PDA

View Full Version : Fornebu Mai 1992


Seabee
16-06-2009, 15:10
Noen av dere har kanskje allerede sett disse på Airpics-forumet... Men de hører jo egentlig hjemme på Fornebuhistorisk forum.

Tatt fra taket på SAS Hangaren ca 14 mai 1992.

http://www.seabee.info/images/noah/N817PA-001-740.jpg
N817PA

http://www.seabee.info/images/noah/N817PA-002-740.jpg
N817PA

http://www.seabee.info/images/noah/SE-LFS-001-740.jpg
SE-LFS

http://www.seabee.info/images/noah/LN-BRK-001-740.jpg
LN-BRK

http://www.seabee.info/images/noah/LN-BRQ-001-740.jpg
LN-BRQ

http://www.seabee.info/images/noah/LN-NPM-001-740.jpg
LN-NPM

http://www.seabee.info/images/noah/LN-WFO-001-740.jpg
LN-WFO

http://www.seabee.info/images/noah/BRA-001-740.jpg
Braathens Line Up

http://www.seabee.info/images/noah/OY-KHF-001-740.jpg
OY-KHF

http://www.seabee.info/images/noah/SE-DHG-001-740.jpg
SE-DHG

http://www.seabee.info/images/noah/LN-AAA-001-740.jpg
LN-AAA

http://www.seabee.info/images/noah/TF-FII-001-740.jpg
TF-FII

http://www.seabee.info/images/noah/SE-DAP-001-740.jpg
SE-DAP

http://www.seabee.info/images/noah/CCCP-85334-001-740.jpg
CCCP-85334

http://www.seabee.info/images/noah/LN-WFO-002-740.jpg
LN-WFO

http://www.seabee.info/images/noah/TF-FII-002-740.jpg
TF-FII

http://www.seabee.info/images/noah/SE-DIZ-002-740.jpg
SE-DIZ

http://www.seabee.info/images/noah/OY-KHF-002-740.jpg
OY-KHF


mvh
Steinar
http://www.seabee.info

Seabee
16-06-2009, 15:10
http://www.seabee.info/images/noah/SE-DIZ-001-740.jpg
SE-DIZ

http://www.seabee.info/images/noah/LN-BRG-001-740.jpg
LN-BRG

http://www.seabee.info/images/noah/OY-KHG-001-740.jpg
OY-KHG

http://www.seabee.info/images/noah/LN-BRS-001-740.jpg
LN-BRS

http://www.seabee.info/images/noah/F-GFKB-001-740.jpg
F-GFKB

http://www.seabee.info/images/noah/LN-BRT-002-740.jpg
LN-BRT

http://www.seabee.info/images/noah/LN-BRT-001-740.jpg
LN-BRT

http://www.seabee.info/images/noah/SE-LFR-001-740.jpg
SE-LFR

http://www.seabee.info/images/noah/OY-KAI-001-740.jpg
OY-KAI

http://www.seabee.info/images/noah/LN-RLS-001-740.jpg
LN-RLS

hmm273
16-06-2009, 15:18
Her var det mye 'gildt'. Rett og slett GILDT !!!!!

Concorde
16-06-2009, 18:43
Helt herlig!!! Med Janne-farger og gamle gode BU-farger kan det rett og slett ikke bli bedre!

FlightDeck
16-06-2009, 20:42
Herlig - endelig noen skikkelige bilder!

LN-MOW
16-06-2009, 20:46
V A K K E R T ! ! ! ! ! :devot::devot::devot::devot::devot:

Falcon
16-06-2009, 21:24
Æsj. Helt pyton.




;)

Fellowship
18-06-2009, 14:40
Dette er en strålende serie !!!!!

