Fnate
26-06-2009, 20:56
En liten mikro TripReport etter at man benyttet seg av SAS tilbudene på poengtur til Norden. For at mor + "fungerende far" også skulle kunne benytte lounge kjøpte jeg biz, selv om SAS opplyser at de kun har Eco Extra på disse rutene.
Alle her har kjørt utallige etapper på disse kortrutene, så jeg skal ikke gnåle om det typiske. Men derimot kommer noen tanker om mat og slikt. Jeg beklager virkelig at bilder mangler. Jeg skal gi meg selv noen vennlige rapp med spanskrøret så jeg husker dette neste gang.
SAK 1 - SAS Business Lounge i OSL:
Siden jeg pleier å sitte og sture i Scandinavian Lounge har jeg ikke helt lagt merke til det før, men å kun ha osteskiver og agurk i frokosten er da en hån mot gode skattebetalende vikinger? Riktignok koster en C-klasse billett med SAS bare 2,5 ganger så mye som alle konkurrentene på korte ruter, men ærlig talt. Ikke en eneste liten flik av skinke? Jeg syns det blir litt tustete for en betalende business pasient.
Forøvrig må jeg bare si at de ansatte i SAS loungen på OSL som vanlig er veldig hyggelige. Det er helt klart den hyggeligste loungen jeg vet om, hvis vi isolerer ned til personal.
SAK 2 - Blue1 ECO EXTRA FROKOST:
Så bar det ombord i Blue1 Avro til HEL. Synes ikke setene er så trange at det gjør noe jeg. Helt fint. 6 personer på 6 rader i Extra. I Eco var folk trødd sammen som i en buss i Afrika.
Så til saken. Frokosten til Blue1 er virkelig gugge. Å som jeg skulle ønske jeg kunne kjøpe noe fra tralla istedenfor. Jøje meg. En eller annen klassisk finsk brøddings med noe smeltet ost (pultost?) på toppen. Iskald. Vedlagt var det et halvt egg, to osteskiver og en cherrytomat. Og det skal legges til at jeg var rå-sulten etter å ha forsovet meg.
Blue1 kunne droppet frokost og heller gitt oss noe fra BOB'en i Xtra. Da tror jeg alle seks reisende ville smilt fra øre til øre.
SAK 3 - 3*HURRA FOR SAS
Fra HEL til ARN var det faktisk fullt 3-klasse system, med stengte midtseter i Biz og egen servering på porselen. Det står ikke at det er slik på SAS web'en. Og maten, en form for laks/krabbe-salat mellom noe bakverk var virkelig godt. Besetningen på denne flighten var akkurat så strålende "smooth" som bare svensker kan være. Kaffe'n var også verd å nevne. Jeg nekter å tro at det var standard SAS kaffe for en var i en klasse for seg.
SAK 4 - SMÅHURRA FOR SAS
Fra ARN til OSL var det kun Eco Extra igjen, og tid for å sammenligne Extra med kortdistanse Biz. I mine øyne er det stor forskjell.
* Mat smaker mye bedre fra glasstallerken.
* Kaffe smaker strålende fra glass. Ikke så strålende fra plast. Jeg er jo ikke på hyttetur.
* Ledig midtsete er så fint, i motsetning til å ha en stor kar ved siden av seg.
KONKLUSJON:
Blue1/Xtra - Skjerpings trengs.
SAS/Xtra - Mye bedre enn Blue1. Men skulle ønsket blokkert midtsete.
SAS/Biz - Strålende!!!!
SIDENOTE:
Har man lest postene mine med "skuggebriller" og finstemt lupe vil man se at jeg liker Club Europe litt også. Og jeg må nok strø litt kaldt vann i hosene og innrømme at selv om jeg hadde en god opplevelse med SAS Biz nå så er de ikke helt på nivå. Fløy nylig t/r AMS-LHR i Club og selv den forhatte "afternoon tea" var bedre presentert og vesentlig mer komplett enn hos SAS. Og det på en enda kortere flight. Men jeg er jo patriot og jeg hadde en veldig positiv opplevelse med SAS.
