Discus
02-06-2009, 18:39
You must take the "A" train
To go to Sugar Hill way up in Harlem...
Og hvis man skal til eller fra JFK kan man ta A-train (samt noen andre bokstaver), men la oss starte i litt mer hjemlige trakter.
Vektlegger en del ting som ikke har vært omtalt tidligere, så får dere se på matbilder og annen omtale av Club World (CW) og loungene i tidligere rapporter. Av nye ting her er EuroTraveller Oslo-London og Sleeper Service JFK-LHR.
21. mai: OSL-LHR BA761 A320 EuroTraveller / LHR-JFK BA177 B747 Club World
Transport til OSL pr. "limo-service" med knyttnevetesten bestått. Man ble sluppet av på P4 og ble deretter busset til terminalen, knyttnevetest ikke utført da det var ståplass på bussen.
Innsjekk var utført, så det var bare en koffert som skulle leveres og tagges gjennomgående (vi hadde to bookinger). det gikk som en drøm, og damen bak skranken sa de hadde litt mer enn fullt fly, men at de antagelig skulle få plass til alle. Security gikk kjapt, bare to personer foran meg, men så begynte kø-kaoset på shoppingsenteret. Køen for å slippe inn på utlandspiren gikk nesten forbi hele security-området! At det skal ta mye lenger tid å komme seg gjennom den døra enn gjennom sikkerhetskontrollen skjønner jeg ikke. MEN det var ikke nok med det, det vrimlet av folk innover så vi tok snarveien utenom taxfree-butikken, og banet oss vei gjennom køen til minibankene som gikk tvers over lokalet. Så skulle en i reisefølget på toalettet - nye 10(!) minutter i kø. OSL skryter at at de snart er større enn Kastrup, da foreslår jeg at noen tar en studietur dit og teller opp antall toaletter de har på innsiden. Alternativt kan man jo besøke Oslo City som kanskje er en like god sammenligning (hvis man ser bort fra flyene).
Nok om køene - passkontrollen gikk uten kø, og boarding begynte så tidlig at det heller ikke var noe kø å snakke om der. Boarding by seatrows, og stor takk til guttene og jentene bak skranken som vennlig, men bestemt, ba folk vente når de forsøkte seg med feil seterad. Da går alt så meget glattere. Det ble fullt, alle ombord og vi var klare til push før rutetid. Bra jobbet av Menzies-gjengen på denne avgangen også.
Flyturen til London gikk som normalt. Det ble delt ut frokost, en minibaguette/rundstykke med kjøttpålegg og appelsinjuice kom i frokostpakken og drikkevogna fulgte etter. I tillegg til annet standard småplukk i pakken (salt o.l.) så inneholdt den også en liten "waste bag" så man kunne putte ting oppi den og ikke i setelommen. Seterad var 7, så det er bedre avstand enn lenger bak, 2.3 knyttnever og bestått.
Frokost for Euro Travellerene:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200905NYC/21052009275.jpg
Ankomst LHR på rute og raskt gjennom fast-track i security (som ble "bevoktet" av en ansatt som sjekket om man skulle ha adgang) før kursen ble satt mot loungen. Loungelivet gikk sin normale gang, og det ble boarding fra B-gate på JFK-flighten. De fleste long-haul går fra B-terminalen, men de har et par longhaul-gates på A (samt buss-gate) så man bør ikke bevege seg til B før man vet hvor man skal. Det er krøkkete å komme seg tilbake. To store fast-track-skilt ved gate hjalp ikke på en hel haug med folk, men de ble fort jaget bort når gatepersonalet så hva som skjedde.
Flighten fra LHR til JFK var også ganske hendelsesløs, dvs. alt gikk som det pleier. God mat, drikke og service som normalt.
Dagens lunsjmeny:
Starter: "Seared scallops with fennel and pesto" eller "Asparagus with Caesar dressing"
Salad: Fresh seasonal salad
Main: "Lamb cutlets with paloise sauce" eller "Vineet Bhatia's spicy chicken masala..." eller "Roast fillet of salmon..." eller "Linguine with spring vegetables..." eller "Chilled main course salad...prawns and artichoke"
Dessert: "Coconut souffle tart..." eller "ostetallerken" eller "Fruit" eller "chocolates"
Av vin hadde de
Hvit:"A to Z Oregon Pinot Gris 2007", "Sancerre 2007, Domaine de la Chezatte"
Rød: "Artesa Napa/Sonoma Meritage 2005", "Chateau Fourcas-Dumont 2004"
Champ: "Heidsieck Monopole Blue Top Brut"
Forrett:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200905NYC/21052009277.jpg
Hovedretten, lammet. Ja, jeg ender ofte opp med en rett som ikke ser allverden ut, men som smaker fortreffelig.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200905NYC/21052009280.jpg
Dessert:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200905NYC/21052009281.jpg
Og før landing var det selvfølgelig servering av Afternoon tea. Valget inneholde naturlig vis Sandwiches i tillegg til salat. Og Afternoon tea er noe med tradisjoner, så det ble også servert "Warn Fruit Scones with clotted cream and strawberry preserve"
Ved ankomst JFK langet vi ut retning immigrasjon, og det var greit å komme av tidlig. Det var ingen andre fly foran oss, så det så greit ut, men det gikk tregt. Iflg. damen var datasystemet utrolig tregt den dagen, tok mange minutter fra hun leste passet til hun fikk opp noe, samme med foto/fingeravtrykk. Var veldig glad jeg var langt foran i køen den dagen. Bagasjen kom på båndet når vi kom til båndet, PRI-tagen så ut til å virke. AirTrain og Subway inn til 42nd street gikk også kjapt.
