PDA

View Full Version : Scanvin # 26 i 2009 på scanair.no - skattepengene har kommet!


EB
26-06-2009, 07:41
Ny tur til New Zealand og dennegang til et vinhus som eies av det kjente Veuve Cliquot Ponsardin...prisen på ukens tips er ikke langt under boblende fra morselskapet.

Cloudy Bay Sauvignon Blanc 2008 koster NOK 215 på Vinmonopolet. Vingården/markene ligger i et område som tidligere var dekket av en isbre.

Fargen er lys gul/grønn med smak av stikkelsbær og sitrus. Passer godt til skalldyr og fisk - ute på terrassen.

God sommer - god vin!

jcnorway
26-06-2009, 08:03
Denne er god ja! Tror også den er mulig å få tak i på OSL taxfree ankomst.

Bizflyer
26-06-2009, 08:56
Helt ok vin, men jeg synes egentlig ikke at den er verdt den høye prisen! Får mye som er bedre for samme penge!

BF:cool2

JetBlue
26-06-2009, 09:52
Har ikke smakt den, og det er korrekt Bizflyer, mye å velge mellom i den prisklassen,

SudCaravelle
26-06-2009, 09:52
Oj - den må prøves. Hørtest spennende ut.. 13 og en halv hest var de på den også gitt... ;)

jcnorway
26-06-2009, 10:06
Da fant jeg ut at denne koster 175 kr på OSL.

EB
26-06-2009, 10:20
Hmmm - har de den på Torp også? Lander der mandag ettermiddag og så bærer det rett ut til Verdens Ende!

Someone
26-06-2009, 10:22
God vin, men tror jeg foretrekker Chardonnay'en fra samme produsent.

En av Cloudy Bay vinenene serveres (eller ihvertfall ble servert ifjor, da jeg ikke klarer finne en oppdaterte vinliste) foresten ombord på business class hos Singapore Airlines. Husker ikke om det var Savignon Blanc eller Chardonnay, men mener å huske det var snakk om 2004 eller 2005 årgangen

EB
26-06-2009, 10:26
Tror neppe det blir mange Chardonnay tips (man drikker da ikke eikeparketten) fra denne gutten...men kom gjerne med egne erfaringer.

jcnorway
26-06-2009, 10:30
Travel Retail Norway (www.dutyfree.no) er de som driver taxfree'n på bl.a. OSL, BGO, TRD osv. På TRF er det et selskap som heter Airport Retail Norway (www.airportretail.no) som driver butikken. Nettsidene til sistnevnte ligner på en hjemmeside laget på gutterommet, så der er det ingen informasjon å få om hva de tilbyr, i motsetning til nettsidene til Travel Retail Norway som er godt oppdatert.

Someone
26-06-2009, 10:32
Tror neppe det blir mange Chardonnay tips (man drikker da ikke eikeparketten) fra denne gutten...men kom gjerne med egne erfaringer.

Ja, jeg har lagt merke til det. Vintipsene dine er "skuffende" tomme for Chablis'er:p Men bevares, finnes mye godt laget på Savignon Blanc også :D

EB
26-06-2009, 10:51
En og annen Chablis kommer - men aldri en Chardonnay eller ChardoNEI

sirpjalle
26-06-2009, 10:59
Jupp, da var det 50K på kontoen min fra "Statens Pengelotteri". Men ikke ei krone av disse skal brukes på vin! ;)

Someone
26-06-2009, 11:15
En og annen Chablis kommer - men aldri en Chardonnay eller ChardoNEI

Hvordan skal du få til det, når Chablis vel lages på Chardonnay? Dessuten må du da slutte å anbefale alle Champagner som ikke er Blanc de Noir ;)

SudCaravelle
26-06-2009, 11:20
Hvordan skal du få til det, når Chablis vel lages på Chardonnay?

Jeg trodde også denne boble vinen som bermen har blitt så glad i også inneholdt chardonnay? :D

Molinari
26-06-2009, 12:03
God vin, men tror jeg foretrekker Chardonnay'en fra samme produsent.




ABC - Anything But Chardonnay!!!

EB
26-06-2009, 14:13
Amen og takk til Molinari...

