LCH
29-05-2009, 20:05
Ikke så veldig eksotisk TR, men pytt. Etter å ha snublet over noen billige billetter med Icelandair (FI) til Minneapolis (MSP) bestemte en kompis og jeg oss for å dra på en liten road trip rundt i midtvesten der vi studerte for noen år siden.
Vi fant egentlig billetter til 1200+tax per person, men bookingsystemet til Icelandair kræsjet under bestilingen, og da vi prøvde på nytt kostet de plutselig 1400+tax, men vi bestilte disse. Dagen etterpå var imidlertid de samme billettene priset til 1200+tax igjen. Vi ringte Icelandair og forklarte situasjonen, men de kunne ikke gjøre noe over telefonen, vi måtte sende en mail. Mail ble sendt, men de kunne ikke hjelpe oss der heller. Hvem kan hjelpe? We might never know...
Under bookingen hadde vi ikke passene tilgjengelig, slik at vi ikke fikk fyllt ut APIS-informasjonen, men dette sto det at vi kunne gjøre online senere. Dette gikk imidlertid ikke, ringte Icelandair og fikk vite at dette kunne de gjøre over telefon, men siden vi ikke hadde passene der og da måtte vi ringe på nytt. Fikk da beskjed om at vi måtte printe ut et skjema og ta med på flyplassen, greit nok.
Etter å ha sjekket hjemmesidene til FI fikk jeg bange anelser om at de ikke lenger serverte gratis mat, men hadde et lite håp om at de kanskje gjorde det mellom Island og USA. Nevnte dette til kompisen min under innsjekk, og SGS-damen i skranken sa at hun var ganske sikker på at man fikk mat mellom Island og USA.
Flyet gikk på rute fra OSL og landet på rute på KEF. Husker ikke reg på flyet, men det het "Katla". Vi satt på rad 17, som er den beste raden på økonomi.(nødutgang=benplass, samt at setet kan legges ned, noe setet foran ikke kan) Denne maskinen var ikke utstyrt med AVOD, men de viste "Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull"...det vil si, allt unntatt de siste ti minuttene av den, til manges ergrelse. Som fryktet ble det ikke servert mat. Etter landing på KEF ble det ikke sagt noe om hvor transferpax skulel gå, så vi følgte, i likhet med tilsynelatende alle andre, skiltene for ankomst, i den tro at transfer og baggage claim ville dukke opp etterhvert. Det skjedde derimot ikke, og plutselig befant vi oss i ankomsthallen og måtte ut og opp i avgangshallen og gjennom sikkerhetskontrollen på nytt, noe som medførte streng inspeksjon av de forseglede taxfreeposene fra OSL. Gjett om vi følte oss som pansjonister på sydentur...
Etter en drøy time på KEF gikk vi ombord i flyet til MSP. Denne maskinen var oppgradert med AVOD, og det var mange gode filmer og velge mellom. Jeg var imidlertid plaget av at jeg ofte fikkbeskjed om at det valgte programmet ikke var tilgjengelig for øyeblikket. Vi satt på rad 16, som har god benplass, men ingen recline. Stusset forresten på at mens man hos bl.a. SAS får beskjed oma t man ikke kan ha håndbagasje under setet på nødutgangradene, så får man hos FI bare beskjed om at den må helt inn under setet. Mine mistanker ble bekreftet, det var ikke gratis mat ombord, dette måtte kjøpes. Man kunne velge mellom en brikke med "hippiemat" (kyllingbryst, hummus og noe gress...), sushi, eller en varm sandwich med roastbiff, løk og bearnaisesaus. Jeg valgte kanskje ikke helt overraskende det siste. Den var god, men så mye større ut på menyen, jeg ble ikke mett. Alkoholfri drikke er gratis, alkoholholdig må man betale for i economy.
Vi landet i MSP på rute. FI bruker den lille Humphrey-terminalen. Denne har særdeles få utenlandsavganger, og vi var igjennom pass- og tollkontroll på 20 minutter...i USA, slå den!!! 10 minutter senere var vi hos Alamo og hentet leiebilen.
På returen merket vi aberet med Humphrey...det er den kjipeste terminalen jeg har vært på i USA. Kun et par spisesteder og en kiosk, det eneste positive med den var fraværet av køer og utsikten mot Lindbergh-terminalen og apron. Returen ellers er det egentlig ikke så mye å si om, annet enn at vi ikke gikk feil, begge flyene hadde AVOD og at vi landet på rute. U.S. Airways sto forvrig på OSL da vi landet.
