View Full Version : Lufthansa vurderer å byttet ut SGS på OSL
Jeg har i dag fått vite fra flere kilder at Lufthansa vurderer å gå fra SGS til Menzies på OSL!
Bizflyer
08-07-2009, 10:21
Kanskje det er på tide at de samler selskapene sine rundt en ground handeling operatør? Swiss har jo Menzies allerede.
BF:cool2
Hvor store er LH på OSL? De har vel en 10 flighter per dag fra OSL?
Trist i så fall for SGS, men kanskje ingen krise?
Bluejuice
08-07-2009, 10:40
LH er vel SGS' største kunde etter sitt eget SAS på OSL, så noe konsekvenser vil det jo få antar jeg.
...et utspill for å få prisen på handlingtjenester ned?
For å være helt ærlig skjønner jeg LH godt, i det SAS - som jo sjekker inn i sitt Palcosystem også på LH dermed snakker dårlig med LHs system, hva nå det er basert på. Ihvertfall er det mye rot med seter som ikke kan endres og ikke minst APIer, og jeg vil tippe LH er litt lei av slikt.
Dessuten føler de seg vel ikke sikre på hva som skjer med SGS/SAS...
Extra230
08-07-2009, 11:02
Når jeg sjekker inn hos SAS på OSL og skal med LH til FRA eller MUC og videre derfra må jeg så og si alltid sjekke inn på nytt i Tyskland. Dette er irriterende, spesielt fordi jeg ofte har kort connection. Dersom en ny handling- agent tar hånd om dette er det gode nyheter.
Sjekker ikke SAS inn i StarCheck? Skjønner ikke at man må hente nytt boardingkort i Tyskland - det er ikke så god service.
Når jeg sjekker inn hos SAS på OSL og skal med LH til FRA eller MUC og videre derfra må jeg så og si alltid sjekke inn på nytt i Tyskland. Dette er irriterende, spesielt fordi jeg ofte har kort connection. Dersom en ny handling- agent tar hånd om dette er det gode nyheter.
Det är inte säkert att det hjälper med en ny handling agent. Har hört flera som inte får BP med LX hela vägen och Aviapartner i NCE klarade inte av att ge mig BP vidare från DUS sist jag åkte hem.
FlightDeck
08-07-2009, 11:13
Menzies er vel ikke akkurat kjent for profesjonalitet - så jeg håper Lufthansa blir hos SAS og at de opprettholder samarbeidet. Det er imidlertid ikke bra at man hver gang må få ombordstigningskort skrevet ut i Tyskland når man skal reise videre, og at man må sjekke inn på SAS' nettsider når man skal reise med Lufthansa fra Skandinavia.
Det er imidlertid ikke bra at man hver gang må få ombordstigningskort skrevet ut i Tyskland når man skal reise videre, og at man må sjekke inn på SAS' nettsider når man skal reise med Lufthansa fra Skandinavia.
Det at man kan sjekke inn på LH-flighter på nettet bør vel ikke være så vanskelig å få til? Eller er det SAS som setter kjepper i hjulene for LH?
Det at man kan sjekke inn på LH-flighter på nettet bør vel ikke være så vanskelig å få til? Eller er det SAS som setter kjepper i hjulene for LH?
Neppe, da SAS lar deg sjekke inn på LH flighter på deres hjemmesider.
....itillegg så tror jeg man bør behandle dette ryktet som alle andre rykter i bransjen....;)
Dette står på sas.se:
"När du reser med oss kan du checka in här på sas.se innan du kommer till flygplatsen. Passa då också på att registrera ditt EuroBonus-nummer. Om du reser med en anslutande Star Alliance-partner bokad i samma reservation kan du även checka in på denna."
Er man sjekket inn på en LH-flight fra Tyskland selv om man ikke har fått boardingkort?
Nei.
