View Full Version : Fly til Florida MCO (med spedbarn)
SudCaravelle
29-06-2009, 08:19
Vi har bestemt oss (i god tid) for at det blir Florida og Floridas nordøstkyst som vi skal ta 6 uker pappaperm fra 15 mars. Vi kommer til å fly til Orlando MCO
Det jeg tviler litt på er valg av fly når man er 2 personer og ett barn på 8 måneder.
• Continental – er vanligvis førstevalget på grunn av enkelheten.
• BA – Er min favoritt, men da må man komme seg fra Heathrow til Gatwick? Er dette klønete? Er det en bra shuttle? Må man plukke opp bagasjen på Heathrow, eller går bagasjen hele veien gjennom?
• US Airways?
• Lufthansa?
Er det andre ruter som kan anbefales til Orlando? Noen ”spennende” måter å fly på? Swiss. Austrian eller lignende med kun en mellomlanding?
Siden det er med en liten så ønsker vi mest mulig komfort (derfor er BA mest ønskelig), men er det noen selskaper hvor vi kan få relativt hyggelig pris på business, alternativt eget sete til barnet? Jeg ser jo at spedbarn koster nada hos de fleste selskapene.
Oj, en ting til… vi har blitt tipset om at den lange etappen bør starte ved barnets legge tid..
Da venter jeg spent på svar :)
:USA
LHR-LGW-transfer så er det ut med bagasje og finne seg en buss-forbindelse el.l. mellom plassene. Ikke noe BA-shuttle eller ligende. Så til tross for at jeg er BA-fan, så ville jeg ungått den melkeruta der med en på 8 mnd. Reisen blir vel lang nok allikevel?
Kjenner fastboende (med små barn) i Florida - de har stort sett benyttet CO av flere grunner. Mange daglige flighter mellom FL og EWR (dvs. minimere tiden i transfer), det å slippe en to-timers EU-flight tidlig om morgenen når du er på vei til Oslo og avgang sent fra EWR så barna sovner.
Molinari
29-06-2009, 09:37
Sakser noen tips fra min pappaperm - til tross for at det var østover - så håper jeg du kan bruke noe av det.
Har booket pappaperm med mor og lillemor til Hua Hin i Thailand. Lillemor vil være 7mnd ved avreise 4 april.
Starter tråden for å legge ut våre erfaringer, og høste av andres erfaringer etter å ha gjort det samme. Det er jo rimelig populært å tilbringe pappapermen utenfor landets grenser, og tildels se på det som en ekstra "ferie"
Vi innser jo at det nok blir litt anderledes å reise nå som vi har med en liten bylt også.
Hva har vi gjort i forberedelsene - hvilke råd har vi fått.
a)
Ta med bleier fra Norge - Bleiene er av veldig dårlig kvalitet der nede - og om barnet er vant til en type bleier, så er det ikke vits å ta sjansen på å bytte bleier - med hva det måtte medføre.
b)
Bli mest mulig i ro. Lillemor trenger antageligvis litt tid på å aklimatisere seg. Og det å flytte for mye på seg i perioden er ikke nødvendigvis bra. Vi blir derfor liggende i samme villa i 4 uker - og avslutter med 2 netter i BKK på veien hjem
c)
Sjekk at stedet du drar til har gode sykehus. Det er ikke sikkert at det skjer noe, men skulle noe skje -så er det allright med godt helsevesen i området der dere er. Helsevesenet i Thailand er blant de beste i Østen - og du bør være rimelig trygg der.
d)
Ta med Antibac, myggspray, solkrem til minsten fra Norge. Både innhold og kvalitet kan være "suspekt" ved kjøp i "fjernere himmelstrøk"
e)
Dersom barnet skal transporteres der nede er det ikke vanlig med barnesete eller bilbelter i baksetet. Vi har forsikret oss om at vår taxi fra BKK til Hua Hin har bilbelte i baksetet, og vi tar med et eldre barnesete nedover, og setter det inn ved transport.
f)
Når det gjelder vaksinering, så sier "ekspertene" på St.Hanshaugen helsesenter at det ikke er nødvendig for lillemor. Det er enda tryggere om barnet ammer under opphold, da morsmelken inneholder mange antistoffer som beskytter barnet.
I tillegg så anbefales myggteppe - kjøpes på Nomaden..... Det er mygg i Florida også :-)
Vi har bestemt oss (i god tid) for at det blir Florida og Floridas nordøstkyst som vi skal ta 6 uker pappaperm fra 1 mars. Vi kommer til å fly til Orlando MCO
Det jeg tviler litt på er valg av fly når man er 2 personer og ett barn på 8 måneder.
