PDA

View Full Version : Turbulens ved norske flyplasser


Polaris
04-06-2009, 00:41
I det nyeste Gemini (http://www.ntnu.no/gemini/2009-02/42-43.htm) står det en liten artikkel ;

Værnes er en av de mest turbulensutsatte flyplassene i landet. Et avansert målesystem har den siste tiden vært i prøvedrift for å hjelpe flyene å unngå de verste vindkulene. Prøveperioden løpet ut i mai, og det forventes at Luftfartstilsynet godkjenner den nye vindmodellen som kan bli tatt i bruk på et tjuetalls flyplasser i Norge.
Det er Avinor og SINTEF som i samarbeid har utviklet en simuleringsmodell for detaljert kartlegging av vindforhold ved norske lufthavner. Verktøyet kan lese vindforholdene ned til de minste detaljer, og påpeke lokalisering av eventuell turbulens. I modellen blir landskapet, med alle detaljer i terrenget, lagt inn. Systemet viser nøyaktige vindforhold i nåtid, og gir prognoser for vindutvikling time for time, i både vertikalt og horisontalt plan.

Noe som høres ytterst spennende ut! Noen som vet hvilke andre lufthavner det kan være snakk om? Og noen som generelt har noen formening om hvilke flyplasser som er "verstingene" i Norge når det kommer til turbulens?

Hickok
04-06-2009, 00:45
Vestlandsflyplassene er nok garantert blant de tjuetalls.

TCAS
04-06-2009, 02:31
De mest utsatte turbulensplassene i Norge vil nok være Hammerfest, Honningsvåg, Sandnessjøen, Mosjøen, Ørsta/Volda, Sandane og Førde. Litt usikker på om jeg vil kalle Værnes en av de mest turbulensutsatte flyplassene i Norge, men tenker man i forhold til SAS/DY sine operasjoner så er den nok høyt på lista i tillegg til Alta og Tromsø, og kanskje Evenes? "Sønnavind" på Værnes lager i hvert fall ikke spesielt hyggelig forhold for passasjerene.

Det finnes turbulensvarsling i dag som ligger i testversjon på http://ippc.no/. Gå inn på "Brifings" og "Wind & turbulence". Vind i vertikalplanet for Ørsta/Vold ser f.eks. sånn ut: https://www.ippc.no/ippc/turbulencemaps.jsp?ad=ENOV&type=vc

seilfly
04-06-2009, 02:41
På ENVA vil du ofte kunne se at norske selskaper velger å fly nord av "extended centerline" fra vest - for å gå klar av den værste turbulensen som kommer over åsene rundt flyplassen. Utenlandske selskaper som ikke tør fly visuelle innflyginger følger ILS'en ned og flyr derfor igjennom sterkere turbulens enn de trenger...

Jarlabanke Vking
04-06-2009, 04:38
jeg vet at Kvernberget og Værnes har tatt både ett og to vertinnebein de siste årene.....!

Nå kjenner ikke jeg Dash operasjonene til Widerøe så godt, men alt i alt synes jeg de fleste flyplasser i Norge kan være litt uggne til tider

wf145
04-06-2009, 09:47
Mykje av problematikken med turbulensen på HOV vil forsvinne når Avinor får oppe og gå ei ny innflygning frå Aust, slik at ein slepp å kome inn voldafjorden for å lande, slik innflygninga er i dag.

TCAS
04-06-2009, 10:18
Nåja, man må likevel ned i en fjord mellom høye fjell for å komme seg ned til HOV. Og blåser det fra feil retning så blir det turbulens uansett :)

BlackWolf
04-06-2009, 13:56
Alle dei gongene eg har flydd til HOV så synst eg ikkje den er den verste eigentlig, synst alltid det var verre på innflyginga til SOG og det spelte ikkje så stor rolle på kva bane ein landa på heller. SND veit eg for lite om. Men og på BGO kan det riste godt spesielt på de rette verforholda og er vel stort sett sydvesten som er verst vil eg tru?

