PDA

View Full Version : DAB-VRB-MLB-DAB og DAB-SAV-CRG-DAB


Dag Viking
21-03-2005, 02:21
Har hatt et par solo XC til nå. Lørdag ble det Daytona-Vero Beach-Melbourne-Daytona Beach, og søndag ble det Daytona Beach-Savannah-Craig(ligger i Jacksonville)-Daytona Beach. Lengde ca 108NM x2 og 177NM x 2

På vei til Vero Beach fløy jeg over Melbourne

Dag Viking
21-03-2005, 02:23
Husker du denne Stein? Sebastian Inlet.

Dag Viking
21-03-2005, 02:24
På vei til å entre 45 for rw 29R

Dag Viking
21-03-2005, 02:26
Dette er kanskje nytt siden du var her?
Boligområde nord for flyplassen

Dag Viking
21-03-2005, 02:27
Downwind 29R på VRB

Dag Viking
21-03-2005, 02:28
Litt snadder på parkering.

Dag Viking
21-03-2005, 02:29
Et par litt eldre bizjets

Dag Viking
21-03-2005, 02:30
Hadde gjerne tatt en tur i denne også jeg:thumbup

Dag Viking
21-03-2005, 02:30
Eller denne

Dag Viking
21-03-2005, 02:31
Eller denne.... :cheers:

Dag Viking
21-03-2005, 02:32
Litt nyere enn de Seneca'ene jeg snart begynner med

Dag Viking
21-03-2005, 02:45
Visste forresten ikke at det var flightsaftey i VRB. Var det der du gikk Stein?

Turen nedover tok forresten 2.9 timer alt innkludert, flytid på ca 2 timer og 15 minutter innkludert landing i Melbourne på vei tilbake. Litt varierende kvalitet på bildene, siden jeg fløy, navigerte, kommuniserte og så etter motiver samtidlig.

Søndag var det tid for en skikkelig langtur. Savannah, Georiga er langt nok med et lite fly som gjør 114 knop TAS. Fint vær heldigvis, så da overlever man jo noen timer i lufta

:cheers:


Her stikker instruktøren avgårde, jeg er helt alene med flyet resten av dagen!:wow:

Dag Viking
21-03-2005, 02:47
Legger Daytona bak meg, klaterer ut fra 7L og setter nesen nordover

Dag Viking
21-03-2005, 02:48
Og slik ser det da ut fremover når man får beskjeden "Join the shoreline northbound"

Dag Viking
21-03-2005, 02:49
Flyplassen Craig i Jacksonville, som jeg skulle ha fuelstop på, på veien tilbake

Dag Viking
21-03-2005, 02:51
Militærbasen Mayport. Her var det en araber som var så uheldig å lande når han var på nattsolo. Skulle visst egentlig til Craig. Det vart visst temmelig leven, og han ble møtt med maskingevær og hele pakka

Dag Viking
21-03-2005, 02:52
Denne så litt fristende ut. Det er sjelden langt mellom en 18hulls i denne staten:cheers:

Dag Viking
21-03-2005, 02:54
Ankomst SAV. 925MH, cleared to land runway 27, follow 737 on final, caution wake turbulence". Jeg var på downwind forresten

Dag Viking
21-03-2005, 02:57
Snadder i nye farger. Var forresten en Air Wisconsin, har ikke sett de så langt før tidligere.

Dag Viking
21-03-2005, 02:58
GPS er programert, så da er det lett å holde greie på hvor langt det er igjen til destinasjon.

Dag Viking
21-03-2005, 02:59
Denne har jeg ikke sett før, og spørs om jeg får se den igjen.

Dag Viking
21-03-2005, 03:01
Nærmer meg Daytona. Hel sirkel er class C, mens prikkete er class D. Greit å ha oversikt over når man ikke er på flight following slik jeg var.

Dag Viking
21-03-2005, 03:01
Ikke helt glasscockpit, men det kommer!

Dag Viking
21-03-2005, 03:04
Og siden det først er en GPS i flyet, må man jo trykke litt på knottene. Jeg la inn en ILS-approach til 7L, vectors til TOMOK (OM).
I stedet ble jeg vektorert først direkte mot en veldig kort final, delvis utover for separasjon, og så rett tilbake.

Dag Viking
21-03-2005, 03:05
Veien til venstre er den man følger for en kort final til 7L. Umulig å bomme der gitt

Dag Viking
21-03-2005, 03:20
Og til slutt noen kart over turene mine.
Her er DAB-MLB. Skulle hatt med VRB også, men det er på Miami Sectional.

