PDA

View Full Version : Nei til mobil på fly


Exiz
30-03-2005, 16:36
På ITavisen.no kan man lese:

Amerikanske flypassasjerer ønsker ikke å snakkke i mobiltelefonet på flyet. Det viser en ny undersøkelse.

Artikkelen kan leses her: Vis artikkel (http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305802)

The Ticketor
30-03-2005, 17:04
Med fare for å starte en lang debatt; jeg er enig! :up:

Trety
30-03-2005, 17:06
Ticketor: du er ikke alene! :up:

Exiz
30-03-2005, 18:27
Jeg var litt usikker på å poste nyheten her,
i frykt for å starte en diskusjon...

Men, jeg er også enig! :)

Superhai
30-03-2005, 18:32
Originally posted by Exiz
i frykt for å starte en diskusjon...



Er ikke dette et diskusjonsforum da? (Så nå kan du se hva du har stelt i stand)

Men jeg også ønsker meg fortsatt forbud mot mobilbruk i fly.

EB
30-03-2005, 18:39
Enig... Ikke vil jeg snakke i mobil på flyet - men enda viktigere... jeg vil ikke høre på andre som MÅ snakke i mobiltelefon heller!

LN-OSS
30-03-2005, 18:45
Enig....... Blir bare plagsomt det !

SÅ NEI fra meg og :)

Blubird
30-03-2005, 19:02
Den gode norske mobiltelefon-angsten strikes again! Alle har mobiltelefon - men alle hater å høre andre prate i den. :devot:

EB
30-03-2005, 19:08
Er ikke alltid så veldig glad i å prate i den selv heller...Og med mangel på mobilvett i dette landet - så er flyene nå snart de eneste mobilfrie soner... Det ringer jo til og med under begravelser!!!!:naughty: :naughty: :naughty:

Exiz
30-03-2005, 19:26
Originally posted by Superhai

Originally posted by Exiz
i frykt for å starte en diskusjon...



Er ikke dette et diskusjonsforum da? (Så nå kan du se hva du har stelt i stand)

Men jeg også ønsker meg fortsatt forbud mot mobilbruk i fly.




Ser ut som de fleste er enige, så ble visst ikke så mye diskusjon allikevel ;)

Speedbird
30-03-2005, 19:54
Beklager, Mikael - men jeg er for mobil-bruk også ombord i fly.

Selv benytter jeg ofte mobiltelefon i fly - vel og merke småfly da,
men jeg synes at på lengre flighter så kan det gjerne være greit
for forettningsfolk som må ta "viktige" telefoner,
eller kanskje sende ett MMS-skryte-bilde til noen i det du er inn for landing på Gran Canaria? ;)

:smokin

LN-OSS
30-03-2005, 20:19
Originally posted by Speedbird
eller kanskje sende ett MMS-skryte-bilde til noen i det du er inn for landing på Gran Canaria? ;)



hmm ?.. Skryter vel ikke av å reise til et såå normalt ferie sted ? :hoho :hoho
______

Grunnen til at jeg mener det er tull med mobil ombord på fly er.... Vi har klart oss godt uten hittil, samt at det vil bli vanvittig plagsomt å høre 100-200 mobiler ringe løpet av en tur jah :zzz :zzz

poles
30-03-2005, 20:22
Originally posted by LN-OSS

Originally posted by Speedbird
eller kanskje sende ett MMS-skryte-bilde til noen i det du er inn for landing på Gran Canaria? ;)



hmm ?.. Skryter vel ikke av å reise til et såå normalt ferie sted ? :hoho :hoho
______

Grunnen til at jeg mener det er tull med mobil ombord på fly er.... Vi har klart oss godt uten hittil, samt at det vil bli vanvittig plagsomt å høre 100-200 mobiler ringe løpet av en tur jah :zzz :zzz


må si meg enig der jeg også. Det verste jeg veit er at når jeg skal slappe av, så ringer mobiltelefonen min i et! Men når jeg er på *farta* så ringer den skjeldent
:(
Poles sier nei til mobiltelefon bruk på fly.....:naughty:

sail4fun
30-03-2005, 20:41
, men med internet ombord og Skype så er vi i gang [med pratinga]

