PDA

View Full Version : Bulgaria via MUC med LH

AirbusTrond
03-07-2009, 13:33
Her kommer en liten reisebeskrivelse fra årets Bulgaria-ferie. Ettersom jeg ikke noterte underveis, tar jeg det uten altfor mange detaljer. Årets ferie ble for tredje gang på rad lagt til midten av juni, og nok en gang med Bulgaria som utgangspunkt. Andre reisemål ble selvsagt vurdert, men valget falt nok en gang på Bulgaria. Den utløsende faktoren var at Lufthansa annonserte tilbudspriser, der jeg kunne komme meg fra Oslo til Sofia og tilbake for 1600 kr. Tilsvarende skulle DY ha nesten 3.000 kr bare for enveisreise til Varna. Charterselskapenes flybilletter var også dyrere.

Avreise var tirsdag morgen. Valgte flybussen fordi jeg var tidlig oppe, og det er litt kortere å gå fra min bopel. Men jeg angret litt da det viste seg at denne morgenbussen (har tidligere bare tatt bussen midt på dagen) stoppet en rekke plasser underveis, noe som gjorde at turen til sammen tok nesten 50 minutter. Flyturen med LH gikk som vanlig smertefritt. Rundstykke ble utlevert. Selv om det var morgen bad jeg om en øl, som jeg selvsagt fikk. Så var det et par timers opphold i Munchen, der jeg fikk i meg litt mat og litt mer drikke (weissbier).

Flyet videre til Sofia var i likhet med det første sånn litt over halvfullt. Men man merker jo forskjell på støynivået om bord i et fly til Sofia vs et ut fra Oslo. Nok en gang et rundstykke, denne gangen med rødvin. Verken på denne eller på Oslo-ruten var det serveringer to ganger, men da sidemannen trykte på knappen for å be om en ekstra kopp kaffe, ba jeg om ytterligere en rødvin fra den fine svarte serveringsdama.

Så var det litt venting i Sofia. Jeg hadde nemlig lyst ut til Svarthavet og Varna samme ettermiddag, og valgte derfor å booke en tur med Bulgaria Air fra Sofia til Varna, den eneste innenriksdestinasjonen i tillegg til Bourgas. Det var en BA 146 som skulle ta meg videre, men først ble det et par timer på Sofia terminal 2. Det er en ny og grei terminal, men man får litt følelsen av at det hele er bygget ganske billig. Det som ikke var billig var ølen, som kostet 8 leva på flyplassen. Tilsvarende øl inne i byen koster under 2 leva, som er ca 9 kr.

Det var en litt artig forsamling som reise innenriks i Bulgaria. Selvsagt en del forretningsmenn, en del pene damer og merkelig nok tre svarte, muligens amerikanske turister. Flyet var i 3-3 konfigurasjon, men jeg merket meg ikke at det var spesielt trangt, muligens fordi min sans for vurderingen av dette var noe nedsatt pga et par øl… Flyturen var artig nok den, synes flyet virket overraskende behagelig. Det ble servert gratis ”soft drinks” og en liten bakst ble utlevert. Det var ledig midtsete, men i ved midtgangen satt en italiensk forretningsmann som jeg pratet litt med. Dvs – det var han som pratet mest, om sitt fantastiske hjemsted Sardinia. Han skulle forresten reise med Hurtigruten senere i sommer.

Vel, landing på tid, og det var vel ikke mer enn toppen 30 passasjerer om bord, så bagasjeutleveringen gikk smertefritt. Forretningsmannen tilbød meg også skyss til Varna, men jeg skulle til Golden Sands og ha mine første to overnattinger der. Synes det kan være greit å være ”sydenharry” et par dager, og så flyttet jeg meg inn til Varna, der jeg bodde godt over helgen.

Etter 16 dager var det på tide å komme seg ut til Sofia-flyplassen. En drosje tok meg dit ut for 12 leva (inkludert tips). Drosjesjåføren var av den overstrømmende typen, han snakket dog bare tysk. Men det forstår jeg for det meste. Han tok meg sågar i hånda og ønsket meg god tur. (Det er virkelig synd at så få nordmenn opplever Bulgaria bare på ”drittstedet” Sunny Beach –bulgarere er meget hyggelige folk!)

Var på flyplassen to timer før avgang, men 2 timer og 15 minutter før, ifølge min billett, der det stod 1645. Dette var blitt endret til 1630, uten at jeg mener å ha fått beskjed. Uansett – ingen kø ved innsjekk, og vindusplass ble valgt helt fram. Sikkerhetskontrollen hadde heller ingen kø. Og i den relativt store terminalen var det meget godt med plass, og personalet i butikkene så ut til å kjede seg noe enormt. I taxfrebutikken var det temmelig glissent i sjokoladehyllene, og det var så varmt der at jeg heller ikke hadde planer om å kjøpe noe der. Etter å ha drukket sikkert over 100 øl på ferien, til en pris av ca 2 leva, demonstrerte jeg ved å ikke kjøpe noe øl til 8 leva på flyplassen. (Tenk om det i Norge skulle være tilsvarende prisforskjell…).

