PDA

View Full Version : Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort?


Isbamse
10-06-2009, 18:34
Måtte betale en privatreise med DY med mastercard (siden lønninga kommer i morgen :colgate:) og de tok 40 penger i gebyr. Hvorfor gebyr på mastercard men ikke Visa? Har de gjort det lenge? de var billigere enn SAS denne gangen, men jeg begynner å få Ryanairfølelse hver gang jeg skal inn i gebyrjungelen deres...

TOS
10-06-2009, 18:45
Siste tur jeg hadde med DY fra TOS til LGW ble jeg ikke belastet for kredittkortgebyr. Denne reisen ble bestilt midt i april og foretatt 19. mai. Jeg betalte riktignok ikke med Mastercard men med Diners, men det skulle kanskje ikke bety noe.

Discus
10-06-2009, 18:49
De tar gebyr for alle kredittkort, ikke for debetkort (avhengig av om det er Visa eller EC/MC) ser det ut som. Tipper det er nytt fra i natt, og med de nye sidene. Kommer vel neppe pressemelding på det.

Tommy777
10-06-2009, 19:00
Lattis så det holder... DY beveger seg lengre og lengre mot Ryanair

view
10-06-2009, 19:22
Steike, det var heftig kredittkort gebyr! Er vant med litt sånt fra utlandet, men vet ikke helt hvordan dette slår an her hjemme.

TCAS
10-06-2009, 19:42
DY er sleipe som vanlig. Ingen pressemelding om gebyrer. Men å informere om den minste positive ting som ikke har betydning for annet enn DY sitt omdømme - det informerer dem om i hytt og pine.

Vel vel, et sted må de jo tjene penger, og det de gjør er ikke ulovlig. Men kundene blir på en måte lurt.

LN-MOW
10-06-2009, 20:14
'Ancillary Revenue' er de store moteordene i bransjen akkurat nå. DY vil være med blant de store gutta!

MartinL
10-06-2009, 20:32
Dette blir bare for dumt! Hvilken kostnad har Norwegian ved at de reisende betaler med kort? Dette burde SAS snappe opp og kontre så fort som mulig!

Polaris
10-06-2009, 20:33
DY er sleipe som vanlig. Ingen pressemelding om gebyrer. Men å informere om den minste positive ting som ikke har betydning for annet enn DY sitt omdømme - det informerer dem om i hytt og pine.

Hadde bare verden vært sånn.... Da hadde alt vært fint og flott, ingen kriger og ingen forurensing.

Business fungerer jo ikke sånn at du legger fram det negative. Selv i hundetreningen gidder jeg aldri å stå å brodere ut om hvor mye feil bikkja gjør, jeg skryter heller uhemmet om alt som har gått bra! Betyr ikke at man ikke sier sannheten, men man bruker wits for å få mer status og fordeler. That's life, "dessverre".

FlightDeck
10-06-2009, 20:44
Det blir for dumt å måtte betale for å betale!

Tommy777
10-06-2009, 21:25
Dette blir bare for dumt! Hvilken kostnad har Norwegian ved at de reisende betaler med kort? Dette burde SAS snappe opp og kontre så fort som mulig!

SAS har jo ett bookinggebyr paa 25 kroner allerede

Tommy777
10-06-2009, 21:29
'Ancillary Revenue' er de store moteordene i bransjen akkurat nå. DY vil være med blant de store gutta!

Men trenden er at man gaar bort fra bookinggebyrer blant de store. Det er ingen bortsett fra LCC som tar betalt for aa betale.

Det er mange apekatter som styrer i bransjen akkurat naa ogsaa.;)

Klart at finanskrise soerger for en nedgang i omsetningen, men jo flere slike sprell skremmer bort kundene. Se paa her i USA: Mens de store har en nedgang paa 15-20% i passasjertall, har gebyrfrie Southwest "bare" en nedgang paa rundt 6%

Andrev
10-06-2009, 21:31
Trodde ikke det var lov med forskjellige gebyrer for forskjellige kort i Norge, eller hadde vi vel sett mer av det? I Danmark er det jo f.eks. vanlig med gebyr om man kommer med utenlandsk kort.

Glenn
10-06-2009, 21:45
Huff, dette blir for dumt. Det dummeste gebyret fra Norwegian noen gang. Betale for å betale, praktisk talt.

40 kr er ikke mye der og da, men jaggu, det blir mye pæng' etterhvert.

Trodde ikke det var lov med forskjellige gebyrer for forskjellige kort i Norge, eller hadde vi vel sett mer av det? I Danmark er det jo f.eks. vanlig med gebyr om man kommer med utenlandsk kort.

Det burde ikke være lov, men det er vel det sikkert, siden Norwegian kaster seg på Ryanair-bølgen. (Ikke sagt at Ryanair gjør alt etter loven, men).

Discus
10-06-2009, 21:47
40 kr er ikke mye der og da, men jaggu, det blir mye pæng' etterhvert.

Hvis man kjøper en av 299-kronersbillettene så er det 13% prisøkning. Jo, det synes jeg er mye.

JoeW
10-06-2009, 21:51
Lattis så det holder... DY beveger seg lengre og lengre mot Ryanair

Ja, herregud.

Gudskjelov jeg kjøpte min "dyre" 1000-kroners billett CPH-OSL for neste mandag i går aftens FØR de gjorde oppdateringen. I mange tilfeller hvor SK også har lavpris-greier vil dette gjøre at Norwegian er like dyre. Nuvel.

Jeg synes kredittkortgebyr generelt er fryktelig frekt.

Glenn
10-06-2009, 21:51
Hvis man kjøper en av 299-kronersbillettene så er det 13% prisøkning. Jo, det synes jeg er mye.

Det skal jeg være enig i. Synes Kjos kunne ha gjort det på en smartere måte, f.eks bakt prisen inn i flybilletten. F.eks 339 istedet for 299, og heller sagt at det skyldes andre ting (Kjos gjør jo det ellers) :lol:

Aldri i verden at SAS følger etter dette, nei, her skal det argumenteres med at man ikke har gebyr på kredittkort! (Håper jeg da). Tror mange andre synes dette gebyret er vås.

Tommy777
10-06-2009, 21:59
http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/Billetter/kredittkortgebyr/

Der var info kommet.. Merk at kostnadene de her refererer til er 1-3%

JoeW
10-06-2009, 22:02
Desverre har mange nordmenn ikke innsett fordelene ved kredittkort, og benytter debitkort til alt uansett - og derfor skal det ikke forundre meg om dette blir forbigått i stillhet...

tackle55
10-06-2009, 22:02
Det burde ikke være lov, men det er vel det sikkert, siden Norwegian kaster seg på Ryanair-bølgen. (Ikke sagt at Ryanair gjør alt etter loven, men).[/QUOTE]

Ikke alt DY gjør er vel helt etter loven? De har etter hva jeg har skjønt fått påpakning fra forbrukerombudet for at de ikke erstatter barnevogner, men henviser kundene til å bruke reiseforsikringen. Tar du imot bagasje er det vel selskapets ansvar at paxen får den tilbake i samme tilstand som han leverte den?

A346
10-06-2009, 22:02
Det er vel ingen som liker gebyrer, men ser ikke helt at Norwegian sin er så mye verre enn SAS' generelle gebyr på 25 kr som faktisk gjelder uansett betalingsmåte.

JoeW
10-06-2009, 22:04
Jeg trodde kredittkortselskapene i Norge hadde lov til å kreve såkalte ikke-diskrimeringsklausuler, slik at kunder som benytter slike kort ikke blir diskriminert. Det er det som skjer i praksis nå.

EDIT: Når det er sagt annerkjenner jeg selvsagt at det er en del større kostnader for DY ved at kundene bruker CC, men det må de ta med på kjøpet.

Tommy777
10-06-2009, 22:04
Desverre har mange nordmenn ikke innsett fordelene ved kredittkort, og benytter debitkort til alt uansett - og derfor skal det ikke forundre meg om dette blir forbigått i stillhet...

Jeg har aldri (og vi snakker om tusenvis) betalt en jobbillett i Norge med debitkort, det har nok ingen andre som har firmakort heller

JoeW
10-06-2009, 22:06
Jeg har aldri (og vi snakker om tusenvis) betalt en jobbillett i Norge med debitkort, det har nok ingen andre som har firmakort heller

Tenkt mest på privatmarkedet. Firmaene reagerer neppe på at billettene blir 40 kroner dyrere, er jeg redd - derav intet ramaskrik.

Discus
10-06-2009, 22:07
Det er vel ingen som liker gebyrer, men ser ikke helt at Norwegian sin er så mye verre enn SAS' generelle gebyr på 25 kr som faktisk gjelder uansett betalingsmåte.
Det stemmer, og det kommer også opp i prisen og er inkludert når de annonserer med tilbud. I motsetning til det DY gjør nå, holde det hemmelig helt til siste skjermbilde.

Tommy777
10-06-2009, 22:08
For en genial markedsfoeringsmulighet dette er for Core SAS!! Fjern 25 kroningen i bookinggebyr, innfoer gratis frokost og drikke paa alle flygninger og kjoer en huge kampanje a'la Southwests "No hidden fees" kampanje.

Glenn
10-06-2009, 22:11
Jeg har i skrivende stund tipset VG Nett og DinSide om dette, så vi får se hva som skjer ;)

blazius
10-06-2009, 22:11
Trodde ikke det var lov med forskjellige gebyrer for forskjellige kort i Norge, eller hadde vi vel sett mer av det? I Danmark er det jo f.eks. vanlig med gebyr om man kommer med utenlandsk kort.

Det er ingenting i lovverket som forbyr slike gebyrer, men kortselskapene pleier å forby slike gebyrer i brukerstedsavtalene. Men mange land (som Danmark) forbyr kortselskapene å nekte brukerstedene å ta gebyr, så i DK er det vanlig å betale noen prosent påslag ved betaling med internasjonale kort.

Etter min erfaring klarer de færreste brukersted å differensiere mellom kreditt- og debetkort. Jeg anbefaler dere som skal bestille billett hos DY med kredittkort å velge debetkort for å se hvordan det går.

Glenn
10-06-2009, 22:14
Jeg tipper Norwegian.no krever at man betaler med BankAxess over nett om man benytter debetkort, siden det er den løsningen som gjør at man blir direkte trukket fra konto.

Og det er forøvrig ikke alle banker som tilbyr dette enda. I tillegg må du som kunde selv bestille tjenesten.

GF1
10-06-2009, 22:18
Merkelig at ingen har kommentert at Bank Norwegian Visa er oppført med ingen gebyr!

Glenn
10-06-2009, 22:18
Merkelig at ingen har kommentert at Bank Norwegian Visa er oppført med ingen gebyr!

Egen bank = Ingen gebyr. Ja, det er latterlig.

Lohob
10-06-2009, 22:34
Dette blir bare for dumt! Hvilken kostnad har Norwegian ved at de reisende betaler med kort? Dette burde SAS snappe opp og kontre så fort som mulig!
Alle bedrifter, flyselskaper som andre, som aksepterer kredittkort må betale til kredittkortselskapene for å la sine kunder benytte kredittkortselskapenes betalingsløsninger, normalt mellom 3% - 7% av verdien av hver transaksjon. Debet kort har derimot som oftest en fast kostnad som er svært lav. Med andre ord påfører kredittkortbruk selskapet vesentlig høyere transaksjonskostnader enn et debetkort.

Ifbm finanskrisen har endel av kredittkortselskapene også forlenget utbetalingstiden til bedriftene for å redusere sin egen risiko. Dette påvirker da selskapenes kontantstrøm. Det koster penger å nøytralisere et slikt kontantstrømsbortfall, f.eks lengre kredittlinjer som er synonymt med økte rentekostnader.

Til sist øker også svindelrisikoen dersom kredittkort aksepteres. Dette er ofte en kostnad som må bæres av selskapet og ikke kredittkortutsteder.

Norwegian velger nå å differensiere mellom de passasjerene som benytter kostbare kredittkort fra de som benytter tilnærmet kostnadsfritt debet kort; de kundene som påfører selskapet mindre kostnader får også lavere billettpris. Det er vel fair and square?

Sjekk link for 3. parts info:
http://www.businesslink.gov.uk/bdotg/action/detail?type=RESOURCES&itemId=1074407616&r.l1=1073858790&r.l3=1074407140&r.lc=en&r.t=RESOURCES&r.i=1074407399&r.l2=1073858942&r.s=e

gustavf
10-06-2009, 22:36
Jeg har aldri (og vi snakker om tusenvis) betalt en jobbillett i Norge med debitkort, det har nok ingen andre som har firmakort heller

Ikke alle betaler aldri jobbillett med firmakort... Jeg betaler alle mine jobbreiser med privatkort, og for min del varierer det om jeg velger å bruke debetkort eller kredittkort, selv om det oftest er kredittkort.

Discus
10-06-2009, 22:37
Alle bedrifter, flyselskaper som andre, som aksepterer kredittkort må betale til kredittkortselskapene for å la sine kunder benytte kredittkortselskapenes betalingsløsninger, normalt mellom 3% - 7% av verdien av hver transaksjon.

