PDA

View Full Version : Flyttingen av Luftfartstilsynet, slaktet i rapport


Discus
17-06-2009, 22:01
Ny rapport slakter utflyttingen av de statlige tilsynene.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3127510.ece

Herunder Luftfartstilsynet - departementet mener (selvfølgelig?) at rapporten ikke er riktig og har gått ut med egen pressemelding.

Etter flytting har Luftfartstilsynet og Post- og teletilsynet utført oppgåvene sine på ein god måte.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2009/luftfartstilsynet-og-post--og-teletilsyn.html?id=567198

Asplan Viaks rapport: "Tilsynsevaluering - Luftfartstilsynet"
http://www.regjeringen.no/pages/2206343/Tilsynsevaluering_Luftfartstilsynet.pdf

Someone
17-06-2009, 22:38
Tror de fleste unntatt Viktor Norman så på forhånd at denne flyttingen ikke var en spesielt god ide, med mindre prioriteten for Luftfartstilsynet er distriktsarbeidsplasser fremfor flysikkerheten :rolleyes:

OJB
18-06-2009, 10:42
Det vesentlige her er jo at ingen kan stilles til ansvar for feildisposisjoner og beslutninger.
Ikke rart folk får politikerforakt når man ser politikere lage politiske monumenter over seg selv som strider mot enhver sunn fornuft.
For ikke snakke om alle skattepengene våre som kastes ut av vinduet når forvaltningsorganer flyttes hit og dit på vilkårlig vis.

JetBlue
18-06-2009, 10:53
Helt på trynet!

Og SP snakker fremdeles om å flytte statlige virksomheter ut av Oslo-området.

Falcon
18-06-2009, 11:11
Luftfartsdirektør Heine Richardsen forsvarte flyttingen på Dagsrevyen i går.

JetBlue
18-06-2009, 11:15
Luftfartsdirektør Heine Richardsen forsvarte flyttingen på Dagsrevyen i går.

Antar at det kanskje er jobben hans ..

TOS
18-06-2009, 11:37
Helt på trynet!

Og SP snakker fremdeles om å flytte statlige virksomheter ut av Oslo-området.

Det er ikke alle flyttinger av statlige etater ut av Oslo som er en dårlig ide, selv om det ofte er motstand mot dette i de etater/institusjoner det gjelder. Poenget må være å flytte slike etater dit hvor det faktisk finnes kompetanse, eller hvor det finnes utdanningsinstitutsjoner som besørger nødvendig kompetanse. Det er ikke bare i Oslo dette kan være aktuelt. Jeg tror f.eks. at flyttingen av Konkurransetilsynet til Bergen ikke er en dårlig ide (selv om det i en overgangsfase alltid vil være litt kompetanseproblemer). Flyttingen av Norsk Polarinstitutt til Tromsø mente man også i sin tid var en katastrofe, men historien har vel vist noe annet.

storg
18-06-2009, 11:47
Det er vel ikke noen overaskelse at man får stor turn-over og at tilsynene gjør en dårlig jobb i forbindelse med en flytting. Dette er en risiko den politiske ledelsen var villig til å ta. På lang sikt tror jeg ikke denne flyttingen har så mye å si for arbeidet som blir gjort.

Men en viktig forskjell jeg merket meg mellom flyttingen av PT og luftfarsttilsynet var hvordan ledelsen i de to tilsynene agerte. Luftfartstilsynet gjorde alt de kunne for å trenere etter at vedtaket var gjort. Og det måtte byttes ledelse for å få flyttingen på sporet igjen. Mens hos PT så man at her blir vi flyttet. Hva kan vi kreve, og de fikk mye av det de krevde.

Utflyttet
18-06-2009, 11:53
Problemet her er at alt kan ikke være i Oslo, selv om mange i Oslo synes det er sånn. Dette landet består av mer, og ja, har man holdt på i alle år å bygge opp ting rundt Oslo, så vil det være noe smerte i å rette opp dette.

Her omtales rapporten som "slakting", mens i andre tilfeller som NAV så er det bare "en del ting som må bedres på", og så kaster man et milliarder kroner på problemet. Men det siste eksemepelet var jo ikke noe man skal flytte ut av Oslo.

Og som en avslutning, de fleste på dette forumet sitter da visselig i glasshus med å fyre oppunder noe slakting, her har det jo gått høylytt for seg når man har diskutert BTS sin nedleggelse til fordel for OSL, OSL sine nedleggelser til fordel for ARN/CPH, så forsøk å se litt forbi nesetippen når man skal henge seg på å kritisere her.

-A

CRJ900
18-06-2009, 12:20
Tror de fleste unntatt Viktor Norman så på forhånd at denne flyttingen ikke var en spesielt god ide, med mindre prioriteten for Luftfartstilsynet er distriktsarbeidsplasser fremfor flysikkerheten :rolleyes:

Er det et absolutt krav at for å ivareta flysikkerheten må Luftfartstilsynet ligge i Oslo/Akershus?

Kua
18-06-2009, 12:24
Luftfartstilsynet hadde problemer med å rekrutere kompetent personel før flyttingen. Det problemet ble enda større etter flyttingen. For å klare å beholde noe av kompetansen er det opprettet et lite Oslo kontor + dyre transportordninger mellom Oslo og Bodø.
Sjøfartsdirektoratet ble flyttet til Haugesund og har lidd mye mer enn Luftfartstilsynet. De har mistet 67% av kompetansen og slitet med å få tak i folk. I tillegg blir det mye mer reising både for rederiene og de ansatte i SD da de fleste rederiene befinner seg i Oslo.

Someone
18-06-2009, 12:26
Er det et absolutt krav at for å ivareta flysikkerheten må Luftfartstilsynet ligge i Oslo/Akershus?

Nei, men den bør ligge der ekspertisen og viktige deler av industrien finnes (derfor er det f.eks naturlig med Polarinnstituttet i Tromsø) og det var ikke Bodø for å si det sånn

Discus
18-06-2009, 14:38
Er det et absolutt krav at for å ivareta flysikkerheten må Luftfartstilsynet ligge i Oslo/Akershus?
Nei, men for å best kunne ivareta brukerene av tjenestene er det ikke sikkert det var gunstigst å flytte alt til Bodø. Inspeksjoner (eks. av nye fly) kan f.eks. vanskelig gjøres med videokonferanse.

Flyttingen skapte mye turbulens og gjennomtrekk i LT, og det trekker fremdeles der oppe. Det er sunt å skifte ut folk i en organisasjon, men når gjennomtrekken blir som en høststorm i Bodø blir det litt mye. Hadde en periode en del kontakt med de som håndterte GA og det ble en del nye fjes man mått forholde seg til over relativt kort tid. Om det skyldes flytting, ledelse eller kultur er det samme for meg, ugunstig er det uansett. Resultatet av dette er at de blandt annet kom bakpå når det gjelder nye vedlikeholdsforskrifter (EASA part M etc), noe som medførte at store deler av landets GA-fly stod på bakken pga. et mangelende papir høsten 2008. Nei, akkurat det gikk ikke utover flysikkerheten fordi flyene ble stående på bakken!

Ellers kan man kikke i kapittel 8 i rapporten hvor det bl.a. står om avstand til brukere og at man måtte senke kompetansekravene ifbm. nyansettelser i Bodø.

Det går med mye mer tid til reising, og det er fremdeles folk som ukependler til Bodø og sikkert kommer til å fortsette med det (om det står i rapporten vet jeg ikke, men kjenner folk som gjør det).