Iberworld
26-06-2009, 11:47
Elsker slike bilder! :):D

Barskog
28-06-2009, 22:55
SAVNER FBU! Trasket rundt på tarmac i 11 år som stuer, lagleder og gruppelder på FUBKRSK og handlet tusenvis av flighter. Husker enda nummeret til Parkering (Andreas Mowinckel), 7613 selv om jeg sluttet allerede etter ett år på GEN (1999) etter en kaosvinter. Nye tiden -men minnene lever! Takk for fine bilder :-)

Twin Otter
29-06-2009, 04:20
Dette var rett og slett helt rått!

Fredriksen
30-06-2009, 00:54
Absolutt helt nydelig!!

LN-KRF
30-06-2009, 16:42
Nostalgi! Guud savner den tiden der!

G-COLE
03-07-2009, 01:24
Dette var mange fine minnerike bilder ja ! Mye historie der !

EB
05-07-2009, 09:12
Takker og bukker - mange minner som kom frem her. Herlig!!!

petru26
06-07-2009, 02:35
herlige bilder!! mye som har forandret seg, men air france har ikke gjort mye med lakkeringa over de siste 10åra.. likte wf dash-7, hadde en av mine første flyturer i den :-)

jb1
14-07-2009, 09:37
Fantastisk. SAS hadde finere dekor den gangen, selv om dagens ikke er så ille. Hvor lenge var Delta på FBU? Norway Airlines varte jo ikke lenge, men artig å se et fly fra dem.

Fellowship
14-07-2009, 15:02
Fantastisk. SAS hadde finere dekor den gangen, selv om dagens ikke er så ille. Hvor lenge var Delta på FBU? Norway Airlines varte jo ikke lenge, men artig å se et fly fra dem.

Enig mht SAS dekoren; dagens er etter min mening den dårligste de har hatt..
Delta gikk på FBU fra de overtok etter Pan Am ca november 1991 til de la ned ruta ca 15.september 1994.
Bildene her er fra siste sesong med Norway Airlines, da de leide inn 2 fly fra Transwede.

1992 var forøvrig også siste sommeren med Busy Bee, og det var nok også siste sesong med "gamle Aeroflot" med Sovjet-flagg...

putzmeister
27-07-2009, 21:10
Utrolig fine bilder, også Norway airlines da. Fantastisk :D

MVH
Stein Olsen

CK
07-08-2009, 10:06
Tusen takk for flotte bilder - kom gjerne med mer.
Interessant vinkel også. tatt fra hangartaket?

FBU 4EVER
08-08-2009, 17:35
Flotte og nostalgiske bilder! På bilde nr. 2 ovenfra ser man mitt barndomshjem i perioden 1958-1967. Blokk nr. 1 fra venstre, borterste seksjon og balkongen i midten ut mot FBU. Har sett mye rart og flott på FBU derfra!
Og bildene er tatt med ryggen mot mitt hjem i perioden 1985-2004.
Må sjekke loggbøkene mine for å se om jeg tilfeldigvis var i en eller flere av MD'ene som er fotografert.
Vi vil ha mer!

macg777
09-08-2009, 01:46
Fantastiske bilder. Siden jeg er for ung til å huske Fornebu ordentlig så er det ekstra interessant å se dem nå. Takk!

stistens
02-09-2009, 10:48
husker godt Dash 7 til widerøe .. fløy med en slik fra Fornebu til mo i rana noen ganger ..

Brandal
05-10-2009, 02:15
Fin nostalgisk serie!
Er slikt som får en til å savne Fornebu enda mer.

LN-MOW
05-10-2009, 02:30
SAVNER FBU! Trasket rundt på tarmac i 11 år som stuer, lagleder og gruppelder på FUBKRSK og handlet tusenvis av flighter. Husker enda nummeret til Parkering (Andreas Mowinckel), 7613 selv om jeg sluttet allerede etter ett år på GEN (1999) etter en kaosvinter. Nye tiden -men minnene lever! Takk for fine bilder :-)

Hehe -- vi sluttet omtrent samtidig da ... og ja - det var litt av en vinter. :drunk:

Bildene er vel forøvrig tatt på en fredag (hvis de er fra samme dag ;) )

baselutvann
22-11-2009, 14:56
Ja, hva skal man si? har ikke ord.
Sitter faktisk å erger meg over at fornebu ble lagt ned!