Da har de en meget dårlig avtale. Tror man har 3-4 % på de vanlige kortene med lite volum og som ny kunde, deretter kan man forhandle det ned. Som Tommy skrev - sannsynlig 1-3%.

Tommy777
10-06-2009, 22:39
Velkommen til forumet, Lohob. Det du her sier stemmer til dels, men ett saapass stort selskap som DY betaler mellom 1-3% i gebyrer (og MAKS 3%), ikke opp til 7%.

Dersom det er svindel med debitkort, maa ogsaa selskapet baere.

Men slik har det alltid vaert. Gebyrene man betaler til kredittkortselskapene er akkurat det samme naa som da DY aapnet butikken.

Saa fair and square er det slettes ikke

Tommy777
10-06-2009, 22:40
Ikke alle betaler aldri jobbillett med firmakort... Jeg betaler alle mine jobbreiser med privatkort, og for min del varierer det om jeg velger å bruke debetkort eller kredittkort, selv om det oftest er kredittkort.

Klart noen gjoer det slik, men majoriteten av folk som reiser mye, har firmakort som alle er kredittkort

Glenn
10-06-2009, 22:46
Liten avsporing, men det blir som om matbutikken min skulle ta gebyr for at jeg velger å betale med kort.

gustavf
10-06-2009, 22:51
Liten avsporing, men det blir som om matbutikken min skulle ta gebyr for at jeg velger å betale med kort.

Det er ikke så utenkelig som du får det til å høres ut. I en del land, der kortselskapene ikke får lov til å nekte det, så koster det ekstra å betale med kredittkort i mange butikker. Du skal ikke lenger enn til Danmark før du får noen prosent påslag for bruk av Visa i stedet for Dankort er helt vanlig.

LN-MOW
10-06-2009, 22:52
Liten avsporing, men det blir som om matbutikken min skulle ta gebyr for at jeg velger å betale med kort.

Matbutikken din kan velge å ikke akseptere kortet ditt. Det er flere kjeder som f.eks. overhode ikke aksepterer utenlandske kort.

LN-CMN
10-06-2009, 22:54
Dette gebyret har jeg sett hos Vueling også, tragisk gebyr!! Og det koster mer å bruke VISA enn Electron osv.. Men når jeg testa ut dette så kunne jeg trykke på Electron og betale med et VISA-kort og ble ikke belastet noe som helst.. så kanskje det går ann å lure dette systemet også.. ^^

Discus
10-06-2009, 22:54
Den kortidksujonen om matbutikker m.m. har vi hatt før en plass her inne (arkeologen kunne bare ikke finne den igjen akkurat nå)

Lohob
10-06-2009, 22:58
Dersom det er svindel med debitkort, maa ogsaa selskapet baere.

Men slik har det alltid vaert. Gebyrene man betaler til kredittkortselskapene er akkurat det samme naa som da DY aapnet butikken.

Saa fair and square er det slettes ikke

Man kan så absolutt svindle med debit kort, men det er stor forskjell i frekvensen svindel på hhv debit kort og kredit kort, slik at risikoen er større dersom man aksepterer kredittkort.

At det "alltid har vært slik" er vel et litt dårlig argument? At noe har forblitt uendret over en periode betyr ikke at løsningen har vært god...

Så lenge det finnes en kostnadsfri betalingsløsning mener jeg fortsatt det er fair and square and kunder som påfører selskapet en ekstra kostnad og en ekstra risiko også betaler for det. Kunden får gjennom differensierte priser incentiv til å benytte en ordning som er bedre for selskapet. Dvs lavere pris for kunden + lavere kostnad for selskapet = win win.

Tommy777
10-06-2009, 23:04
Det er ikke så utenkelig som du får det til å høres ut. I en del land, der kortselskapene ikke får lov til å nekte det, så koster det ekstra å betale med kredittkort i mange butikker. Du skal ikke lenger enn til Danmark før du får noen prosent påslag for bruk av Visa i stedet for Dankort er helt vanlig.

Danmark er det eneste landet som har slike gebyrer

MartinL
10-06-2009, 23:14
Men koker vi suppe på spiker her nå? Gjelder dette alle typer betaling med kort, eller kun spesielle typer kort?

Dessuten burde vel dette skilles mellom to fat. Gjør Norwegian dette for å tjene ekstra penger eller for å dekke ekstra omkostninger forbundet med bruk av dette kortet?

Jeg klandrer ikke Norwegian får å kreve kunden for den kostnaden, men jeg mener det er bedre måter å informere sine kunder om dette. Ta foreksempel skandiabanken. De oppfordret sine kunder til å ta penger ut i butikk, fremfor i minibank. Det sparer skandiabanken for mye gebyrer som igjen kan gi meg som kunde, billigere kort betingelser! De færreste kundene har problemer med dette og loggrer lydig til butikken for å ta ut penger....

Tommy777
10-06-2009, 23:15
Man kan så absolutt svindle med debit kort, men det er stor forskjell i frekvensen svindel på hhv debit kort og kredit kort, slik at risikoen er større dersom man aksepterer kredittkort.

At det "alltid har vært slik" er vel et litt dårlig argument? At noe har forblitt uendret over en periode betyr ikke at løsningen har vært god...

Så lenge det finnes en kostnadsfri betalingsløsning mener jeg fortsatt det er fair and square and kunder som påfører selskapet en ekstra kostnad og en ekstra risiko også betaler for det. Kunden får gjennom differensierte priser incentiv til å benytte en ordning som er bedre for selskapet. Dvs lavere pris for kunden + lavere kostnad for selskapet = win win.

Det vil med andre ord si at Norwegian synes det er greit aa ta tap for svindelen med debit kort, mens kredittkortkundene skal betale for tap? Blir rimelig unfair spoer du meg..

Skal dette bli fair, boer man jo charge den reelle kostnaden man har pr transaksjon og den er LANGT unna 40 kroner. 0,5-1% for Visa og MC, 1-2 for Amex er normalt. Saa paa en billett til 500 kroner burde gebyret vaere 5 kroner.

Det vil uansett for kundene vaere klinkende likegyldig hvilke kostnader Norwegian har og vil bli sett paa som en ekstrakostnad, noe som utelukkende er negativt. Dette foeyer seg bare i rekken med gebyrer og naar jeg ser en 299 pris fra DY naa, kan jeg forvente meg at skal jeg velge sete, betale med kredittkort, ha med en koffert maa jeg nesten ut med like mye i gebyrer som selve prisen

Norwegian kommer med direkte pisspreik naar de kaller sitt produkt for enkelt, dette blir surr uten like og SAS og alle andre DY konkurrerer med ser bare bedre og bedre ut.

Hadde bare SAS hatt noen smarte ledere, da kunne man tatt knekken paa DY og vunnet masse kunder tilbake med enkle trekk nevnt lenger opp: Fjern det eneste gebyret man har i SAS, 25 kroners bookinggebyret, gi gratis frokost paa alle flighter, gratis drikke og en liten sandwich. Bruk 30 mill paa en massiv reklamekampanje der man inviterer skandinaver vekk i fra gebyrhelvete til NYE SAS!

Tommy777
10-06-2009, 23:18
Men koker vi suppe på spiker her nå? Gjelder dette alle typer betaling med kort, eller kun spesielle typer kort?

Dessuten burde vel dette skilles mellom to fat. Gjør Norwegian dette for å tjene ekstra penger eller for å dekke ekstra omkostninger forbundet med bruk av dette kortet?

.

Ikke noe spikerkoking her. Dette gjelder ALLE kredittkort bortsett fra DYs eget kort. Betaler du med Bank Accept / minibankkortet ditt faar du ikke gebyr. ALT annet faar gebyr.

Kostnaden er IKKE 40 kroner pr. transaksjon, aldri i livet. Dette tjener DY grovt paa.

Alle butikker paa denne jordkloden har en kostnad med aa ta kort. Dette kalkulerer man inn i prisen paa varen / tjenesten man selger.

LN-TKP
10-06-2009, 23:20
Vil tro at Visa forstsatt har en slik klausul i avtalene sine? -> http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=134444

Jeg mener å huske at det er ulovlig å diskriminere kunder etter hvilket betalingsmiddel de bruker i Norge. Jeg skal lete litt i lovverket å se om jeg finner frem til bestemmelsen.

ENRY
11-06-2009, 00:42
Dette blir bare for dumt! Hvilken kostnad har Norwegian ved at de reisende betaler med kort? Dette burde SAS snappe opp og kontre så fort som mulig!

Takk Gud for at de fleste her inne på forumet ikke driver business. Tingen er at Norwegian ser på hvilke utgifter de har, og velger at kunden skal betale for de utgifter kunden medfører, f.eks kredittkort. Det er jo ikke verre enn å betale med debetkort. Da slipper man disse (i følge dere) forferdelige 40 kr. Dere må ikke glemme at det er dere, kunden, som bestemmer om dere vil betale for:
-Bagasje (40kr)
-Setereservasjon (40kr)
-Betale med kretittkort og ikke debetkort (40kr)

Vil dere ikke betale disse tilleggsavgiftene, så kan dere velge det bort. Så enkelt er det. Du får fly uansett.

Når det er sagt, er Norwegians pris (medregnet alle tilleggsavgifter) i VELDIG mange tilfeller billigere enn SAS. Så hva syter vi over? Når Norwegian (medregnet alle tilleggsavgifter) og SAS blir like i pris, kan vi ha denne diskusjonen. Noe annet blir bare for dumt.

B777ER
11-06-2009, 00:54
Takk Gud for at de fleste her inne på forumet ikke driver business. Tingen er at Norwegian ser på hvilke utgifter de har, og velger at kunden skal betale for de utgifter kunden medfører, f.eks kredittkort. Det er jo ikke verre enn å betale med debetkort. Da slipper man disse (i følge dere) forferdelige 40 kr. Dere må ikke glemme at det er dere, kunden, som bestemmer om dere vil betale for:
-Bagasje (40kr)
-Setereservasjon (40kr)
-Betale med kretittkort og ikke debetkort (40kr)

Vil dere ikke betale disse tilleggsavgiftene, så kan dere velge det bort. Så enkelt er det. Du får fly uansett.

Når det er sagt, er Norwegians pris (medregnet alle tilleggsavgifter) i VELDIG mange tilfeller billigere enn SAS. Så hva syter vi over? Når Norwegian (medregnet alle tilleggsavgifter) og SAS blir like i pris, kan vi ha denne diskusjonen. Noe annet blir bare for dumt.

Tror ikke du har hatt så mye med kundebehandling å gjøre siden du kommer med denne uttalelsen. Det diskuteres ikke totalprisen på produktet, men heller det faktum at denne avgiften/utgiften kommer idet man er klar til å betale. Passasjeren må betale 40 kr mer enn det han i utgangspunktet trodde at han skulle betale.

BSSW
11-06-2009, 00:57
Bank Axept (eller hva det nå heter) går det inn under Visa Debit? Hvis en bruker et standard Visa-kort.

Da er det vel bare å bruke vanlig Visa-kort og slippe unna det gebyret

JoeW
11-06-2009, 01:00
Bank Axept (eller hva det nå heter) går det inn under Visa Debit? Hvis en bruker et standard Visa-kort.

Da er det vel bare å bruke vanlig Visa-kort og slippe unna det gebyret

Ja, og da mister du også blandt annet den "forsikringen" i forhold til f.eks. konkurs du har ved å betale med kredittkort. Tror mange sverget på å aldri betale flyreiser med debitkort etter NBs konkurs, men du verden så fort vi glemmer du!

BSSW
11-06-2009, 01:06
Takk for svar Joe :)

Ser ikke for meg at DY går konkurs slik med en gang ;)

ENRY
11-06-2009, 01:10
Tror ikke du har hatt så mye med kundebehandling å gjøre siden du kommer med denne uttalelsen. Det diskuteres ikke totalprisen på produktet, men heller det faktum at denne avgiften/utgiften kommer idet man er klar til å betale. Passasjeren må betale 40 kr mer enn det han i utgangspunktet trodde at han skulle betale.

Ser ikke helt poenget ditt. Har selv jobbet 17 år med kundeservice, så jeg kan jo litt. Poenget mitt er at du velger SELV om du velger å betale 40kr. Denne utgiften kommer ikke i tillegg hvis du ikke selv velger at den skal komme i tillegg. Er kunden fast bestemt på å betale med ett bestemt kredittkort, så koster det 40kr. Vil man ikke betale 40 kr ekstra, så gjør man ikke det (ved å bruke et debetkort). En stor bedrift har mange utgifter på kredittkort og med økonomiarbeidere tilknyttet dette.

Hvis vi er så veldig opptatt i to-sifrede beløp, hva går så 25,- gebyret til SAS til? Det får kunden ALDRI vite når han bestiller på nett.

Som sagt tidligere, når SAS og Norwegian blir like i pris, kan vi begynne å diskutere dette.

JoeW
11-06-2009, 01:12
SAS er ofte billigere enn DY allerede i dag, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med "når SK og DY blir like i pris"...

