PDA

View Full Version : Den nye BGO-terminalen


ThePassenger
02-07-2009, 22:33
Vinneren av arkitektkonkurransen er kåret. Den nye terminalen håpes klar til bruk årsskiftet 2012/2013.

Juryen var ikke i tvil når vinnere av arkitektkonkurransen for nye flyterminal på Flesland skulle kåres. Narud Stokke Wiig arkitekter og planleggere vant i internasjonal konkurranse.

http://www.avinor.no/lufthavn/bergen/omoss/_pressesenter/_nyhetsarkiv?VINNERE%20ARKITEKTKONKURRANSEN%20FOR% 20NY%20FLYTERMINAL%20PÅ%20BERGEN%20LUFTHAVN%20FLES LAND%20KÅRET&id=181-95047

Vede
02-07-2009, 22:56
Der får de broer ja. :angry:

Chriscross
02-07-2009, 23:45
Der får de broer ja. :angry:

Jeg skulle gjerne hatt tak i de ******* som bestemte at broer bare er tull. I dag var det ca 100 m å gå til terminalen da vi ankom. Det er sikkert herlig i november:angry:

Blir spennende med Bergen, håper bare ikke det vil påvirke flyten for mye. Veldig greit slik det er i dag at en kan dra fra kontoret 40 min før avgang og allikevel ha god tid.

Hickok
03-07-2009, 00:37
Blir spennende med Bergen, håper bare ikke det vil påvirke flyten for mye. Veldig greit slik det er i dag at en kan dra fra kontoret 40 min før avgang og allikevel ha god tid.
Du reiser ikke mandag/tirsdag morgen hører jeg!

RSL
03-07-2009, 00:37
Det var faktisk et ganske fint bygg. Virker som om Avinor har innsett at vi fortjener litt fine flyplasser her og der. Med nytt terminalbygg på OSL, og nye på SVG og BGO, så blir det vel få flyplasser i Norge med kapasitetsbrister.

LN-AFG
03-07-2009, 00:39
Ser lovende ut. Antar den gamle terminalen vil bli Utlandsdel i og med at tegningene viser 747 ved to gater. Ser ellers ut som en liten utgave av Gardermoen, om enn i mer kubisk form.

Rossiyskie Avialinii
03-07-2009, 01:08
Da jeg var på Flesland idag, så jeg hvor stort behovet for dette er. Flere fly måtte stå på taksebanene å vente på at gatene deres skulle bli ledige. Helt stappfullt. Enkelte ble litt frustrert mens de ventet på ledig gate også.

Blir flott med ny terminal.

MartinL
03-07-2009, 09:05
Virkelig flott dette. Den blir vel også enestående i den forstand at det ikke er mange flyplasser i verden med "trikk" (ikke flytog) fra terminalen. Nå er vel ikke dette byggetrinnet av bybanen vedtatt enda, men det ser spennende ut!

Utflyttet
03-07-2009, 09:10
Virkelig flott dette. Den blir vel også enestående i den forstand at det ikke er mange flyplasser i verden med "trikk" (ikke flytog) fra terminalen. Nå er vel ikke dette byggetrinnet av bybanen vedtatt enda, men det ser spennende ut!

Få land er så flink på middelmådig planlegging som Norge. ;)

Bare vent, innen ett år av å ha åpnet den nye terminalen begynner arbeidet med flytog. Fem år etter åpningen begynner planleggingen med hvordan skvise ut mer bruk av arealene siden terminalen er på vei til å bli for liten.

Jeg vedder en flaske god whisky på den påstanden.

-A

Chriscross
03-07-2009, 09:28
Du reiser ikke mandag/tirsdag morgen hører jeg!

Mest torsdag/fredag ettermiddag. Det gjelder å pendle i riktig retning;)

Når det gjelder den bybanen til Flesland tror jeg vi kan vente en god stund. Vi får se hvor stor suksess den blir til Nestun i første omgang.

Hickok
03-07-2009, 09:37
Kan vel ikke si at jeg gleder meg til å ta trikken til Flesland. Med 16 stopp og 45 minutter til Nesttun, så blir det vel minimum det dobbelte til Flesland. Det er vel heller ingen fare for at den blir bygget frem til Flesland de neste 20 år.

Speedbird
03-07-2009, 13:06
Gleder meg til å se utbyggingen ta fatt! =)
Får håpe de snart får en ordentlig plan på hvor vi kan drive med småfly..
Er flere som ønsker plass til å bygge hangar til småfly nå.

