PDA

View Full Version : LX J-klasse billetter. Rettigheter ved missed connection.


Hickok
22-06-2009, 19:42
Denne saken begynner å bli så pass interessant, at jeg lager en egen tråd på den. Dette mest fordi det er flere selskaper som etter hvert selger "billig biz billetter" og at dette derfor nok gjelder de også.

Etter å ha blitt parkert ufrivillig i 3,5 timer i Zurich i dag, ettersom LX var så elskverdig å vente på noen passasjerer til Praha, så misset jeg min connection her på ZRH og ble derfor booket om til neste fly med SAS. Så langt alt vel. Saken er den, at siden jeg ble booket om til LX 4670, som er operert av SAS, så ble jeg nedgradert til M. Alternativt kunne jeg vente til i morgen tidlig. I følge Swiss, ettersom SAS ikke godkjenner J-klasse som buisness-klasse. SAS sier at dette er Swiss sin sak, og at de må løse den.

Jeg har nå sjekket frem og tilbake en hel del, både med SAS og med Swiss, og det viser seg nå, at deres standpunkt i utgangspunktet, er at jeg heller ikke har krav på noen som helst kompensasjon, siden jeg ikke tok i mot tilbudet om å overnatte her til i morgen. Dette fordi dette er en billett som ikke er refunderbar.

Jeg ble bedt om å sende et brev til Swiss sitt hovedkontor, og forklare saken, så skulle de se på om jeg KANSKJE kunne få en viss form for kompensasjon. Til dagsorden, så er alt jeg har spurt om, om jeg ikke skulle fått en form for nedgraderingsvoucher eller noe.

Jeg lager derfor denne tråden nå, for å sjekke hva som skjer med denne saken. Hvis det viser seg at man blir flyttet ned to hakk på en codeshare, selv om det flyter over av ledige plasser i både C og Y, så må man strengt tatt ha dette i bakhodet ved bestilling. Jeg antar også at det er de samme reglene som gjelder f.eks. med BA sine billigbiz billetter, selv om det er langt fra sikkert at de løser saken på samme måte.

Neste episode følger for håpentligvis snart....

Hickok
22-06-2009, 20:25
Nå skal det nok kanskje sies at Swiss har rett i det de gjør, men vi får se. Her er i hvert fall det som står skrevet. Spørsmålet er om dette også gjelder når det er Swiss som er forsinket, og ikke klarte å befrakte meg videre:

Business Upgrade Europe: The Business Saver and Business fare offers are upgrade offers that are based on an Economy fare. Rebookings or refunds are thus governed by the same terms and conditions as the underlying Economy fare. If the upgrade booking class is unavailable, any price difference between the underlying Economy fare and the upgrade offer cannot be refunded. These offers are only valid for flights operated by SWISS.

jcnorway
22-06-2009, 20:30
Interessant problemstilling.

Når det gjelder BA så er jeg litt usikker på hva som skjer hvis man mister connection videre fra LHR til f.eks. OSL. Hvem skulle de egentlig sende meg med? LX sender vel med SK siden de er i samme allianse, men jeg er usikker på om BA f.eks. hadde brukt SK hvis de måtte booke om passasjerer. I motsetning til LX sine billige biz-billetter som de selger som "oppgraderte" economy-billetter, så selger vel BA sine billige biz-billetter som biz-billetter med restriksjoner. Så uansett så hadde jeg vel regnet med at man var i C-klasse. Men er ikke sikker...

Hold oss oppdatert.

ILS2
22-06-2009, 20:34
Dette er absolutt en interessant problemstilling. Har selv noen nært forestående flighter med Swiss i J, og flere av disse har ikke mer enn 40-50 min connection. Med andre ord er det lite rom for forsinkelser. Lurer på hvordan de håndterer det ved evt. overbooking, der en passasjer med J-klasse gir fra seg setet sitt. Jeg hadde jo ansett det som helt naturlig at vedkommende ble booket om i Business, enten det var hos Swiss eller andre Star-partnere, men nå er jeg ikke så sikker lenger.

Hold oss oppdatert!

Hickok
23-06-2009, 00:55
Da var jeg kommet til Oslo. Det ble en tur på sete 6C i et tynt befolket SAS fly. BOB og god stemning. Har brukt hele flyturen på å skrive brev til Swiss, så det ble dårlig med salg til meg for SAS! :)

Vi får se hvordan saken ender, men jeg synest jo det er en spennende problemstilling at de som ikke klarer å holde sin del av avtalen, bare kan nedgradere uten å gi så mye som matbonger engang for en 4 timers forsinkelse for min del.

