PDA

View Full Version : OSL-BGO-OSL-LHR-OSL


Chriscross
02-06-2009, 23:26
I det siste har det blitt endel jobbing i London. Det har gitt muligheten til å prøve ut både SKs ulike ruter til LHR samt BA. Direkteflyet til SK BGO LGW (er dette riktig kode for Gathwick?) var helt fult da jeg skulle bestille og det var mindre enn 48 timer til avgang. Reiseruten ble derfor osl-bgo-osl-lhr-osl. OSL-BGO-OSL gikk på separat SK-billett.

Opp 05.13 for å rekke dusj og flytoget fra Skøyen 05.55. Var tog med nytt vognsett og dermed fire vogner. Usikker på om denne avgangen pleier å gå med to vognsett, det var iallfall bare ståplasser igjen fra Oslo S. Ingen kø i sikkerhetskontrollen så var ved gate 11 06.39.

Sk xxx 0715
Reisen over var like begivenhetsløs som den pleier. Ble utdelt frokost og kaffe. Landet som vanlig 10 min før rutetid. Kjapt ut av fly og flyplass og inn i drosje. På plass på kontoret 10 min senere.

Sk xxx 16.15
Vurderte om jeg skulle fly SK via CPH, OSL eller SVG (hadde seff blitt CPH for poeng og lounge☺), men fant ut at jeg fikk utnyttet dagen bedre med fire timer OSL før BA skulle ta meg til LHR. Jeg rakk faktisk å fullføre en jobbsøknad og CV registrering i disse finanskrisetider.

OSL-loungen er forøvrig velidg fin, se bilder. I forhold til C-lounge hos SK tror jeg faktisk denne er å foretrekke da maten iallfall ikke er dårligere og det er sprit. Ritkignok er det ikke datamskiner en kan benytte, men trådløst internett er gratis.

BA769
20.25 ble det varlset at boarding var i gang (stod riktinok bare ”Go to Gate”, men boardingen starte 30 sek før jeg var fremme ved gate. Vel ombord i flyet ble vi tatt vel imot på C-klasse, og purseren passet på at ikke noe økonomiklasse foplk prøvde å plassere håndbagasjen sin i C-kabinen. (Vedlig greit når en sitter i C, kjipt når en selv er i Y). PGA tordenvær sør for LHR fikk vi utsatt slotten 55 minutter. Da var det opp med Macén for å skrive denne tripreporten mens crewet kom å spurte om en øsnsket noe å drikke. Ble en GT. Omtrent samtidig som GTén kom ble vi tildelt ny slot, og drinken måtte over i plastglass før avgang 15 min etter rutetid.

Avangen gikk som den skulle., og vi fløy nedover Oslofjorden og Sørlandskysten. 7personer i C i kveld på seks rader, rakk ikke å se på Y før forhenget ble trukket igjen i motsetning til hos SAS. Drinkserveringen kom kjapt og en Pommery ble bestilt sammen med et glass (ekte glass) vann. Synes SAS sin ”Nicholas” er bedre, men denne går ned denne også. Avventer videre servering☺.

Vi fikk valget mellom en japansk nudelrett eller en salat med kyllingbryst (virker som en av rettene alltid er salat). Salaten var helt OK, og det var rødvinene også. Det er alltid en mouse til dessert (fersken eller bringebær så langt). Er ikke velidg glad i mousse, men den går ned. Osten en får er helt OK, men liker SAS sin bedre.

Hjem:
BA 768
Heathrow Express ble benyttet, og det er utrolig lettvint med denne, spesielt om en har vært på møtet på Paddington☺ Kjapt ut til Heathroe (fire min lengre til Terminal 5). Hadde lært fra forrige gang jeg var her, og tok heisen, ikke rulletrappen opp fra stasjonene. Dermed kunne jeg tusle bort til en innsjekkingsautomat, legge i inn Exec. Club nummeret mitt, og gå til sikkerhetskontrollen. Lite kø på både fast track og vanlig kø. Gikk til southe loungen og fikk meg noe å bite og prøvd litt forskjellige viner. Både SAS og BA er for øvrig trege med å sette opp hvilken gate flyet skal gå fra, denne gangen ble det gate 13 (ca fem min å gå fra loungen). Var blant de siste som gikk ombord, og flyet var langt fra halvfullt. Det var flere enn oss som skulle ut å fly, så vi brukte 20 min langs rullebanen før det var vår tur. Veldig fine flyfohold hele veien med skyfri himmel langs hele norskekysten når vi kom så langt. Crewet var også påpasselige.

Så får vi se om BA leverer i kveld også. (sitter i OSL lounge nå).
I det siste har det blitt endel jobbing i London. Det har gitt muligheten til å prøve ut både SKs ulike ruter til LHR samt BA. Direkteflyet til SK BGO GTW (er dette riktig kode for Gathwick?) var helt fyll da jeg skulle bestille og det var mindre enn 48 timer til avgang. Reiseruten ble derfor osl-bgo-osl-lhr-osl. OSL-BGO-OSL gikk på separat SK-billett.

Opp 05.13 for å rekke dusj og flytoget fra Skøyen 05.55. Var tog med nytt vognsett og dermed fire vogner. Usikker på om denne avgangen pleier å gå med to vognsett, det var iallfall bare ståplasser igjen fra Oslo S. Ingen kø i sikkerhetskontrollen så var ved gate 11 06.39.

