B777ER
12-07-2009, 17:05
Hvis jeg ikke tar feil så har Eurobonus (evt *A) innført en regel som begrenser antall mellomlandinger til 2 pr strekning. Dersom det er tilfelle, vil det muligens komplisere reisen din dersom du "må" ut fra Stavanger. Jeg bestilte en bonusreise for noen år siden, med hele 4!!!! mellomlandinger, på en strekning som strengt tatt bare trengte 1. (Det gjorde meg ikke noe da, da jeg fikk sette meg i en 340-600 for første gang!)

Jeg mener du bør sjekke ut mulighetene for utreise fra LHR, FRA eller CPH og heller kjøpe separat billett til en av disse.

gardkarlsen
12-07-2009, 17:57
Takk for info. Ja, jeg kan selvfølgelig vurdere utreise fra FRA, LHR eller lignende. Men damen som jeg snakket med på Eurobonus nevnte ikke noe om dette. Jeg spurte henne om jeg f.eks. kunne fly Zurich, Bangkok, Singapore, Tokyo og hun nevnte som sagt ingenting om at det var begrensninger.

B777ER
12-07-2009, 18:12
Vel, når man skal ut med LH, SQ, TG, NH eller andre til Asia vil man vel trolig behøve mer enn maksimum 2 mellomlandinger uansett da man får dekket bortimot rubbel og bit av destinasjoner uansett.

Jeg prøvde å bestille en tur til USA i juletider i fjor med bonuspoeng og alle de største og vanligste routingene over dammen var fulle i X og I-klasse. Nå er det riktignok sikkert større sjanse for at de datoene jeg ville ha er datoer med rimelig godt belegg, så det var derfor jeg spurte om å bli routet med en bråte mellomlandinger. men det var visst i følge damen i EuroBonus ikke mulig lengre. Forhåpentligvis blir ting en del lettere nå som CO kommer.

Som sagt, skal du til Asia, er de veldig godt dekket av *A, og mer enn 2 mellomlandinger er høyst sannsynlig ikke nødvendig.

Uansett så er det iallefall for eget vedkommende ønskelig å lese om både FCT og helst om flyselskaper som ikke er dekket så godt på forumet til returen. Vi gleder oss.

Molinari
12-07-2009, 22:04
Takk for referanse Gard. Jeg gleder meg til denne trip reporten.... og ikke minst finne ut av hva du skal gjøre...

Lykke til - og keep us posted

gardkarlsen
13-07-2009, 18:11
Som sagt, skal du til Asia, er de veldig godt dekket av *A, og mer enn 2 mellomlandinger er høyst sannsynlig ikke nødvendig.

Uansett så er det iallefall for eget vedkommende ønskelig å lese om både FCT og helst om flyselskaper som ikke er dekket så godt på forumet til returen. Vi gleder oss.

Her er det ikke snakk om hva som er nødvendig :p Jeg har bare lyst å prøve nye selskap, fly First class, sjekke ut lounger og kanskje ta et stopp i noen byer :-) Jeg har prøvd å sette opp et par alternativer så får jeg ringe til SAS og høre hva de sier ;)

Chriscross
13-07-2009, 22:06
For å finne ut av tilgjengelighet bør du melde deg inn i ANA sitt bonusprogram. Da kan du nemlig se på tilgjengelighet (og bestille) bonusreiser for Star Allinace på internett. Den viser ikke helt korrekt for SIA (viser ledig selv om det ikke er det for andre enn Krisflyer medlemmer) og Swiss kommer ikke opp i det hele tatt. For bonusreiser med Swiss kan du se på nettet på M&M, om du ikke er medlem der kan du melde deg inn i M&M sitt barneprogram (Miles & Smiles?) og se det der.

Jeg fikk e-post fra ANA forrige uke om at de har redusert eller fjernet fuel surcharge på en del strekninger (se og lær SAS:angry:), så de kan være verdt å se nærmere på.

Mulig du må betale mer poeng om du reiser via en sone (f.eks BKK på vei til ICN), men litt usikker på hvordan dette praktiseres.

Kos deg med både planleggingen og reisen!

gardkarlsen
13-07-2009, 22:55
For å finne ut av tilgjengelighet bør du melde deg inn i ANA sitt bonusprogram. Da kan du nemlig se på tilgjengelighet (og bestille) bonusreiser for Star Allinace på internett. Den viser ikke helt korrekt for SIA (viser ledig selv om det ikke er det for andre enn Krisflyer medlemmer) og Swiss kommer ikke opp i det hele tatt.
Kos deg med både planleggingen og reisen!

