View Full Version : Japan-Flesland permanent
ThePassenger
02-07-2009, 21:57
Seks store fly i fjor sommer. Åtte i år! Nå jobbes det med å gjøre luftbroen permanent, skriver bt.no:
Flesland kan bli innfallsport for tusenvis av japanske turister i årene fremover. I sommer kommer det åtte store fly direkte fra Tokyo til Flesland.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Luftbro-av-japanske-turister-til-Bergen-877753.html
Og når kommer første JAL ?
Scandinavian
02-07-2009, 22:08
I følge denne http://airlineroute.blogspot.com/2009/04/jal-09-summer-747-euro-charters.html, så er første flighten 13. Juli.
En permanent flight hadde vært herlig.
Og andre flighten er ifølge listen 20 juli
Då stiller eg også:)
Jeg har sagt det før og sier det igjen.
Denne typen direktetrafikk kommer bare til å øke i årene fremover.
Vi har et fantastisk land å vise turister. De fleste norske kystbyer fremstår som svært eksotiske for turister.
Norge er på top når det gjelder cruise trafikk i europa.
Her har spesielt Danskene sett et enormt potensiale, hvor de samtidig leder turisme inn til København for utgangspunkt for en rekke cruise langs norskekysten.
Det er et genialt trekk av København som skaper mange arbeidsplasser og god omsetning.
Turistene kommer for å se kyst og spektakulær natur. Uten å ha til hensikt å hisse på meg danskene, så kan man vel trygt melde at transport etappene langs danske kysten og kattegat ikke nødvendig vis byr på de mest spenstige og spektakulære inntrykk. Dette er også transportetapper som i stor grad beslaglegger mye av tiden for cruisets varighet.
Når man da har muligheten til å fly turistene rett inn i smørøyet med utgangspunkt i det de faktisk kommer får å se, ja da har man et godt produkt å selge!
Dette er utvilsomt fremtiden uten at jeg tror de store snu havnene har så mye å frykte.
Veksten derimot, tror i jeg vil tilkomme dette segmentet og øke voldsomt i årene som kommer.
Det er bare så synd at de velger å begynne i Bergen
Her nede på vestlandet er det like mange og lange dype fjorder for turister å se
I tillegg har vi jo prekestolen og sverdene i Hafrsfjord som viser hvor vikingene
endelig klarte å samle Norge til et rike . Er sikkert ikke mange iNorge som vet det
Så bare kom til Stavanger området og start en cruise tur :)
posthuman
03-07-2009, 09:49
Det kommer jo allerede mange cruisebåter inn i Stavanger og de får sett Prekestolen og sverdene.. de tar de små fjordcruise-båtene rundt..
Men hadde ikke gjort noe og fått JAL på Sola :D
Cruisebåter er greit nok det, hadde pax bare kommet inn hertil med fly.
Men idag så kommer det 3 stk franske fly med cruisebåt pax , så det er en begynnelse
jikswoboB
03-07-2009, 19:13
Turistene kommer for å se kyst og spektakulær natur. Uten å ha til hensikt å hisse på meg danskene, så kan man vel trygt melde at transport etappene langs danske kysten og kattegat ikke nødvendig vis byr på de mest spenstige og spektakulære inntrykk. Dette er også transportetapper som i stor grad beslaglegger mye av tiden for cruisets varighet.
Alla som kliver på båten i Köpenhamn ska inte till Norge. Nu har jag ingen statistik men gissar att de flesta kryssningar som utgår från Köpenhamn fortsätter in i Östersjön.
Tror dessutom att transportstäckor knappast bekymrar den generelle kryssningspassagerare då mycket av upplevelsen med kryssning är att just tillbringa tiden på ett fartyg med endast hav runt omkring. Dom här fartygen lider knappast brist på faciliteter ombord.
Og da er OY-KBM (SAS984) på Flygradar. Ny ETA Bergen: 15.09
Kan ikke se at det står noe om at SAS skal komme med A340 til Bergen i dag... Stusset litt på at den kom inn over Bodø på Flygradar, sjekket Avinor Bergen og joda, SAS984 fra Tokyo til Bergen i dag...
Som sagt, er godt mulig det har blitt sagt i fra om fra før, og jeg ikke har fått det med meg...
Glem det, leste akkurat BT saken :)
Noen som vet klokketid jumbojeten kommer og går den 20 juli ?? eg prøver å planlegger turen til Bergen.. :)
Blir sikkert seint mandags kveld
Eg stiller hele dagen :)
Tally-Ho
13-07-2009, 18:33
Som noen her sikkert vet, skal SAS parkere to A340 til høsten, i forbindelse med at Seattle-ruten avvikles (startet 1966), og fordi SAS også avvikler ARN-BKK.
I stedet for å la maskinene stå parkert, har man så takket ja til japanske charteroperatører, om "omvendte" flygninger fra Japan til Skandinavia.
En annen Airbus-operatør (A330) i Skandinavia var også forespurt, men hadde ikke kapasitet.
Tally-Ho
Noen som vet om JAL flygningene er rene charter, eller om det er mulig å bestille billetter på disse fra flyselskapet?
Håper det er mulig med ett enkelt stopp underveis fra Sydney til Bergen, men det er vel kanskje å håpe for mye.