B777ER
11-06-2009, 01:16
Ser ikke helt poenget ditt. Har selv jobbet 17 år med kundeservice, så jeg kan jo litt. Poenget mitt er at du velger SELV om du velger å betale 40kr. Denne utgiften kommer ikke i tillegg hvis du ikke selv velger at den skal komme i tillegg. Er kunden fast bestemt på å betale med ett bestemt kredittkort, så koster det 40kr. Vil man ikke betale 40 kr ekstra, så gjør man ikke det (ved å bruke et debetkort). En stor bedrift har mange utgifter på kredittkort og med økonomiarbeidere tilknyttet dette.

Hvis vi er så veldig opptatt i to-sifrede beløp, hva går så 25,- gebyret til SAS til? Det får kunden ALDRI vite når han bestiller på nett.

Som sagt tidligere, når SAS og Norwegian blir like i pris, kan vi begynne å diskutere dette.


Det du tydeligvis ikke har skjønt er at dette blir som å sammenligne Meny med Rema1000 (Eller Europris for den saks skyld). SAS er dyrere, men leverer også et produkt som er noe bedre.

Poenget for avgiften er ikke beløpet (jo for så vidt det også) men måten det fremkommer i bestillingen. Hos SAS kommer den iallefall frem før man velger fly. Hos Norwegian kommer denne avgiften opp som det aller siste man gjør før man trykker betal. Det vil jeg hevde er misvisende.

ENRY
11-06-2009, 01:22
SAS er ofte billigere enn DY allerede i dag, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med "når SK og DY blir like i pris"...

Et argument ut i løse luften?

Jeg søker tilfeldig på en flystrekning, OSL-BOO , 23.juli-27.juli (nesten identiske flytidspunkt)
SAS: 1.530,- (inkl bagasje)
Norwegian: 1.242,- (inkl bagasje)

OSL-BGO samme datoer:
SAS: 1.131,- (inkl. bagasje)
Norwegian: 837,- (inkl. bagasje)

Jeg har nå valgt de billigste avgangene til begge selskap. Jeg leter fortsatt etter den strekningen SAS har lavere pris enn Norwegian.......

ENRY
11-06-2009, 01:31
Det du tydeligvis ikke har skjønt er at dette blir som å sammenligne Meny med Rema1000 (Eller Europris for den saks skyld). SAS er dyrere, men leverer også et produkt som er noe bedre.

Poenget for avgiften er ikke beløpet (jo for så vidt det også) men måten det fremkommer i bestillingen. Hos SAS kommer den iallefall frem før man velger fly. Hos Norwegian kommer denne avgiften opp som det aller siste man gjør før man trykker betal. Det vil jeg hevde er misvisende.

Og hvilke av disse to selskapene går med RAVENDE MINUS?

Det norske folk et tydligvis ikke så veldig opptatt av denne lille bagatellen, men de er mer opptatt av hva de betaler til slutt! SAS taper veldig ofte der.

Du sier at SAS er dyrere, men leverer også et produkt som er noe bedre. Jeg vil veldig gjerne at du skal vise meg dette produktet. For nå er jeg visst lost. Det jeg ser i norske skyer, er to forskjellige flyselskaper, med to forskjellige prisnivåer, med et helt identisk produkt.

SAS sitt produkt er å le seg i hjel av. De har null struktur i de forskjellige selskapene. De serverer kaffe det ene klokkeslettet og landet, men ikke i det andre når du flyr til Sverige og Danmark. I Norge får du bare nyte godt av servicen til SAS før kl 09:00. Da slutter servicen brått.

La oss være enige om at Norwegian og SAS tilbyr samme produkt innenlands i Norge.

JoeW
11-06-2009, 01:31
Jeg ville aldri betalt en flybillett lang tid i forveien i cash, som jo et debitkort i praksis medfører.

Dog kan det hende jeg vil vurdere å bruke debitkort hos Norwegian i fremtiden for å unngå det såpass store gebyret (hadde det vært forholdsmessig, f.eks. 1,75 % eller noe - så mulig, men 40 kroner er en inntekt for et selskap som DY) - dersom jeg skal reise kort tid etter booking.

Jeg vil dog forsøke å late som jeg har et debitkort, og legge inn CC-kortnummer. Debitkort er upraktisk for alle som skal reise og har andre som skal betale.

Flyer
11-06-2009, 01:33
Hvis vi er så veldig opptatt i to-sifrede beløp, hva går så 25,- gebyret til SAS til? Det får kunden ALDRI vite når han bestiller på nett.
.

Det er en vesentlig forskjell: Gebyret hos SAS er inkludert i alle annonserte priser, og kommer altså ikke i tillegg til prisen kunden får oppgitt. Dette gebyret er forøvrig SAS dømt til å ha, en sak i dansk rettsvesen man kan google opp om man er spesielt interessert.

La oss være enige om at Norwegian og SAS tilbyr samme produkt innenlands i Norge.

Dette er din subjektive vurdering, og vi trenger ikke være enig i det så lenge flypassasjerene mener det er en forskjell. I 2008 valgte over 7 millioner innenrikspassasjerer å fly med SAS, mens 3,6 millioner valgte å fly med DY. Det kan bety at mange mener det er en forskjell.

Jarlabanke Vking
11-06-2009, 01:33
ta feks t/r OSL-AGP 09.07.09 - 20.07.09

SK skal ha 4713,- mens med bagasje og alt dill dall skal DY ha 5235,- I dag.

tidligere har DY ligget vel 1000-lappen over SK.... så myth busted!

dc-8-63
11-06-2009, 01:35
Ekte LCC har ingen gebyrer....og stor suksess (Southwest) som ogsaa intektsmessig flyr I sirkler rundt DY ... Norwegian fortsetter som LCHSC...

B777ER
11-06-2009, 01:39
La oss være enige om at Norwegian og SAS tilbyr samme produkt innenlands i Norge.

Det eneste vi kommer til å være enige om, er at vi er uenige

LN-KRF
11-06-2009, 02:04
Hmm dette var nytt for meg og, men men slik er det uansett..;)

Ikke noe man kan gjøre med det...:)

MountainDew
11-06-2009, 02:24
Det er forsåvidt fornuftig at Norwegian nå velger å dekker inn kostnader de har med kredittkort.
De fleste i Norge bruker debetkort(VISA) så lenge de har orden i økonomien og penger på konto. Da slipper en å måtte betale noe ekstra!
Kredittkort burde kun brukes som en nødløsning. Det er mange som blir gjeldsslaver i mange år pga disse elendige kortene med 30% rente.
Som en ekstra opplysning angående matbutikker så godtar ikke Kiwi MasterCard. Dette har noe med at utgiftene blir for store.
Personlig så har jeg klippet alle mine kredittkort med unntak av ett Master Card.
For mer info se: http://www.tv3.no/luksusfellen/

Gunnar
11-06-2009, 02:32
Var det ikke åpenhet rundt gebyer Norwegian fikk slik skryt av for noen år tilbake, mens SAS ble uthengt som et selskap som "gjemte" gebyrer til siste slutt? Eller husker jeg helt feil? I så fall er jo situasjonen nå snudd helt på hodet....

Hva priser på SAS og Norwegian anngår, så presterte jeg sist jeg fløy Alta-Oslo å spare ca. 1000,- på å velge SAS fremfor Norwegian. Og det er da ikke så dårlig med tanke på at jeg hos SAS også fikk frokost den dagen...:p

Tommy777
11-06-2009, 03:55
Det er forsåvidt fornuftig at Norwegian nå velger å dekker inn kostnader de har med kredittkort.
De fleste i Norge bruker debetkort(VISA) så lenge de har orden i økonomien og penger på konto. Da slipper en å måtte betale noe ekstra!
Kredittkort burde kun brukes som en nødløsning. Det er mange som blir gjeldsslaver i mange år pga disse elendige kortene med 30% rente.
Som en ekstra opplysning angående matbutikker så godtar ikke Kiwi MasterCard. Dette har noe med at utgiftene blir for store.
Personlig så har jeg klippet alle mine kredittkort med unntak av ett Master Card.
For mer info se: http://www.tv3.no/luksusfellen/

At 2% av norges befolkning ikke er smarte nok til aa passe paa privatoekonomien sin, er jo mildest talt en elendig unnskyldning. For oss andre som betaler vaare kredittkort, er det helt klart store fordeler med kredittkort. Alt fra forsikring, loungetilgang og selvsagt trygghet til bonuspoenger. Dersom DY er serioese med sin bedriftssatsing, boer de vite at majoriteten av de som reiser mye og paa fleksible billetter, bruker kredittkort.

Og hvilke av disse to selskapene går med RAVENDE MINUS?

Det norske folk et tydligvis ikke så veldig opptatt av denne lille bagatellen, men de er mer opptatt av hva de betaler til slutt! SAS taper veldig ofte der.

Du sier at SAS er dyrere, men leverer også et produkt som er noe bedre. Jeg vil veldig gjerne at du skal vise meg dette produktet. For nå er jeg visst lost. Det jeg ser i norske skyer, er to forskjellige flyselskaper, med to forskjellige prisnivåer, med et helt identisk produkt.

SAS sitt produkt er å le seg i hjel av. De har null struktur i de forskjellige selskapene. De serverer kaffe det ene klokkeslettet og landet, men ikke i det andre når du flyr til Sverige og Danmark. I Norge får du bare nyte godt av servicen til SAS før kl 09:00. Da slutter servicen brått.

La oss være enige om at Norwegian og SAS tilbyr samme produkt innenlands i Norge.

Ja, SAS er dessverre grunnen til at DY har suksess, men at de har samme produkt innenlands er pisspreik. SAS har intet kredittkortgebyr, seatinggebyr, bagasjegebyr, de tilbyr gratis frokost og gratis kaffe og te. Dog har vi hatt den debatten flere ganger, mitt poeng er at DY skal passe seg at de ikke blir for gebyrkaate. De er nemlig ikke Ryanair og har ingen billetter til 0 kroner

Et argument ut i løse luften?

Jeg søker tilfeldig på en flystrekning, OSL-BOO , 23.juli-27.juli (nesten identiske flytidspunkt)
SAS: 1.530,- (inkl bagasje)
Norwegian: 1.242,- (inkl bagasje)

OSL-BGO samme datoer:
SAS: 1.131,- (inkl. bagasje)
Norwegian: 837,- (inkl. bagasje)

Jeg har nå valgt de billigste avgangene til begge selskap. Jeg leter fortsatt etter den strekningen SAS har lavere pris enn Norwegian.......

Og jeg kan finne en haug tilfeldige datoer der SAS er billigst. Poenget skjoente du ikke... SAS er billigst paa noen flighter mens DY paa sikkert litt flere, men jo flere gebyrer, jo naermere kommer man. Og irritasjonsmomentet med all nickel and diming tror jeg kommer til aa bli ett problem paa sikt

Ser ikke helt poenget ditt. Har selv jobbet 17 år med kundeservice, så jeg kan jo litt. Poenget mitt er at du velger SELV om du velger å betale 40kr. Denne utgiften kommer ikke i tillegg hvis du ikke selv velger at den skal komme i tillegg. Er kunden fast bestemt på å betale med ett bestemt kredittkort, så koster det 40kr. Vil man ikke betale 40 kr ekstra, så gjør man ikke det (ved å bruke et debetkort). En stor bedrift har mange utgifter på kredittkort og med økonomiarbeidere tilknyttet dette.

Hvis vi er så veldig opptatt i to-sifrede beløp, hva går så 25,- gebyret til SAS til? Det får kunden ALDRI vite når han bestiller på nett.

Som sagt tidligere, når SAS og Norwegian blir like i pris, kan vi begynne å diskutere dette.

He he.. Smart post.. :rolleyes:Det er like mye administrasjon med aa bokfoere en debit som en kredit transaksjon. Kostnaden er utelukkende ett gebyr paa 1- MAKS 3% som alle brukersteder maa betale for aa aapne for at flere kunder skal ha tilgang til produktene sine. Det er ingen bedrifter som har debitkort til aa betale flybilletter med. Saa det er ikke brukerne SELV som bestemmer, det kommer an paa situasjonen. Noen gang bruker man kredittkort, noen gang har man med kofferter, etc etc.

Takk Gud for at de fleste her inne på forumet ikke driver business. Tingen er at Norwegian ser på hvilke utgifter de har, og velger at kunden skal betale for de utgifter kunden medfører, f.eks kredittkort. Det er jo ikke verre enn å betale med debetkort. Da slipper man disse (i følge dere) forferdelige 40 kr. Dere må ikke glemme at det er dere, kunden, som bestemmer om dere vil betale for:
-Bagasje (40kr)
-Setereservasjon (40kr)
-Betale med kretittkort og ikke debetkort (40kr)

Vil dere ikke betale disse tilleggsavgiftene, så kan dere velge det bort. Så enkelt er det. Du får fly uansett.

Når det er sagt, er Norwegians pris (medregnet alle tilleggsavgifter) i VELDIG mange tilfeller billigere enn SAS. Så hva syter vi over? Når Norwegian (medregnet alle tilleggsavgifter) og SAS blir like i pris, kan vi ha denne diskusjonen. Noe annet blir bare for dumt.