Polaris
05-06-2009, 00:45
Dere nevner kun landinger her, er det da problematikken med turbulens er størst? Jeg finner nemlig alltid turbulens under takeoff kjipest :)

De mest utsatte turbulensplassene i Norge vil nok være Hammerfest, Honningsvåg, Sandnessjøen, Mosjøen, Ørsta/Volda, Sandane og Førde. Litt usikker på om jeg vil kalle Værnes en av de mest turbulensutsatte flyplassene i Norge, men tenker man i forhold til SAS/DY sine operasjoner så er den nok høyt på lista i tillegg til Alta og Tromsø, og kanskje Evenes? "Sønnavind" på Værnes lager i hvert fall ikke spesielt hyggelig forhold for passasjerene.

Det finnes turbulensvarsling i dag som ligger i testversjon på http://ippc.no/. Gå inn på "Brifings" og "Wind & turbulence". Vind i vertikalplanet for Ørsta/Vold ser f.eks. sånn ut: https://www.ippc.no/ippc/turbulencemaps.jsp?ad=ENOV&type=vc

Takker for denne, det var interessant og akkurat noe slikt jeg så for meg måtte eksistere :)

ENGM RAMP
05-06-2009, 02:11
De mest utsatte turbulensplassene i Norge vil nok være Hammerfest, Honningsvåg, Sandnessjøen, Mosjøen, Ørsta/Volda, Sandane og Førde

Denne støtter jeg 100 % TCAS, har selv vært innom disse og fått skikkelig "juling", men jeg vil føye på Meham også, der fikk jeg mest "juling" i Desember -95....Damn!

STARSHIP 2
08-06-2009, 20:42
Men og på BGO kan det riste godt spesielt på de rette verforholda og er vel stort sett sydvesten som er verst vil eg tru?

Nordvesten er vel så ille, har sett flere 737 som har gått rundt pga windshear på ganske kort finale.. Men WS er jo ikke helt det samme forsåvidt.. ellers stoler jeg fullt og helt på TCAS sin beskrivelse også..

Flopp
08-06-2009, 23:52
Jeg vil nå si at Værnes havner langt ned på lista over de mest turbulensutsatte flyplassene.

Jeg har da vært med på verre innflygninger på ENGM enn på ENVA, og Gardermoen er ikke akkurat veldig ille.

LN-AFG
09-06-2009, 00:05
Modern har lagt Evenes for hat, pga akkurat kraftig turbulens. Hun har fortalt om flere episoder om folk som hyler og griper ekstra hardt fatt i armlenet. Selv har jeg ikke merket noe spesielt når jeg ett fåtall ganger har vært innom.

litt-amatør
09-06-2009, 01:02
Har alltid hørt om Kvernberget og Værnes som de verste.

Er det noen flyplasser i Norge som utmerker seg med å være lite utsatt for turbulens?

Morten
09-06-2009, 03:41
Det sies at de mest forblåste plassene i Norge er Andenes, Bodø og Ørlandet.

salmon-air
09-06-2009, 04:06
Bodø er da ikke så gal:D
Prøv Frammnes/ Narvik i Østavind du :-) For ikke å snakke om Værøy i sønnavind :-) (Jada, jeg vet den er nedlagt:-) )

Hickok
09-06-2009, 08:48
Tja, har vært med en C130, som måtte gi opp etter tre landingsforsøk på BOO, så helt borte er den vel ikke?

F35Landing
09-06-2009, 11:16
Kan blåse ganske kraftig på Bodø, men svært sjelden det blir problemer med turbulens der. Kan bli litt sånn hakkete og hissig småristing, men som regel ikke store forandringer i vindreting. Sånn flymessig er det sjelden eller aldri et problem, men kan sikkert oppleves ille for folket bak. Det må som regel være høye hindringer i nærheten av rullebanen for at turbulens skal bli et alvorlig problem.

tiemand
09-06-2009, 11:50
Jeg vil nå si at Værnes havner langt ned på lista over de mest turbulensutsatte flyplassene.

Jeg har da vært med på verre innflygninger på ENGM enn på ENVA, og Gardermoen er ikke akkurat veldig ille.

Til dette er det bare en ting å si: Da aner du ikke hva du snakker om!

Polaris
09-06-2009, 12:08
Takeoff fra Bodø er årsak til mine flytraumer, så jeg støtter absolutt forslaget om at Bodø er en forblåst plass!