• Continental – er vanligvis førstevalget på grunn av enkelheten.
• BA – Er min favoritt, men da må man komme seg fra Heathrow til Gatwick? Er dette klønete? Er det en bra shuttle? Må man plukke opp bagasjen på Heathrow, eller går bagasjen hele veien gjennom?
• US Airways?
• Lufthansa?
Er det andre ruter som kan anbefales til Orlando? Noen ”spennende” måter å fly på? Swiss. Austrian eller lignende med kun en mellomlanding?
Siden det er med en liten så ønsker vi mest mulig komfort (derfor er BA mest ønskelig), men er det noen selskaper hvor vi kan få relativt hyggelig pris på business, alternativt eget sete til barnet? Jeg ser jo at spedbarn koster nada hos de fleste selskapene.
Oj, en ting til… vi har blitt tipset om at den lange etappen bør starte ved barnets legge tid..
Da venter jeg spent på svar :)
:USA
Martinair flyr direkte fra AMS. Men, der har jeg hørt det er noe trangt mellom setene, og flyet går 13.30 fra AMS.
Da vet du ihvertfall om det alternativet...
SVETHO
Extra230
29-06-2009, 10:07
Har selv brukt LH til MCO noen ganger, de flyr direkte fra FRA og har greie avgangstider.
CO via EWR er vel det beste. Tittet litt på dine datoer. 11.05 fra OSL ( får vanlig søvn før avreise ), ankomst MCO kl. 18.42. Kun 1 t. 45 min på EWR og immigration. Raskt ute i Orlando etc..Total reisetid 13 t 37 min..:D
Tilbake også grei forbindelse.
Med LH avreise 06.25 ( natta garantert ødelagt for hele familien ) ned i Europa. Til MCO kl 18.55. Med andre ord nesten 5 timer lenger reisetid. Prisen i dag ( merk ) med LH kr 1.400 dyrere pr.pax..:cry:
SudCaravelle
29-06-2009, 10:48
Dett heller nok mot Continental ser det ut som... :)
Vet dere om man er sikret en "kurv" til å ha barnet i eller lignende?
Molinari
29-06-2009, 10:53
Dett heller nok mot Continental ser det ut som... :)
Vet dere om man er sikret en "kurv" til å ha barnet i eller lignende?
Den blir requested i bestillingsøyeblikket, og vi fikk den bekreftet umiddelbart. Men dette var med SK til BKK.... vet ikke hvordan det er på CO sin 757 over dammen. Ikke all verdens av steder å henge basinettet om jeg ikke husker feil. Og tro meg - det er vel verdt noen kroner ekstra å fly et selskap hvor basinett er med... tipper 8 månederen er rimelig aktiv... Vår var 7 1/2 mnd når vi reiste hjem fra Thailand.... og takk og lov for basinett....
Du bør også sjekke dimensjonene på basinettet... og hvilken vekt det tåler. Mulig at dette er ulikt fra selskap til selskap
På CO's 757 er det 8DEF.. Men learjet vil sikkert komme inn på dette når han passerer denne tråden..;)
Tommy777
29-06-2009, 17:49
CO via EWR er vel det beste. Tittet litt på dine datoer. 11.05 fra OSL ( får vanlig søvn før avreise ), ankomst MCO kl. 18.42. Kun 1 t. 45 min på EWR og immigration. Raskt ute i Orlando etc..Total reisetid 13 t 37 min..:D
Tilbake også grei forbindelse.
Med LH avreise 06.25 ( natta garantert ødelagt for hele familien ) ned i Europa. Til MCO kl 18.55. Med andre ord nesten 5 timer lenger reisetid. Prisen i dag ( merk ) med LH kr 1.400 dyrere pr.pax..:cry:
Samme reisetid for US Airways, dog uten AVOD.
Beste alternativ er Lufthansa, hvorfor du skal opp i otta, skjønner jeg ikke. Man tar selvsagt senere fly. Sjansen for at det er forstyrrelser på EWR og at COs flight er forsinket er mye større. Og ingenting slår å lande der du skal når du har barn med. Når du lander på EWR etter en lang flight, har du enda en god 3 timer igjen. Transfer i USA med immigrasjon er heller ikke å foretrekke. Så var det 757, da....
