PDA

View Full Version : Ensomt på første klasse


LN-HAT
23-03-2005, 09:18
Norske næringslivstopper holder seg langt unna første klasse på sine flyreiser. Sjekk her hvem som sitter hvor.

http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00185/fly__as_norge_185388b.gif

Hele artikkelen kvalitetsleverandøren :p Nettavisen her (http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article364127.ece)

EB
23-03-2005, 10:52
Agurktiden starter tidlig i år... Med slike oppslag så skulle en nesten tro at det er forbudt å kjøpe seg plass på noe som kan være bedre enn det journalisten flyr på... :naughty:

DY
23-03-2005, 10:55
Greit nok å ha en artikkel om dette en eller annen gang, men på "førstesiden" til Nettavisen hører ikke dette hjemme i det hele tatt.

LN-RKF
23-03-2005, 11:09
Samme hva nøttavisen skriver så er det mange som reiser foran gardinen på intercont.

Slett ikke uvanlig at der er helt fullt foran når jeg sitter og sjekker plassituasjonen før jeg eller kolleger skal foreta ID-reiser på Aisa og Amerika-rutene.

Men slike tall skal vi helst ikke legge ut her...

Falcon
23-03-2005, 11:51
Det er mye politikk i slike ting som dette. Det hadde for eksempel vært "litt" uheldig om det hadde kommet frem at toppsjefen i min bedrift reiste på første klasse når det gjøres et stort poeng av at bermen skal fly (reise) så billig som råd er. Eller i en uke hvor han sa opp 1500 personer.

Bizflyer
23-03-2005, 13:01
Så bra som businessclass er blitt på de fleste flyselskaper, så er det nesten merkelig at noen fortsatt vil betale for first class.

Hadde vært morsomt å sett en oversikt over flyselskapenes belegg på first class. Men slike tall er nok untatt offentligheten. Men det må vel være lønnsomt, ellers hadde vel ikke flyselskapene tilbudt dette.

Har et intrykk av at asiater er en stor bruker av first class, og da tror jeg dette henger litt sammen med asiatenes jag etter status, og first class reise gir vel forsåvidt det! :smokin

Så har man på den andre siden vanvittig rike folk som bryr seg katta om hva det koster. Husker en artikkel jeg leste om Concord. BA hadde gjort en undersøkelse blandt til reisene på Concorde rett og slett ved å spørre dem om de visst hvor mye billetten kostet, og svaret fra flertallet var at de ikke hadde peiling! Og da snakker vi om kraftig dyre billetter. Resultatet var at BA kunne øke prisen med 50 % uten at de faste brukerne av tilbudet merket noen ting. Ok, da satt litt på spissen av meg, men hovedpoenget mitt er at det finnes jo en gruppe mennesker som er så rike at de ikke bryr seg om hva billetten koster, og selvfølgelig bare skal ha det beste.

Selv har jeg sterke drømmer om å reise First class en gang. Et par måneder på tur med en RTW First class billett hadde vært det ultimate. Har reist First Class på innenriks i USA, men synes liksom ikke det teller i forhold til interkontinental First Class billett. Eller hva EB? :thumbup

EB
23-03-2005, 13:06
Gudene vet... Har fløyet First Class 2 ganger. En gang med Pan Am fra LAX til Tokyo...(...før jeg var gammel nok til å drikke alkohol) En gang med CO fra Denver til London en opplevelse helt klart - men ikke så mye bedre enn senere turer på samme strekning, samme selskap men da BusinessFirst.

Første innenriks er først og fremst bedre plass og en stille og rolig kabin...

Blubird
23-03-2005, 14:35
Nøttavisen er og blir, og har alltid vært, Nøttavisen.

DY
23-03-2005, 15:31
Originally posted by Blubird
Nøttavisen er og blir, og har alltid vært, Nøttavisen.

Man kan si hva man vil om Nettavisen, selv om de har noen agurknyheter, så er de ofte tidlig ute med nyheter som skjer i luftfarten.

Ønsker forresten å benevne selskaper/bedrifter med korrekt navn i størst mulig grad. Og er forsiktig med å bruke "pekefingeren".

