PDA

View Full Version : Flypassasjerer på vent hele dagen


Tommy777
29-05-2009, 01:46
- Informasjonen har vært elendig, sier frustrert flypassasjer på Evenes.

Femti-seksti flypassasjerer har måttet vente hele dagen på at morgenflyet til Norwegian skulle klare å restarte instrumentene om bord.

http://www.ht.no/incoming/article262184.ece

Synes dette var litt interessant:


- Er det ikke en selvsagt sak å samarbeide med SAS når uhellet er ute?

- Såvidt jeg har forstått ønsker ikke SAS noe samarbeid om å utnytte ledig kapasitet når det oppstår spesielle situasjoner. Det har vært diskutert. Noen passasjerer har sikkert booket om på eget initiativ i dag, og de får naturligvis refundert billetten, det skulle bare mangle. Hvis noen trenger hotell i Oslo som følge av forsinkelsen, ordner vi det også, sier Skånevik.

LN-MOW
29-05-2009, 02:33
SAS og DY har intet interlinesamarbeid, så det eneste som kan gjøres er at DY gir SAS et kredittkort. Helt normal prosedyre når man jobber i et selskap uten interline. Been there, done that, cashed out! ;)

Tommy777
29-05-2009, 02:35
Fair enough, men synes kommentaren - Såvidt jeg har forstått ønsker ikke SAS noe samarbeid var passelig interessant. Hadde DY villet kunne de interlinet up the wazoo

EB
29-05-2009, 06:53
Dette viser hvor proffe DY er på mediahåndtering. I en sak hvor DY er forsinket legger man elegant utfordringen over til SAS og sier at det er SAS som ikke ønsker å hjelpe...

Nå på NRK P1 klokken 06:30 gikk Norwegian langt i og si at de måtte se på et samarbeid med SAS i slike tilfeller i fremtiden...hvordan de følger opp dette blir spennende å se.

catocontrol
29-05-2009, 08:35
Nå var jeg tilfeldigvis i terminalen hele dagen. Informasjonen kom den, men det er klart når folk ikke får den informasjonen de ønsker og høre, blir det raskt "kaos og elendig informasjon". Det samme ser man på Gardermoen hver eneste vinter. "Elendig informasjon, kaos, skulle tro de kunne bedre enn dette!"

LN-FHU
29-05-2009, 08:58
Hvem har handling for Norwegian på Evenes....? Er det ikke SGS......

Discus
29-05-2009, 09:04
Hvordan når situasjonen er - har SK sendt pax med DY i slike situasjoner?

jcnorway
29-05-2009, 09:06
Vet ikke hvordan det er med dere, men går det mer enn 5 timer uten noe særlig utvikling så hadde jeg nok tatt saken i egne hender og booket en billett med SAS. Regningen sendes selvfølgelig til DY i etterkant og jeg ville nok følt at jeg hadde hatt en god sak. Kjedelig for de som ble rammet og dårlig/uheldig håndtert av DY.

TCAS
29-05-2009, 09:23
Dette viser hvor proffe DY er på mediahåndtering. I en sak hvor DY er forsinket legger man elegant utfordringen over til SAS og sier at det er SAS som ikke ønsker å hjelpe...


Proffe? Jeg vil kalle det uproft å legge delvis skyld over på SAS i en situasjon som DY helt og holdent har ansvaret for. Hadde DY kjøpt billetter hos SAS, så hadde pax selvfølgelig kommet seg til Oslo. Man trenger ikke noe samarbeid for å få til det.

laurenz
29-05-2009, 09:26
Vet ikke hvordan det er med dere, men går det mer enn 5 timer uten noe særlig utvikling så hadde jeg nok tatt saken i egne hender og booket en billett med SAS. Regningen sendes selvfølgelig til DY i etterkant og jeg ville nok følt at jeg hadde hatt en god sak. Kjedelig for de som ble rammet og dårlig/uheldig håndtert av DY.

Tror ikke du kommer så veldig langt med det. Men etter 5 timer kan du annulere reisen og få billetten refundert. Om du velger å reise med et annet selskap er en frivillig sak ;)

Når det gjelder informasjon så må jeg si meg enig med catocontrol. Du kan gi informasjon 100 ganger til alle og enhver personlig og fremdeles få høre at det er elendig informasjon, rett og slett fordi du ikke kan si "nå er det fikset".