/G

Savipix
30-03-2005, 20:58
Låt flygmaskinerna förbli våra (snart) enda mobilfria zoner :naughty:

Fly high
30-03-2005, 21:25
Originally posted by Speedbird... eller kanskje sende ett MMS-skryte-bilde til noen i det du er inn for landing på Gran Canaria? ;) :smokin

Klapper du når du er vel nede på rullebanen også? ;)

EB
30-03-2005, 21:31
Kan nok ikke klappe - da mister`n mobiltelefonen...

Exiz
30-03-2005, 21:55
Originally posted by EB
Kan nok ikke klappe - da mister`n mobiltelefonen...


Hehe :thumbup

Speedbird
30-03-2005, 22:00
Hehe ... veldig fin rumpehumor ovenfor her.. :cheers:

Klapper av og til, men da i såfall fordi jeg har overlevd en heller hårsår landing..:alien:

Når det gjelder 'spennende' feriested, så helt greit at Gran Canaria er ett 'typisk' ferie-sted,
og hva er gale med det? Har selv vært der en del ganger, og det er jo ypperlig,
billig å reise ned til, billig å leve, og stedet generelt er flott.
Extra herlig hvis man får hotel ved siden av El Berriel,
da er det jo enkelt å leie småfly også... =)

LN-OSS
30-03-2005, 22:03
"Rumpehumor" er bra :up:

Jauda har selv vært på GC endel ganger selv :)...... Fint for 1-2 ukers ferier ;)

:hi2 :hi2

Farmer
30-03-2005, 22:17
Originally posted by P.A. VIKING
, men med internet ombord og Skype så er vi i gang [med pratinga]

/G


Har testet både Internet og Skype ombord på SAS til og fra BKK, og det var en ny verden høyt der oppe.
Om man bruker ørepropp og mikrofon på dette, eller på en mobil så er ikke dette noe problem med for mye "bråk" slik jeg ser det, og det bør ikke forstyrre medpassasjerene mer en normal prating ombord med medpassasjerer.
Jeg er absolutt TILHENGER av å tillate mobilbruk ombord, om det nå viser seg å ikke ha noen innvirkning på flysikkerheten.
For de som nå kunne tenkes å bli plaget av andres telefonbruk... kjøp IPOD
:p :p

Blubird
30-03-2005, 22:22
Det jeg har problemer med å forstå er hvordan de som er mot mobiltelefon greier å skille denne praten fra vanlig prat mellom to eller tre personer som sitter ombord. Det nytter ikke lenger å skylde på den ekstreme minoriteten som hever stemmebruken ved en telefonsamtale!

Speedbird
30-03-2005, 22:36
Hmm...
...så var det visst ikke bare meg som var for mobilbruk i fly! :naughty: :smokin

Når vi først preiker om mobil-telefoner, så har jeg en artig historie som jeg opplevde her i forrige uke..
..tipper at alle her skiter i det, men jeg skriver det no alikevel! :spin:

I 1998 (1999?) fikk jeg en Nokia 5110 - ja, den gamle tunge firkanten..
..jeg var veldig stolt og greier, men i løpet av ett halvt års tid,
så forsvant telefonen. Forbanna for at sikkert en uærlig finner hadde tatt den,
så kjøpte jeg meg i hvertfall en ny telefon etter kort tid.
Okey - årene er gått siden da - og telefonen var glemt.
Men!
Her i forrige uke når jeg var hjemme i Bergen på påske-ferie,
så skulle jeg dra ut bilen min (fikk gamle-bilen av Pappa, da han kjøpte ny nå i høst),
en gammal Caravelle - men som kun har gått 100,000km - av garasjen hos oss.
Dette er en garasje som vi leier, fuktig dritt-garasje som vi har stuet unna en motorsykkel,
Caravellen og diverse andre motoriserte kjøretøyer. Den var i hvertfall omtrent myglet innvendig,
motorblokken var begynnt å korrodere, og hele bilen så ikke akkurat så veldig ut..
Men i det jeg holdt på å vaske bilen innvendig og tok ut gulvmapper,
demonterte dash-bord o.l. hva fant jeg da??
Jepp - riktig gjettet (gjittet??), gamle mobiltelefonen..! :thumbup
Og den funker også... =)