Sk xxx 0715
Reisen over var like begivenhetsløs som den pleier. Ble utdelt frokost og kaffe. Landet som vanlig 10 min før rutetid. Kjapt ut av fly og flyplass og inn i drosje. På plass på kontoret 10 min senere.

Sk xxx 16.15
Vurderte om jeg skulle fly SK via CPH, OSL eller SVG (hadde seff blitt CPH for poeng og lounge☺), men fant ut at jeg fikk utnyttet dagen bedre med fire timer OSL før BA skulle ta meg til LHR. Jeg rakk faktisk å fullføre en jobbsøknad og CV registrering i disse finanskrisetider.

OSL-loungen er forøvrig velidg fin, se bilder. I forhold til C-lounge hos SK tror jeg faktisk denne er å foretrekke da maten iallfall ikke er dårligere og det er sprit. Ritkignok er det ikke datamskiner en kan benytte, men trådløst internett er gratis.

BA769
20.25 ble det varlset at boarding va r i gang (stod riktinok bare ”Go to Gate”, men boardingen starte 30 sek før jeg var fremme ved gate. Vel ombord i flyet ble vi tatt vel imot på C-klasse, og purseren passet på at ikke noe økonomiklasse foplk prøvde å plassere håndbagasjen sin i C-kabinen. (Vedlig greit når en sitter i C, kjipt når en selv er i Y). PGA tordenvær sør for LHR fikk vi utsatt slotten 55 minutter. Da var det opp med Macén for å skrive denne tripreporten mens crewet kom å spurte om en øsnsket noe å drikke. Ble en GT. Omtrent samtidig som GTén kom ble vi tildelt ny slot, og drinken måtte over i plastglass før avgang 15 min etter rutetid.

Avangen gikk som den skulle., og vi fløy nedover Oslofjorden og Sørlandskysten. 7personer i C i kveld på seks rader, rakk ikke å se på Y før forhenget ble trukket igjen i motsetning til hos SAS. Drinkserveringen kom kjapt og en Pommery ble bestilt sammen med et glass (ekte glass) vann. Synes SAS sin ”Nicholas” er bedre, men denne går ned denne også. Avventer videre servering☺.

Vi fikk valget mellom en japansk nudelrett eller en salat med kyllingbryst (virker som en av rettene alltid er salat). Salaten var helt OK, og det var rødvinene også. Det er alltid en mouse til dessert (fersken eller bringebær så langt). Er ikke velidg glad i mousse, men den går ned. Osten en får er helt OK, men liker SAS sin bedre.

Hjem:
BA 768
Heathrow Express ble benyttet, og det er utrolig lettvint med denne, spesielt om en har vært på møtet på Paddington☺ Kjapt ut til Heathroe (fire min lengre til Terminal 5). Hadde lært fra forrige gang jeg var her, og tok heisen, ikke rulletrappen opp fra stasjonene. Dermed kunne jeg tusle bort til en innsjekkingsautomat, legge i inn Exec. Club nummeret mitt, og gå til sikkerhetskontrollen. Lite kø på både fast track og vanlig kø. Gikk til southe loungen og fikk meg noe å bite og prøvd litt forskjellige viner. Både SAS og BA er for øvrig trege med å sette opp hvilken gate flyet skal gå fra, denne gangen ble det gate 13 (ca fem min å gå fra loungen). Var blant de siste som gikk ombord, og flyet var langt fra halvfullt. Det var flere enn oss som skulle ut å fly, så vi brukte 20 min langs rullebanen før det var vår tur. Veldig fine flyfohold hele veien med skyfri himmel langs hele norskekysten når vi kom så langt. Crewet var også påpasselige.

Så får vi se om BA leverer i kveld også. (sitter i OSL lounge nå).

Sliter desverre med å laste opp bildene på en fornuftig måte.

FlightDeck
02-06-2009, 23:28
GTW (er dette riktig kode for Gathwick?)

LGW er riktig kode for Gatwick.

Discus
02-06-2009, 23:33
Både SAS og BA er for øvrig trege med å sette opp hvilken gate flyet skal gå fra, denne gangen ble det gate 13 (ca fem min å gå fra loungen).

Det er ikke selskapene, men BAA som gjør det. De setter ikke opp gate før flyet er på plass så de vet hvilken gate de skal ha. Det er ofte endringer og tidvis assignes gatene kort tid før flyet kommer. Og i motsetningen til andre steder forsøker de å unngå å sende folk frem og tilbake ved gate-endring. Er vel et aspekt av å holde folk i shopping-området også kanskje.

Someone
15-06-2009, 13:26
Opp 05.13 for å rekke dusj og flytoget fra Skøyen 05.55. Var tog med nytt vognsett og dermed fire vogner. Usikker på om denne avgangen pleier å gå med to vognsett, det var iallfall bare ståplasser igjen fra Oslo S. Ingen kø i sikkerhetskontrollen så var ved gate 11 06.39.


Når det gjelder Flytoget så gjelder det å unngå avgangen som kommer fra provinsen (les Asker) og satse på direkte avgangene fra Oslo S istedet, da de som kjører hele melkeruta ofte har null sitteplasser igjen fra Oslo S

Hickok
15-06-2009, 17:18
Det er ikke få ganger jeg har frivillig stått over flytoget fra Asker på Oslo S, og ventet på neste tog. En kommer frem 7-8 minutter senere, og slipper å stå til OSL. Av og til er det enda færre minutter i forskjell. Er verdt de få minuttene.