Jepp, har meldt meg inn i ANA men jeg har ikke funnet helt ut av det enda. Men jeg skal kikke litt til på det ;) Takk for tipset.

gardkarlsen
13-07-2009, 22:58
Hei

Et kjapt spørsmål....hva skjer dersom jeg bestiller en tur med bonuspoeng men må avbestille på grunn av f.eks. sykdom. Får jeg poengene mine tilbake igjen hvis jeg har reiseforsikring? Eller blir ikke poengene trukket før reisen gjennomføres?

TG923
13-07-2009, 23:45
Les medlemsvikårene
http://www.sas.no/upload/SAS%20Norway/EuroBonus/Medlemsinformasjon/EuroBonus_medlemsvilkår.pdf

Avbestilling kan foretas fram til 1 arbeidsdag før avreise mot serviceavgift.

Tommy777
14-07-2009, 06:40
Gard, anbefaler aa starte en traad paa Flyertalk. Der er det mange folk som har meget god kjennskap til slike bookinger

gardkarlsen
14-07-2009, 07:12
Gard, anbefaler aa starte en traad paa Flyertalk. Der er det mange folk som har meget god kjennskap til slike bookinger

Takk...da har jeg gjort det. Er aldri helt sikker på hvor ting skal legges på Flyertalk men jeg regner med at den blir flyttet hvis jeg har lagt den i feil forum ;)

gardkarlsen
18-07-2009, 12:15
Da har jeg brukt ANA litt for å se hvor det er ledige seter...det ser ut som jeg kan få ruten FRA-(LH)-SIN-(SQ)-HKG på første klasse. Jeg håper på et stop over på 24 timer i Singapore og et par dager i Hong Kong. Deretter HKG-(TG)-BKK...denne flighten ankommer 22.25. Jeg kunne godt tenkt med å ta Turkish Airlines neste dag 23.35 men da bryter jeg 24 timers regelen med en time...men hvor strenge er de på dette? Vel, da har jeg en plan iallefall som jeg kan legge frem når jeg ringer til Eurobonus. Alternativ 2 er FRA-BKK-NRT men da blir det en blanding av First og Business.

Someone
18-07-2009, 12:36
Da har jeg brukt ANA litt for å se hvor det er ledige seter...det ser ut som jeg kan få ruten FRA-(LH)-SIN-(SQ)-HKG på første klasse. Jeg håper på et stop over på 24 timer i Singapore og et par dager i Hong Kong. Deretter HKG-(TG)-BKK...denne flighten ankommer 22.25. Jeg kunne godt tenkt med å ta Turkish Airlines neste dag 23.35 men da bryter jeg 24 timers regelen med en time...men hvor strenge er de på dette? .

Da går du muligens glipp av TK, men du kan jo eventuelt booke slik at HKG bli destinasjonen du bestiller t/r til og heller kjøpe en billett t/r HKG-BKK hvis du vil være mer enn 24t i BKK?

Da jeg var i Thailand for endel år tilbake gjorde vi en slik løsning, hvor vi dro BKK-HKG-BKK for å få noen dager i Hong Kong mens vi var i "området"

gardkarlsen
20-07-2009, 16:16
Hei

Da har jeg nettopp hatt en samtale med Eurobonus...jeg sjekket ANA i helgen og fant et par alternativer som viste ledige plasser og jeg trodde derfor det skulle være grei skuring og diktere en rute...men den gang ei. Samtalen med Eurobonus ble ganske kort ettersom det ikke var noen ledige seter verken til Bangkok eller Singapore med Lufthansa de dagene som jeg så på selv om dette er indikert med ledige seter på ANA søkemotoren...kanskje jeg ikke bruker den riktig? Damen som jeg snakket med begynte å nevne at det var noen ledige seter på økonomi men jeg tror ikke at jeg gidder å fly noen strekninger på økonomi hvis jeg må ut med første klasse pris. Damen på Eurobonus var ellers veldig hyggelig og anbefalte meg å unngå de store hub'ene som Bangkok og Singapore for her måtte man ofte booke bonusseter ett år frem i tid for å være sikker på plass. Men er det ikke ofte via de store hub'ene en må for å komme seg hjem til Europa? ;) Vel, det ser ut som jeg må se på noen flere alternativer...

gardkarlsen
20-07-2009, 21:35
Hei

Da ser det ut som jeg har klart å skrape sammen en tur...ikke fullt så spennende som jeg håpet men iallefall første klasse på Thai og på Lufthansa. Noen som vet hvilken av 747-400 som Thai benytter på strekningen BKK-FRA (TG 922)? I henhold til http://www.seatguru.com/airlines/Thai_Airways/information.php har de to utgaver...er det en versjon med gamle seter og en med nye på første klasse?