Tommy777
23-06-2009, 01:13
Interessant problemstilling.

Når det gjelder BA så er jeg litt usikker på hva som skjer hvis man mister connection videre fra LHR til f.eks. OSL. Hvem skulle de egentlig sende meg med? LX sender vel med SK siden de er i samme allianse, men jeg er usikker på om BA f.eks. hadde brukt SK hvis de måtte booke om passasjerer. I motsetning til LX sine billige biz-billetter som de selger som "oppgraderte" economy-billetter, så selger vel BA sine billige biz-billetter som biz-billetter med restriksjoner. Så uansett så hadde jeg vel regnet med at man var i C-klasse. Men er ikke sikker...

Hold oss oppdatert.

BA hadde nok sendt deg i SK dersom BA ikke er ett godt tidsmessig alternativ. Dersom du er paa rabatterte business billetter, hadde de garantert sendt deg i Economy med SK

Tommy777
23-06-2009, 01:17
Du har jo klippet og limet inn reglene, Hickok, saa det er jo liten tvil om at Swiss gjorde det riktige her. Hadde du vaert i D, C og kanskje til og med Z hadde historien blitt litt annerledes.

Men det er jo uansett daarlig at de ikke tok vare paa deg paa ZRH siden det var deres feil. Spurte du om matbonger /kompenasjon? EU reglene kommer vel i spill her ogsaa.

Hickok
23-06-2009, 01:27
Jada, brukte de første to timene i Zurich til å diskutere dette med flere, både Transferdesken, i Loungen og med SAS på Chat. Hele matproblematikken falt liksom litt bort. Ble egentlig litt oppsatt på å finne ut hva det gikk i. I hvert fall siden jeg fikk Z-billett hos SAS fra OSL-CPH den andre veien på samme billetten, og poeng deretter. Det er derfor det blir så inkonsekvent hele greien. Da var jeg innstilt på å sitte bak, siden akkurat det stod i billetten.

jcnorway
23-06-2009, 10:58
BA hadde nok sendt deg i SK dersom BA ikke er ett godt tidsmessig alternativ. Dersom du er paa rabatterte business billetter, hadde de garantert sendt deg i Economy med SK

Takk for opplysningen :)

Utflyttet
24-06-2009, 11:59
Ut i fra hva jeg leser så er denne tråden om dette med å oppgradere econ til biz på segmenter i Europa som orginalt er booket i econ? Jeg sitter nå å myser på J-klasse NBO-ZRH-OSL og ser de bookes i J (som billigste biz-alternativ), men ser ikke at dette skal skape noe konflikt med missed connection i ZRH?

-A

Hickok
24-06-2009, 12:20
Hvis du må bookes om til et annet selskap, så skaper det konflikt, jo. Les den fotnoten som jeg limte inn over her. Den finnes på Swiss sin side. Min billett var booket i J-klasse, og den gav M-klasse hos SAS billett når jeg ble ombooket.

Jeg venter fortsatt på svar fra Swiss på om dette er riktig, og at det virkelig skal være slik.

Utflyttet
24-06-2009, 13:06
Hvis du må bookes om til et annet selskap, så skaper det konflikt, jo. Les den fotnoten som jeg limte inn over her. Den finnes på Swiss sin side. Min billett var booket i J-klasse, og den gav M-klasse hos SAS billett når jeg ble ombooket.

Jeg venter fortsatt på svar fra Swiss på om dette er riktig, og at det virkelig skal være slik.

Jeg leste den, og den er for Business Upgrade Europe. I mitt tilfelle er det snakk om NBO-ZRH-OSL, kjøpt som en ferdig J-klasse, ikke en upgrade-sak i Europa.

(Akkurat som D-klasse hos SAS er ikke D-klasse uansatt, den kan være kjøpt med en fare basis som RTW, Flex-light, eller andre ting. Det at det bookes inn i J-klasse betyr ikke at alt i J-klasse følger samme regler, klassen det bookes inn i bestemmer hvor mye mange seter som kan brukes totalt mellom de forskjellige reglene.)

-A

-A

Discus
24-06-2009, 18:17
Samme hos BA, man kan kjøpe seg en billig-restricted-biz i R eller I eller kjøpe en økonomi og oppgradere i etterkant. Uansett interessant problemstilling.