Okey, de som nå føler at de kastet vekk to minutter på å lese dette - synd for dere,
men jeg synes det var litt artig å finne igjen den gamle 'antikviteten' (riktig skrevet??)! :D

:smokin

EB
31-03-2005, 06:58
Imponert over hvor viktige noen er...som må være tilgjengelig hele døgnet!!!

Speedbird
31-03-2005, 07:29
Vet ikke hvem du henviser til her, Eivind,
men jeg for min del er heller vanskelig tilgjengelig på telefon.
Selv bruker jeg telefonen heller lite (ett eller to 150,- ring-kontant-kort i hele fjor?),
men respekterer de som er avhengig, og ser ikke problemet med at de kan benytte
telefonen også på fly - hvordan merker du om en person snakker i telefonen
eller med side-mannen? Hvis man skal få ned støyen ombord i flyene, så må man
jo nesten nekte berusede personer, fotball-supportere og småbarn ombord på flyene??:naughty:

EB
31-03-2005, 07:33
Ike uenig i mye av det du sier...foppallsupportere kan da ta toget???

Men det er en forskjell på å prate i telefon (og særlig i mobil) og med personen ved siden av. Man snakker høyere i telefon...Ringelyder er et annet moment... En mobil som ligger i vesker, hattehyller som begynner å spille "I`m a Barbie Girl", "Nei så tjukk du har blitt"...eller hvem vet hva er da ikke noe vi trenger over alt...eller?

Speedbird
31-03-2005, 07:43
Nei, skal være enig i at det er irriterende med tusen forskjellige slags ringelyder alle veier,
og telefoner som ringer på de mest upassende tidspunkt, som du f. eks. skrev
i begravelser, rett før ditt første kyss, like før klimaks eller rett i det du holder på med en tricky sidevindslanding.

Njaeio, er fortsatt for mobil-telefoner i fly, men da er det viktig at det er telefon-vett ute og går.
Som at folk klarer å holde samme stemmeleie i telefonen (jeg snakker faktisk lavere i mobil-telefonen??),
telefonen ligger med lydløs eller vibrator på, og at folk kan benytte den så lite som mulig.

Exiz
31-03-2005, 09:55
Originally posted by Speedbird
Nei, skal være enig i at det er irriterende med tusen forskjellige slags ringelyder alle veier,
og telefoner som ringer på de mest upassende tidspunkt, som du f. eks. skrev
i begravelser, rett før ditt første kyss, like før klimaks eller rett i det du holder på med en tricky sidevindslanding.

Njaeio, er fortsatt for mobil-telefoner i fly, men da er det viktig at det er telefon-vett ute og går.
Som at folk klarer å holde samme stemmeleie i telefonen (jeg snakker faktisk lavere i mobil-telefonen??),
telefonen ligger med lydløs eller vibrator på, og at folk kan benytte den så lite som mulig.


Skulle til å skrive at du får gjøre som meg som aldri har på lyden, men bare vibrering, selv om jeg ofte ikke merker at den ringer, og får sure tilbakemeldinger om at jeg ikke har tatt den. (Er det liksom en regel at man alltid MÅ ta mobilen når den ringer?)

Ikke liker jeg å snakke i telefon heller...

Blubird
31-03-2005, 12:37
Originally posted by EB

Man snakker høyere i telefon...




Like imponert som du er over hvor viktige enkelte er, blir jeg imponert over din evne til å ikke prate med normalt toneleie i en mobiltelefon. De fleste i 2005 har lært seg at man fint blir hørt av den i motsatt ende ved vanlig stemmebruk.

