PDA

View Full Version : Avgift på avgift - og avgift PÅ avgift


LN-MOW
20-06-2009, 00:17
Det pussige er at det er de etablerte som er pådriverne i USA mens det er 'LCC'-ene i Europa ...

As if charging $15 to check a bag weren't enough, two airlines are asking for $5 more beginning this summer if you pay at the check-in counter - a fee on top of a fee.

Of course, you could always pay your baggage fee from home. The airlines call it the "online discount."

If airlines can get away with that, what's next? Rather than raise fares in the middle of a recession, they're piling on fees to make money - fees for bags, fees to get through the line faster, even fees for certain seats.

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2009359909_apusairlinefees.html

Discus
20-06-2009, 11:21
En snodig utvikling - kanskje US-markedet (de etablerte) ender opp stikk motsatt av det Europeiske når det gjelder service of fees (de er jo på god vei)

JetBlue
20-06-2009, 11:48
Èn ting er sikkert, dette avgiftsvanviddet kommer til å få negative konsekvenser for bl.a. Norwegian.

Les forørvig artikkel i dagens Aftenposten mrg. om fenomenet.

Gunnar
20-06-2009, 11:51
Med 2 forskjellige utviklinger i Europa og USA kan det bli spennende å se hva som kommer her "down under". Jeg har i alle fall ikke sett noen stor "avgifts-diskusjon" her ennå, og med Air New Zealand sin "nothing to hide" kampanje er vel faren for tilleggsavgifter neppe stor fra den kanten...

Så får jeg krysse fingrene, og håpe det beste!

Isbamse
21-06-2009, 12:12
"As if charging $15 to check a bag weren't enough, two airlines are asking for $5 more beginning this summer if you pay at the check-in counter - a fee on top of a fee.
"

Dette er jo akkurat det samme som DY driver med - høyere pris om man betaler på flyplassen.

Concorde
21-06-2009, 14:18
Èn ting er sikkert, dette avgiftsvanviddet kommer til å få negative konsekvenser for bl.a. Norwegian.

Helt klart for min del ihvertfall.
Satt nå og skulle bestille en tur til Hamburg hvor den billigste billetten ble Norwegian til 1900 kr.
Satte igang bestillingen og pokker så dyrt det ble etterhvert!
Gikk rett over til Lufthansa og fant en rimerligere T/R og det helt uten gebyrer og mas.
Aldri mer skal jeg røre Norwegian.no!

Isbamse
22-06-2009, 12:00
Og i går ble jeg tvangsflyttet fra vindusplassen jeg hadde betalt for til midtsetet fordi det skulle sitte noen med dyr på vindusplassen (hvorfor må de med dyr sitte der forresten???). Da de så at jeg skulle til å grynte litt lovet de meg at jeg kunne få det refundert om jeg kontaktet Norwegian. heldigvis dukket dyremennesket aldri opp, så jeg fikk vinduet likevel, med fin utsikt ned på Stetind under innflyging til EVE.

N2630B
22-06-2009, 20:49
Var sjokkert nok at jeg maatte betale for ekstra bag paa CO da jeg floey til EWR i mars.
Totalvekta var jo langt under limit, og hadde ikke trodd noe saann av et legacy selskap, men er kanskje saann det alltid har vaert her..?

LCH
22-06-2009, 21:12
Dette har vel Norwegian drevet med lenge, og attpåtil med dobbel pris hvis du betaler på flyplassen?

Discus
22-06-2009, 22:14
Var sjokkert nok at jeg maatte betale for ekstra bag paa CO da jeg floey til EWR i mars.
Totalvekta var jo langt under limit, og hadde ikke trodd noe saann av et legacy selskap, men er kanskje saann det alltid har vaert her..?
Til EWR fra hvor? Transatlantisk har PC vært praktisker to bags med individuell maksvekt, og da maks to uansett hvor lite de veier.

N2630B
22-06-2009, 22:32
Hehe sorry ja tenkte paa fra MCO til EWR. Og tenkte paa at jeg ikke tror noen legacy krever at en maa betale (KL og AF gjorde ihvertfall ikke det da jeg jobbet for dem), og ikke LCC. ..jeg ser ihvertfall paa CO som legacy..

Discus
22-06-2009, 22:35
CO kom vel etter de andre på innenriks for ikke lenge siden, men som de fleste så slipper du bag-fee hvis du har status.