Vil vel paastaa at jeg har en karriaere med meget god suksess, selskapet jeg er salgsdirektoer i naa gikk med over 600 millioner USD i overskudd sist kvartal (og nesten 2 milliarder USD i 0809FY) og det uten aa kreve en eneste dollar for at kundene vaare skal faa lov til aa betale regningene sine... :rolleyes:

Dersom du tror at gebyrer er loensningen for aa tjene penger, tror jeg du med trygghet kan beholde kundeservicesstolen din. DY tar helt klart en risk med gebyroekninger uten kontroll og jo mer de styrer, jo mer risikabelt er det.

Dersom man skal se paa flyselskaper som har suksess, er det de som gir full service og ikke tar slike lattis gebyrer som tjener suverent mest penger. Ryanair har sitt paa det rene naar de tar slike gebyrer, men det har ikke DY fordi de selver ikke billetter til 0 pund, og med siste aars utvikling er faktisk DY helt paa hoeyde med Ryanair naar det gjelder gebyrer.

Man faar haape at Ola Dunk er saapass dum at han aksepterer aarlige oekninger i 200% klassen og uendelig nye gebyrer og tror at det koster 299 aa reise med Norwegian. Hadde Ola Dunk vaert saapass dum, hadde ikke Norwegian lyktes.

Vi snakker ikke om aa dekke kostnadene her, vi snakker om ett gebyr som er langt over det kostnadene DY har og faktum er da at kunder som betaler med kredittkort sponser kunder som betaler med debitkort.

Naa har det naa seg en gang slik at de viktigste kundene betaler ikke 299 kroner for billetten og har i de aller fleste tilfeller kredittkort. Enkelte (inkludert meg) liker daarlig aa bruke debitkort til onlinekjoep.

Ja, man kan velge bort setevalg og bagasje naar man skal paa ferie :rolleyes: Utvalget du har i eksemplene dine er i BESTE fall, proev aa regne paa en familie som maa reise via Oslo for aa komme seg paa ferie. Skal du via Oslo og ut i Europa, begynner vi aa snakke om tusenlapper i gebyrer. Seating er 100 kroner hver vei per person, koffertgebyr er 100 kroner pr. koffert hver vei og har du med en ekstra koffert hjem eller bestemmer deg etter bestilling aa ta med en ekstra koffert koster det hele 200 kroner hver vei. Saa har du med 3 unger, vil det koste deg 1000 kroner aa forhaandsbestille seter. Og er det en populaer rute paa sommeren kan jeg love deg at jeg ikke tar sjanse paa ikke aa ha faste seter.

Naa smekker man opp ett nytt gebyr som ingen andre enn LCC i Europa gjoer worldwide i bransjen. INGEN tar kredittkortgebyr bortsett fra veldig faa LCC.

Jeg tror at man vil komme til ett punkt der folk paa siste bookingside blir saapass fedd up at de lukker Norwegian.no vinduet og velger andre.

TOS
11-06-2009, 08:43
Jeg er helt enig i at det er en dårlig ide av DY å ta et såpass kraftig kredittkortgebyr. Som Tommy så riktig påpeker så er dette langt over gebyret DY selv må betale til kortselskapene, og som Tommy også skriver så er det ingen vesentlige forskjeller på behandlingen av debit- og kredittkort i bokføringen (det er vel mer en snakk om hvem som legger ut for billetten på hvilket tidspunkt; med debitkort så belastes konto direkte, mens med kredittkort så legger kredittkortselskapet i realiteten ut for billetten).

Enkelte synes å hevde (tror det var MountainDew) at kredittkort burde være en nødløsning. Det får vel være opp til den enkelte, men i likhet med Tommy så bruker jeg veldig lite gjerne debitkort til kjøp over nettet, jeg kjøper alle mine flyreiser (inkl. private) med kredittkort, og betaler mine kredittkortkjøp ved forfall. Det koster meg ikke noe mer enn bruk av debitkort, og jeg har fordelene knyttet til bruk av kredittkortet (forsikring osv.). Det blir litt for søkt å trekke frem de som blir gjeldsslaver av kredittkortbruk i denne sammenhengen. Noen folk blir jo alkoholikere av alkohol, men det er vel slik at de fleste synes at det ikke er en god ide å forby alkohol av den grunn.

LN-Q
11-06-2009, 09:00
Jeg er helt enig i at det er en dårlig ide av DY å ta et såpass kraftig kredittkortgebyr. Som Tommy så riktig påpeker så er dette langt over gebyret DY selv må betale til kortselskapene, og som Tommy også skriver så er det ingen vesentlige forskjeller på behandlingen av debit- og kredittkort i bokføringen (det er vel mer en snakk om hvem som legger ut for billetten på hvilket tidspunkt; med debitkort så belastes konto direkte, mens med kredittkort så legger kredittkortselskapet i realiteten ut for billetten).

Enkelte synes å hevde (tror det var MountainDew) at kredittkort burde være en nødløsning. Det får vel være opp til den enkelte, men i likhet med Tommy så bruker jeg veldig lite gjerne debitkort til kjøp over nettet, jeg kjøper alle mine flyreiser (inkl. private) med kredittkort, og betaler mine kredittkortkjøp ved forfall. Det koster meg ikke noe mer enn bruk av debitkort, og jeg har fordelene knyttet til bruk av kredittkortet (forsikring osv.). Det blir litt for søkt å trekke frem de som blir gjeldsslaver av kredittkortbruk i denne sammenhengen. Noen folk blir jo alkoholikere av alkohol, men det er vel slik at de fleste synes at det ikke er en god ide å forby alkohol av den grunn.

Amen... Alle mine reiser betaler jeg med kredittkort av akkurat samme grunner som TOS her nevner... Er ganske langt unna luksusfellen selv om jeg velger å gjøre dette... Betaler tilbake innen 50 dager så slipper man renter også slipper man å flashe med kontonr på nettet..

Isbamse
11-06-2009, 09:34
Matbutikken din kan velge å ikke akseptere kortet ditt. Det er flere kjeder som f.eks. overhode ikke aksepterer utenlandske kort.

Rema nekter å ta i mot kredittkort i det hele tatt, i hvert fall de butikkene jeg har sett.

O_K_
11-06-2009, 09:55
Jeg synes faktisk det skulle være forbudt å ha slike gebyrer når de er så totalt på jordet i forhold til sellskapets utgifter. Det å skylde på at det er dyrere for Norwegian med kredittkortbetalinger, og derfor legge på 40kr når de reele utgiftene er i en helt annen klasse, det er bare for dumt.

Her synes jeg faktisk at de seriøse kortsellskapene burde ringe Norwegian og sette hardt mot hardt, de risikerer jo å få dårlig rykte blandt vanlige folk, som faktisk tror at de 40 kronene går til kortsellskapene. Om MC, Diners og AmEx truet med å nekte norwegian ny avtale tenker jeg nok ting bli annerledes, norwegian vet utmerket godt at mange av deres kunder MÅ betale med kredittkort pga jobb osv.

blazius
11-06-2009, 10:00
Jeg mener å huske at det er ulovlig å diskriminere kunder etter hvilket betalingsmiddel de bruker i Norge. Jeg skal lete litt i lovverket å se om jeg finner frem til bestemmelsen.

Den finner du neppe. Hvorfor skulle det f.eks. være ulovlig å innrømme en kunde kontantrabatt?

Chriscross
11-06-2009, 10:07
Jeg er temmelig sikker på at det er en lov som forbyr dette i Norge. Mener å huske en sak der noen klaget over at flertallet av kunder måtte "subsidiere" kredittkortkundene.

Mulig denne saken rett å slett er en it-glipp fra Norwegian der det egentlig er meningen at dette gebyret bare skal gjelde i Danmark. Mener å huske at Sterling skilte mellom kredittkort og Dankort.

O_K_
11-06-2009, 10:20
Er kommet på forsiden på aftenposten.no nå...

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3116778.ece

Isbamse
11-06-2009, 10:28
Oi! Et innlegg i går kveld og fire sider med diskusjon!

Jeg ringte DY og sa at de måtte passe seg for å gå i Ryanairfella med gebyrer som er mye høyere enn utgiftene de skal dekke. Kundebehandleren protesterte ikke.

FlightDeck
11-06-2009, 10:30
Dersom DY er serioese med sin bedriftssatsing, boer de vite at majoriteten av de som reiser mye og paa fleksible billetter, bruker kredittkort.

Jeg er ikke uenig i deg i denne saken, men veldig mange bedriftskunder bruker ikke kort når de bestiller - men bestiller gjennom avtalen bedriften har, evt. reisebyrå.

blazius
11-06-2009, 10:36
Jeg er temmelig sikker på at det er en lov som forbyr dette i Norge. Mener å huske en sak der noen klaget over at flertallet av kunder måtte "subsidiere" kredittkortkundene.

Det finnes ingen lov som forbyr dette, men kortselskapene prøver å begrense slik praksis i sine vilkår overfor brukerstedene.

LN-TKP
11-06-2009, 11:05
Den finner du neppe. Hvorfor skulle det f.eks. være ulovlig å innrømme en kunde kontantrabatt?

Akkurat den sammenligningen blir litt feil. Å gi en kontantrabatt innebærer å gi kunden en rabatt for å betale varen/tjenesten med en gang istedenfor å utstede en faktura med X dager betalingsfrist. (gratis kreditt) Norwegian bør heller snu hele problemstillingen, legge på 40 kr pr bestilling for så å gi 40 kr rabatt for de som betaler via BankAxept.

Men det kan uansett se ut til at jeg husker feil angående ulovligheten av å gi kundene gebyr for bruk av kredittkort. For jeg kan ikke finne denne bestemmelsen.

Angående sikkerhet på kort, så er kredittkort mye mer sikkert for brukeren enn et debetkort. Om debetkortet ditt blir tappet, så tapper de penger rett fra konto. Blir et kredittkort tappet, så er det ingen bankkonto som blir tappet. Brukes Visa/MC-delen av et debetkort, så vil jeg tro at gebyret er like høyt/lavt som om kortet faktisk hadde vært et kredittkort.

TCAS
11-06-2009, 11:33
Norwegian bommer kraftig når de uttaler følgende til Aftenpoften: "- Nå må reisende være klar over at man kan unngå gebyr hos Norwegian ved å bruke debetkort, altså kort som belaster kundens bankkonto straks - slik Visa-kortet vanligvis gjør. ......"

Folk flest (meg inkludert) betaler ofte reisen med kredittkort fordi man automatisk får reiseforsikring på hele ferien. Det er kanskje ikke alle kredittkorttilbydere som har en slik ordning, men det gjelder vel de fleste? Så da kommer man altså ikke utenom kr 40,- som går rett i lomma på Sleske-Kjos hvis man ønsker å ha reiseforsikring :)

SQ 777
11-06-2009, 11:51
Spes surt for dem som skal f. eks. til Malaga i juli ( sjekket for enn venn ) og må betale over 5.000 og så betale koffert, mat drikke og kredittkortgebyr når en kommer til California for lavere med alt inkludert.:(

blazius
11-06-2009, 12:18
Brukes Visa/MC-delen av et debetkort, så vil jeg tro at gebyret er like høyt/lavt som om kortet faktisk hadde vært et kredittkort.

Så vidt jeg kan se er det nettopp Visa/MasterCard-delen av et debetkort DY tilbyr deg å belaste, uten å ta gebyr for det. Jeg ser ikke tegn til at man kan betale via noen nettbasert BankAxept-løsning - man må ha debetkort med MasterCard eller Visa.

Men som nevnt tidligere i tråden er min erfaring at brukersteder ikke kan se om et Visa/MasterCard er et debet- eller kredittkort. Man kan dermed omgå gebyret ved å angi at man har et debetkort selv om man benytter kredittkort.

MD11
11-06-2009, 12:23
Er det en folkerett i dette landet at DY alltid skal være billigere enn SK? Det forundrer meg at dette alltid skal komme frem i enhver diskusjon angående DY. Som vi alle vet, SAS har lenge hatt en bookinggebyr på kr 25,-, selv når man booker selv via sas.no. Man betaler altså for å gjøre jobben selv....snakk om flåeri! Her tar DY et gebyr for å dekke sine kostnader og det blir et ramaskrik uten like. Skjerp dere og betal heller med debetkort slå slipper dere gebyret på kr 40,-, kanskje det blir nok til en kaffe på OSL eller en annen flyplass....;)

TCAS
11-06-2009, 12:31
Er det en folkerett i dette landet at DY alltid skal være billigere enn SK?