Flight 1 of 2:
Flight Lufthansa 3131
Depart Oslo NO (OSL) Terminal
Depart 10:35AM
Arrive Frankfurt DE (FRA) Terminal 1
Arrival Time 12:40PM
Duration 2 hours, 5 minutes
Meal S
Aircraft Type 319
--------------------------------------------------------------------------------
Flight 2 of 2:
Flight Lufthansa 464
Depart Frankfurt DE (FRA) Terminal 1
Depart 2:00 PM
Arrive Orlando Intl Apt FL US (MCO) Terminal
Arrival Time 6:05 PM
Duration 10 hours, 5 minutes
Meal MS
Aircraft Type 333
Jeg ville dog venta til at CO er med i Star. Kan jo hende at CO og LH vil kjøre samme samarbeidet som LH og UA med samme prisbøtter og codeshare. Da kan du jo fly LH over og CO tilbake
SudCaravelle
29-06-2009, 22:00
Samme reisetid for US Airways, dog uten AVOD.
Beste alternativ er Lufthansa, hvorfor du skal opp i otta, skjønner jeg ikke. Man tar selvsagt senere fly. Sjansen for at det er forstyrrelser på EWR og at COs flight er forsinket er mye større. Og ingenting slår å lande der du skal når du har barn med. Når du lander på EWR etter en lang flight, har du enda en god 3 timer igjen. Transfer i USA med immigrasjon er heller ikke å foretrekke. Så var det 757, da....
Flight 1 of 2:
Flight Lufthansa 3131
Depart Oslo NO (OSL) Terminal
Depart 10:35AM
Arrive Frankfurt DE (FRA) Terminal 1
Arrival Time 12:40PM
Duration 2 hours, 5 minutes
Meal S
Aircraft Type 319
--------------------------------------------------------------------------------
Flight 2 of 2:
Flight Lufthansa 464
Depart Frankfurt DE (FRA) Terminal 1
Depart 2:00 PM
Arrive Orlando Intl Apt FL US (MCO) Terminal
Arrival Time 6:05 PM
Duration 10 hours, 5 minutes
Meal MS
Aircraft Type 333
Jeg ville dog venta til at CO er med i Star. Kan jo hende at CO og LH vil kjøre samme samarbeidet som LH og UA med samme prisbøtter og codeshare. Da kan du jo fly LH over og CO tilbake
Hmm.. vi er jo glade i Luftwaffe da..
Er det AVOD på 330ene til LH?
Bør man vente med å booke pga pris, eller vil den øke i løpet av denne tiden?
Og igjen.. når er Continental helt inne i Star?
Takker på forhånd.
Er det AVOD på 330ene til LH?
Ja :)
Og igjen.. når er Continental helt inne i Star?
Slutten av oktober. Husker ikke dato
CO er inne i Star den 24 el 26 okt.
Bassinett er aldri noen som noen garanterer. Men slik vi praktiserer det er at den som bestiller først blir prioritert.
Pass på at det legges basinett request i bookingen ved bestillingen.
Samt få de korrekte setene reservert også.
På CO sin 757 er det 8DEF som er det riktige stedet. Eneste ulempen der er at man ikke kan ta opp armlenene da AVOD skjermene sitter her. Slik at det det ernkelte som foretrekker andre steder hvis maskinen ikke er helt full.
Bare å si i fra hvis du skal med CO så skal vi alltids kunne hjelpe til med request og seating.
S
SudCaravelle
09-07-2009, 09:24
På seat24.no så poppet Virgina Atlantic opp med 11.800 for 2+ en liten. Da med BA fra Oslo. Er ikke Virgin fine over dammen? Eneste er at det er 100% dag flight på vei bort.
Eneste er at det er 100% dag flight på vei bort.
Finnes det i det hele tatt nattflighter Europa-->USA?
Hei! Gled dere til pappapermen i Florida. Det er et flott valg :)
Er selv pappa til 2 små som allerede i en alder av 3 1/2 og 2 1/2 år, har vært både i USA, østen og midtøsten flere ganger. Det har aldri vært noen problemer what so ever :) Nøkkelen til en vellyket tur er god planlegging, og minst mulig stress. Stresser dere, vil minstemann garantert bli urolig også. Så planlegg med gode tidsmarginer.
Når det kommer til USA så kan jeg som flere her allerede har gjort anbefale CO fra Oslo. Jeg bruker selv alltid denne ruten, da den er raskest og fører til minst mulig stress for alle parter. Skal selv over til MCO igjen i september og CO er da førstevalget.
