PDA

View Full Version : Ikke alt er fryd og gammen med DY som "monopolist"


CK
29-06-2009, 07:40
Norwegians sommerpriser på Bardufoss går igjen til himmels.

Folkebladet avdekket i fjor sommer at Norwegian tar seg grovt betalt på sommerrutene fra Bardufoss - sammenlignet med naboflyplassene Tromsø og Evenes. Nå gjentar historien seg. På svært mange avganger er billetten nær dobbelt så dyr på Bardufoss som i Tromsø. Det er urettferdig og utilfredsstillende for flyreisende i Midt-Troms - og bidrar til å svekke Bardufoss lufthavn sin posisjon i konkurranse med naboflyplassene.

http://www.folkebladet.no/meninger/leder/article271307.ece

Utflyttet
29-06-2009, 09:24
Dette fenomenet er da både DY og SK like skyldig i. Prisene på OSL-KRS og BGO-TRD har jo igjennom tidene variert med om det har vært en eller to av de som har flydd strekningen, og det har vært markante prisøkninger (og sekninger) avhengig av situasjonen.

-A

Someone
29-06-2009, 09:32
Dette er da strengt tatt en agurk, og som Skjeldam selv sier

Kommersiell direktør Daniel Skjeldam sier at det er tilbud og etterspørsel som regulerer prisene. Her er vi betydelig nærmere en fornuftig forklaring. Kjernen er at det er få ruter fra Bardufoss, mange av sommerflyene fylles opp av forsvarspersonell skal på ferie, og det er hard kamp om de resterende plassene

Jeg klarer hverken å se nyheten eller sensasjonen i dette

Flyer
29-06-2009, 09:35
Utover at det er rasende festlig å se DY som "dyre monopolister", viser jo dette bare de helt enkle mekanismene i flybransjen, men som er veldig vanskelig for folk å skjønne. Når DY har monopol på ruten kan de trimme tilbudet til å matche etterspørsel = fulle fly og høyere yield.

Men DY har jo rett i at de ikke har andre priser fra BDU enn fra TOS, dermed oppleves det litt urettferdig med kritikken (bortsett fra at SAS hadde langt mer kapasitet fra BDU). Man blir litt oppgitt noen ganger over helt marginale markeder som roper etter flere fly, mer kapasitet og økt konkurranse når de bør være happy for å ha flyforbindelse i det hele tatt. Gjelder mange av knøtteflyplassene i Norge...

ph-ndr nevner KRS. OK prisene har kanskje gått noe ned, men all trafikk (både rød og blå) til KRS går nok med griserøde tall. Hvor lenge...?

JetBlue
29-06-2009, 13:50
Dette rokker vel ved oppfatningen om at DY er "billige". Skjeldam ser da heller ingen grunn til å komme med noen bortforklaringer.

Agurknytt :p

mo
30-06-2009, 13:28
Greit med avisomtale så folk får vite at et lavprisselskap ikke nødvendigvis betyr lave priser.

Hickok
08-07-2009, 22:08
Jeg kjøpte billett med DY T/R OSL-BDU i begynnelsen av neste uke, og betalte 2.000kr for denne. Synes vel egentlig ikke dette er ran på åpen gate på noen som helst måte godt under en uke før avgang på en monopolistrute.

Sjekket for moro skyld BGO-KRS T/R, som er i samme situasjon, på samme tider og samme dager nå, og da kommer prisen på kr. 3.200. Jeg synes derfor ikke at folk skal være alt for misfornøyd med DY på denne ruten.

Problemet er nok heller at folk har hatt forventninger om flybilletter til 299,- siden det er DY som driver ruten.