Så du begynner å innse at din arbeidsgiver DY ikke lenger klarer å holde prisene lavere enn SAS? Bra! :)



Som vi alle vet, SAS har lenge hatt en bookinggebyr på kr 25,-, selv når man booker selv via sas.no. Man betaler altså for å gjøre jobben selv....snakk om flåeri! Her tar DY et gebyr for å dekke sine kostnader og det blir et ramaskrik uten like. Skjerp dere og betal heller med debetkort slå slipper dere gebyret på kr 40,-, kanskje det blir nok til en kaffe på OSL eller en annen flyplass....;)

Du kaller SAS sitt gebyr på flåeri, og mener DY sitt gebyr på kr 40,- kun er for å dekke kostnader? Jaja...vi vet jo alle hvor du jobber og hvem som hjernevasker deg ;)

...by the way, burde du ikke oppfordre folk til å kjøpe kaffe ombord hos deg fremfor å kjøpe kaffe på flyplassen?

MD11
11-06-2009, 12:37
Vi har ikke kaffe ombord i Sør Norge, men du skal sannelig få kjøpt deg kaffe hvis du kommer ombord på øvrige ruter;-) Hvis du er snill så kanskje jeg spanderer også, men bare hvis du har betalt billetten med kredittkort;)

JoeW
11-06-2009, 12:41
Er det en folkerett i dette landet at DY alltid skal være billigere enn SK? Det forundrer meg at dette alltid skal komme frem i enhver diskusjon angående DY. Som vi alle vet, SAS har lenge hatt en bookinggebyr på kr 25,-, selv når man booker selv via sas.no. Man betaler altså for å gjøre jobben selv....snakk om flåeri! Her tar DY et gebyr for å dekke sine kostnader og det blir et ramaskrik uten like. Skjerp dere og betal heller med debetkort slå slipper dere gebyret på kr 40,-, kanskje det blir nok til en kaffe på OSL eller en annen flyplass....;)
Og SAS bookinggebyr er såvidt jeg har forstått myndighetspålagt...

krølle
11-06-2009, 12:42
Er det en folkerett i dette landet at DY alltid skal være billigere enn SK? Det forundrer meg at dette alltid skal komme frem i enhver diskusjon angående DY. Som vi alle vet, SAS har lenge hatt en bookinggebyr på kr 25,-, selv når man booker selv via sas.no. Man betaler altså for å gjøre jobben selv....snakk om flåeri! Her tar DY et gebyr for å dekke sine kostnader og det blir et ramaskrik uten like. Skjerp dere og betal heller med debetkort slå slipper dere gebyret på kr 40,-, kanskje det blir nok til en kaffe på OSL eller en annen flyplass....;)

SAS opererer med et bestillingsgebyr: - Denne kostnaden er vi lovpålagt av myndighetene å synligghøre fordi vi oppfattes som "en dominerende aktør", sier Johansen.:cool:

LN-Q
11-06-2009, 12:43
Som vi alle vet, SAS har lenge hatt en bookinggebyr på kr 25,-, selv når man booker selv via sas.no. Man betaler altså for å gjøre jobben selv....snakk om flåeri!

SAS opererer med et bestillingsgebyr: - Denne kostnaden er vi lovpålagt av myndighetene å synligghøre fordi vi oppfattes som "en dominerende aktør", sier Johansen.

Virker som de ikke har veldig lyst til å ta dette gebyret...:rolleyes:

JoeW
11-06-2009, 12:45
I USA vet jeg at når jeg har betalt med mitt norske debitkort, og sagt at det er debit, at Walmart CSRs ol. har uttalt "it acts as a credit card". Men jeg vet ikke hva de kan se og ikke se.

Videre trodde jeg Visa og MC selv ikke skilte i gebyrbeleggingen på hhv. debit/credit.

O_K_
11-06-2009, 12:52
Er det en folkerett i dette landet at DY alltid skal være billigere enn SK? Det forundrer meg at dette alltid skal komme frem i enhver diskusjon angående DY. Som vi alle vet, SAS har lenge hatt en bookinggebyr på kr 25,-, selv når man booker selv via sas.no. Man betaler altså for å gjøre jobben selv....snakk om flåeri! Her tar DY et gebyr for å dekke sine kostnader og det blir et ramaskrik uten like. Skjerp dere og betal heller med debetkort slå slipper dere gebyret på kr 40,-, kanskje det blir nok til en kaffe på OSL eller en annen flyplass....;)

Ingen folkerett at DY skal være billigst, men jeg blir lett i grinete humør når jeg føler meg "lurt". At de prøver å påstå at 40kr er for å dekke utgiftene kan nesten karrakteriseres som svindel, utgiftene er i en helt annen klasse. Hadde gebyret vært fornuftig, eller DY hadde sagt at de med kredittkort har vi tenkt å tjene ekstra penger på, så hadde de i det minste vært ærlige.

Jeg betaler gjerne et gebyr for å dekke en utgift, så lenge gebyret er i forhold til utgiften.

Når det er sagt så booker jeg mine DY billetter gjennom via-travel, og de tar Diners, så for meg er ikke dette den store krisen.

view
11-06-2009, 13:14
Forsiden på Aftenposten.no nå:
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3116778.ece

LN-RRA
11-06-2009, 13:17
O_K_ var nok tidligere ute der view:

Er kommet på forsiden på aftenposten.no nå...

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3116778.ece

Polaris
11-06-2009, 13:25
Vi har ikke kaffe ombord i Sør Norge, men du skal sannelig få kjøpt deg kaffe hvis du kommer ombord på øvrige ruter;-) Hvis du er snill så kanskje jeg spanderer også, men bare hvis du har betalt billetten med kredittkort;)

:lol:

hahahaha.

Molinari
11-06-2009, 13:28
Surcharging som dette kalles er forbudt i Norge. Det tar ikke mange timene så før advokatene til Visa og MC plukker opp telefonen og ringer til til Norwegian tipper jeg.

FlightDeck
11-06-2009, 13:33
Jeg tror ikke det koster 40 kr. for Norwegian at passasjerene betaler med kredittkort - og jeg tror kredittkortselskaper kan bekrefte at dette ikke er riktig. Og når Norwegian har klart seg uten slike gebyrer i syv år - hvorfor skal de trenge å gjøre det nå? Blir startprisen på flybilletter redusert med 40 kr.? Neppe.

JoeW
11-06-2009, 13:44
Det hadde tatt seg ut som Visa/MC satte hardt mot hardt (da jeg antar DY har en ikke-diskrimeringsklausul i deres avtale med disse) og sa opp avtalen. Fint å drive nettbasert salg uten å kunne ta kort. :)

TCAS
11-06-2009, 13:46
Skulle vært interessant å se hvor mye penger dette utgjør for DY. Kan man anta at så mange som 70-80% betaler med kredittkort? Hva er den egentlige kostnaden for en slik transaksjon, og hvor mye vil DY da bli sittende igjen med på årsbasis?

hurvert
11-06-2009, 16:28
Da går det som en sak på TV2 Nyhetskanalen også...

LN-MOW
11-06-2009, 16:56
'Scanair.no - forbrukerens beste venn!' :colgate:

Tommy777
11-06-2009, 17:36
Var innom og kikka hva Easyjet skal ha og fant noe interessant. Det kan se ut som at debitkort har en kostnad?

Confirm purchase
All bookings will incur a €4.00 booking fee save for bookings made by Visa electron and Carte Bleue (domestic transactions) which are free. Bookings made by Visa Credit Card, MasterCard, Diners Club, American Express, UATP/Airplus will incur an additional fee of 2.5% of the total transaction value, with a minimum charge of €5.50, whichever is greater.

Note this is a UK retail site. Non UK Cardholders transacting on this site may be subject to a cross border fee applied by their Card Issuer.

The total amount that will be charged to your card is:

Paying by credit card
€120.99

Paying by debit card
€115.49

Paying by Visa Electron
€111.49

Fnate
11-06-2009, 18:36
Visst har disse kortene en kostnad, men den er som regel forhandlingsbar mellom partene. Å charge kunden denne kostnaden strider litt mot hele dynamikken i den businessen. I dette tilfellet betaler Norwegian en %-sats til f.eks Mastercard fordi Mastercard "gir" dem kunder de ellers ikke ville fått.

Ville vært gøy å se denne nettsidens suksess uten noen av betalingskortene...

Generelt irriterer det meg litte grann at LCC-ene ikke bare kan skrive hva varen deres koster.

SQ 777
11-06-2009, 19:13
Tittet raskt gjennom tråden, men fant ikke VG. Sorry hvis jeg repeterer..

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=569822

(VG Nett) Ønsker du å bruke kredittkort for å betale flyturen hos Norwegian, må du nå betale ekstra.

Siden i går har alle Norwegian-kunder som betaler for flybilletten med kredittkort blitt belastet 40 kroner ekstra, melder Aftenposten.no

TOS
11-06-2009, 19:37
Surcharging som dette kalles er forbudt i Norge. Det tar ikke mange timene så før advokatene til Visa og MC plukker opp telefonen og ringer til til Norwegian tipper jeg.

Det var det som var min første tanke når jeg leste om dette. Jeg sjekket med vilkårene for et av mine kort, og der står det ikke noe eksplisitt om dette (surcharging), men det står at lovgivingen i enkelte land i utlandet tillater dette (deriblant Sverige, Danmark, Storbritannia og noen fler). Norge er ikke nevnt i den forbindelse, og jeg tolker det dithen at dette ikke er tillatt. Her kan kanskje noen av juristene bidra med litt innsikt....?:)

Tommy777
11-06-2009, 19:43
Interessant. Det viser seg at KLM og Air France som eneste nettverkselskap i Europa (og nordamerika for den del) har akkurat samme kredittkortgebyret som Norwegian har (40.-). Bestiller du derimot fra andre land i Europa (som tyskland) og fra USA, slipper man det gebyret på samme billettene......

Er dette ett gebyr KLM har hatt lenge?

Molinari
11-06-2009, 19:45
Surcharging er tillatt i de landene du nevner. F.eks om du bestiller billetter med Cimber Sterling, så står det eksplisitt at de tar 1,5% i kredittkortgebyr.

Når det gjelder lovgivning i enkelte land, så er det så vidt jeg vet også korrekt at det er opp til det enkelte lands lovgivning, samt Visa og EC`s regulativer.
Jeg jobber jo bare med Visa og MC til vanlig, så dette blir kun mine 6 cents - vi har forsåvidt ikke noe med surchargingen å gjøre - dette må DY sammen med sin innløser (Elavon - tror jeg) svare for......

Personlig så har jeg ikke bestilt billetter med DY på 3-4 år - og jeg tipper at om det forsetter på denne måtes, å så blir det ikke noen bestillinger på de neste 3-4 heller.....

Discus
11-06-2009, 21:01
Surcharging er tillatt i de landene du nevner. F.eks om du bestiller billetter med Cimber Sterling, så står det eksplisitt at de tar 1,5% i kredittkortgebyr.
Da tar de i det minste bare betalt for ekstrakostnaden så utsagnet står i forhold til handlingen i motsetning til de fleste andre.

k.s.
11-06-2009, 22:19
https://www.dnbnor.no/person/kort/kredittkort/american_express.html

Her står det;

Dette er American Express
*Ingen transaksjons- eller fakturagebyrer ved kjøp av varer og tjenester i Norge.


Fly er vel en vare? eller

Tommy777
11-06-2009, 22:22
Vel, det er jo DY som belaster deg dette (baker det inn i totalprisen), ikke Dnb eller Amex

LN-KGL
11-06-2009, 22:22
Siden det er dnbnor som garanterer dette, så må vel det være dnbnor som er ansvarlig for å tilbakebetale de kr 40 i gebyr.

Tommy777
11-06-2009, 22:23
Siden det er dnbnor som garanterer dette, så må vel det være de som er ansvarlig for å tilbakebetale de kr 40 i gebyr.

Selvsagt ikke. Det blir bakt inn i totaltprisen til DY, saa ingen refusjon

Molinari
11-06-2009, 22:23
Fly er vel i prinsippet en tjeneste - men det er transaksjonen som det ikke kan taes surcharge på.....

Molinari
11-06-2009, 22:25
Siden det er dnbnor som garanterer dette, så må vel det være dnbnor som er ansvarlig for å tilbakebetale de kr 40 i gebyr.

Setter muligens en krone eller to på at DY sin innløser kan hjelpe med dette..... om det skulle bli aktuelt... www.elavon.no
Spent på fortsettelsen her....

LN-KGL
11-06-2009, 22:26
Selvsagt ikke. Det blir bakt inn i totaltprisen til DY, saa ingen refusjon

Garantien utstedes av dnbnor, ikke Norwegian - ingen problemer med å få en spesifisert regning fra Norwegian.

Tommy777
11-06-2009, 22:33
Come on..... "Ingen transaksjons- eller fakturagebyrer ved kjøp av varer og tjenester i Norge" betyr jo selvsagt at Dnb/Amex ikke belaster noen gebyrer eller fakturagebyrer.

Discus
11-06-2009, 22:34
Garantien utstedes av dnbnor, ikke Norwegian - ingen problemer med å få en spesifisert regning fra Norwegian.
Blir artig å høre et referat når du har testet teorien, tipper banken ikke ser på det som et transaksjonsgebyr. Ser at Skandiabanken har formulert seg på en annen måte ifht. utlandsbruk:

Skandiabanken tar ikke et eget gebyr for bruk av kortet i utlandet, det kan derimot forekomme at brukerstedet/minibanken i utlandet legger på et gebyr.