Flyet mitt var satt opp med avgang lengst ute på ”midtpriren”, og ytterst der hadde jeg flott utsikt mot rullebanen. Ikke den store trafikken. Et helt hvitt fly landet, det samme gjorde et propellfly fra Malev. Flyet mitt var litt sent inn, men preboarding startet om lag på tid. Heldigvis var det ikke det samme forferdelige tordenværet som dagen før. Litt turbulens over til Munchen, men ikke plagsomt. Denne gangen overrasket Lufthansa ved å kjøre to drikkeserveringer. Valgte først en øl, deretter en kaffe. Denne gangen var brødet veldig godt, med masse tynne skiver med kalkun. Veldig bra! Og Mars sjokolade var det for øvrig hele veien.

Det var tynt med passasjerer også på denne strekningen – kanskje 40 stykker. I det jeg var i ferd med å gå av flyet la jeg merke til at den dresskledd middelaldrende mann stå framme og prate med en flyvertinne og kapteinen. Tenkte et sekund at det var en som kjente noen av dem, men da jeg gikk forbi hørte jeg at han var litt småhissig og nevnte noe om at ”dette hadde han aldri opplevd før”…

… alle var om bord i bussen. Og vi ble stående. Skjønte at det var denne mannen som forsinket det hele. Etter hvert dukket det opp noen ”supervisors”. Folk begynte å himle med øynene og se oppgitt ut om bord i bussen, inkludert meg selv. Så kom det tyske politiet. Deretter kom kapteinen om bord i bussen og forklarte at det var en passasjer som mente at han hadde blitt frastjålet en meget verdifull PC! Bussen ville bli holdt tilbake og politiet ville avgjøre hva som skulle skje videre! Lettere komisk dette.
Vi stod vel der 10-15 minutter. Så ble den hissige mannen fraktet bort i en politibil. Bussen inn til terminalen, der politiet var linet opp. Alle ble ransaket, og den hissige mannen, fikk stå der å følge med. Selvsagt hadde ingen stjålet hans PC . Regner med at han hadde rotet den bort…. Kontrollen var rask og effektiv.

Så bar det videre, men i forfjamselsen og med lettere hoderysting, ble det til at man gikk rett forbi det som skulle være til G-gatene, og jeg kom inn på bagasjeutlevringen i stedet. Hvilken flause for et Scanair-medlem!! Det pussige var at minst 4-5 rett bak meg gjorde akkurat samme tabben. Antakelig var det en kombinasjon av at skiltene kom litt brått på, og at folk var litt opphengt i denne ransakingen…

Vel. En litt artig episode dette. Så bar det gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. Deretter fikk jeg akkurat tid til en pølse med en potet-agurksalat som smakte fortreffelig. Men en Dunkel til.

Flyplassen er vel og bra den, men det er mye bussing. 4 av 4 ganger på denne turen ble det buss i MUC. Vi kjørte forbi en rekke A320, og regnet med en av disse maskinene var våre. Men neida: Der stod det forsyne meg en A321 som skulle ta oss til Oslo. En litt hyggelig overraskelse. Flyet var for øvrig ”pinlig” lite fullt. Det var masse ledige rader, og det kunne ikke være mer enn en maks 40-50 passasjerer til Oslo denne torsdag kveld. Rundstykke med ost ble fortært med rødvin. Mars sjokoladen har jeg ennå liggende. Ellers ”halvleste” jeg litt tyske aviser om bord, noe som gjorde at vertinnene trodde jeg var tysker. Dermed ble det å svare ”käse” i stedet for ”cheese”, og det går jo greit. Men kommer de med videre høflighetsfraser og kanskje et spørsmål, blir jeg pinlig svar skyldig…

Oppsummert: Nok en flott opplevelse med Lufthansa, men jeg var litt skuffet over at vi bare på 1 av 4 strekninger ble tilbudt drikke mer enn en gang. Særlig på den siste turen, med så få passasjerer, synes jeg de kunne gått en runde til med vinflaska. Men det er trivelig å reise med Lufthansa. Som rapportert tidligere – flyene virker meget velholdte. Og man får en god stemning når man får denne lille matbiten og flaska med skikkelig øl. Man føler man blir satt pris på som passasjer. Genau!