Andre detaljer om CW-produktet kan leses i tidligere TR (linker i siste post)
To go to Sugar Hill way up in Harlem...
Og hvis man skal til eller fra JFK kan man ta A-train (samt noen andre bokstaver), men la oss starte i litt mer hjemlige trakter.
Vektlegger en del ting som ikke har vært omtalt tidligere, så får dere se på matbilder og annen omtale av Club World (CW) og loungene i tidligere rapporter. Av nye ting her er EuroTraveller Oslo-London og Sleeper Service JFK-LHR.
21. mai: OSL-LHR BA761 A320 EuroTraveller / LHR-JFK BA177 B747 Club World
Transport til OSL pr. "limo-service" med knyttnevetesten bestått. Man ble sluppet av på P4 og ble deretter busset til terminalen, knyttnevetest ikke utført da det var ståplass på bussen.
Innsjekk var utført, så det var bare en koffert som skulle leveres og tagges gjennomgående (vi hadde to bookinger). det gikk som en drøm, og damen bak skranken sa de hadde litt mer enn fullt fly, men at de antagelig skulle få plass til alle. Security gikk kjapt, bare to personer foran meg, men så begynte kø-kaoset på shoppingsenteret. Køen for å slippe inn på utlandspiren gikk nesten forbi hele security-området! At det skal ta mye lenger tid å komme seg gjennom den døra enn gjennom sikkerhetskontrollen skjønner jeg ikke. MEN det var ikke nok med det, det vrimlet av folk innover så vi tok snarveien utenom taxfree-butikken, og banet oss vei gjennom køen til minibankene som gikk tvers over lokalet. Så skulle en i reisefølget på toalettet - nye 10(!) minutter i kø. OSL skryter at at de snart er større enn Kastrup, da foreslår jeg at noen tar en studietur dit og teller opp antall toaletter de har på innsiden. Alternativt kan man jo besøke Oslo City som kanskje er en like god sammenligning (hvis man ser bort fra flyene).
Nok om køene - passkontrollen gikk uten kø, og boarding begynte så tidlig at det heller ikke var noe kø å snakke om der. Boarding by seatrows, og stor takk til guttene og jentene bak skranken som vennlig, men bestemt, ba folk vente når de forsøkte seg med feil seterad. Da går alt så meget glattere. Det ble fullt, alle ombord og vi var klare til push før rutetid. Bra jobbet av Menzies-gjengen på denne avgangen også.
Flyturen til London gikk som normalt. Det ble delt ut frokost, en minibaguette/rundstykke med kjøttpålegg og appelsinjuice kom i frokostpakken og drikkevogna fulgte etter. I tillegg til annet standard småplukk i pakken (salt o.l.) så inneholdt den også en liten "waste bag" så man kunne putte ting oppi den og ikke i setelommen. Seterad var 7, så det er bedre avstand enn lenger bak, 2.3 knyttnever og bestått.
Frokost for Euro Travellerene:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200905NYC/21052009275.jpg
Ankomst LHR på rute og raskt gjennom fast-track i security (som ble "bevoktet" av en ansatt som sjekket om man skulle ha adgang) før kursen ble satt mot loungen. Loungelivet gikk sin normale gang, og det ble boarding fra B-gate på JFK-flighten. De fleste long-haul går fra B-terminalen, men de har et par longhaul-gates på A (samt buss-gate) så man bør ikke bevege seg til B før man vet hvor man skal. Det er krøkkete å komme seg tilbake. To store fast-track-skilt ved gate hjalp ikke på en hel haug med folk, men de ble fort jaget bort når gatepersonalet så hva som skjedde.
Flighten fra LHR til JFK var også ganske hendelsesløs, dvs. alt gikk som det pleier. God mat, drikke og service som normalt.
Dagens lunsjmeny:
Starter: "Seared scallops with fennel and pesto" eller "Asparagus with Caesar dressing"
Salad: Fresh seasonal salad
Main: "Lamb cutlets with paloise sauce" eller "Vineet Bhatia's spicy chicken masala..." eller "Roast fillet of salmon..." eller "Linguine with spring vegetables..." eller "Chilled main course salad...prawns and artichoke"
Dessert: "Coconut souffle tart..." eller "ostetallerken" eller "Fruit" eller "chocolates"
Av vin hadde de
Hvit:"A to Z Oregon Pinot Gris 2007", "Sancerre 2007, Domaine de la Chezatte"
Rød: "Artesa Napa/Sonoma Meritage 2005", "Chateau Fourcas-Dumont 2004"
Champ: "Heidsieck Monopole Blue Top Brut"
Forrett:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200905NYC/21052009277.jpg
Hovedretten, lammet. Ja, jeg ender ofte opp med en rett som ikke ser allverden ut, men som smaker fortreffelig.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200905NYC/21052009280.jpg
Dessert:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200905NYC/21052009281.jpg
Og før landing var det selvfølgelig servering av Afternoon tea. Valget inneholde naturlig vis Sandwiches i tillegg til salat. Og Afternoon tea er noe med tradisjoner, så det ble også servert "Warn Fruit Scones with clotted cream and strawberry preserve"
Ved ankomst JFK langet vi ut retning immigrasjon, og det var greit å komme av tidlig. Det var ingen andre fly foran oss, så det så greit ut, men det gikk tregt. Iflg. damen var datasystemet utrolig tregt den dagen, tok mange minutter fra hun leste passet til hun fikk opp noe, samme med foto/fingeravtrykk. Var veldig glad jeg var langt foran i køen den dagen. Bagasjen kom på båndet når vi kom til båndet, PRI-tagen så ut til å virke. AirTrain og Subway inn til 42nd street gikk også kjapt.
Andre detaljer om CW-produktet kan leses i tidligere TR (linker i siste post)