PDA

View Full Version : USA-April 2009

hellbilly
06-07-2009, 12:35
Før vår reise til USA i april lovte jeg en liten trip-report. Den kommer her, kanskje litt sent men... den som venter på noe godt osv osv.
Husk, dette er min første trip-report. Lover at neste skal bli bedre :)

Etter tre minutter i bilen kom vi frem til Værnes, hvor vi skulle reise i en liten fokker frem til AMS.
Desverre viste det seg at avgang var forsinken ca 45 min pga tåke i AMS. Dette førte til at blodtrykket mitt
steg betraktelig av den grunn at vi da ikke kom til å rekke flyet videre fra AMS til ATL. Men til alt hell ble
vi "bare" ca 20 minutter forsinket fra Værnes. Selve flyturen var helt grei, ingenting å utsette på den.

Endelig fremme i AMS var vi spente på om vi kom til å rekke transfer til ATL. Med vår datter på 3 år i armene og min samboer
løpende etter kom vi frem til gate i det folk hadde startet å borde flyet.

Flyturen for mitt vedkommende ble fryktelig lang da jeg ikke greide å få blund på øynene i det hele tatt. Det i tillegg
til ikke å ha sovet nattet før avgang gjorde sitt til at jeg sov godt første natten i USA. Ble overrasket over hvor grei maten
var, og vi fikk selvsagt fri tilgang til drikke og småsnacks på hele turen. Men, neste gang skal jeg bestille barnemåltid.
Min datters mat var faktisk hakket bedre enn min ;) Pluss at barnemenyen inneholdt sjokolade ;)

Personen foran meg slo selvsagt tilbake sitt sete samme sekund som setebeltet-lyset slo seg av, og han satt slik hele turen.
Det betydde at jeg (192cm) satt fryktelig ukomfortabelt hele turen. Å spise med brettet i magen bød på problemer.

Men alt i alt en flott tur. God service, god mat, og ingen turbulens.

Etter en natt i Atlanta, gikk turen videre nordover med en Nissan Pathfinder, såvidt innom Cherokee, NC
(hvor vi forresten fikk holde en baby-bjørn)
og videre over the Smokies og vil Gatlinburg\Pigeon-Forge hvor vi tilbragte tre netter.
Videre gikk turen til vår hoveddestinasjon, Nashville. Her hadde jeg bestilt billetter til tre forestillinger på
the Grand Ole Opry. Her fikk vi oppleve masse god Country med alt fra de gode gamle artistene (mine favoritter), til nyere
artister som f.eks Taylor Swift.
Totalt 7 netter i Nashville.

Siste natt før avgang hjem befant vi oss igjen i Atlanta hvor vi slappet av i bassenget på Country-Inn like ved flyplassen.

Hjemreisen.
Vi kom alt for tidlig til flyplassen hvor ventetiden ble lang og da flyet endelig tok av, var vi alle tre utslitte.
Fikk faktisk sovet en times tid på hjemturen, noe som gjorde godt.
Heldigvis fikk jeg tilbringe hjemturen uten at jeg trengte å ha personen foran i fanget.

Totalt er jeg veldig fornøyd med KLM. Eneste jeg har å utsette må være at entertainment-systemet ikke virket på vår rad før
3-4 timer inn i reisen til ATL. Men det er ting som kan skjer.

En ting som overrasket meg var at på turen hjem hadde en av passasjerene med seg en full-size koffert inn i flyet som han plasserte i midt-gangen. Denne fikk stå lenge før den ble satt ett annet sted. Hvordan han greide å lure seg unna innsjekk av denne lurer jeg på.

4april09
TRD-AMS
Flight number KL1172
Fokker50
AMS-ATL
Flight number KL0621
A330-200

16april09
ATL-AMS
Flight number KL0622
A330-200
AMS-TRD
Flight number KL1173
Fokker50

Hickok
06-07-2009, 13:04
Totalt er jeg veldig fornøyd med KLM. Eneste jeg har å utsette må være at entertainment-systemet ikke virket på vår rad før
3-4 timer inn i reisen til ATL. Men det er ting som kan skjer.

Dette skjer stadig vekk. Det eneste som hjelper, er å be flyvertinnene restarte computeren din. Da pleier det å virke igjen.

hellbilly
06-07-2009, 13:07
Ja, de måtte restarte på hele flyet. Litt irriterede for de som allerede var halveis inn i en film kan jeg tenke meg :)

GFL
06-07-2009, 13:16
Hos noen selskaper pleier de å be om at den foran tar opp stolen når det er servering. Ser ikke ut som det er standard hos KLM

A346
06-07-2009, 13:54
Pleier uansett å be cc å få personen foran til å rette opp seteryggen dersom han/hun ikke allerede har gjort dette ved servering av mat uansett hvilken policy selskapet har på dette. Funker bra og man slipper å irritere seg over å spise med gaffelen i armhulen og panna i seteryggen.

BSSW
06-07-2009, 18:38
Takk for fin rapport, og ser frem til flere :)
Kanskje med bilder?
AMS-TRD
Flight number KL1173
Fokker50
Men Fokker 50 til TRD? Det er da ytterst uvanlig... Trodde de kun ble brukt på kortere strekk nede i Europa?

Hickok
06-07-2009, 22:01
Tenker vi sier Fokker 70/100, jeg.

hellbilly
06-07-2009, 23:24
Fokker 100 stemmer nok bedre ja :) My bad

AirbusTrond
07-07-2009, 02:08
Pleier uansett å be cc å få personen foran til å rette opp seteryggen dersom han/hun ikke allerede har gjort dette ved servering av mat uansett hvilken policy selskapet har på dette. Funker bra og man slipper å irritere seg over å spise med gaffelen i armhulen og panna i seteryggen.

Ja, det synes jeg er betimelig å be om. Egentlig burde det vært et formelt forbud mot å ta ned setet før serveringen var over. På en LH 747 fra Bangkok til Frankfurt sa cc at hun ikke ville gjøre det fordi vedkommende sov. Så de frekke kan da bare lukke øynene. Stakkars franskmannen ved siden av meg...

Martin
07-07-2009, 02:15
Opplevde selv på en BA-flight, at mannen foran la ned setet så fort vi var oppe.. Forsøkte meg på et par "excuse me.." over skulderen hans, men det funket ikke - han sov (Forståelig nok. klokken var ca. 08:00). Flyvertinnen, stod mest og så på, mens jeg prøvde å plassere meg i en posisjon sånn at jeg kunne få brettet mellom setet og (den litt store) magen min..

På Lufthansa derimot, opplevde jeg at besetningen ba passasjeren foran sidemannen om å ta opp setet..

GFL
07-07-2009, 03:20
Gjelder bare å riste litt på setet da ;)

mikro
07-07-2009, 15:13
Er enig i at KLM er et svært bra selskap, hadde en knallreise med de til USA, skal skrive en TR når jeg kommer hjem igjen :)

EB
09-07-2009, 07:30
Flott rapport...har også et ønske om å komme til Nashville.

hellbilly
09-07-2009, 12:21
Har så smått begynt å planlegge ny tur til USA neste år. Har fått abstinenser. Har opprettet en liten reise\planleggingsblogg; http://americandreaming.info/
Der ligger det også noen få bilder fra turen i april. Kommer flere etterhvert.

Nashville anbefales EB :) Så hvis muligheten kommer ikke nøl med å dra.