Det å gjøre unna den lengste turen på natterstid er bare tull når du skal vestover. Oslo og Orlando har en tidsforskjell på 6 timer, hvilket gjør at når dere kommer til Orlando på sen ettermiddag så vil det være naturlig leggetid for minstemann uansett. Dette har aldri vært noe problem med mine. På vei hjem igjen er det nattflygning og minsten vi da sovne uansett, og våkner til "normal" tid igjen ved landing i Oslo. Dere vil dog noen dager etter hjemkomst ha litt urolige netter, da de minste faktisk også blir litt påvirket av jetlag.
Som nevnt så har CO ett bassinett feste ombord på sine 757, og det er på rad 8. Denne bassinetten er stor, og skal ha god plass til minsten på 8 måneder. Snakk med Thomas på forumet. Han har gode kontakter i CO på OSL.
Hva bør dere ha med til flyturen?
*Bleier, våtservietter og skift til minsten. Ta gjerne med ett skift mer enn du tror du trenger.
*Mat (Små matglass) og melk (Nan kartonger) er ett must. Litt knust frukt på glass er også alltid en vinner. Dette er det ingen problem å få igjennom sikkerhetskontrollen, hverken her eller i USA. Husk bare på at de er i orginal emballasje.
*Paracet stikkpiller 125mg og Rhinox nesedråper er også lurt å ha for hånden. Mange små har innimellom litt væske på mellomøret, og under trykk gjør dette vondt. Er de litt tette i nesen også, vil dette gjøre det værre. Gi da minsten nesedråper ca 20 minutter før avgang og ca 20 minutter før nedstigning på flyturen. Paracet bruker dere som smertestillende, og den har en enorm effekt på så små. Dette er det heller ingen problemer å få igjennom sikkerhetskontrollene.
*Noen leker minsten synes er spennende er også lurt å ha for hånden, men ta ikke med hele lekekassa ;)
*En paraplytrille av den litt mer solide sorten er også å anbefale å ha med. CO har gate delivery på dette, og de blir faktisk behandlet pent :)
*Ved immigration etter ankomst pleier de som regel å være flinke med å slippe barnefamiliene fort igjennom køen. Det har skjedd hver eneste gang jeg har reist med mine små. Altså mindre stress :)
Opphold i Florida? Regner nesten med at dere skal ha ett fast tilholdssted i Orlando området, og reise litt rundt. Leiebil er jo ett must "over there".
Gå da inn på www.touchdown.co.uk og klikk på linken "Other benefits" Scroll så ned til du kommer til Affordable car hire's link og trykk på den. Tror ikke du finner billigere leiebil i USA med alt inkludert. Velg biltype minivan. (God plass og det vil dere trenge) Regner med at dere tar med eget barnesete til minsten.
Hus eller leilighet? Vel jeg booker alltid hus. Hvorfor? Eget svømmebasseng og jacuzzi er jo liksom litt ok da :) Men husk på å få oppvarmet basseng! Koster noen kroner ekstra, men er verdt det :) Hus leier dere også igjennom "Touchdown". Her er det da snakk om 1/3 av prisen du betaler vanligvis for ett hus på det åpne leiemarkedet. Husk bare på å ta første natten på hotell ved ankomst Orlando. (Vet om ett flott hotell rett ved MCO Int'l) Dere slipper da trøtte og slitne å kjøre rundt for å finne nøkkler, kjøpe mat osv. Ta dette dagen etterpå etter en god natts søvn. Hvor alle tre er våkne og opplagte :)
Hva med mat, klær osv?
I florida finner du Walmart, Publix og Walgreens på ett hvert hushjørne. De har alt dere vil trenge til minsten fra A til Å. Huggies bleier og våtservietter er billig, og har god kvalitet. Kjøp gjerne en pakke badebeleier også. Det gjør det enkelt når dere skal bade. Så ikke less ned kofferten med hundrevis av bleier. Dere vil trenge den plassen til andre ting :) Mat sa du? Butikkene har egne reoler med barnemat for alle aldre. Velg og vrak!! Billig er det også :)
Håper dette kunne vær til litt hjelp :) Har masse mer å komme med, men da blir jeg vel sittende her til i morgen ;) Ta gjerne kontakt på PM slik at vi kan evt ringes. Så skal jeg komme med mange flere tips om Orlando og Florida generelt :)
God tur!!
DYA
SudCaravelle
09-07-2009, 12:54
Oj LN DYA, maken til svar.... her var det mye snacks og informasjon.
Takker..:devot::devot:
Bare ta kontakt på PM og legg igjen tlf nummer så skal jeg ringe deg i løpet av kvelden jeg :)