Avslutningsvis kan jeg tilføye at jeg i dag fikk en spørreundersøkelse fra FI på mail, hvor de lurte om de skulle fortsette å ta betalt for mat, eller legge på 60 NOK per leg på billettprisen. Jeg svarte ja til det siste alternativet.
Vi fant egentlig billetter til 1200+tax per person, men bookingsystemet til Icelandair kræsjet under bestilingen, og da vi prøvde på nytt kostet de plutselig 1400+tax, men vi bestilte disse. Dagen etterpå var imidlertid de samme billettene priset til 1200+tax igjen. Vi ringte Icelandair og forklarte situasjonen, men de kunne ikke gjøre noe over telefonen, vi måtte sende en mail. Mail ble sendt, men de kunne ikke hjelpe oss der heller. Hvem kan hjelpe? We might never know...
Under bookingen hadde vi ikke passene tilgjengelig, slik at vi ikke fikk fyllt ut APIS-informasjonen, men dette sto det at vi kunne gjøre online senere. Dette gikk imidlertid ikke, ringte Icelandair og fikk vite at dette kunne de gjøre over telefon, men siden vi ikke hadde passene der og da måtte vi ringe på nytt. Fikk da beskjed om at vi måtte printe ut et skjema og ta med på flyplassen, greit nok.
Etter å ha sjekket hjemmesidene til FI fikk jeg bange anelser om at de ikke lenger serverte gratis mat, men hadde et lite håp om at de kanskje gjorde det mellom Island og USA. Nevnte dette til kompisen min under innsjekk, og SGS-damen i skranken sa at hun var ganske sikker på at man fikk mat mellom Island og USA.
Flyet gikk på rute fra OSL og landet på rute på KEF. Husker ikke reg på flyet, men det het "Katla". Vi satt på rad 17, som er den beste raden på økonomi.(nødutgang=benplass, samt at setet kan legges ned, noe setet foran ikke kan) Denne maskinen var ikke utstyrt med AVOD, men de viste "Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull"...det vil si, allt unntatt de siste ti minuttene av den, til manges ergrelse. Som fryktet ble det ikke servert mat. Etter landing på KEF ble det ikke sagt noe om hvor transferpax skulel gå, så vi følgte, i likhet med tilsynelatende alle andre, skiltene for ankomst, i den tro at transfer og baggage claim ville dukke opp etterhvert. Det skjedde derimot ikke, og plutselig befant vi oss i ankomsthallen og måtte ut og opp i avgangshallen og gjennom sikkerhetskontrollen på nytt, noe som medførte streng inspeksjon av de forseglede taxfreeposene fra OSL. Gjett om vi følte oss som pansjonister på sydentur...
Etter en drøy time på KEF gikk vi ombord i flyet til MSP. Denne maskinen var oppgradert med AVOD, og det var mange gode filmer og velge mellom. Jeg var imidlertid plaget av at jeg ofte fikkbeskjed om at det valgte programmet ikke var tilgjengelig for øyeblikket. Vi satt på rad 16, som har god benplass, men ingen recline. Stusset forresten på at mens man hos bl.a. SAS får beskjed oma t man ikke kan ha håndbagasje under setet på nødutgangradene, så får man hos FI bare beskjed om at den må helt inn under setet. Mine mistanker ble bekreftet, det var ikke gratis mat ombord, dette måtte kjøpes. Man kunne velge mellom en brikke med "hippiemat" (kyllingbryst, hummus og noe gress...), sushi, eller en varm sandwich med roastbiff, løk og bearnaisesaus. Jeg valgte kanskje ikke helt overraskende det siste. Den var god, men så mye større ut på menyen, jeg ble ikke mett. Alkoholfri drikke er gratis, alkoholholdig må man betale for i economy.
Vi landet i MSP på rute. FI bruker den lille Humphrey-terminalen. Denne har særdeles få utenlandsavganger, og vi var igjennom pass- og tollkontroll på 20 minutter...i USA, slå den!!! 10 minutter senere var vi hos Alamo og hentet leiebilen.
På returen merket vi aberet med Humphrey...det er den kjipeste terminalen jeg har vært på i USA. Kun et par spisesteder og en kiosk, det eneste positive med den var fraværet av køer og utsikten mot Lindbergh-terminalen og apron. Returen ellers er det egentlig ikke så mye å si om, annet enn at vi ikke gikk feil, begge flyene hadde AVOD og at vi landet på rute. U.S. Airways sto forvrig på OSL da vi landet.
Avslutningsvis kan jeg tilføye at jeg i dag fikk en spørreundersøkelse fra FI på mail, hvor de lurte om de skulle fortsette å ta betalt for mat, eller legge på 60 NOK per leg på billettprisen. Jeg svarte ja til det siste alternativet.