Farmer
11-06-2009, 22:39
Spenstig valg av DY dette her.
Men, dette burde gjøre det enklere for SAS å dra veksler på at alt er inkludert i annonsert pris.
40 kroner høres mye ut, med tanke på snittprisen pr DY.no booking, slik at her tas det inn betydelige beløp utover de få prosent i påslag som de aktuelle kortselskap tar.
Blir spennende å følge publikums mottagelse av dette nye gebyret.

LN-KGL
11-06-2009, 22:54
Det er rimelig enkelt å unngå dette gebyret, bruk debitkort - det gjør i hvert fall jeg overfor blant annet Farmer - denne weekendens flighter kommer derfra ;)

TOS
11-06-2009, 23:06
Ser at Skandiabanken har formulert seg på en annen måte ifht. utlandsbruk:

Referatet fra Skandiabanken gjelder jo som du skriver bruk utenlands, hvor slike surcharges er tillatt i enkelte land.

RYKogREIS
11-06-2009, 23:16
Du får ikke betalt med kredittkort på Kiwi - er en grunn for det. Selv med 1% gebyr betyr det at Norwegian må betale 1 million i gebyr for hver 100 million de omsetter for via kredittkort. Penger spart for både Norwegian og kunden om alle bruker vanlig bankaxept kort. Synes hoteller og andre burde begynne med det samme.

Tommy777
11-06-2009, 23:22
Det er rimelig enkelt å unngå dette gebyret, bruk debitkort - det gjør i hvert fall jeg overfor blant annet Farmer - denne weekendens flighter kommer derfra ;)

Ja, lett for alle som ikke kjøper billetter i Norge, Sverige og Danmark. Mitt amerikanske debitkort blir kredittkort i DYs øyne.

I tillegg er det mange som foretrekker å bruke kredittkort, særlig bedrifter av åpenbare grunner som forsikring og alle andre fordelene som følger med ett kredittkort.

Er overhodet ikke fan av å tilpasse meg bedrifter jeg er KUNDE av. Jeg synes det er rimelig minkeyfisert å få beskjeder fra deg og andre om å "så velg sete ved innsjekk gratis da" og "så bruk debitkort da". Og i tillegg bli flådd dersom jeg på en DY booking ved ett senere tidspunkt ønsker å inkludere en koffert til fordi systemene til DY ikke takler dette.

Det å komme seg igjennom DY sine tidligere meget enkle sider er nå som å komme seg igjennom en jungel av dritt med alt fra forsikring, seter, bagasje gjør at enkelheten til DY blir vås.

Og tro ikke at jeg er den eneste som begynner å bli rimelig lei av slik dilldall.

sail4fun
11-06-2009, 23:24
Det får vel øynene opp på noen firmaavtaler vil jeg tro, det er Kreditkort som gjelder, må innføre ny kode i Baseware nå , FR/DY avgift.

Discus
11-06-2009, 23:25
Referatet fra Skandiabanken gjelder jo som du skriver bruk utenlands, hvor slike surcharges er tillatt i enkelte land.
Yepp, men så har de heller ikke formulert seg slik som DnBNOR har på AmEx - blir spennende å høre hva KGL får til.

JoeW
11-06-2009, 23:25
Helt enig med Tommy. Vil de ikke at folk skal betale med cc, siden de åpenbart straffer oss, og lar oss finansiere de med debitkort(det blir overskudd av feeen for sure) får de ta bort muligheten, og se hvordan det påvirker bookingene. Jeg booket tydeligvis en time før dette gebyret ble innført - ellers hadde jeg nok faktisk valgt sas!

LN-KGL
11-06-2009, 23:30
Yepp, men så har de heller ikke formulert seg slik som DnBNOR har på AmEx - blir spennende å høre hva KGL får til.

Eier ikke kredit-kort Discus, er bare innehaver forskjellige debit-kort. Ikke kort fra Norsk Tipping heller. :colgate:

Tommy777
11-06-2009, 23:36
Du får ikke betalt med kredittkort på Kiwi - er en grunn for det. Selv med 1% gebyr betyr det at Norwegian må betale 1 million i gebyr for hver 100 million de omsetter for via kredittkort. Penger spart for både Norwegian og kunden om alle bruker vanlig bankaxept kort. Synes hoteller og andre burde begynne med det samme.

Du bruker åpenbart ikke kredittkort og skjønner lite av at majoriteten av alle bedrifter bruker kredittkort på grunn av at man ikke vil at ansatte og utsalgssteder skal få tilgang til en bankkonto det kan stå millioner av kroner på.(og det er de bedriftene som sørger for at du kan reise billig fordi de plukker opp mesteparten av regninga til fly og hotellet du bor på). I tillegg finnes det utrolig mange privatpersoner som betaler sine billetter med kredittkort på grunn av alle de fordelene og tryggheten man får med det.

Ja, det er kjekt at Kiwi og andre avviser kunder som ikke bor i Norge og har norsk debit kort. Jeg forsøkte å betale med debitkort hjemme i Norge på Rema og det funket ikke. De 800 spennene med nedplukkede varer ble liggende.

Så du synes det er greit at DY tar over det dobbelte i snitt for hva den reelle kostnaden egentlig er for kredittkortkjøp?

Skal man begynne å differensiere ned til den minste detalj, bør man jo f.eks. se på hva det koster hotellene i Norge å holde en parkeringsplass utenfor hotellet, mange hoteller har gratis parkering, men når jeg ikke har bil, er det da greit at jeg betaler for hva det koster for hotellet å fjerne snø? Er det greit at jeg får igjen pengene når jeg ikke spiser frokost? Er det greit at jeg får igjen penger dersom jeg ikke bruker sjampo og balsam på rommet? er det greit at jeg får igjen penger siden jeg ikke brukte gratis internet som hotellet tilbyr? Kan jeg få igjen pengene dersom jeg ikke bruker strøm til TVen? Alt dette koster penger for hotellet, skal jeg følge din filosofi. Hos DY bør jo jeg få penger igjen dersom jeg printer ut boardingkortet mitt selv og ikke belaster skranken med jobb om å skrive ut dette. Jeg burde jo heller ikke bli belastet dersom jeg ikke har med håndbagasje, bruker dassen ombord etc etc..

Nei, dette blir for teit.

Realiteten er at DY har konkurrenter og må forholde seg til dem. Om folk aksepterer alle disse gebyrene de fortsetter å innføre og alle økningene som kommer, vil tiden vise

LN-MOW
11-06-2009, 23:43
Eier ikke kredit-kort Discus, er bare innehaver forskjellige debit-kort.

Jo, det gjør du. Når du betaler leiebil i England f.eks. så er debetkortet ditt magisk gjort om til et kredittkort ...

Når du står i bokhandelen og betalingsterminalen konker ut, bruker man gammeldagse kredittkortslipper (hvis de fortsatt finnes). Plutselig er kortet ditt et kredittkort.

OK - digresjon .... move on !

LCH
11-06-2009, 23:44
Tror du leser den brukeravtalen til AmEx som Fanden leser Bibelen, KGL.:lol:
Jeg tolker den slik Tommy777 gjør, nemlig som en garanti for at AmEx ikke belaster kunden et transaksjonsgebyr, ikke som en garanti for at brukerstedet ikke kan finne på å gjøre det. AmEx kan ikke binde Norwegian overfor brukeren på den måten, ettersom de ikke er part i brukeravtalen, det må i såfall gjøres gjennom brukerstedsavtalen hvor Norwegian er part.

laurenz
11-06-2009, 23:46
Det har allerde blitt diskutert mye og mann blir nok ikke enige. Jeg har allikevel litt lyst å påpeke at forskjellen mellom DY og SK er så stor som f.eks. aftenposten skal ha det til.

Sitat: "Det nye gebyret kommer i tillegg til bagasjegebyr, gebyr for å resevere sete, navneendring og gebyr for å endre reisetidspunkt.

SAS har bagasjevekt inkludert i prisen. Derimot kan du ta med dobbelt så mye hos Norwegian for en rimmelig penge.

Norwegian tilbyr alle setereservasjon mot gebyr, SAS til setereservasjon kun for C-klasse.

Begge selskap krever inn et gebyr for navneendring og begge krever gebyr for ombooking, untatt Full Flex.

Når det gjelder gebyret for kreditkort er jeg enig at den er kjip. Men jeg syns allikevel at det ikke er så veldig forskjellig fra når du i en nettbutikk velger betaling online eller ved postoppkrav.

Tommy777
11-06-2009, 23:46
Jo, det gjør du. Når du betaler leiebil i England f.eks. så er debetkortet ditt magisk gjort om til et kredittkort ...

Når du står i bokhandelen og betalingsterminalen konker ut, bruker man gammeldagse kredittkortslipper (hvis de fortsatt finnes). Plutselig er kortet ditt et kredittkort.

OK - digresjon .... move on !

Selvsagt. Står det Visa eller Mastercard nede i hjørnet på debitkortet ditt, blir det ett kredittkort i slike situasjoner.

I tillegg hører man jo uendelig mye evindelig sutring om at "Hertz tok 5000 mer enn hva leiebilen kosta fra kontoen min" eller "SAS hotellet tok 3000 mer enn hva hotellrommet kosta". Og de har med det rette opp til 4-6 uker før de tilbakefører beløpet til lønnskontoen etter at hotellet er forlatt eller leiebilen er levert

LN-KGL
11-06-2009, 23:53
Tommy777 og LN-MOW, jeg er enda mer gammeldags enn som så - god kunde på valutaminibankene på OSL. :)

Tommy777
11-06-2009, 23:56
Det er jeg også, man må jo ha cash! Husk at kredittkort er ikke fali!

EB
12-06-2009, 05:46
Stusser over at boarding.no ikke har fanget opp denne "nyheten"...

krølle
12-06-2009, 07:19
Stusser over at boarding.no ikke har fanget opp denne "nyheten"...


De skriver vel aldri noe negativt om Dy:o

Flyer
12-06-2009, 08:53
Du får ikke betalt med kredittkort på Kiwi - er en grunn for det. Selv med 1% gebyr betyr det at Norwegian må betale 1 million i gebyr for hver 100 million de omsetter for via kredittkort. Penger spart for både Norwegian og kunden om alle bruker vanlig bankaxept kort. Synes hoteller og andre burde begynne med det samme.

Joda, du får betalt med kredittkort på Kiwi, de innførte det for over et år siden. Jeg betaler alltid med kredittkort, og får EB-poeng med på kjøpet. Bleier og brød blir til 1 flyreise i året :)

Poenget mange trekker frem er vel at det er rart å trekke frem en spesifikk kostnad, og ta ekstra betalt for denne. Tenker man slik kan man også ta et gebyr som skal dekke lyspærer på kontoret, dekk på flyet, håndteringskostnader til cash, fakturagebyr om du betaler med faktura etc. Kiwi baker jo inn sine kostnader til kortgebyr i prisene, mens Norwegian har valgt å ta ut akkurat denne kostnaden og skille den ut fra alle andre utgifter de har.

JoeW
12-06-2009, 09:02
Jeg vet jeg ble nektet å betale med CC på Kiwi for omkring to år siden, men da virket om ikke annet mitt amerikanske debitcard.

Derimot betaler jeg alltid med Mastercard på Rimi og ICA - og lunchen min på OSL går alltid på et annet MC. Grei oppsamling av utgifter - og selvsagt betaler jeg på forfall...

gustavf
12-06-2009, 10:51
Helt enig med Tommy. Vil de ikke at folk skal betale med cc, siden de åpenbart straffer oss, og lar oss finansiere de med debitkort(det blir overskudd av feeen for sure) får de ta bort muligheten, og se hvordan det påvirker bookingene. Jeg booket tydeligvis en time før dette gebyret ble innført - ellers hadde jeg nok faktisk valgt sas!

Dette blir for dumt...

Helt uavhengig av hva man synes om DY sitt kredittkortgebyr, så klarer jeg ikke helt å se hvordan noe skulle være bedre av å fjerne muligheten helt for kredittkort. Det er jo ganske vanlig rundt om kring at det er ekstrabetaling for ting man kan tilby, men ikke ønsker å ha som en del av standardtilbudet.

willl
12-06-2009, 11:00
Jeg er enig i at slike gebyrer er sure. Jeg foretrekker å vite totalprisen før jeg bestiller - og det blir fort ekstra kroner om man bestiller selv på Norwegian.no.

Men de med firmaavtaler med Norwegian betaler vel ikke slikt? Bestiller jeg billigreiser med Norwegian via jobben er seating og bagasje og slikt gratis. Og billettprisen er bestandig lavere enn Norwegians startpris på sine egne nettsider.

Så rammer ikke disse tullegebyrene mest feriereisende som betaler selv? Og de uten firmaavtaler.

TCAS
12-06-2009, 11:05
Så rammer ikke disse tullegebyrene mest feriereisende som betaler selv? Og de uten firmaavtaler.