EB
31-03-2005, 13:24
Høres ikke slik rundt meg...på toget, på gaten, på kontoret, på flyplassen!

Ennå er jeg ganske sikker på at ingen dør om de ikke kan snakke i telefon i noen timer...

Blubird
31-03-2005, 13:59
Nei, det er nok neppe noen som dør, og det er vel heller ikke dét vi diskuterer her... Det som forbauser meg litt er at noen ellers i dagliglivet (ikke nødvendigvis forum-medlemmer) hater å høre folk prate i mobiltelefon, mens de samtidig villig babler i vei minuttet etter. Og dette gjelder ganske mange.

Forøvrig tror jeg heller ingen vil dø av å høre at noen prater i mobiltelefon ombord i fly, EB...

LN-SEK
31-03-2005, 14:52
Speedbird, jeg trodde det var forbudt å bruke mobil i småfly også, pga av at den da blokkerer / prøver å koble mot mange sendere på bakken. Mener jeg leste noe om det et sted.

Uansett, fra rutefly så blir det vel bare praktisk å ringe via installerete systemer i flyene, du er rett å slett for langt fra senderne i FL300.

Dvs at du ringer med mobil i flyet men det blir videresendt til en satelitt-forbindelsee. Da blir vel prisen deretter også.....

EB
31-03-2005, 15:10
Hva er galt med å ha noen mobilfrie soner?

Speedbird
31-03-2005, 15:10
Har aldri hørt noe om at det var ulovlig å ringe i mobil fra småfly?
Jeg har alltid praktisert det, og det har også flere av instruktørene jeg har flydd med.

Eneste minuset er at det skurrer i radionene i flyet når man ringer,
men da pleier vi bare å skru av avionics master inntil vi er ferdig å snakke.

LN-SEK
31-03-2005, 16:28
Kanskje ikke ulovlig, men:

Sakset fra flightsim.no: (http://www.flightsim.no/forum/printthread.php?Cat=&Board=UBB5&main=267629&type=t hread)

Fra LNTAL:

Mobiltelefon (GSM) kan ikke fungere i fly av tekniske årsaker, avstanden mellom base og mobiltelefon blir for lang, enkelt og greit. Ole Jørgen eller andre med god kjennskap til GSM systemet kan sikkert forklare bedre enn meg hvorfor, men kort fortalt klarer ikke signalet å komme tilbake til basen før neste signal skal sendes og dermed fungerer ikke systemet selv om man tilsynelatende har fullt med forhold. Jeg har testet dette i fly selv mange ganger, og det fungerer ikke. Jeg har gjerne fullt med forhold, men får hverken ringe eller sende SMS av den grunn.

Fra Vegard Mikalsen:
Stemmer det. Når jeg kjørte småfly fra Gardermoen til Torp, så forsvant signalene helt rundt 4-5000 fot.

Speedbird
31-03-2005, 16:47
Merkelig, jeg har nesten aldri hatt problemer i småfly,
heller ikke når jeg fløy i 6500fot over Kvamskogen/Bømoen-området i forrige uke.

Har vært noen ganger når vi er langt ute i havet,
eller midt på vidda - men der er det generelt dårlig
dekning i utgangspunktet.
Men generelt opp og ned langs
kysten her på på vest-landet
så fungerer det utmerket.

Superhai
31-03-2005, 16:51
Originally posted by Speedbird

Men generelt opp og ned langs
kysten her på på vest-landet
så fungerer det utmerket.


Kan vel komme av at mastene til telenor er plassert generelt mye høyere i terrenget enn rundt østlandet?

Speedbird
31-03-2005, 16:51
Står foresten mye interessant inne på det forumet der..