Dag Viking
21-03-2005, 03:23
Og her er SAV-CRG

Dag Viking
21-03-2005, 03:23
Siste XC bilde for en stund, kart av CRG-DAB

FBU 4EVER
21-03-2005, 09:54
Herlige bilder,Dag!

Det er skjedd store forandringer rundt VRB,ser jeg,men jeg kjenner meg så absolutt igjen.Mener at Piper-fabrikken var MYE større i 1976 enn idag.
Yes,VRB er FlightSafety's "bread and butter"-akademi,opprinnelig bygd for "ab initio" trening for etablerte flyselskaper.Vi hadde elever fra Saudia,KLM og Swissair i perioder,men mesteparten var vanlige flyelever som deg og meg,med hovedtyngde fra USA,Mexico og Sør Amerika.

Craig er artig å se igjen.Hadde en kjæreste i Jax,og da var Craig nærmeste flyplass.Det var tider det! :cheers:

LN-SSL
21-03-2005, 10:19
Artig å se VRB igjen! Var elev hos FlightSafety der i 1987. Husker godt bl.a. turen VRB-SAV-VRB i en liten Tomahawk, N4940F. Brukte 7 timer totalt på den turen. Tok du en kaffe på VRB da? Eksisterer C.J.Cannon's enda?:)

EB
21-03-2005, 21:17
Kjempebra... Ikke mye som minner om norsk vinter eller Gardermoen på disse bildene!!!

Dag Viking
21-03-2005, 23:05
Eneste minnet jeg har om vinter er bildet jeg har av A318 dagen jeg forlot OSL. Her går det i shorts uke etter uke. I dag er det 23 og overskyet, men klager ikke av den grunn.

Det ble ikke kaffe på VRB, men derimot litt vann fra medbragt kjølebag. Jeg tanket på FBO som har shell drivstoff, ligger ved Flightsaftey, like øst for deres parkering.

Kjæreste på Craig ja, da hadde du noen bra turer. 1:45 - 2:00 opp dit med en liten enmotors tipper jeg. Hun må jo ha vært noe spesielt;)

Nå er det forresten 25 eller 26 nordmenn her, og en mengde folk fra andre land. Amerikanere er i soleklart mindretall.

Blubird
21-03-2005, 23:56
Supre bilder! Men hvorfor hungeren etter glass-cockpit? Synes analoge gauges gir mer følelsen av å sitte i et fly fremfor datamaskin-look'en som blir av glass-cockpit. :)

LN-SSL
22-03-2005, 00:40
Originally posted by Blubird
Supre bilder! Men hvorfor hungeren etter glass-cockpit? Synes analoge gauges gir mer følelsen av å sitte i et fly fremfor datamaskin-look'en som blir av glass-cockpit. :)


Selv om jeg sverger til fly med analog "instrument-brädda", skjønner jeg'n godt. Skolefly bør jo være utstyrt til å lære elever opp i ting de møter ute på jobbmarkedet. Kjøper man fly selv, kan man jo velge...:)

Dag Viking
22-03-2005, 00:47
Jeg er siv.ing vettu, jo mer knapper og duppedingser jo bedre. Dessuten er jo gresset grønnere på den andre siden. Fremtiden er glass, så har man muligheten til å prøve det, så ser jeg ingen grunn til å la være. Dessuten er sjansen for spatial disorientation og å fly seg bort med store glass-skjermer ala G1000 betydelig redusert.

OMW
22-03-2005, 06:37
Originally posted by FBU 4EVER
Yes,VRB er FlightSafety's "bread and butter"-akademi,opprinnelig bygd for "ab initio" trening for etablerte flyselskaper.Vi hadde elever fra Saudia,KLM og Swissair i perioder,men mesteparten var vanlige flyelever som deg og meg,med hovedtyngde fra USA,Mexico og Sør Amerika.


FSI har fortsatt contract-trening for blant annet sveitsere. De flyr forresten mer i twin og har King Air (og visstnok) en Citation i programmet deres også i kontrast til de andre elevene. Noen som har det! :wow:
Erfaring på glasscockpit er ikke dumt nei, skulle ønske vi fikk det på multi snart også.

Litt annerledes på vestkysten:

OMW
22-03-2005, 06:39
Snadder Cessna i San Luis Obispo på XC til Hollywood/Burbank