Når SAS sjekker deg inn på PALCO, sendes det en IATCI (Inter-Airline Through Check In)-melding via SITA-linjene. Denne skal returnere en sjekkin-bekreftelse fra LH, og når det skjer, får du også boardingkort for neste strekning. Dette er indusrty standard, og brukes av de fleste selskaper. Innimelom feiler desverre meldingen, og i de tilfellene må man sjekke inn på neste stasjon. Etter hva jeg vet har SAS IATCI-avtale med LH på alle transferpoints.
Jeg har i dag fått vite fra flere kilder at Lufthansa vurderer å gå fra SGS til Menzies på OSL!
Og hvor sikre er disse "kildene" ?
Ikke vanskelig å sette ut et rykte.....
Har vanskelig for å tro at det er hold i dette ryktet her....
Men klart - SAS,Lufthansa og alle de andre selskapene som handles av SGS vil alltid vurdere pris og hva de evt får igjen for handlingen.
Heller ikke alltid dramatisk at noen selskaper bytter handling agent. I SVG mister nå SGS handlingen av Eastern Airways til Norport - fra ca sept-09.
Skulle det samme skje med Lufthansa - ja,da ville det blitt veldig dramatisk......
Får virkelig håpe det ikke skjer.
Sjekker ikke SAS inn i StarCheck? Skjønner ikke at man må hente nytt boardingkort i Tyskland - det er ikke så god service.
Er kun unntaket hvis du ikke får B/pass hele veien, kan noen ganger skyldes ting utenfor Sgs's kontrol, f.eks flight stengt for flybytte/versjonsendring
Nei.
Når SAS sjekker deg inn på PALCO, sendes det en IATCI (Inter-Airline Through Check In)-melding via SITA-linjene. Denne skal returnere en sjekkin-bekreftelse fra LH, og når det skjer, får du også boardingkort for neste strekning. Dette er indusrty standard, og brukes av de fleste selskaper. Innimelom feiler desverre meldingen, og i de tilfellene må man sjekke inn på neste stasjon. Etter hva jeg vet har SAS IATCI-avtale med LH på alle transferpoints.
Problemet er vel bare at dette failer litt i overkant ofte SK-palco/Lufthansa-wise... At SK heller ikke får lagt inn APIer for LH (en stund benyttet de vel ICTS til å fikse dette på gate) - og dette må gjøres på transferpoint nå for å få boardingpasses videre - er utrolig upraktisk. Jeg ser bare for meg at ting ville glidd enklere om SGS eller en annen handling agent sjekket inn direkte i LHs system.
I tillegg ville ihvertfall jeg, om jeg var LH, foretrukket dedikert ckin. Dette er vel dog et "man får det man betaler for"-spørsmål, og tydeligvis ikke noe man har prioritert i sammarbeidet med SGS.
Men antagelig er det vel bare et rykte - men jeg vil påstå at jeg ser et poeng for LH i endringer i forhold til GH på OSL per i dag.
Joker7913
08-07-2009, 12:08
Det er imidlertid ikke bra at man hver gang må få ombordstigningskort skrevet ut i Tyskland når man skal reise videre, og at man må sjekke inn på SAS' nettsider når man skal reise med Lufthansa fra Skandinavia. Det gælder ikke fra hele skandinavien. Rejser du fra BLL med LH, kan du lave ind check på Lufthansa.com og udskrive boarding card til hele turen 23 timer i forvejen. Lufthansa oplyser selv når du ringer til dem, at det er SAS der forhindrer at man kan checke ind på nettet fra andre lufthansa destinationer i Skandinavien.
Lufthansa oplyser selv når du ringer til dem, at det er SAS der forhindrer at man kan checke ind på nettet fra andre lufthansa destinationer i Skandinavien.
Njaaa .. det er vel å forenkle sannheten en smule ... det er ikke SAS som forhindrer - det er begrensninger i datasystemene. Og det samme gjelder SAS i Tyskland.
Jeg har også hørt fra 'sikre kilder' at de ikke har planer om å bytte til Menzies - men handlingbransjen er dynamisk, og det er sikkert kontraktfornyelse på gang.