Dropp det, det er en radiomottaker, det er ikke lov fordi det kan forstyrre instrumentene, ikke bare kommunikasjonen, men også andre instrumenter. Så la det være!!! Det kan f.eks gi utslag i feilnavigasjon, feilmeldinger om brann, feil på hjul og drivstofftanker. LA DET VÆRE! Du må betale hvis flyet må nødlande og du blir tatt for det. Det er en grunn for at radiosenderne til og fra cockpit sitter på utsiden av flykroppen. Ikke vær dum!

Hmm..
..jeg kjenner flere piloter og teknikere,
og samtlige sier at det generelt aldri
er noe problem hvis passasjerer
ønsker å benytte scanner/GPS ol.
bak i kabinen, og det påvirker ikke
instrumentene.

Leste i ett av InFlight magasinene til SAS
blant annet, at det ikke er noe problem med
slikt, og selv med mobil-telefon så er det enda
ikke bevist at det påvirker flyinstrumentene,
men at man unngår bruk av det forsikkerhetskyld
Var ene gangen jeg var og fløy også,
da var det en kar i flyet som av en eller annen
grunn måtte ta en viktig telefon. Da spurte han
flyvertinnen, som så gikk og rådspurte i cockpit,
og han fikk lov til å bruke sin mobiltelefon til den samtalen.

EB
31-03-2005, 17:39
Mitt syn på mobilfri sone ombord går er ikke basert på sikkerhet - kun det faktum at det ennå finnes et sted her på jorden hvor Ola Fjortis ikke kan bruke mobiltelefonen sin...

CK
31-03-2005, 17:56
tidligere vare det jo Røyk/Ikke-Røyk ombord, kanskje vi kan begynne med Stille/Bråkesone ombord?? Så kan vi med småbarn, folk med mobiltelefon, Gameboy-fantaster og fjorstisser sitte i "Bråkesonen" (f.eks. på de bakerste radene på en MD80) :)

EB
31-03-2005, 18:39
Småbarn er en naturlig del av livet...mobiltelefon med all verden sringelyder er det ikke!!!

Speedbird
31-03-2005, 19:56
Jeg vil no våge i påstå at det er mer irriterende med en drittunge hylende i to timer sammenhengende,
i forhold til en ringetone som varer maksimalt i 10 sekunder..

Exiz
31-03-2005, 19:59
Nå har jeg ingen erfaring med mobiler som ringer i fly, men det er klart en skrikende unge er mer irriterende enn en mobiltelefon som ringer.

Problemet er bare at hvis det hadde blitt mulig for alle å benytte telefonen i fly til en brukbar pris, så er det mange fler enn EN mobil som ville ringt, og DA kunne fort den lille stakkaren sett seg slått.

Speedbird
31-03-2005, 21:06
Joda - men hvis alle bruker mobilvett og skrur telefonen på lydløs med vibratoregget på,
så slipper man det, og man vet ikke om naboen snakker med sidemannen eller en fyr
30,000fot lavere nede. Men så var det jo det med å overbevise andre om mobilvett, da..

EB
31-03-2005, 22:17
Eller rett og slett avfinne seg med det faktum at luften er fri for mobiltelefoner....

Blubird
31-03-2005, 23:26
Hva er det som får dere til å tro at folk vil gå av skaftet og ringe som galematias ombord i fly? En sammenliknbar situasjon er tog eller fly, ringer det konstant i mobiltelefoner der? Nei! Jeg tilbringer en del tid på begge fremkomstmidler så dette har jeg grunnlag for å si! :up:

EB
01-04-2005, 07:07
Hvis Flytoget (og det er vel egentlig ikke så dumt sammenligningsgrunnlag) er noe man kan sammenligne med så gruer jeg meg til den dagen det blir lov med mobiltelefon ombord i fly...:naughty:

TG923
01-04-2005, 18:43
Flytoget rommer jo en masse mennesker på vei til eller fra en mobilfri sone (flyet), så det sammenligningsgrunnlaget behøver ikke være det beste pr. idag...

LN-MOW
01-04-2005, 18:57
Originally posted by Speedbird
men hvis alle bruker mobilvett ..


Dream on, Speedy ...... :p

Det vil, som med mange andre ting, vaere noen faa idioter som oedelegger for alle andre ...