Tommy777
26-06-2009, 18:48
Amen og takk til Molinari...

Jeg faller på kne og er helt enig.

EB
26-06-2009, 23:30
Guttungen Someone har fortsatt noe å lære...he he!

Bizflyer
27-06-2009, 09:20
Guttungen Someone har fortsatt noe å lære...he he!

Jeg vil vel heller si at dere gamle surrehuer tydeligvis ikke har forståelse for god vin!!:lol:

BF:cool2

Tommy777
27-06-2009, 10:08
Jeg vil vel heller si at dere gamle surrehuer tydeligvis ikke har forståelse for god vin!!:lol:

BF:cool2

Sier Jaegermeisterdrikkeren :rolleyes:

Ja, Chardonnay brukes i Champagne i en lett miks av andre druer. Og en Montrachet trenger ikke smake eikeparkett, EB ;-)

FBU 4EVER
27-06-2009, 10:40
Jeg faller på kne og er helt enig.

Forsåvidt ABC jeg også, men en vellagret Puligny Montrachet er vel noe av det beste jeg får av hvitvin. Uansett nasjonalitet! Men det finnes ueikede chard. fra Italia som er aldeles utmerkede. Prøv gjerne en chard. fra Puglia, f.eks.

Someone
27-06-2009, 13:51
vel vel...da skal jeg nyte min Chablis her på brygga for meg selv:D

Molinari
27-06-2009, 15:10
Jeg tenker vi begynner ettermiddagen med en Moet her om ikke lenge.... plukket opp noen flasker på Kastrup torsdag - og dagen i dag er like bra som noen annen for litt sprudlende.... Så etter Champagne Drappier Grande Sendrée 2002 både i STO og på CPH - men dengang ei... må vel på polet for denne...

EB
27-06-2009, 15:28
Ligger en kald Chablis klar til inntak her også...

Someone
27-06-2009, 16:28
EB, hevdet ikke du nettopp at du holdt deg borte fra Chardonnay, men allikevel skal du ha en Chablis idag? :p

EB
27-06-2009, 17:09
Har ingen problemer med druen - men produktet som selges under merkenavnet Chardonnay er jeg meget tvilsom til. Ellers er jeg som flere andre her veldig glad i chablis og andre viner med og uten bobler som har druen Chardonnay som utgangspunkt...

Noe av det værste jeg kan tenke meg er vel en Chardonnay fra Australia...

Someone
27-06-2009, 19:06
Har ingen problemer med druen - men produktet som selges under merkenavnet Chardonnay er jeg meget tvilsom til. Ellers er jeg som flere andre her veldig glad i chablis og andre viner med og uten bobler som har druen Chardonnay som utgangspunkt...

Noe av det værste jeg kan tenke meg er vel en Chardonnay fra Australia...
Da er vi faktisk nesten helt enig

Tommy777
27-06-2009, 19:42
Da er vi faktisk nesten helt enig

Det var det som var poenget. Chardonnay from Cloudy Bay smaker garantert parkett og er langt fra en Chablis. Legg til Soer Africa, NZ og USA til Australia "Chardonnay" paa etiketten. Det er da garantert parkettvin.

Chablis og diverse Montrachet drikkes det ofte her.

Anyways, fant ukens Scanvin og bestilte 3 flasker for overkommelige 19.99. Saa faar vi se om den slaar innertiern EB anbefalte sist gang eller om den er dyrere bare paa grunn av hype om Cloudy Bay.

http://www.grandwinecellar.com/sku13071.html?utm_source=Google%20Products&utm_medium=feed&utm_campaign=CLOUDY%20BAY%20SAUVIGNON%20BLANC%2020 08

Someone
27-06-2009, 19:52
Nå er det en stund siden jeg drakk den sist, men husker ikke CB sin Chardonnay som spesielt eikepreget. Men jeg får stjele en flaske å prøve

Bizflyer
27-06-2009, 22:32
Dette kaller jeg inkonsikvens fra den eldre garde. Jeg liker den chardonnayen men ikke den andre. Derfor ABC!

Ærlig talt! Skjerp dere! Dere skjærer jo alle over en kam!