Alle her har kjørt utallige etapper på disse kortrutene, så jeg skal ikke gnåle om det typiske. Men derimot kommer noen tanker om mat og slikt. Jeg beklager virkelig at bilder mangler. Jeg skal gi meg selv noen vennlige rapp med spanskrøret så jeg husker dette neste gang.
SAK 1 - SAS Business Lounge i OSL:
Siden jeg pleier å sitte og sture i Scandinavian Lounge har jeg ikke helt lagt merke til det før, men å kun ha osteskiver og agurk i frokosten er da en hån mot gode skattebetalende vikinger? Riktignok koster en C-klasse billett med SAS bare 2,5 ganger så mye som alle konkurrentene på korte ruter, men ærlig talt. Ikke en eneste liten flik av skinke? Jeg syns det blir litt tustete for en betalende business pasient.
Forøvrig må jeg bare si at de ansatte i SAS loungen på OSL som vanlig er veldig hyggelige. Det er helt klart den hyggeligste loungen jeg vet om, hvis vi isolerer ned til personal.
SAK 2 - Blue1 ECO EXTRA FROKOST:
Så bar det ombord i Blue1 Avro til HEL. Synes ikke setene er så trange at det gjør noe jeg. Helt fint. 6 personer på 6 rader i Extra. I Eco var folk trødd sammen som i en buss i Afrika.
Så til saken. Frokosten til Blue1 er virkelig gugge. Å som jeg skulle ønske jeg kunne kjøpe noe fra tralla istedenfor. Jøje meg. En eller annen klassisk finsk brøddings med noe smeltet ost (pultost?) på toppen. Iskald. Vedlagt var det et halvt egg, to osteskiver og en cherrytomat. Og det skal legges til at jeg var rå-sulten etter å ha forsovet meg.
Blue1 kunne droppet frokost og heller gitt oss noe fra BOB'en i Xtra. Da tror jeg alle seks reisende ville smilt fra øre til øre.
SAK 3 - 3*HURRA FOR SAS
Fra HEL til ARN var det faktisk fullt 3-klasse system, med stengte midtseter i Biz og egen servering på porselen. Det står ikke at det er slik på SAS web'en. Og maten, en form for laks/krabbe-salat mellom noe bakverk var virkelig godt. Besetningen på denne flighten var akkurat så strålende "smooth" som bare svensker kan være. Kaffe'n var også verd å nevne. Jeg nekter å tro at det var standard SAS kaffe for en var i en klasse for seg.
SAK 4 - SMÅHURRA FOR SAS
Fra ARN til OSL var det kun Eco Extra igjen, og tid for å sammenligne Extra med kortdistanse Biz. I mine øyne er det stor forskjell.
* Mat smaker mye bedre fra glasstallerken.
* Kaffe smaker strålende fra glass. Ikke så strålende fra plast. Jeg er jo ikke på hyttetur.
* Ledig midtsete er så fint, i motsetning til å ha en stor kar ved siden av seg.
KONKLUSJON:
Blue1/Xtra - Skjerpings trengs.
SAS/Xtra - Mye bedre enn Blue1. Men skulle ønsket blokkert midtsete.
SAS/Biz - Strålende!!!!
SIDENOTE:
Har man lest postene mine med "skuggebriller" og finstemt lupe vil man se at jeg liker Club Europe litt også. Og jeg må nok strø litt kaldt vann i hosene og innrømme at selv om jeg hadde en god opplevelse med SAS Biz nå så er de ikke helt på nivå. Fløy nylig t/r AMS-LHR i Club og selv den forhatte "afternoon tea" var bedre presentert og vesentlig mer komplett enn hos SAS. Og det på en enda kortere flight. Men jeg er jo patriot og jeg hadde en veldig positiv opplevelse med SAS.