Kua
09-06-2009, 12:34
Det er forskjell på forblåst og turbulense. Alle flyplasser kan være forblåst til tider. Det er avhengi av været. Problemet med mange flyplasser i Norge er topografien rundt flyplassen og innflygningen til flyplassen. Fjell og daler gjør forholdene værre enn været i seg selv skulle tilsi. Mange flyplasser i Norge har ekstra annmerkninger på innflygningskartene om lokale fenomener ved vind fra visse retninger og vindstyrker.
Gardermoen kan vel ikke defineres som noe spesielt problem.
Værnes har annmerkning om turbulense med vind fra syd, Kvernberget med vind fra en eller annen vestlig retning over 30kts, Honningsvåg fra syd. Hammerfest kan være farlig fra mange forskjellige retninger. Der kan vindpølsene stå i forskjellig retning samtidig, pluss den midt på flyplassen rett opp!
Lokalkunnskap blir derfor veldig viktig.

Flopp
10-06-2009, 16:40
Til dette er det bare en ting å si: Da aner du ikke hva du snakker om!

Nei, selvfølgelig gjør jeg ikke det, mr. "Jeg vet bedre enn alle andre"

Northrider
10-06-2009, 16:47
Dere nevner kun landinger her, er det da problematikken med turbulens er størst? Jeg finner nemlig alltid turbulens under takeoff kjipest :)


For deg som passasjer kan nok turbulensen være minst komfortabel med tanke på urolig luft og høy nesestilling. :)
Turbulens under landing derimot, er minst komfortabel for pilotene sin del. Da de kun har en 45 meter bred stripe hvor maskinen skal settes ned på. Da blir det ikke så veldig heldig med urolig luft som treffer maskinen og setter den ut av kurs.
Ved Take-off er det ikke så veldig mye å holde kontroll på en å følge ruten som er satt opp for utflygning.
Samtidig er maskinene også mest "sårbare" under landing ved lav fart. Det gjør flyet litt mindre stabilt enn ved avgang hvor farten økes.

Nå er jo pilotene trent for dette, og det medbringer sjeldent noe særlig problemer så lenge vinden holdes på et ansvarlig nivå. ;)

tiemand
10-06-2009, 17:24
Nei, selvfølgelig gjør jeg ikke det, mr. "Jeg vet bedre enn alle andre"

Jeg bygger mine uttalelser på tusenvis av innflygninger til både Værnes og Gardermoen med både commuterfly og jet, som både kaptein og styrmann.

På hvilket grunnlag uttaler du deg?

Flopp
10-06-2009, 23:08
Jeg bygger mine uttalelser på tusenvis av innflygninger til både Værnes og Gardermoen med både commuterfly og jet, som både kaptein og styrmann.

På hvilket grunnlag uttaler du deg?


Nå har ikke jeg noe stort behov for å skryte av tusenvis av det en og det andre, så jeg holder meg til det jeg vet av erfaring.

LN-EIR
10-06-2009, 23:13
Nå har ikke jeg noe stort behov for å skryte av tusenvis av det en og det andre, så jeg holder meg til det jeg vet av erfaring.

Og hva er det du da vet av erfaring?

wf145
10-06-2009, 23:45
*på med moderatorhatten* Og då held vi oss til temaet folkens, og ikkje let det gli lenger ut...

Polaris
11-06-2009, 00:11
For deg som passasjer kan nok turbulensen være minst komfortabel med tanke på urolig luft og høy nesestilling. :)
Turbulens under landing derimot, er minst komfortabel for pilotene sin del. Da de kun har en 45 meter bred stripe hvor maskinen skal settes ned på. Da blir det ikke så veldig heldig med urolig luft som treffer maskinen og setter den ut av kurs.
Ved Take-off er det ikke så veldig mye å holde kontroll på en å følge ruten som er satt opp for utflygning.
Samtidig er maskinene også mest "sårbare" under landing ved lav fart. Det gjør flyet litt mindre stabilt enn ved avgang hvor farten økes.

Nå er jo pilotene trent for dette, og det medbringer sjeldent noe særlig problemer så lenge vinden holdes på et ansvarlig nivå. ;)

Tusen takk for en god forklaring! :)