PDA

View Full Version : Finnair flyr 100 tonn norsk laks i uka til Japan


JetBlue
17-06-2009, 10:21
Boarding kan idag fortelle at Finnair flyr hele 100 tonn laks i uka til Japan. Dette var overraskende mye.

Etter det jeg har kunnet brineg på det réne er det ekstrem underkapasitet på cargo fra OSL, spesielt til USA. Er det noen her som vet hvor mye av cargo´en som sendes med bil ift. det som flys ut fra OSL?

The Ticketor
17-06-2009, 10:45
Laks til Japan har det alltid vært mye av med AY.

Discus
17-06-2009, 13:25
Etter det jeg har kunnet brineg på det réne er det ekstrem underkapasitet på cargo fra OSL, spesielt til USA. Er det noen her som vet hvor mye av cargo´en som sendes med bil ift. det som flys ut fra OSL?

Iflg. CO Norge så står kundene i kø for å sende cargo, uten at de har kapasitet på 757en.

STARSHIP 2
17-06-2009, 15:33
Når det gjelder fisk så har jeg hørt snakk om at det kjøres masse fisk fra Lofoten til Narvik og med tog derfra til Kiruna(?) for så å tya flyveien videre?? Stemmer dette? Evenes burde vel vært et mye bedre alternativ...

LN-KID
17-06-2009, 16:30
I gamle dager het det seg at oppdrettslaksen sørget for at SK907 gikk i pluss. Flyr SAS Cargo fortsatt mye laks over dammen, er det noen som vet?

LN-TIB
17-06-2009, 16:43
Mesteparten av laksen som går fra Helsinki kjøres inn med Trailer.

SNSK
17-06-2009, 17:40
Iflg. CO Norge så står kundene i kø for å sende cargo, uten at de har kapasitet på 757en.


Er det mye penger i cargo...? Siden kundene står i kø så burde vel noe gjøres..? Hva med større materiell..Skjønner at det må veies opp mot andre ruter..
Hvordan er cargo belegget til SAS til USA..? Er det like dårlig som pax belegget..?


SNSK

LN-MOW
17-06-2009, 18:16
Det man tjener penger på er spesialfrakt. 'Vanlig' frakt betaler dårlig og er mest å regne som 'vomfyll'. Fisk er også lavt priset, men tar det til en viss grad igjen i volum. Småsendinger er også relativt god business da minimumsprisene er relativt høye.

Imidlertid er flyfraktbransjen generelt i fritt fall og de som baserer seg på dette sliter tungt akkurat nå.

stawat01
17-06-2009, 19:41
Fra Sunnmøre går det trailere (Nor Cargo nå Bring) hver dag til Holland der de går ut fra Schiphol til USA. Exporten dit har eksplodert siste året etter at lakseindustrien i Chile har kollapset.
Kanskje cargofly fra AES blir det neste?

LN-MOW
17-06-2009, 19:54
Antar at mesteparten av den fisken spres på forskjellige destinasjoner når den kommer til AMS? Med mindre du har stort volum til en destinasjon vil det ikke lønne seg. Truck feeding er langt billigere.

Bll spotter
17-06-2009, 20:09
En hel del Norsk laks bliver også pakket hos Billund Lufthavns Cargocenter.
Men jeg tror det bliver kørt til Schiphol. Men hvis mængderne fortsætter med stige, vil det kunne betale sig at flyve direkte fra BLL.

Laks til det amerikanske marked leveres nu via Billund. Lakseeventyret er landet i provinsens største lufthavn, fordi bestanden af laks i Chile er ramt af sygdom.

Fortsætter
eksportsuccesen
af laks til de
amerikanske
spiseborde, vil det kunne betale sig at etablere en
luftbro mellem
Billund og USA


http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/115015:Billund--Lakseeventyr-landet-i-Billund


De seneste måneder er der begyndt at komme gang i fragt af norsk laks til USA. Laksen kommer via Billund.

http://www.transportmagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=TM&Lopenr=105180021

Discus
17-06-2009, 20:37
CO-cargoen fra OSL går også på trailer til AMS (og mulig andre steder)

KrisFlyer
17-06-2009, 20:40
Air France/KLM er også en stor aktør på frakt av laks fra Norge til Asia. De flyr frakten til AMS/CDG, men kjører også mye ned til Malmø i lastebiler, og distribuerer det videre derfra.

jikswoboB
17-06-2009, 21:51
Når det gjelder fisk så har jeg hørt snakk om at det kjøres masse fisk fra Lofoten til Narvik og med tog derfra til Kiruna(?) for så å tya flyveien videre?? Stemmer dette? Evenes burde vel vært et mye bedre alternativ...


Hm...Luleå har ju sen några månader tillbaka en direktlinje till Söul. Norsk fisk exporteras numera även den vägen.

TCAS
17-06-2009, 22:22
Kanskje det er dette markedet Sundt skal forsøke seg på med 747 fra OSL?

putzmeister
17-06-2009, 22:35
Leste i Moderne transport for en tid siden at Aeroflot henter mye fisk i nord Sverige. Er det den ruta som gikk fra Osl tidligere?

LN-TIB
17-06-2009, 23:47
For noen år tilbake så lastet de på Evenes til Asia. Dette stoppet opp, visstnok fordi fraktflyene var for støyete i forhold til hva som er godtatt i Norge.. ta det litt med en klype salt. Kan hende jeg husker feil.

MartinL
18-06-2009, 08:56
Det er bare å ta av seg hatten for hva Finnair er blitt. Der SAS tydelig markerer hva de IKKE får til, ser Finnair hele tiden på hva de KAN få til!

Når det gjelder laks til Asia, så skal nok Finnair snart få en å bryne seg på;)