Someone
24-06-2009, 23:55
Poenget her er vel at Swiss sine intra-europeiske J-billetter faktisk er en oppgradert økonomibillett og ikke en businessbillett, og de i hendhold til det de skriver på sine vilkår dermed har rett?
Man må jo skille mellom discounted business og upgraded economy

Hickok
25-06-2009, 00:10
Joda, men litt av poenget her er jo at det er Swiss som ikke har klart å oppfylle sine forpliktelser, og dette straffer de sine kunder for. Kan det være rett? Og hvis det er det, så er det vesentlig å huske på dette ved bestilling. Dette poenget har jeg poengtert overfor Swiss, og hvis det er slik at sjansen for å havne i økonomi på SAS i stedet for biz hos SAS, for en Swiss biz saver pris, er høy, så er jeg ikke sikker på at verdien i de billettene er så god egentlig.

Har forresten fått bonuspoeng for ZRH-OSL nå, og der ser det ut til at jeg må ta meg en samtale med Eurobonus i morgen gitt! Jaja, vi har snakket sammen en del i det siste, så en gang til kan jo være hyggelig det! :)

jcnorway
25-06-2009, 19:23
Fikk du en hyggelig samtale med Eurobonus idag? ^_^

Tommy777
25-06-2009, 19:53
Vi har jo slike Buy up fares her på domestic US som bookes i A. Du kan booke om i A, men da må denne bookingklassen være tilgjengelig ellers havner du bak gardina.

YUP eller HUAUP som de heter er rasende billig for tiden.

Hickok
25-06-2009, 20:18
Fikk du en hyggelig samtale med Eurobonus idag? ^_^
Nei, ikke ennå. Har ikke helt bestemt meg om jeg orker, siden forskjellen ikke er sååå stor. Fikk jo doble statuspoeng, da :) (ikke at jeg trengte de, men men)

JoeW
25-06-2009, 21:13
Billetten er jo booket som en økonomibillett(altså er J hos LX en economy-klasse(som riktignok gir krav på upgrade)). Dette er såvidt jeg har forstått etterhvert ganske normalt blandt annet i USA hvor mange bedrifter krever at ansatte flyr "economy/coach"....

Forøvrig så får du noe av den samme problematikken hvis du booker en gjennomgående businessbillett hos Air Canada - du får da ikke sitte i business på SK til f.eks. FRA for videreforbindelse med AC mainline...

Discus
25-06-2009, 21:25
Forøvrig så får du noe av den samme problematikken hvis du booker en gjennomgående businessbillett hos Air Canada - du får da ikke sitte i business på SK til f.eks. FRA for videreforbindelse med AC mainline...

Mener du nå en "eco-upgrade" eller en ren biz-billett? Hadde vi ikke en sak med det her inne ifbm. noe AC-kampanje som Tommy avklarte? Et eller annet om økonomi-seter OSL-LHR fordi AC trodde SK ikke hadde biz-seter der eller noe sånn?

Utflyttet
25-06-2009, 21:52
Billetten er jo booket som en økonomibillett(altså er J hos LX en economy-klasse(som riktignok gir krav på upgrade)). Dette er såvidt jeg har forstått etterhvert ganske normalt blandt annet i USA hvor mange bedrifter krever at ansatte flyr "economy/coach"....


Mulig noen andre som vet bedre kan korrigere meg, men J er ikke èn spesifikk ting. Det hele kommer an på fare basis. Hvis fare basis sier "Dette er en økonomi-billett, den får seter fra J-klasse og du skal sitte i biz om ledige seter finnes" så er det en økonomi-billett, mens på feks IC så selges J-klasse som full biz basert på fare basis som sier "Biz-billett, henter tilgjengelighet fra J-klasse og du sitter på biz".

Samme med SAS, de selger da full biz i J-klasse fra BKK til Scandinavia med fare basis JTHBIZ, og denne er fullt fleksibel (innenfor hva som finnes av seter ledig i J-klasse), og dette forvirrer feks 05400-folkene veldig når man vil bytte på feks OSL-BGO-delen sånn på sparket, fordi de er vant til norske fare basis, hvor C er full flex, D er flex og J er noe annet. Det tar ofte litt forklaring for å få gjort det man skal da.