Someone
21-05-2006, 21:52
Vel er ikke alle som snakker helt sant her. De aller fleste store norske bedrifter flyr business på interkontinentale turer. Har selv en far som er høyt oppe i næringslivet (og har tidl jobbet i selskaper som uttaler seg her) og han reiser mye og flyr stort sett business i Europa og ALLTID business på interkontinentale ruter. Noe annet ville vært galskap for skal han ha presentasjoner for investorer eller kanskje forhandle om kontrakter til milliarder av kroner MÅ man være utvilt. ...og som businesstraveler har man ikke tid til og hvile ut på bakken før man skal videre til neste sted. Det sier seg selv at når man tar en 3 eller 4 dagers tur til f.eks fjerneøsten og drar rett i møte når man ankommer så må man ha en viss grad av komfort på turen

imm
22-05-2006, 00:05
Jeg synes det er helt OK at folk som har en hel haug med reisedager i året får reise på første klasse. Er man på reisefot for eksempel 200 dager i året, skulle det bare mangle om man ikke skulle få litt "kompensasjon" for ulemper som reising medfører. Uansett om bedriften må spare på andre ting eller ei.

IMM

TOS
22-05-2006, 00:10
Originally posted by imm


Jeg synes det er helt OK at folk som har en hel haug med reisedager i året får reise på første klasse. Er man på reisefot for eksempel 200 dager i året, skulle det bare mangle om man ikke skulle få litt "kompensasjon" for ulemper som reising medfører. Uansett om bedriften må spare på andre ting eller ei.
IMM

Vel, som det nevnes av andre her så er business class vel stort sett så bra at det er vanskelig å se for seg veldig mange situasjoner hvor første klasse er påkrevet. Jeg vil tro at man kan slappe minst like godt av i BAs business class (som jeg hører er veldig bra), og sikkert hos de fleste andre selskaper. Selv om jeg ikke har noe i mot at folk reiser på hverken business class eller første klasse om det er påkrevet, så vil jeg også anta at bedriften kompenserer de som er mye på reisefot ¨gjennom helt andre mekanismer enn billettklasse (f.eks. gjennom lønn).

Bizflyer
22-05-2006, 00:12
Lurer på hva en person ville valgt hvis han kunne velge mellom en businessclass billett på langtur eller en økonomiklasse på samme pluss mellomlegget utbetalt?

Vet iallefall hvordan jeg hadde valgt!!

BF:cool2

Utflyttet
22-05-2006, 00:21
Den grafen på toppen er gjenbruk fra en tidligere artikkeln i Nettavisen fra i fjor da det var noe storm om bruk av business class for offentlige tjenestefolk, etter at en eller annen komitè hadde vært på tur til en elleer annen landsby et varmt sted for å studere innvirkningen av varm og fuktig luft på krittforbrukt i barnehagene, eller noe tilsvarende fin moro.

At business class er langt mer utstrakt brukt enn man uttaler offentlig er vel ingen stor hemmelighet; men det som i mine øyner skiller klientellet mellom business cass og first (etter å ha noen titalls turer i business og snart ti i first rundtom på kloden) er i hovedtrekk følgende:

- business class er akkurat det det; business class, det er i hovedsak folk på forretningsreiser. Unntakene er opups hos noen selskap, brylluppsreise og folk som endelig får brent av noen poeng, og folk som ellers har relativt romslig økonomi.
- first class er de som har så mye penger at prisen ikke er en sak, og som ønsker mer privatliv, samt noen få i næringslivet som enten vil ha privatlivet, eller sitter høyt nok til at de kan ha det slik.

For å være veldig generaliserende, så ser man det same i lounger på bakken; hos Singapore Airlines sine lounger i Singapore er det flere ganger jeg har valgt å bruke business class siden av loungen selv om jeg kan gå på andre siden, av den enkle grunn at F-siden er en zoo av bråkete familier a la the Osbournes, og tar så lite hensyn til folk, mens business class siden er relativt stille, md tr til fire ganger så mange folk der. Unntaket her er rushtiden (kvelden i SIN, før alle flyr ut) og sommeren (når alle slipper inn på pappa eller mamma sitt gullkort (Hei SAS og UA).

Utflyttet
22-05-2006, 00:23
Originally posted by Bizflyer

Lurer på hva en person ville valgt hvis han kunne velge mellom en businessclass billett på langtur eller en økonomiklasse på samme pluss mellomlegget utbetalt?

Vet iallefall hvordan jeg hadde valgt!!

BF:cool2

Business class helt klart. Mellomlegget, minus skatt og all annen ubekvemlighet, så er ikke det så stort. Dra heller forran gardinen,og kos deg med poengene til en oppgfadering av en privat tur med konemor ved din side. ;)

-A

TOS
22-05-2006, 00:40
Originally posted by ph-ndr


Den grafen på toppen er gjenbruk fra en tidligere artikkeln i Nettavisen fra i fjor da det var noe storm om bruk av business class for offentlige tjenestefolk, etter at en eller annen komitè hadde vært på tur til en elleer annen landsby et varmt sted for å studere innvirkningen av varm og fuktig luft på krittforbrukt i barnehagene, eller noe tilsvarende fin moro.