Et IRR-samarbeid med SAS er selvfølgelig fornuftig men det er jo ikke sikkert det alltid er like fornuftig der og da. Slike feil som i går lar seg gjerne løse forholdsvis raskt. Ingen grunn til å sende pax til konkurenten med andre ord. Men så begynner ting å balle på seg og da kommer etterpåklokskappen. Samtidig så kan det jo også tenkes at SAS ikke hadde ledig plass f.eks.?

Polaris
29-05-2009, 09:31
Akk, du media du media. Sist jeg hørte det (mulig det var distriktsnyhetene, tekst-tv eller lokale kilder) så var det en fartsmåler på flyet som var feil. Nå har det altså blitt instrumentfeil i det hele og store. Neste er vel hull i flyet, sløs under service eller noe mer juicy forsidestoff.

JetBlue
29-05-2009, 09:32
Dette viser hvor proffe DY er på mediahåndtering. I en sak hvor DY er forsinket legger man elegant utfordringen over til SAS og sier at det er SAS som ikke ønsker å hjelpe...

Nå på NRK P1 klokken 06:30 gikk Norwegian langt i og si at de måtte se på et samarbeid med SAS i slike tilfeller i fremtiden...hvordan de følger opp dette blir spennende å se.

EB, dette er da ikke profft av DY? Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener.

Som jcnorway skriver, etter 5 timer hadde jeg også tatt saken i egne hender, det får da være måte på tafatthet. En annen sak er jo hvor mange alternativer pax egentlig har fra Evenes, det vet jeg ikke noe om.

TCAS
29-05-2009, 09:44
Akk, du media du media. Sist jeg hørte det (mulig det var distriktsnyhetene, tekst-tv eller lokale kilder) så var det en fartsmåler på flyet som var feil. Nå har det altså blitt instrumentfeil i det hele og store. Neste er vel hull i flyet, sløs under service eller noe mer juicy forsidestoff.

En fartsmåler er da et instrument. Står nok verre til med din kunnskap enn med medias kunnskap i dette tilfelle :) Og media har nok bare fått beskjed av DY/SGS at det var instrumentfeil...som da også var korrekt.

Polaris
29-05-2009, 09:54
EB, dette er da ikke profft av DY? Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener.

Hørt om ironi? :p

En fartsmåler er da et instrument. Står nok verre til med din kunnskap enn med medias kunnskap i dette tilfelle :) Og media har nok bare fått beskjed av DY/SGS at det var instrumentfeil...som da også var korrekt.

Fartsmålern er da minst 50 gang mer spesifikt enn "instrumenter" - og iallefall ikke det samme som at "instrumenter sviktet" i tjukk, uthevet skrift...... Media har i dette tilfelle ikke fått beskjed av DY, ut i fra teksten har de sitert en fyr som har sitti på Evenes og surka en hel dag. I stedet kunne jo avisa brukt litt mer tid på å finne den faktiske feilen, evt kontaktet DY? Man forventer seg litt mer substans i det man leser, og ikke noe halvveis løsaktig noe.

gustavf
29-05-2009, 09:58
Akk, du media du media. Sist jeg hørte det (mulig det var distriktsnyhetene, tekst-tv eller lokale kilder) så var det en fartsmåler på flyet som var feil. Nå har det altså blitt instrumentfeil i det hele og store. Neste er vel hull i flyet, sløs under service eller noe mer juicy forsidestoff.

Er det ikke du som skal ha flyskrekk her, og la deg skremme av slikt?

FlightDeck
29-05-2009, 12:23
Da jeg jobbet for Norwegian på Flesland overførte vi passasjerer til SAS når vi selv fikk problemer (i et visst omfang).

Fly high
29-05-2009, 13:13
I stedet kunne jo avisa brukt litt mer tid på å finne den faktiske feilen, ..

Jøss, har avisa egne flyteknikere? Tøft!

Man forventer seg litt mer substans i det man leser, og ikke noe halvveis løsaktig noe...