-A

Hickok
26-06-2009, 00:51
Ved en såkalt biusness saver intra-Europa billett hos Swiss, så ser booking comfirmation slik ut:

Outbound flight: Oslo - Prague via Copenhagen, Zurich
Fri. 19.06.2009 07:05 OSL - 08:20 CPH LX 4691* Business Saver ***(J)
Fri. 19.06.2009 14:40 CPH - 16:30 ZRH LX 1271
Fri. 19.06.2009 17:30 ZRH - 18:50 PRG LX 1498

Return flight: Prague - Oslo via Zurich
Mon. 22.06.2009 14:45 PRG - 16:05 ZRH LX 1487 Business Saver ***(J)
Mon. 22.06.2009 16:50 ZRH - 19:05 OSL LX 1216

Litt spesielt da, at den første leggen, som er med SAS, gav buisness sete, og ble godskrevet som Z-klasse hos SAS, mens den siste som ble endret endte som M-klasse. Ikke akkurat lett å skjønne seg på egentlig!

Someone
26-06-2009, 01:12
Problemet her er de ***

Please Note
*** You have selected a Business upgrade offer that is based on an Economy fare. Rebookings or refunds are thus governed by the same terms and conditions as the underlying Economy fare. If the upgrade booking class is unavailable, any price difference between the underlying Economy fare and the upgrade offer cannot be refunded. These offers are only valid for flights operated by SWISS

Dvs, på returen hjem så tyder det på at J (evt Z) var utsolgt og du dermed havnet bak i bussen

Hickok
26-06-2009, 01:43
Nope. Det var 2 rader C og 3 rader Y. På C satt det 0 stykker, mens på Y satt det 5.

Someone
26-06-2009, 08:25
Nope. Det var 2 rader C og 3 rader Y. På C satt det 0 stykker, mens på Y satt det 5.

Jo, men det kan det være at SAS ikke har Swiss sin J-klasse ombord. Hadde de plassert deg i C ombord på SAS hadde de slik jeg tolker vilkårene faktisk oppgradert deg.

At de burde ha gjort det er jeg enig med deg, men slik jeg tolker "jussen" så tror jeg de har retten på sin sine

Hickok
26-06-2009, 09:46
De har nok helt sikkert retten på sin side. Bare litt snodig at det er forskjellige regler som gjelder innenfor samme billett. Jeg skjønner ikke hvorfor de setter meg i Z-klasse på den første turen, når det er totalt uaktuelt på den siste turen. Det var rikelig med plass på begge fly.

Discus
26-06-2009, 14:21
De har nok helt sikkert retten på sin side. Bare litt snodig at det er forskjellige regler som gjelder innenfor samme billett. Jeg skjønner ikke hvorfor de setter meg i Z-klasse på den første turen, når det er totalt uaktuelt på den siste turen. Det var rikelig med plass på begge fly.
Du er vel så god kunde at de regner med at de ser deg igjen uansett hvor de setter deg :rolleyes:

Hickok
26-06-2009, 18:41
Er vel fare for det ja. :) Jaja. Nå var nå denne tråden mest ment for folkeopplysning enn noe annet, så får vi se om jeg i det hele tatt får svar fra Swiss. Ser dårlig ut så langt.

Utflyttet
26-06-2009, 22:10
Jeg har i det minste fått bilett fra Swiss, så nå slipper jeg Haydom-Kili-Nairobi-Addis-Roma-Stockholm-Køben-Bergen som retur, nå er det Caravan'en til Nairobi neste mandag, så Swiss via ZRH til OSL. Derfra få vi se om jeg vil ha SAS hjem kjapt, eller leie meg bil over fjellet og nyte Hardangervidden en fin natt. :)

-A

Utflyttet
26-06-2009, 22:35
dup *taste*taste*taste*

Hickok
01-07-2009, 11:15
Da var det gått halvannen uke, og Swiss har fortsatt ikke nedverdiget seg til å svare på min e-post. Jeg får vel sende de e-posten på nytt tenker jeg. Vi får se om det kommer noe ut av dette i det hele tatt, eller om de kun satser på å tie det hele i hjel.

Hickok
31-07-2009, 01:53
Da jeg kom hjem i dag, lå det et brev til meg i postkassen, der LX hadde brukt to sider på å beklage det som hadde skjedd, og samtidig la de med en voucher på 900kr. Dette selv om de nok egentlig hadde retten på sin side. Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke hadde ventet, og de ligger nå definitivt svært høyt opp på skalaen min over flyselvskaper jeg ønsker å fly med. Personlig underskrevet av to personer relativt høyt opp på strå var brevet også. Imponerende! :)