ENGM 911
25-04-2011, 03:48
Min arbeidsplass fra 1986-98 i The Norwegian Flag Carrier. Minnerike bilder.

Twin Otter
25-04-2011, 09:36
Hvor var det Delta fløy? New York eller Minneapolis?

LN-MOW
25-04-2011, 12:25
De overtok PanAm's rute til JFK.

Twin Otter
25-04-2011, 12:28
De overtok PanAm's rute til JFK.

Ah, takk for info.

RWY 24
25-04-2011, 12:30
Jeg synes jeg husker at de kom med en Tristar en gang iblant også, stemmer ikke det?

LN-MOW
25-04-2011, 12:36
Delta skiftet til 767 etterhvert. Det du husker er antagelig TWA, som floey Tristar paa FBU en periode.

RWY 24
25-04-2011, 15:28
Jo, det er nok det jeg husker. Det var vel noen år tidligere, 89 og 90 omtrent?

LN-MOW
25-04-2011, 15:59
Ja, stemmer det. De fløy også et halvår med 727 til LHR ...
Det finnes to bilder på A.net ..
http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraft_genericsearch=&airlinesearch=%3A%28%22trans+world+airlines%22+OR+ %22twa+airlines%22+OR+%22twa+-+transcontinental+and+western+air%22+OR+%22%28tran s+world+airlines+-+twa%29%22%29&countrysearch=Norway&specialsearch=&keywords=&sort_order=photo_id+desc&page_limit=15&daterange=&range=&thumbnails=&engine_version=6.0

Tristar'en endte opp som N194AT, en god venn av meg som nå frakter pilgrimer til og fra Mekka.

RWY 24
25-04-2011, 16:34
Takk! :)

Fellowship
25-04-2011, 22:29
TWA åpnet rute fra JFK til GEN med L-1011 sommeren 1988, året etter at Northwest sa takk for seg etter 7 år.

Sommeren 1989 ble denne ruta flyttet over til FBU i forbindelse med at GEN var stengt for asfaltering av rullebanen. da gikk de også med B767-200 midt på sommeren.

Vinter-rutene 1989/90 ble det fløyet med en B727-100 som tilslutningsfly fra LHR, noenlunde samme opplegg som PA også hadde brukt.

Sommeren 1990 fløy TWA igjen direkte FBU-JFK med L-1011 siden SAS fløy fast fra FBU med SK 907.

I oktober 1990 var det over og ut med TWA i Norge, og året etter kom PA med direkte-rute JFK-FBU med A310, og det var denne som ble overtatt av Delta, som denne tråden begynte med :) I september 1994 var det over og ut med DL i Norge.

ENGM 911
25-04-2011, 22:46
Ole Johan, bra du tok bilde av denne:

http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6820736&nseq=0

Denne hadde ikke redningsvester ombord og gikk langs kysten til Berlin. Måtte de ned på åpent vann skulle man bruke seteputen som flyteredskap. Noen som husker det?

SAJblue
27-04-2011, 01:01
Jeg kan ikke fatte at jeg har gått glipp av denne tråden helt frem til nå. Og til min store forlystelse ser jeg et par fantastiske bilder av Delta på FBU. Og til min forskrekkelse ser jeg at det ikke er L1011 som jeg har trodd i alle disse år! Jeg fløy nemlig med familien min TOS-FBU-JFK-SLC-JFK-OSL-TOS sommeren 1992, og har i alle årene etterpå vært skråsikker på at vi fløy L1011 mellom FBU og JFK(og tilbake). Jeg var bare åtte år den sommeren, så kan jo hende at minnet bedrar. Men er det helt sikkert at de ikke fløy på FBU med L1011 sommeren 1992?