Nettopp, men nå er det vel nettopp fritidsreisende DY har mest av. Så derfor rammer det de fleste av DYs kunder.

...kanskje dette er et gebyr som subsidierer de forretningsreisende som DY forsøker å kapre til seg? ;)

JoeW
12-06-2009, 11:09
Nei, jeg synes ikke det er for dumt, gustavf. Hvis du synes det er for dyrt å kalkulere cc-fees inn i prisen, bør du jo vurdere forholdet sitt til disse. En webshop som DYs er nada uten muligheter til å betale med kredittkort, og det vet de også selv.

Jeg håper kortutstederne ikke finner seg i dette...

HMWK
12-06-2009, 11:15
Når jeg var på min årlige reise nå valgte jeg bort selvskaper som tok seg betalt for alt mulig dill dall. LCC har gått fra å være enkelt til å bli en vanskelig opplevelse.

Wig-wag
12-06-2009, 11:28
Når jeg var på min årlige reise nå valgte jeg bort selvskaper som tok seg betalt for alt mulig dill dall. LCC har gått fra å være enkelt til å bli en vanskelig opplevelse.

Her synes jeg du nevner noe som er mer betydningsfullt, ihvertfall for meg, enn prisen på de forskjellige detaljene.

Å bestille biletter med LCC er blitt en omstendelig jobb, og skal man ha de billigste billettene må man bestille lang tid i forveien, og da skal man "spå" hvor mye bagasje man skal ha med seg, f.eks.

Nå kommer sikkert forumdeltagerne til å gi seg over hvor lat jeg er som ikke gidder å surre med innviklede internett-bookinger, og det er helt korrekt. Jeg er lat, og har råd til å betale meg ut av innviklingen. Som oftest.

gustavf
12-06-2009, 11:34
Nei, jeg synes ikke det er for dumt, gustavf. Hvis du synes det er for dyrt å kalkulere cc-fees inn i prisen, bør du jo vurdere forholdet sitt til disse. En webshop som DYs er nada uten muligheter til å betale med kredittkort, og det vet de også selv.

Du står jo fritt til å velge bort DY... Jeg kan forstå at du velger å ikke handle hos dem på grunn av dette gebyret, men jeg har litt problemer med å forstå at de skulle framstå som noe mer aktuelt alternativ om de bare plent nektet deg å betale med kredittkort.

Gunnar
12-06-2009, 12:01
På den andre siden fremstår jo faktisk Norwegian som noe mer rotete på grunn at det økende antallet "ekstragebyrer" som dukker opp over alt. Kan det tenkes at SAS sitt neste slagord bør være noe slikt som "enkelt og greit"? For uansett prisforskjell fremstår nå SAS som mer ryddig når det gjelder pris, og noen kunder vil vel gjerne også ha det enkelt. Slik som meg selv?

sail4fun
12-06-2009, 12:33
På den andre siden fremstår jo faktisk Norwegian som noe mer rotete på grunn at det økende antallet "ekstragebyrer" som dukker opp over alt. Kan det tenkes at SAS sitt neste slagord bør være noe slikt som ......."enkelt og greit"........? For uansett prisforskjell fremstår nå SAS som mer ryddig når det gjelder pris, og noen kunder vil vel gjerne også ha det enkelt. Slik som meg selv?

Eller Service And Simplicity som de kaller det....

Blackhawk
12-06-2009, 14:43
Saken om at Norwegian nå tar gebyr for å betale med kredittkort,
ble også nevnt i mange nyhetssendinger på P4 i går. De vinklet saken
på en slik måte, at Norwegian nå OGSÅ tar gebyr for dette - "fra før
tar de også betalt for: innsjekk av bagasje, valg av sete, endring
av navn på billett, endring av avreisetid osv. osv.

Tommy777
12-06-2009, 16:53
Her synes jeg du nevner noe som er mer betydningsfullt, ihvertfall for meg, enn prisen på de forskjellige detaljene.

Å bestille biletter med LCC er blitt en omstendelig jobb, og skal man ha de billigste billettene må man bestille lang tid i forveien, og da skal man "spå" hvor mye bagasje man skal ha med seg, f.eks.

Nå kommer sikkert forumdeltagerne til å gi seg over hvor lat jeg er som ikke gidder å surre med innviklede internett-bookinger, og det er helt korrekt. Jeg er lat, og har råd til å betale meg ut av innviklingen. Som oftest.

Ding ding ding!! Er fullstendig enig, og ikke tro vi er alene..

Tommy777
12-06-2009, 16:56
Jeg er enig i at slike gebyrer er sure. Jeg foretrekker å vite totalprisen før jeg bestiller - og det blir fort ekstra kroner om man bestiller selv på Norwegian.no.

Men de med firmaavtaler med Norwegian betaler vel ikke slikt? Bestiller jeg billigreiser med Norwegian via jobben er seating og bagasje og slikt gratis. Og billettprisen er bestandig lavere enn Norwegians startpris på sine egne nettsider.

Så rammer ikke disse tullegebyrene mest feriereisende som betaler selv? Og de uten firmaavtaler.

Kanskje for større bedrifter, jeg sjekka akkurat avtalen bedrift jeg er medeier i Norge har med DY (ca. 100 ansatte) og vi betaler for bagasje og seter.

Blackhawk
12-06-2009, 17:21
Og her kom DinSide med en artikkel om Norwegian og Ryanair
sine ekstrakostnader:

"Her er alle ekstrakostnadene":
http://www.dinside.no/815739/her-er-alle-ekstrakostnadene

TriStar
12-06-2009, 21:59
Kanskje for større bedrifter, jeg sjekka akkurat avtalen bedrift jeg er medeier i Norge har med DY (ca. 100 ansatte) og vi betaler for bagasje og seter.

Jeg jobber i en "større bedrift" og kan bekrefte at vi ikke betaler dette gebyret selv om reisen betales med eget kredittkort. Betaler heller ikke for bagasje og reservering av seter så vidt jeg vet. Ingen gebyrer for reisebyråer og andre som booker i Amadeus. Vårt reisekontor fikk mail om dette fra Norwegian i dag.

Så her der det nok en gang "mannen i gata" som må blø...

Glenn
12-06-2009, 22:10
Og her kom DinSide med en artikkel om Norwegian og Ryanair
sine ekstrakostnader:

"Her er alle ekstrakostnadene":
http://www.dinside.no/815739/her-er-alle-ekstrakostnadene

Se der, ja! Bra artikkel som jeg tipset om. Synes de burde ha brukt Ryanair istedet for SAS på den montasjen, gir litt mer mening! men men. :-)

Noen som vet hvordan betaling med vanlig debetkort foregår? Er det slik at de bruker NetAxept/BankAxept over nett? Synes Norwegian har innført dette ALT for tidlig, fordi ikke alle banker har denne muligheten enda.

Isbamse
12-06-2009, 22:43
Min organisasjon betaler heller ikke gebyr ved bestilling gjennom reisebyrået nettsider.

TCAS
13-06-2009, 11:07
Kundene vil straffe Norwegian: http://www.aftenposten.no/reise/article3120597.ece

Dag-Yngve
13-06-2009, 11:49
Skeptisk. Norwegian flyr flere og flere.

FlightDeck
13-06-2009, 18:39
I finanskonsernet SEB, som administrerer Eurocard og Diners i Norge, reagerer man kraftig på gebyret.

- Vi synes det er beklagelig at Norwegian velger å ta gebyr for å akseptere våre kort, spesielt fordi gebyret åpenbarter mye større enn den faktiske kostnadene har. Den kostnaden brukerstedene betaler for aksept av kort, er helt i samsvar med de store investeringene kortselskapene har for å kunne tilby sikre og gode betalingsløsninger og å drifte dem, sier informasjonsansvarlig Hilde Høgberg Fredheim

http://www.aftenposten.no/reise/article3120597.ece

Farmer
13-06-2009, 19:05
Hva vi ser her er nok ikke slutten på LCC`s jag etter ekstrainntekter.
Hadde Norwegian vært redelige her, hadde de lagt til en prosentsats for kortkostnader(noe som nå er en mulighet i bookingsystemene).
Som det er nevnt i flere tidlige poster, ligger nok ekstrakostnaden ved bruk av kredittkort på mellom 1,5 og 2,5 %.
Om snittprisen på bookingene som selges er f,eks 600 kr, ville det ha kostet 15 kr på høyeste nivå .. slik at her må det være ekstrainntekter som er målet, og som isolert sett er en helt legitim sak.
Jeg vil tro at bedriftskunder( som vel KUN bruker kredittkort) er unntatt dette straffegebyret?

Isbamse
18-06-2009, 11:50
Og da har Tanta fulgt opp med forbrukernes tilbakemeldinger:

"Rasende på gebyrene til Norwegian"
http://www.aftenposten.no/reise/article3129063.ece

Blubird
18-06-2009, 13:06
Aftenposten bruker også "-Hva blir det neste? Ombordstigningsgebyr?" i headingen på Reise-mailen de sendte ut i dag.

Wig-wag
18-06-2009, 13:14
Vi får nå se hvor rasende folk egentlig er.

Hvis folk fortsetter å reise med Norwegian og Ryanair er de vel kanskje ikke så rasende når det kommer til stykket?

I Molde jubler de tydeligvis om dagen ifølge samme dagspressen, for å få begynne å betale disse gebyrene....

Isbamse
18-06-2009, 13:40
Aftenposten bruker også "-Hva blir det neste? Ombordstigningsgebyr?" i headingen på Reise-mailen de sendte ut i dag.

Det er jo det Ryanair nettopp innfører...dvs innsjekkingsgebyret.

Gulboble
18-06-2009, 13:57
:question:Hva vi ser her er nok ikke slutten på LCC`s jag etter ekstrainntekter.
Hadde Norwegian vært redelige her, hadde de lagt til en prosentsats for kortkostnader(noe som nå er en mulighet i bookingsystemene).
Som det er nevnt i flere tidlige poster, ligger nok ekstrakostnaden ved bruk av kredittkort på mellom 1,5 og 2,5 %.
Om snittprisen på bookingene som selges er f,eks 600 kr, ville det ha kostet 15 kr på høyeste nivå .. slik at her må det være ekstrainntekter som er målet, og som isolert sett er en helt legitim sak.
Jeg vil tro at bedriftskunder( som vel KUN bruker kredittkort) er unntatt dette straffegebyret?

Jeg betaler gebyr (hva du kaller "kua" spiller liten rolle) når jeg bruker "løsningen din" FARMER:question:

Discus
18-06-2009, 14:27
:question:

Jeg betaler gebyr (hva du kaller "kua" spiller liten rolle) når jeg bruker "løsningen din" FARMER:question:

Gebyret til WIAS, SAS og andre er et ekspedisjonsgebyr for å kjøpe billetten og ikke et gebyr fra flyselskapet. Dessuten har dette gått ned fra 50 til 25 for en kort stund siden.

Siden reisebyråene må tjene penger for å kunne tilby en tjeneste ble SAS (m/famile) pålagt å ta dette gebyret for å ikke være konkurransevridende ifht. reisebyråene (hvis jeg ikke husker feil). Hvis eks. SAS hadde solgt billetter til publikum til samme pris som til reisebyråene så hadde de nok fått både konkurransetilsyn og andre på nakken. (Tidligere fikk byråene %-provisjon av salg, det ble det slutt på for mange år siden)

Flyer
18-06-2009, 14:37
Siden reisebyråene må tjene penger for å kunne tilby en tjeneste ble SAS (m/famile) pålagt å ta dette gebyret for å ikke være konkurransevridende ifht. reisebyråene (hvis jeg ikke husker feil).

Du husker helt riktig. SAS er (utrolig nok) dømt i dansk rett til å ha dette gebyret for ikke å diskriminere andre bestillingskanaler. Alle i SAS skulle gjerne hatt bort disse 25 kronene, og heller hatt det inkludert i prisene slik at profilen med enkle og forståelige priser stemmer.

Men dette gebyret er som nevnt tidligere alltid inkludert i alle annonserte priser, og kommer ikke i tillegg når du skal bestille billett.

Stian
18-06-2009, 16:01
Vi får nå se hvor rasende folk egentlig er.

Hvis folk fortsetter å reise med Norwegian og Ryanair er de vel kanskje ikke så rasende når det kommer til stykket?




Ikke sant?
Erfaringene har jo vist at innføring av gebyrer ikke fører til masseflukt fra selskapene som innfører det. Ryanair sin utrolige vekst er vel et bevis på det. Selv om det faller mange tungt for brystet å innrømme det. :lol:
Saken er jo den av DY veldig ofte er billigere enn kokurrenten selv med disse gebyrene.

Tommy777
18-06-2009, 17:49
Vi får nå se hvor rasende folk egentlig er.

Hvis folk fortsetter å reise med Norwegian og Ryanair er de vel kanskje ikke så rasende når det kommer til stykket?

I Molde jubler de tydeligvis om dagen ifølge samme dagspressen, for å få begynne å betale disse gebyrene....

Jeg tror nok at grensen er nådd for mange og fortsetter DY på samme måten som de har gjort det siste året med kraftige gebyrøkninger og uendelig med nye gebyrer, tror jeg det kommer til å få konsekvenser.