Ettersom Duty Free på Gardermoen har forstått at folk ikke lar seg stemple (noe de burde forstått før de satte det i gang!), kunne jeg handle inn litt varer på vei hjem. Det ble en eske Montecristo, Smokhead whisky, Lanson champagne og den baroloen Someone hadde bilde av her i en annen trip report. Til sammen ble jeg et par laken fattigere etter den seansen. Men man skal kose seg resten av sommeren også!

jcnorway
03-07-2009, 13:47
En drosje tok meg dit ut for 12 leva (inkludert tips). Drosjesjåføren var av den overstrømmende typen, han snakket dog bare tysk. Men det forstår jeg for det meste. Han tok meg sågar i hånda og ønsket meg god tur. (Det er virkelig synd at så få nordmenn opplever Bulgaria bare på ”drittstedet” Sunny Beach –bulgarere er meget hyggelige folk!)

Jeg og en kamerat var på tur til Sofia i 2002 (den gang med LOT via WAW). Kan skrive under på at folk er hyggelige der nede! Vi traff en drosjesjåfør som var vår personlige guide en hel helg. Han stod og ventet på tur utenfor Radisson SAS/BLU i Sofia og vi kom i prat med han. Ble enige om at han kunne vise oss rundt, men først skulle han en tur hjem, for drosjen hans var ikke bra nok for oss. Så han dro hjem og hentet sin privatbil (romsligere) og var vår privatsjåfør/guide den helgen. Tror vi betalte han 400 kr for en hel helg, det inkluderte alt av kjøring rundt omkring. Var også en tur innom "Rila Monastary" som var et stykke å kjøre fra Sofia.

Standardfrasen til vår guide/sjåfør var "Noooo prrråblem" ^_^ Hyggelig kar og hyggelig land!

Takk for fin rapport!

FlightDeck
03-07-2009, 14:37
Takk for flott rapport! Rart at Lufthansa ikke tok flere runder med serveringsvogna. Jeg velger alltid to drikker på første runde - velger man bare en blir de jo litt skuffa, vet du. Det varierer om de tar to runder - men det er faktisk bare unntaksvis jeg har opplevd at de bare tar en runde. Det bør i alle fall være godt med tid til to runder når flytiden er over 1,5 t., sånn som på Oslo-München.

Someone
03-07-2009, 14:40
Flott rapport. Eneste ulempen jeg ser med MUC er at sjansen for bussing på intra-Europeisk er litt for stor

På min tur til MUC i mai mener jeg å huske de tok to runder den ene veien og 1 tur den andre.

Discus
03-07-2009, 16:21
Bra rapport.

Og til resten av diskusjonen - tror jeg opplevde tre runder en gang MUC-OSL, men oftest to, ja. På siste kveldsflyet til OSL (både fra MUC og FRA) har jeg opplevd at de har delt ut resten av rundstykkene også til de som vil ha på runde nr. 2.

AirbusTrond
04-07-2009, 12:19
Bulgaria - absolutt hyggelige folk, ja. Men dessverre er politikken mye preget av korrupsjon og det er mye mafiavirksomhet. Sågar kan det skje at det komme en mafiafyr inn i parlamentet pga reglementet som gir immunitet for de som stiller til valg! Ellers synes jeg landet markerer seg bra, tross alt er de bare 7 millioner innbyggere. Synes kulturen er spennende, med elementer fra det tyrkiske, gresk-ortodokse, et snev Øst-Europa og kommunisttankegang (som man kan oppleve på serveringssteder). At de rister på hodet når de mener ja er jo også en kuriositet, som man blir stadig like forvirret over... Broderen, som stort sett er Italia-farer (med samme interesser som enkelte profilerte her på forumet..), var noen dager i Varna for et par uker siden, og ble meget positivt overrasket!

Skal lytte på rådene fra erfarne passasjerer og sørge for å be om to drikke ved første servering neste gang! ;)

EB
04-07-2009, 18:18
Flott rapport og den beviser hvor viktig det er å sjekke selskaper som mannen i gata tradisjonelt har forbundet med dyrt og kun for businessmenn som liker at mat, drikke, aviser, setevalg og bagasje er inkludert i prisen..og at det heller ikke koster noe å betale for herligheten. Om 5 dager drar jeg til MUC..og videre til Italia...glær mæ!

SQ 777
04-07-2009, 21:11
Jada, EB, du har så rett... For oss er LH førstevalg , med god planlegging, for flere steder som MUC ( om en mnd ) og ATH for å ta noen eks.. Det spiller ikke noen rolle med mikropoeng... Vel, dette liker vel ikke alle, men OK har omtent like gode tilbud..:rolleyes:

EDIT: Tusen takk for topp rapport fra et ikke vanlig sted..