JetBlue
03-07-2009, 13:25
Kan vel ikke si at jeg gleder meg til å ta trikken til Flesland. Med 16 stopp og 45 minutter til Nesttun, så blir det vel minimum det dobbelte til Flesland. Det er vel heller ingen fare for at den blir bygget frem til Flesland de neste 20 år.

Så lang tid?? Da blir ikke dette akkurat noe kjempetilbud til Flesland.

FlightDeck
03-07-2009, 13:57
Blir dagens terminal utenriksterminal og den nye innenriksterminal - eller hvordan er opplegget?

amatør
03-07-2009, 16:00
Få land er så flink på middelmådig planlegging som Norge. ;)

Bare vent, innen ett år av å ha åpnet den nye terminalen begynner arbeidet med flytog. Fem år etter åpningen begynner planleggingen med hvordan skvise ut mer bruk av arealene siden terminalen er på vei til å bli for liten.

Jeg vedder en flaske god whisky på den påstanden.

-A

Vedder ikke imot, får å si det sånn..:rolleyes:

LN-AFG
03-07-2009, 23:24
Blir dagens terminal utenriksterminal og den nye innenriksterminal - eller hvordan er opplegget?

Ja.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-er-fremtidens-flyterminal-paa-Flesland-877501.html

LCH
04-07-2009, 00:13
Få land er så flink på middelmådig planlegging som Norge. ;)

Bare vent, innen ett år av å ha åpnet den nye terminalen begynner arbeidet med flytog. Fem år etter åpningen begynner planleggingen med hvordan skvise ut mer bruk av arealene siden terminalen er på vei til å bli for liten.

Jeg vedder en flaske god whisky på den påstanden.

-A

Er stygt redd du har rett, tør ihvertfall ikke vedde mer enn en Solo imot. ;) Men terminalen så da iallefall fin ut.

slankebrusmannen
04-07-2009, 01:00
Så lang tid?? Da blir ikke dette akkurat noe kjempetilbud til Flesland.

Nei. Tenker du kan trekke fra 20 minutter. Men 45 til Flesland, blir det nok om banen noengang bygges så langt.

Gsus
04-07-2009, 02:10
Blir artig å se om/når dette blir noe av. Så ut som en veldig flott terminal, og ser ut som det er lagt opp til fremtidig forlengelse sydover.

Angående bybanen så håper jeg ikke den når så langt som flesland, men at det heller bygges skikkelig jernbane dit i samband med havneutbygginger. Skinnegående trafikk har i mitt syn ingenting i bygater å gjøre i år 2009, mye bedre med trolleybusser som kan kjøre rundt dårlig parkerte biler istedenfor å knuse de...

LN-KEH
04-07-2009, 04:36
Hei,

I Bremen er Flytrikken enkleste måte å komme seg fra sentrum til flyplassen - den ene ruta har Flughafen som endeholdeplass og stopper rett utenfor terminalen.


Eders
Knut Erik

Prince20
04-07-2009, 15:20
Kan vel ikke si at jeg gleder meg til å ta trikken til Flesland. Med 16 stopp og 45 minutter til Nesttun, så blir det vel minimum det dobbelte til Flesland. Det er vel heller ingen fare for at den blir bygget frem til Flesland de neste 20 år.

Bybanen vil vel ikke bruke 45 minutter til Nesttun. Den vil bruke 23 minutter ved vanlig melkerute og 17 minutter ved "ekspress" ved 5 stopp i sentrum. Ser for meg jevnlige ekspressavganger også fra Flesland som tar ca. 30 min til sentrum. Mye av næringslivet som bruker flyplassen jevnlig holder til på Sandsli og Kokstad og derfra vil det bare være noen minutter med Bybanen.
Flesland har ikke behov for hurtigtog ala Gradermoen ved at flyplassen ligger så tett på sentrum. Et hurtigtog vil aldri rekke å komme opp i fart før det må bremse igjen.
Når det er sagt skulle jeg også ønske en bybanelinje gjennom Fyllingsdalen over Puddefjordsbroen videre til Åsane på litt sikt. Dette vil gi 15 minutter kortere reisetid til sentrum.

LN-KEH
05-07-2009, 03:36
Hei,

Fant jeg hadde et bilde av flytrikken i Bremen.


Eders
Knut Erik

brendas
05-07-2009, 19:49
Skinnegående trafikk har i mitt syn ingenting i bygater å gjøre i år 2009, mye bedre med trolleybusser som kan kjøre rundt dårlig parkerte biler istedenfor å knuse de...
Bybanen går i en egen trasé på det aller meste av (om ikke hele) strekningen.