At folk i Molde jubler, er jo for at det blir konkurranse, ikke fordi de gleder seg til å reise med DY. Jeg jubler over at Southwest nylig har åpnet ruter til MSP, LGA og BOS fra Chicago. Det betyr at prisene går kraftig ned hos de selskapen jeg flyr med, men du vil aldri se meg på ett WN fly på disse strekningene.

dc-8-63
18-06-2009, 19:25
, men du vil aldri se meg på ett WN fly på disse strekningene.

Men du ville sluppet gebyr hos WN....:p:p

Someone
18-06-2009, 21:52
Men du ville sluppet gebyr hos WN....:p:p

It's on:p


*filler*

Cool Vibes
19-06-2009, 02:56
Hmm... La oss si at hvert eneste fly har omlag 110 pasasjerer, hvor 40 av disse har betalt med kredittkort. Til/Fra Bergen - Oslo er det totalt 25 avganger pr dag i hverdager. Aner ikke hvor mange avganger DY har pr dag totalt sett i hele landet / europa, men uansett. Pr dag utgjør dette bare på strekningen BGO - OSL 40 000 kroner. Ingen tvil om at det er jævlig lumpent, men hadde jeg vært Kjos hadde jeg glatt gjort det samme.

La oss si at DY har 250 avganger pr dag, noe man slettens ikke skal se bort fra. Er muligens både flere og færre. Da tjener DY 400 000 kroner pr dag. På hverdager man - fre utgjør dette 2 000 000 kr. Dette vil igjen si rundt 8 000 000 kr i måneden, PLUSS fire helger. Jeg tror i tillegg jeg er rimelig snill med DY, og tror både antall daglige avganger og andelen kredittkortbrukere er en del større totalt sett (Mtp. at DY har en del 800-maskiner, og at en god del ruter er stappfull med forretningsfolk).

Hickok
19-06-2009, 06:40
Han kunne vel heller lagt de samme ca. 25kr på billettprisen i stedet for, vel? Blir jo akkurat det samme, men da må han vel ødelegge 299, 399kr etc, så det går kanskje ikke.

O_K_
19-06-2009, 08:44
Hadde jeg vært kortsellskap så ville jeg blitt ganske sur på en slik praksis. Den insinuerer jo at det er kredittkortsellskapene som skal ha så mye penger at Norwegina ser seg nødt til å innføre gebyret. Man skal ikke se bort fra at mange faktisk tror at Diners/amex eller mastercard faktisk skal ha hele 40kr for en transaksjon når de får et slikt gebyr i trynet.

Fin måte for norwegian å tjene ekstra penger på, og sammtidig la andre ta støyten.

TCAS
19-06-2009, 17:28
Vet ikke om det relevant, men Ryanair er i dag (i Tyskland) dømt for å ta gebyr for bruk av kredittkort: http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3130962.ece

Tommy777
30-06-2009, 12:04
Artig blogging fra en kar som synes at nok er nok:

Foerst kommer en bekjent med foelgende innlegg:

Jeg hyller Kjos.. !!!

Uten han hadde vi hatt helt andre flypriser i Norge med en eller annen arrogant svenske som blodsuger... Tipper også at vi fortsatt måtte bestilt bilett på reisebyrå med SAS mellom 08 og 16... Norwegian er KONGE på nettsted.. Her kan alle lære noe.

Ps. Norwegian har akkurat bestilt dunger med fly som er miljøvennlige og bruker langt mindre energi. Så gitt 2-3 færre rader så er det ikke noe problem, spesielt siden det aldri er fullt likevel..


Saa fikk han kjenne gebyrkaatheten til Kjos paa kroppen og da fikk pipa en annen lyd:

For en uke så hyllet jeg Kjos... Denne uken så forrbanner jeg han...

Skulle endre en reise for meg og fruen til Alta i sommer. Normalt sett så ville jeg gjort dette på Min SIde på nett. For kun 1 år tilbake kostet dette typisk 160, senest i januar 250, men nå er plutselig prisen endret til 300,- pr. stk. Dvs hele 600,- for noe jeg gjør selv.

Men historien stopper ikke her. Av en eller annen idiotisk årsak får jeg ikke til å endre via nett og blir bedt om å ringe Norwegian. Så jeg ringer og etter kun 5 minutt i kø kommer jeg til en kundebehandler. Spør først hvorfor det ikke er mulig å endre via nett men hun mumler kun et eller annet om enten a) jeg har sjekket inn bagasje eller b) det er flybytte i Oslo.

Etter en stund regner hun ut prisen og sier at det koster totalt 2160,- å endre.. Sier at dette kan ikke stemme, prisen på nett viser kun noen hundrelapper mer for biletten, og hun setter meg da videre. Etter 15 minutter i kø med dårlig pausemusikk blir telefonen helt stille... Effektiv måte å å få ned gjsnittlig vente tid.... jeg må ringe opp igjen...

Denne gangen kommer jeg igjennom på ca 3 minutter til en mannlig kollega. Klok av erfaring spør jeg først hva endringsgebyret for å endre en reise fra Bergen til Alta på 2 stk er. Svaret er forbløffende og helt hinsides et hvilket som helst lavprispolicy... Hele 1520,- kroner skal han ha for å skifte dette... Jeg spør han hva som er årsak, og han sier at det tilkommer 380,- pr pr pr strekning. Jeg prøver å argumentere i mot at jeg har bestilt på nett en billett fra Bergen til Alta for 2 på samme reise. Etter min mening tilsier dette egentlig 1 endringsgebyr, maximum 1 pr person =2... og det er ikke min feil at deres nettløsning ikke lar meg gjøre det selv..

men neida... Fyren i andre siden av røret står på sitt og skal ha 380, pr pers pr stk... Siden jeg ikke har noe valg så er det bare å bite i det sure NORSKE eplet..

Oppsummert så ble altså endringegebyret som burde kostet max 3-400 kroner til 1520,- NOK.. Gitt max 15 minutters samtale er dette 6000,- i timen. Må være verdensrekord i grådighet dette...

Så nei, jeg hyller ikke Kjos lenger, jeg forbanner den retningen de nå tar...

Har reist myyye med Norwegian de siste 5 årene men nå er det slutt på tilliten... Er det det minste tvil om endringer på turen så vil jeg alltid tenke meg om flere ganger og sannsynligvis ende opp med SAS en rekke av gangene...

Norwegian har drept en lojal og entusiastisk kunde idag...

Det er slike ting DY virkelig maa passe seg for.

http://www.eriknude.com/generelt/bjorn-kjos-dobbeltmoralens-vokter

Vede
30-06-2009, 12:38
Syns Norwegian er altfor drøye på gebyrer om dagen. Liker svært dårlig utviklingen og de må som Tommy sier passe seg.

yeezez
05-10-2009, 21:23
Kanskje ikke den beste løsningen da det krever nok et kort, men med kredittkortet til bank norwegian slipper man disse avgiftene og får noen poeng. www.banknorwegian.no/Pages/Kredittkort.aspx

Men på den andre siden må man jo da betale årsavgiften samt ha et ekstra kort...

MountainDew
30-12-2017, 12:20
Heldigvis slutt* på dette gebyret fra nyttår :D

https://e24.no/naeringsliv/eu/norwegians-kredittkortgebyr-staar-for-fall/24220517

TriStar
30-12-2017, 12:53
Heldigvis slutt* på dette gebyret fra nyttår :D

https://e24.no/naeringsliv/eu/norwegians-kredittkortgebyr-staar-for-fall/24220517



Men litt underlig at fritaket bare gjelder Visa og MC. Det vil fortsatt være mulighet for å ta gebyrer fra «mindre aktører» som AmEx og Diners. Trodde ikke slik forskjellsbehandling var god kutyme i EU.

WF789
30-12-2017, 12:59
Det er vel en konsekvens av at EU har tillatt Amex og Diners å ta høyere gebyrer fra salgstedene enn Visa og MC får lov til.

jb1
31-12-2017, 09:19
Det er vel bare å øke prisene littegrann så taper de ikke så mye på dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Laterman
02-01-2018, 13:12
For alle de som klager på gebyrene på kredittkort, så fant jeg denne tabellen hos DNB. Den viser hvor mye flyselskapene (og alle andre butikker for den saks skyld) må betale til Mastercard, Amex og VISA når kundene bruker disse kortene.
https://www.dnb.no/bedrift/priser/betalingsterminaler.html

Dvs at dersom en kunde betaler en flybilett til 4000kr med Amex, så må flyselskapet betale kr154,- til Amex (3,85%). Altså 154kr i tap.
VISA og Mastercard er noe snillere, kr46 (1,15%) for samme bilett.

chrisljo
02-01-2018, 14:08
For alle de som klager på gebyrene på kredittkort, så fant jeg denne tabellen hos DNB. Den viser hvor mye flyselskapene (og alle andre butikker for den saks skyld) må betale til Mastercard, Amex og VISA når kundene bruker disse kortene.
https://www.dnb.no/bedrift/priser/betalingsterminaler.html

Dvs at dersom en kunde betaler en flybilett til 4000kr med Amex, så må flyselskapet betale kr154,- til Amex (3,85%). Altså 154kr i tap.
VISA og Mastercard er noe snillere, kr46 (1,15%) for samme bilett.

Dette er vel bruttopriser og kan reduseres kraftig for store kunder. Regner ikke med at Norgesgruppen betaler 3,85% for Amex.

Laterman
02-01-2018, 14:37
Dette er vel bruttopriser og kan reduseres kraftig for store kunder. Regner ikke med at Norgesgruppen betaler 3,85% for Amex.

Ja, det regner jeg med, det er jo et rått påslag!

Men litt av poenget mitt var også det at bruk av kredittkort er en ren utgift for flyselskap/butikker, og at kostnaden på et eller annet vi må legges på forbruker.

Derfor synes jeg personlig at det hadde vært mer riktig å gjøre som Danmark, der man legger på gebyr for kredittkort overalt, så kan forbruker velge å bruke det billigste kredittkortet/betalingsmåten.

JELSC
02-01-2018, 15:34
Derfor synes jeg personlig at det hadde vært mer riktig å gjøre som Danmark, der man legger på gebyr for kredittkort overalt, så kan forbruker velge å bruke det billigste kredittkortet/betalingsmåten.

Det er ikke længere (fra 1/1-18) lovligt i DK

dc-8-63
02-01-2018, 17:36
For alle de som klager på gebyrene på kredittkort, så fant jeg denne tabellen hos DNB. Den viser hvor mye flyselskapene (og alle andre butikker for den saks skyld) må betale til Mastercard, Amex og VISA når kundene bruker disse kortene.
https://www.dnb.no/bedrift/priser/betalingsterminaler.html

Dvs at dersom en kunde betaler en flybilett til 4000kr med Amex, så må flyselskapet betale kr154,- til Amex (3,85%). Altså 154kr i tap.
VISA og Mastercard er noe snillere, kr46 (1,15%) for samme bilett.

Det er jo Kostnader i forbindelse med Distribusjon (salg) av Flybilletter, det er jo andre kostnader f.eks. tar Amadeus EUR 6.00 pr. strekning. En maa jo sette opp regnestykket, hva er Kostnadene for f.eks. AMEX vs kontant (Loomis, Ansatte som utsteder billetter mot Kontant, Kasse oppgjoer etc.) er ikke gratis. I tillegg vil det vaere ekstra komplisert for baade kunde og selskap med Kontant. Ja det finnes Debit Lesninger, men f.eks. mitt Debit Kort i Boeing Bank - maa f.eks. Norwegian belaste som MasterCard (1,15%).

Someone
02-01-2018, 18:06
Det er jo Kostnader i forbindelse med Distribusjon (salg) av Flybilletter, det er jo andre kostnader f.eks. tar Amadeus EUR 6.00 pr. strekning. En maa jo sette opp regnestykket, hva er Kostnadene for f.eks. AMEX vs kontant (Loomis, Ansatte som utsteder billetter mot Kontant, Kasse oppgjoer etc.) er ikke gratis. I tillegg vil det vaere ekstra komplisert for baade kunde og selskap med Kontant. Ja det finnes Debit Lesninger, men f.eks. mitt Debit Kort i Boeing Bank - maa f.eks. Norwegian belaste som MasterCard (1,15%).

Norske Bank Axept (og tilsvarende Dankort i Danmark) er jo egentlig unntak fra regelen således at de er veldig billige å bruke, sammenlignet med det meste annet

WF789
13-01-2018, 16:17
Norwegian tar fortsatt gebyr på .no, men virker å ha fjernet det alle andre steder.

jjessen
13-01-2018, 16:44
Norwegian tar fortsatt gebyr på .no, men virker å ha fjernet det alle andre steder.


Helt etter boken. Siden Norge ikke er en del av EU må PSD2 regelverket først tas inn i Norge i form av en forskrift.


Sent from my iPhone using Tapatalk

WF789
13-01-2018, 16:50
Så hvorfor fjerne i Usa? Eller har de aldri tatt gebyr der?