EB
01-04-2005, 21:09
I dagens aviser står det at dagens ungdom ikke klarer seg uten mobilen... 1 av 3 slår den aldri av!!! Dette er god nok grunn til fortsatt å nekte bruk av mobil ombord i fly...

Blubird
01-04-2005, 21:16
Og siden ungdommer er overrepresentert som reisende ombord på fly så er jo dét et naturlig resonnement!..................

EB
01-04-2005, 21:21
Hva skjer med ungdommen om noen år...legger de bort mobilen? Don`t think so!!!

Blubird
01-04-2005, 21:25
Si ikke det! Det er ikke så mange årene siden mobil ble allemannseie, og det kan ikke utelukkes at mobil-vanene endrer seg over tid i takt med forbrukerens modning - totalt sett.

EB
01-04-2005, 21:28
Kanskje... Men jeg tror alikevel på enda mere mobilbruk...(...og da er det godt å få noen pustepauser i hverdagen!!)

LN-MOW
03-04-2005, 01:04
Amerikanske forretningsfolk vil ikke ha mobiltelefon. De vil ha internett!!

http://www.cnn.com/2005/TRAVEL/03/31/bt.internet.flight/index.html

Dag Viking
03-04-2005, 01:20
Originally posted by CK
tidligere vare det jo Røyk/Ikke-Røyk ombord, kanskje vi kan begynne med Stille/Bråkesone ombord?? Så kan vi med småbarn, folk med mobiltelefon, Gameboy-fantaster og fjorstisser sitte i "Bråkesonen" (f.eks. på de bakerste radene på en MD80) :)


Amen!
Bookes ved billettbestilling, og følges slavisk!

EB
03-04-2005, 08:52
Hvis mobilvanene skulle endres håper jeg først vi ser det på bakken...:spin:

Farmer
03-04-2005, 11:50
Originally posted by LN-MOW
Amerikanske forretningsfolk vil ikke ha mobiltelefon. De vil ha internett!!

http://www.cnn.com/2005/TRAVEL/03/31/bt.internet.flight/index.html




Må si at jeg kjenner meg igjen i CNN artikkelen. Internett er helt klart å foretrekke .. og med SKYPE er det jo telefonmulighet også.
Vet at flere med meg nå faktisk velger flyselskap på langruter etter om de har WLAN ombord. På torsdag går turen til BKK for en måneds opphold der, og selv om prisen på TG var noen hundrelapper lavere, blir det SAS for undertegnede m familie pga WLAN. :p

Herlov
03-04-2005, 12:12
Ja til fri mobilbruk når man reiser alene! Da kan man slå i hjel tid med å sitte og lytte til andres telefonsamtaler. :up: Det er mye rart som blir sagt ..

EB
03-04-2005, 14:01
Ikke uenig med Herlov... Men noen mennesker burde vært skånet mot seg selv;)

Falcon
03-04-2005, 22:34
Mens jeg fremdeles studerte pleide jeg å gå fra toget og forbi daværende HQ for daværende Telenor Mobil hver morgen. Og hver morgen gikk jeg bak en dame som tydeligvis jobbet der. Hun pleide å yacke friskt i vei i hands-freen sin om de mest absurde ting, og kringkastet livet sitt gjennom hele Universitetsgata. Men den dagen hun begynte å snakke med noen om besøket sitt hos gynekologen skiftet jeg kjapt fortau... :)

Her er forøvrig et gjennombrudd i mobilforskningen: Når noen hører dårlig hva den i andre enden sier, hever de stemmen selv. Tenk på det neste gang det skjer deg. :)

Exiz
04-04-2005, 08:52
Originally posted by Falcon

Her er forøvrig et gjennombrudd i mobilforskningen: Når noen hører dårlig hva den i andre enden sier, hever de stemmen selv. Tenk på det neste gang det skjer deg. :)


Gjennombrudd?

Det har da vært klart ganske lenge?

:p