PDA

View Full Version : Hypotetisk: Hva med WF hvis Sas går konkurs?


BSSW
06-07-2009, 19:28
Etter å ha lest denne delen av posten til JoeW...:
I så måte kanskje synd man kvittet seg med BU-AOCet - men et nyoppstått SAS gjennom WF kunne kanskje gå - skulle 101 være ute...
...så kom jeg til å tenke: Hva vil skje med WF hvis Sas skulle gå konkurs?

Vil WF bli kjøpt opp av andre, eventuelt hvem, lagt ned eller annet alternativ?

Jeg håper selvsagt at noen hadde kjøpt opp WF (inkl handling på OSL, SVG, BGO og andre stasjoner hvor SGS tok over) og blitt drevet videre liknende slik det er nå.

Hva er andre forumisters meninger og tanker på dette?

Kjør debatt :)

EB
06-07-2009, 19:40
...vi kan jo håpe at SAS overlever...ellers blir vel WF et LH Regional - som jo ikke ville være så dumt!

Someone
06-07-2009, 19:51
Ved en konkurs vil WF som med resten av de delene av SAS som fortsatt har en verdi, bli overtatt av kreditorene, også er det opp til dem å få mest mulig for eiendelene de sitter på. Nå vet jeg ikke hvordan SAS juridisk er organisert, men ved en konkurs i SAS AB så vil delene av SAS (Airline, Blue1, WF, STS, SGS, etc) fortsatt kunne selges ut hele eller stykkvis

LN-MOW
06-07-2009, 20:19
Today Mosjøen - tomorrow THE WORLD! :YES

Tommy777
06-07-2009, 20:24
Strengt tatt Bodø, ikke Mosjøen :P

Savipix
06-07-2009, 20:57
Strengt tatt Bodø, ikke Mosjøen :P

Ssssch! Låt gänget i MJF tro att de är koncernens mittpunkt, eller vänta det är ju fallet! :nor

gustavf
06-07-2009, 20:57
Først og fremst så tror jeg det er lite sannsynlig at SAS går konkurs. Skulle det gå den vegen, er nok gjeldsforhandlinger (rekonstruksjon) mer sannsynlig enn at det går rett til konkurs.

Som Someone sier, så kan eiendeler og selskaper selges ut enkeltvis, så Widerøe kan godt ende opp med en annen eier enn resten av SAS, selv om det nok er mer sannsynlig at de lønnsomme delene av konsernet selges mer eller mindre samlet.

Skal SAS "gjenoppstå" gjennom Widerøe, så kan det f.eks. skje om Widerøe selges til en investor som igjen kjøper flere deler av boet gjennom Widerøe. Jeg er litt usikker på hva som skjer med AOCet ved konkurs i et morselskap, men jeg kan ikke helt se at en slik operasjon skulle være avhengig av at datterselskapet har en AOC. Det burde altså like gjerne kunne gjøres via f.eks. SGS eller STS.

imm
07-07-2009, 00:13
La Wias kjøpe Widerøe! ;)

LN-KGL
07-07-2009, 00:50
Ingen fare for Widerøe - SAS vil prøve å selge ut dette selskapet for redde seg selv før de selv går konkurs. Spørsmålet er så når dette salget skjer (ja, dere la merke til at jeg brukte når og ikke hvis - og det var med hensikt). Slik SAS Group i disse dager styrer vil deres siste dager komme før eller senere, jeg håper på at det ikke skjer før januar 2010 for da skal jeg ut å reise med en av deres danske CRJ900.

Tommy777
07-07-2009, 02:46
Artig aa se at folk gleder seg til aa fly med CRJ.. En CRJ fri uke er ihvertfall himmel her i gaarden :P

JoeW
07-07-2009, 10:16
Jeg er pessimist om dagen - og tror vel neppe SAS klarer seg et helt år til. Som jeg også skrev i posten jeg ble sitert på - tror jeg man må starte på scratch for å bli kvitt all den overhead organizationen man har i dag. SAS er overadministrert - og det er et pengesluk av de store.

Tanken min var at man kunne ta en Swissair(el. Sabena) og bygge på et subsidary - som WF den dagen SAS henger i en tråd utenfor stupet.

Når det er sagt er jeg fortsatt ikke overbevist om at SK ikke hadde noe med QI og NB-oppkjøpet å gjøre - men det får vel kanskje være grenser for konspirasjoner fra min side...