Er det ikke bedre å si at "den er god, men jeg liker den bedre"??? ;)

Synes dere ble fantatiske overfor Chardonnay nå!
Jeg kan tenke meg flere retter hvor både chadonnay fra Australia og California ville passe utmerket.

Skal jeg være like snever kunne jeg jo påstå at EB kun finner viner fra Italia drikkbare, for det virker jo slik!!:drunk:

Nei, dette blir litt for dumt! Gjør det ikke?

BF:cool2

Tommy777
28-06-2009, 00:14
Dette kaller jeg inkonsikvens fra den eldre garde. Jeg liker den chardonnayen men ikke den andre. Derfor ABC!

Ærlig talt! Skjerp dere! Dere skjærer jo alle over en kam!

Er det ikke bedre å si at "den er god, men jeg liker den bedre"??? ;)

Synes dere ble fantatiske overfor Chardonnay nå!
Jeg kan tenke meg flere retter hvor både chadonnay fra Australia og California ville passe utmerket.

Skal jeg være like snever kunne jeg jo påstå at EB kun finner viner fra Italia drikkbare, for det virker jo slik!!:drunk:

Nei, dette blir litt for dumt! Gjør det ikke?

BF:cool2

Heftige beer muscles i Manila :D

EB
28-06-2009, 00:45
Bizflyer! Du må sjekke hvor tipsene kommer fra - ofte Frankrike men i løpet av de siste ukene har det vært to tips fra New Zealand. Men du surmuler vel fortsatt for at jeg ikke deler smaken din på de spanske røde...

Someone
30-06-2009, 18:49
Sånn appropos Chablis, er dette er like supert kjøp som et høres ut som?

http://www.dn.no/vinguiden/article1697525.ece

Skal innrømme jeg blir litt skeptisk til en Chablis til 100kr på Polet, men er dette virkelig et løp og kjøp scenario?

Molinari
30-06-2009, 22:53
Hva har du å tape?? 100 kroner!
Ta sjansen sier jeg - live on the edge ;-)

FBU 4EVER
01-07-2009, 00:19
Skal jeg være like snever kunne jeg jo påstå at EB kun finner viner fra Italia drikkbare, for det virker jo slik!!:drunk:Nei, dette blir litt for dumt! Gjør det ikke?BF:cool2

Er det noen som skal stemples som italofil, så er det meg! Jeg vil ikke ha konkurranse fra EB!

Det finnes god og dårlig Chardonnay. I Burgund kan de eike vinen med nennsom hånd. I Italia likeså. Men med de Chardonnayvinene jeg har smakt fra USA og Australia, så vokser beveren i meg. Gjerne Chardonnay fra stettglass (eller et vanlg melkeglass) i stedenfor å gnage på en eikestamme.
Noen produsenter nøyer seg ikke bare med å lagre vinen i nye eikefat, nei de hiver oppi flere never med eikeflis! GJØ OG FYSE!!!

Bizflyer
01-07-2009, 08:01
Heftige beer muscles i Manila :D

Ja, det er fra barn og fulle folk man skal høre sannheten!:colgate:

Jeg synes fokuset her er blitt feil.
Hadde det ikke vært bedre å si at dere ikke liker kraftig eikede viner da?

Me like fruit juice, not wood juice?

BF:cool2

SudCaravelle
17-02-2018, 00:08
Sitter og humrer over denne tråden som poppet opp da man søkte litt på god hvitvin.. makan til tøv :D

Fnate
17-02-2018, 00:40
Ha ha ha... sjefstråd.

Hvor har vi glemt alt våset?

EB
17-02-2018, 05:49
Vi burde snart ha et fly & vin treff...frem for mere vås i hverdagn��

SudCaravelle
23-02-2018, 19:55
Til dere som takler Chardonnay viner, her er det et overraskende godt og rimelig alternativ til Montrachet og deres naboer:

44524

Denne brukes til å skylle ned litt hjemmelaget mexemat i kveld. Ikke vanlig med hverken taco eller italienske viner her i høyden :D

SudCaravelle
28-01-2020, 11:04
Ser ut som sommervikarene i DN begynner tidlig iår..

48264