View Full Version : De tre store for juni 2009
Nedgangen fortsetter inn i sommermånedene for Arlanda.
Innenriks trafikken faller fortsatt voldsomt, men IC trafikken holder seg forbausende godt!
Utrikes, totalt 1.195.827 -10%
Europatrafik 1.081.683 -10%
Övriga världen 114.144 -6%
Inrikes, totalt 338.927 -19%
Totalt 1.534.754 -12%
http://www.lfv.se/sv/LFV/Om-LFV/Trafik-och-statistik-Miller/?airport=ESSA&startdatesel=53&stopdatesel=53
Mai 2008 representerte vendepunktet for trafikkutviklingen til Arlanda og Kastrup (Juni for Osl), så en "bedring" i tallene for 2009 fra Juni måned og ut året, har en skjult sannhet. Med andre ord er farten i fallet til Arlanda like stort som tidligere i år.
Blir spennende å se hva CPH og OSL kan by på. Overraskende at ARN taper såpass mye også i juni.
OSL ned 7,9% i juni. Innenlands faller med 6% og utenlands faller med 9,5%.
sail4fun
09-07-2009, 16:03
Utenlandstrafikken gikk ned med 8,9 prosent, og innenlandstrafikken med 3,2 prosent i juni, melder Avinor.
For første halvår totalt er nedgangen i antall passasjerer på 7 prosent.
– Nedgangen i flytrafikken i Norge er omtrent på samme nivå som i andre land. Over hele Europa og i store deler av verden er utviklingen den samme. Nedgangen er i snitt på 7-8 prosent, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.
Totalt reiste 3. 670.661 passasjerer til eller fra en av Avinors 46 flyplasser i juni.
http://www.hegnar.no/okonomi/innenriks/article383287.ece
Siden to av tre har kommet med juni-tallene - her er prognosen for hele året:
- ARN 15,4 millioner - tilsvarer 2,7 millioner passasjerer mindre enn i 2008
- OSL 17,2 millioner - tilsvarer 1,8 millioner passasjerer mindre enn i 2008
Nå har ikke CPH kommet med tallene enda, men ut fra forrige måneds tall var prognosen der
- CPH 18,5 millioner - tilsvarer 3,0 millioner passasjerer mindre enn i 2008
Så får vi om en uke eller to se hva CPH rapporterer. 1,81 millioner passasjerer i juni er grensen mellom øket nedgang eller begynnende utflating.
Svært gledelige tall dette her!
Med dette har nedgangen virkelig bremset opp ved Osl.
Spesielt utenlandstrafikken viser en sterk oppgang i forhold til nedgangen til nå i år.
Innlandstrafikken ser ut til å ha hentet seg inn og flatet ut.
Fortsetter dette, vil vi kunne se tall på pluss siden allerede i oktober.
Gledelig at selskapene fyller flyene i større grad enn i juni 2008.
Kabinfaktoren for trafikk fra/til Osl er opp 3% til 77%.
Så stiller jeg med i skyggen av LN-KGL og venter spent på tallene fra CPH.
Farten har aldri vært høyere i Osl sin favør til tituleringen av Nordens største lufthavn.
Dersom ikke CPH nå legger frem penere tall, vil farten øke ytterligere!
Så så gutter, det var da fælt så mange spesialtegn det var mellom linjene her. MartinL, det er for tidlig å erklære nedgangen for over, selv for OSL. Endringene de siste månedene har vært alt for ustabil til å trekke noen sikre konklusjoner, dessuten stilles det store spørsmålstegn med hva som skjer med OSLs nest største kunde. Det er riktig som du sier MartinL, november 2008 medførte de først to-sifrede prosenttall i nedgang siden 9/11-urolighetene. Det vi kanskje kan se et år etter denne første kalddusjen er at det kan være første måned OSL er størst av de tre - legg merke til at jeg sier KAN. I november 2008 var avstanden 70 802 passasjerer, og med en slik avstand trenger forskjellen i endring mellom CPH og OSL bare være 5% i favør OSL (eksempelvis OSL -6% og CPH -11%) så er det et faktum.
Så så gutter, ...så er det et faktum.
CPH = 1._13.263
http://www.cph.dk/CPH/DK/PRESSE/Nyheder/2009/sommerferien+passagertal.htm
Fine tall fra CPH som innebærer 100 000 passasjerer over det nivået som markerte utflating eller tiltagende nedgang. Men denne månedsrapporten viser også et fingeravtrykk til SAS' problemer - transit/transfer -16,4%. Den viser også at SAS taper markedsandeler på innenlands til Cimber Sterling og Norwegian (-2,1% for CPH, mens SAS rapporterer et tap på 19,1%)
På Torp må det være rekordstor utfart i sommer. Aldri har vi hatt problemer å parkere der før, men nå får vi ikke bruke ansatte parkeringen lengre, den brukes av passasjerer. Over alt står biler, på gressplener, i grøftene (parkert) og der hvor det går ann å få satt fra seg en bil.
Ihvertfall hyggelig at det er oppgang noen steder...
jikswoboB
10-07-2009, 21:47
Antalet passagerare på Torp har vuxit med hela 14 procent hittills i år. På Skavsta har resenärerna minskat med ca 3 procent vilket visserligen är en nedgång men betydligt bättre än vad t.ex. ARN presterar. Så det är ju väldigt tydligt att lågprisflyget forfarande går starkt och att fritidsresenärerna fortsätter flyga till skillnad från affärsflyget som fortsätter förlora kunder.
Så en oppdatert prognose for CPH i 2009
- 18,7 millioner - tilsvarer 2,8 millioner passasjerer mindre enn i 2008
Med det kan det se ut som OSL vil ta innpå CPH med rundt 1 million passasjerer.