Jeg setter umåtelig stor pris på all informasjon om Delta på FBU sommeren 1992:)

WF-380
27-04-2011, 12:09
Sommeren 1990 fløy TWA igjen direkte FBU-JFK med L-1011 siden SAS fløy fast fra FBU med SK 907.

Jeg var med denne i august 1990, men den gikk faktisk via Arlanda. Vet ikke om det var fast eller bare enkelte dager.

Fellowship
27-04-2011, 13:57
Jeg var med denne i august 1990, men den gikk faktisk via Arlanda. Vet ikke om det var fast eller bare enkelte dager.

Kanskje den gikk via ARN, eller om det var noen ganger? Det husker jeg ikke, og har ikke tilgang til notater fra 1990, må lete litt..
Men rullebanelengden på FBU kan jo ha gjort at de gikk via ARN ja.
Mo tro om jeg har en TWA tabell fra 1990 liggende et sted...

Fellowship
27-04-2011, 13:59
Jeg kan ikke fatte at jeg har gått glipp av denne tråden helt frem til nå. Og til min store forlystelse ser jeg et par fantastiske bilder av Delta på FBU. Og til min forskrekkelse ser jeg at det ikke er L1011 som jeg har trodd i alle disse år! Jeg fløy nemlig med familien min TOS-FBU-JFK-SLC-JFK-OSL-TOS sommeren 1992, og har i alle årene etterpå vært skråsikker på at vi fløy L1011 mellom FBU og JFK(og tilbake). Jeg var bare åtte år den sommeren, så kan jo hende at minnet bedrar. Men er det helt sikkert at de ikke fløy på FBU med L1011 sommeren 1992?

Jeg setter umåtelig stor pris på all informasjon om Delta på FBU sommeren 1992:)

Jeg kan ikke vite 100%, men jeg er 99% sikker på at DL L-1011 aldri har vært innom FBU. Den ruta gikk fast med A310-300, (med A310-200 som vikar). Det eneste unntaket var våren 1994, da de gikk en slinge via ARN med 767-300.

BraathensSafe1985
09-10-2011, 18:31
Fantastiske bilder og mange flotte minner. Takk !

Savner Braathens S.A.F.E noe forferdelig ... De Norske fargene var flotte både på B737 og ikke mindst B767 som de hadde et par år.

Noen som husker hvor lenge Pan Am holdt på fra Oslo ? Jeg fløy med Pan Am 727 200 både i 1988 og 1990 til London fra Oslo, og så videre med de større B747 100/200 fra London til New York med Pan Am

Seabee
09-10-2011, 21:36
Hyggelig at så mange liker bildene! Bildene ligger også på mine internettsider:

http://www.seabee.info/noah/noah_bilder_FBU.htm

Trykk på bildene for stor størrelse. Har flere fra samme anledning tatt med svart-hvitt film. Skal se om jeg en gang får tid til å scanne disse også....

Steinar
http://www.seabee.info

LarspetterENFB
10-10-2011, 17:43
Flott side Steinar! Og nok en gang, nydelige bilder! Tenk nå har vi akkurat passert 13 år siden denne nydelige ble nedlagt.

raider66
13-10-2011, 14:18
Oi for en skatt! Takk for nydelige bilder fra en svunnen, men herlig tid. SE-LFR var vel en av to Norlink-Fokkere med svensk registrering. Eller var det kun denne eller flere?

Takknemlig hilsen fra Espen

raider66
13-10-2011, 14:20
Oi for en skatt! Takk for nydelige bilder fra en svunnen, men herlig tid. SE-LFR var vel en av to Norlink-Fokkere med svensk registrering. Eller var det kun denne eller flere?

Takknemlig hilsen fra Espen

-LFS var jo en andre ser jeg nå. Tror ikke det var flere, men rett meg hvis jeg tar feil.

Espen