View Full Version : Utvidet samarbeid mellom Lufthansa og Swiss
Ta en titt på disse to bildene jeg tok av to Star Alliance-bemalte Fokker 100 på Zürich-Kloten for noen uker siden
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/D-AFKA.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/D-AFKB.jpg
På en av dem kunne man lese teksten:
On behalf of Star Alliance member carriers
Lufthansa and Swiss International Air Lines
Med andre ord ser det ut til at samarbeidet mellom Lufthansa og Swiss International Air Lines utvides og det gjennom et tredje selskap (Contact Air) og det med "nøytrale" Star Alliance-fly. Contact Air har to andre Fokker 100 som de har tatt over fra Germania (D-AGPH og D-AGPK) i samme fargeskjema. De to jeg tok bilde av har tidligere flydd for Madarin Airlines på Taiwan frem til litt ut i 2008. D-AFKB hadde en kort stint for KLM Cityhopper på sensommeren-høsten i fjor (helhvit med stickers og reg PH-MJL). Det ryktes at det også kommer en tredje ex. Madarin Airlines F100 til Contact Air om kort tid så det ser ut til å være vellykket samarbeid.
Er det noen flere slike samarbeid i Star Alliance-sammenheng?
Bizflyer
05-07-2009, 00:03
Det forundrer meg egentlig at ikke Lufthansen drar mer synergier ut av sitt eierskap av bl.a. Swiss og Austrian. Da jeg nettopp var i Bangkok var det 3 forskjellige transittskranker for de 3 selskapene. Bemannet av 2 lufthansen, 1 austrian og 1 swiss person. Hvorfor har de ikke en felles handling der?
Også flere andre steder bruker de ulike handling selskaper. Bare se på OSL. Swiss bruker Menzies mens Lufthansen SGS. Hva Austrian bruker, vet jeg ikke.
Når skal de egentlig starte å dra ut noen synergier og felles avtaler rundt forbi?
BF:cool2
Det vil vel ta sin tid å samkjøre disse tjenestene, og det blir flere og flere i familien som Lufthansa Italia,
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/G-MIDL.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/OO-DWJ.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/I-ADJM.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/D-ADHR.jpg
Augsburg Airways flyr for Lufthansa Regional
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/D-ACKF.jpg
CityLine flyr også for Lufthansa Regional
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Registrations/D-ACRF.jpg
Eurowings også
Contact Air for SWISS er bare en wet-lease. Pga mangel av piloter for Avro 100 må Swiss wet-lease 2 Fokker 100s ur 4 Contact Air's (ZRH-WAW, ZRH-VCE og overnatt ZRH-STR) samt 3 Fokker 100s ur 4 Helvetic's (ZRH-BUD, ZRH-PRG, ZRH-BHX), sjelden kan man treffe også Edelweiss A320 nånstans.
Contact sine Fokker baseres i STR, 2 flyr hver dag for SWISS, andre flyr for LH.
Jeg fløy Zurich-Geneva forrige uke og ble ganske overrasket over å sette meg i en Lufthansa 737-500. Dette var jo booket som en Swiss flight (LX), og det ble nøye opplyst før avgang at dette var en "special Lufthansa flight on behalf of Swiss". Flighten ble forsinket 30 min pga at man måtte ha en tekniker som LX ikke hadde (Swiss har ikke B737).
Ombord ble det kjørt standard LH service, noe som er kjærkomment da jeg satt i C og dermed ble garantert blokkert midtsete. Dette har ikke LX i innenriks C. Maten var også bedre, det ble servert ett brett med vanlig LH C kald mat med drikke, i motsetning til den sandwichen jeg har fått i hånden på LX. LH crew også naturligvis, som faktisk annonserte på fransk også. Kanskje et krav for å fly på GVA.
I alle tilfeller er dette vanligvis en 30 min flight og det er stort sett ikke tid til mye annet enn å hive i seg en liten matbit og et glass vin.
Det forundrer meg egentlig at ikke Lufthansen drar mer synergier ut av sitt eierskap av bl.a. Swiss og Austrian.
Også flere andre steder bruker de ulike handling selskaper. Bare se på OSL. Swiss bruker Menzies mens Lufthansen SGS. Hva Austrian bruker, vet jeg ikke.
Når skal de egentlig starte å dra ut noen synergier og felles avtaler rundt forbi?
Det er nok endel ting på gang her, men siden Lufthansa ennå ikke er eier av Austrian er det litt tidlig å dra de store synergiene av eierskapet.
Men som sagt skjer det ting og det med å bruke samme personal på utestasjoner er noe av det. Austrian bruker vel SGS på OSL.
Får se om EU og Lufthansa kommer til enighet ang. kjøpet av Austrian.
Litt OT men, ikke helt. Stemmer det at Swiss mangler Avro kapasitet, enten i form av piloter eller fly?
Ser ikke ut som om det blir så mange flere piloter hos Swiss European på en stund iallefall, siden de stoppet opptak av "ready entry piloter" for en ukes tid siden.
Litt OT men, ikke helt. Stemmer det at Swiss mangler Avro kapasitet, enten i form av piloter eller fly?
Begge, men fremfor allt var det pilotmangel. Men også med Cabin Crew - nesten alle som begynnet jobben i LX tjener på Avros...