Superhai
08-07-2009, 12:42
Rykter som dette kommer opp støtt og stadig. Det er noen utfordinger mellom SAS/LH systemer, men skulle LH ønske det så kan vi bytte systemer. Men det er jo et kostnadsspørsmål og.
LH valde SGS i HEL efter en lång diskussion. Nu har man ju dock sålt SGS till ISS men LH har sagt att man fortsätter. En sak som gör saken svår för handling bolaget är att LH vill ha Pictures(egen c/i system) och då kan man inte lika flexibelt ha common check-in för alla STAR utan man måste ha separat c/i för LH(staffing issue). Så är det i HEL.
Pictures är mycket långsamt på CUTE terminalen i HEL och man har därför börjat byta ut dessa, och på detta vis kanske kunna köra 2 c/i system side by side för att kunna fortsätta Common c/i.
LH är en utmanande kund med höga krav för ett standard market pris.
Jobbat tidigare med dem och tycker fortfarande om dem men de kunde tänka lite mera med Star mössan på ibland.
Problemet er vel bare at dette failer litt i overkant ofte SK-palco/Lufthansa-wise... At SK heller ikke får lagt inn APIer for LH (en stund benyttet de vel ICTS til å fikse dette på gate) - og dette må gjøres på transferpoint nå for å få boardingpasses videre - er utrolig upraktisk. Jeg ser bare for meg at ting ville glidd enklere om SGS eller en annen handling agent sjekket inn direkte i LHs system.
I tillegg ville ihvertfall jeg, om jeg var LH, foretrukket dedikert ckin. Dette er vel dog et "man får det man betaler for"-spørsmål, og tydeligvis ikke noe man har prioritert i sammarbeidet med SGS.
Men antagelig er det vel bare et rykte - men jeg vil påstå at jeg ser et poeng for LH i endringer i forhold til GH på OSL per i dag.
API på Lufthansa er nå implementert i PASC og ombordstigningskort videre får man som regel, dersom flyet ikke er forsinket.
SGS får SAS sitt nye innsjekkssystem Altea, som er det samme som LH bruker, en gang i 2010 og dette vil gjøre alt mye enklere forhåpentligvis. Lufthansa sitt innsjekkssystem kalles for Pictures, men det er et program som kjører oppå Altea etter det jeg har blitt fortalt, samme som PACS kjører oppå Palco.
Over til hva denne tråden dreier seg om.
Det er ikke så mange månedene siden at LH fornyet kontrakten med SGS for handling i Norge/Skandinavia. At de skal bryte ut nå etter kort tid er merkelig, men man vet jo aldri helt sikkert.
Jarlabanke Vking
08-07-2009, 15:42
da bør de jo kanskje vurdere å bytte fra SGS i hele Skandinavia da, og ligeså SAS vurdere å bytte fra LH i Tyskland, jeg tipper det finnes billigere alternativer begge veier, men at inntil nå og forhåpentligvis videre har man fokusert på service og ikke bare pris.
Jeg fikk prøvd skrankeinnsjekk hos SGS med Lufthansa fra OSL til NCE via MUC og hos Aviapartner med Swiss fra NCE til OSL via ZRH for noen uker siden. Begge plasser ble boardingpass utstedt for hele veien og forbedring av plassering var heller ikke noe problem -og for å komme med litt Fred Olsenske uttalelser "begge skrankejentene, både på OSL og i NCE, var både hjelpsomme og en fryd for øyet". ;)
Tommy777
08-07-2009, 18:32
Jeg fikk prøvd skrankeinnsjekk hos SGS med Lufthansa fra OSL til NCE via MUC og hos Aviapartner med Swiss fra NCE til OSL via ZRH for noen uker siden. Begge plasser ble boardingpass utstedt for hele veien og forbedring av plassering var heller ikke noe problem -og for å komme med litt Fred Olsenske uttalelser "begge skrankejentene, både på OSL og i NCE, var både hjelpsomme og en fryd for øyet". ;)
Dette er min erfaring også. Har aldri hatt noe problem med andre seter eller å få boardingkort hele veien.