PDA

View Full Version : Hvilke flyselskaper nyansetter nå?


Tally-Ho
29-05-2009, 11:13
Jeg regner med at det er en og annen pilot, eller andre med interesse for temaet, innom her i blant. Derfor kunne jeg tenke meg å spørre om "ståa" (situasjonen) rundt omkring i de forskjellige selskaper.

Når det gjelder SAS, så vet vi at de opprinnelig hadde en overtallighet på ca 400 piloter. Denne er nå redusert til ca 100-150 gjennom LOL og deltid. Det ser ut som om de skal sette to av sine A330 ev A340 på bakken i høst, p.g.a. fall i langrutetrafikken. (Fra 11 ti 9 maskiner). Det har også vært rykter om at det kan komme ytterligere to langrutemaskiner som skal ut av trafikk? Ytterligere oppsigelser kan vel da bli aktuelt?

Når det gjelder Norwegian, så har de ekspandert lenge. De har ekspandert såpass at de har akseptert en del direct-entry-captains, bl.a. fra Sterling. Men er det fortsatt ansettelser her?

Thomas Cook har den siste tiden ansatt 20-25 piloter, til deres A320 / A321-produksjon, hovedsakelig med base OSL og HEL. Det går rykter om mulig flere ansettelser, bl.a. p.g.a. deres økte A330-produksjon til vinteren.

Widereø, status her? Når det gjelder executive-produksjon, som f.eks. Sundt-Air, er det mitt inntrykk at markedet har falt litt sammen her, og det ryktes om overtallighet?

I våre nære naboland skjer det ikke veldig mye, men et selskap som Cimber-Sterling har fått sin første B-737 (retromalt), og Jet-Time (ex Maersk/Sterling) har klart seg bra så langt, og har vel hatt en forsiktig ekspansjon?

Ellers har det frem til nå vært muligheter i "upcomers" som Etihad, Air Arabia etc, men vet ikke om luften har begynt å gå ut av ballongen også i disse low-cost-selskapene.
Etablerte "veteraner" som Singapore Airlines o.l. sliter de også, og nettopp fikk 25 SAS-piloter (utlånt) reisepass, og beskjed om å pakke så fort som mulig.

Andre inputs, rykter etc er jo alltid av stor interesse.

Tally-Ho