Tommy777
20-07-2009, 21:41
Nye typen på tilfeldige datoer i september (sjekk gjerne ved å gjøre en dummy booking de datoene du skal på thaiair.com, setevalg er etter du setter inn navn)

gardkarlsen
20-07-2009, 21:47
Nye typen på tilfeldige datoer i september (sjekk gjerne ved å gjøre en dummy booking de datoene du skal på thaiair.com, setevalg er etter du setter inn navn)

Og er det stor forskjell på de to typene eller?

Someone
20-07-2009, 22:05
TG bruker slik jeg har skjønt det normalt den nye typen til FRA. Dog så hender det stadig det blir equipment change skal man dømme av diverse innlegg fra mindre fornøyde folk på Flyertalk

Tommy777
20-07-2009, 22:09
Ja!
Ny: http://www.wikihow.com/images/1/19/Thai-First-Class-Seat-(1A)-1706.jpg

Gammel: http://www.johnnyjet.com/images/picForNewsLetterOSAKA6182004onsidecabin.JPG

Happyflyer
20-07-2009, 22:10
Gjett om de folka på FT blåser det opp. Sjekk heller på flightstas av hva slags maskiner som har blitt brukt.

gardkarlsen
21-07-2009, 06:51
Gjett om de folka på FT blåser det opp. Sjekk heller på flightstas av hva slags maskiner som har blitt brukt.

Jeg har sett på Flightstats men hvordan ser jeg forskjell på ny og gammel? Står ikke begge oppført som 747-400?

Og hva med ruten til Bangkok til London? Er det større sjansen for å få den nye typen på denne ruten? Eller ville det vært bedre å komme seg med Turkish airlines på første klasse fra Bangkok til Istanbul?

Happyflyer
21-07-2009, 07:37
Jeg har sett på Flightstats men hvordan ser jeg forskjell på ny og gammel? Står ikke begge oppført som 747-400?

Og hva med ruten til Bangkok til London? Er det større sjansen for å få den nye typen på denne ruten? Eller ville det vært bedre å komme seg med Turkish airlines på første klasse fra Bangkok til Istanbul?

beklager, leste igjennom tråden etter noen gode glass....
du kan nok ikke se hva som er ny eller gammel konfig. på flightstats.

gardkarlsen
22-07-2009, 07:29
Hei

Da blir det alså tur i September for min del...SVG til FRA der jeg får en del timer slik at jeg kan få sjekket FCT. Damen ville først sende meg via Køben for å ankomme FRA kun kort tid før flighten men jeg valgte heller en tidlig flight direkte fra SVG til FRA for å kunne nyte loungen. Deretter går turen med LH F til Hong Kong. Så blir det tur til Bangkok via Phuket på TG i business class og så hjem fra Bangkok til Frankfurt med TG F - og i henhold til karen på Eurobonus skal det være snakk om den nye typen 747 på vei hjem :-) Hvis noen har tips om Hong Kong så er det bare å komme med dem nå :-)

Happyflyer
23-07-2009, 02:16
Grattis med tur i F. Håper vi får en TR. Jeg ville nok også valgt å komme litt før til FCT. Husk å film og ta bilder litt diskret. God tur.

TG923
23-07-2009, 02:48
Hvordan gikk det med opphold i BKK - hvor lang tid får du?

jcnorway
23-07-2009, 07:39
Hvis noen har tips om Hong Kong så er det bare å komme med dem nå :-)

Se FlightDeck sine Hong Kong tips her:
http://forum.scanair.no/showpost.php?p=348558&postcount=53

Eirik
23-07-2009, 09:10
Hvor mange poeng måtte du ut med ? :-)

gardkarlsen
23-07-2009, 18:56
Hei

Jada, det skal nok bli en ørliten TR tenker jeg ;)

Jeg har bare en dag i Bangkok og det er helt greitt...har vært der mange ganger før så jeg har fått med meg mye fra før av så jeg trenger ikke å "stresse" med sightseeing.

Turen kostet 180.000 poeng ettersom det er i F - og det kostet også 3000 kroner i avgifter etc (ref artikkel http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3179287.ece ). Denne prisen ville vel vært den samme selv om man flyr økonomi eller first og det viser vel at hvis man først skal bruke poeng så er det greitt å "ta den helt ut" ;-)

Takk for linken til reisebrevet.