Det stemmer nok. Det har også vært en innstramming i Statens reiseregulativ i løpet av det siste året (jeg husker ikke helt når endringen ble innført, men det er nylig). Det heter seg nå at all bruk av business class skal godkjennes på forhånd, og det skal visstnok være tjenestemessige grunner for å velge business class på fly. Tidligere var denne formuleringen, om jeg husker rett, forbeholdt reiser på første klasse med fly.

TOS
22-05-2006, 00:41
Originally posted by ph-ndr

Business class helt klart. Mellomlegget, minus skatt og all annen ubekvemlighet, så er ikke det så stort. Dra heller forran gardinen,og kos deg med poengene til en oppgfadering av en privat tur med konemor ved din side. ;)


Fy skamme seg...;) Bruke bonuspoeng opptjent i tjeneste til å ta ut fordeler på private reiser. Da antar jeg at du innberetter denne fordelen til likningsmyndighetene....?;) :D

Utflyttet
22-05-2006, 01:07
Originally posted by TOS

Originally posted by ph-ndr

Business class helt klart. Mellomlegget, minus skatt og all annen ubekvemlighet, så er ikke det så stort. Dra heller forran gardinen,og kos deg med poengene til en oppgfadering av en privat tur med konemor ved din side. ;)


Fy skamme seg...;) Bruke bonuspoeng opptjent i tjeneste til å ta ut fordeler på private reiser. Da antar jeg at du innberetter denne fordelen til likningsmyndighetene....?;) :D

Nei, jeg har ikke konemor eller gubbe. ;) Og da bruker jeg heller poengene på ting som passerer revisors nåløye som faglig innhold.

-A

Someone
22-05-2006, 07:55
Originally posted by ph-ndr

Unntaket her er rushtiden (kvelden i SIN, før alle flyr ut) og sommeren (når alle slipper inn på pappa eller mamma sitt gullkort (Hei SAS og UA).

Hva er nå galt med det:smokin Har vært innom mang en lounge på fatterns gullkort :D

Utflyttet
22-05-2006, 08:15
Originally posted by Someone


Originally posted by ph-ndr

Unntaket her er rushtiden (kvelden i SIN, før alle flyr ut) og sommeren (når alle slipper inn på pappa eller mamma sitt gullkort (Hei SAS og UA).

Hva er nå galt med det:smokin Har vært innom mang en lounge på fatterns gullkort :D

Så lenge du oppfører deg, ingenting. Det jeg hater er at ale bis-lounger og andre lounger som man får familien inn i på et gullkort blir til fullstendige ubevoktede barnehager på sommerstid. Dette gjelder alle selskap, dog mest ille er det i USA, hvor barnefaktene ser ut til å strekke seg lengre opp i årene, og matronene som passer stedet ikke er så langt unna mamma-stadiet.

-A

Bizflyer
22-05-2006, 09:43
Forskjellen i Singapore er at du ikke slipper inn hverken i business- eller first loungen uten en billett på de respektive klasser med SQ.

Om du har gullkort eller biz/first billett med annet Star Alliance selskap så har de en egen lounge for det som langt fra er like bra som førstnevnte.

For meg fremstår SQ's biz lounge som den beste loungen jeg noen sinne har besøkt. Og det begynner å bli endel etter hvert. Synes til og med den overgår Cathays lounger i Hong Kong, selv om disse kommer som en god nr 2! :devot:

BF:cool2

Utflyttet
22-05-2006, 10:21
SQ sin SKL i Singa var vel slik ta den var forbeholdt reisende i de klassene de betalte for, med SQ sine unntak (PPS i Y får bruke bizsiden og PPS i biz får bruke F-siden). I tillegg så har SQ en avtale med LH og NZ om bruk av loungen for sine passasjerer, så den er ikke utelukkende SQ lengre.

For de som reiser, så har man anledningen til å ta med en gjest, og når man da har mor og far på biz-billetter som kommer dragende mer knoll og tott bak seg, da blir det liv laga ofte.

Men, skal du virkelig få kjørt deg hva lounger angår, så er min ultimate opplevelse så langt Virgin sin nye Club House på Heathrow. Denne er tilgjengelig for SQ pax i biz/first som holder PPS-kort og er grom, fra ende til annen.

-A