Og hva er det "man" forventer da, om man tør spørre? Tekniske håndbøker i populariserte utgaver, tilrettelagt for det avislesende publikum? :colgate:

TOS
29-05-2009, 13:39
Jøss, har avisa egne flyteknikere? Tøft!

Og hva er det "man" forventer da, om man tør spørre? Tekniske håndbøker i populariserte utgaver, tilrettelagt for det avislesende publikum? :colgate:

Så, så...;) Vi skjønner jo at det for journalistene er snakk om å litt mer detaljert informasjon om faktisk feil - ikke at journalistene skal finne feilen... For de fleste vil jeg likevel anta at informasjon som tilsier en instrumentfeil er greit nok detaljeringsgrad på informasjonen.

JoeW
29-05-2009, 13:46
Da jeg jobbet for Norwegian på Flesland overførte vi passasjerer til SAS når vi selv fikk problemer (i et visst omfang).

Men da var det, som MOW sier, på basis av et kredittkort - og ikke noen interline-avtale...(DY skrev neppe ut FIMs og annet kos... - med mindre DY hadde avtale med SK - noe jeg i grunnen tviler på)...

O_K_
29-05-2009, 15:10
Så, så...;) Vi skjønner jo at det for journalistene er snakk om å litt mer detaljert informasjon om faktisk feil - ikke at journalistene skal finne feilen... For de fleste vil jeg likevel anta at informasjon som tilsier en instrumentfeil er greit nok detaljeringsgrad på informasjonen.

Jeg vil ha all informasjon, de skulle gitt en grundig redegjørelse for symptomene, hva de feilsøkte, hva feilen var, hvordan de utbedret den og eventuellt hva de skal gjøre for å unngå liknende i fremmtiden. Det hadde vært utrolig gøy å lese (for meg), men dessverre så ser det ikke ut til at noe flysellskap jeg vet om har så god informasjon.

Eventuellt kunne de hatt et kamerateam som fulgte mekanikeren, og vist det live inne på TV, da hadde jo alle sett at de faktisk jobbet med problemet, og jeg hadde antagelig sittet med notatblokk og skrevet detaljer;-)

TCAS
29-05-2009, 15:14
Hehe, siden det passer så godt inn i diskusjonen: TCAS - feilen på flyet var nettopp TCAS;)


Jaha, så det er min skyld nå da? :) ...uansett snakk om et instrument i hvert fall!

The Ticketor
29-05-2009, 15:23
DY + FIM = Does not compute.

Farmer
29-05-2009, 15:38
Det er jo 100% selvvalgt av DY at de er tro mot sitt konsept med null interline. Et konsept som nok i det lange løp for et LCC er billig og bra.
Om de ikke tegner interlineavtaler med SAS og andre selskap(som igjen drar med seg kostnader for avregning, avtaler etc) så står de igjen med å måtte kjøpe opp seter av andre selskap på vanlige billettvilkår.
Jeg vil tro at dette skal kunne løses via billettkontorene på aktuell flyplass og fakturering på vanlig måte, da de færreste handlingagenter sitter med noe kredittkort som kan benyttes til dette.

gustavf
29-05-2009, 15:47
Jeg vil tro at dette skal kunne løses via billettkontorene på aktuell flyplass og fakturering på vanlig måte, da de færreste handlingagenter sitter med noe kredittkort som kan benyttes til dette.

Eventuelt kan selskapet ha sentralt ansatte som ordner dette.

LN-MOW
29-05-2009, 16:02
De har da en stasjonssjef der? Han maa da ha et firmakort?

LN-TIB
29-05-2009, 19:15
Interessant diskusjon. Tror nok dere må ta hensyn til at det kun går 3 daglige avganger med begge selskaper i løpet av dagen. I tillegg så har neste avgang (11.00) en tendens til å være med godt belegg for begge selskapene. Interline eller ikke, er det ikke flyseter tilgjengelig, samt at DY ikke velger å sende nytt fly så må pax vente.

Et annet moment som ikke har vært tatt opp her er fleksibiliteten til å ta ned fly fra TOS/BDU for å plukke med pax. Dette har SAS alltid vært flinke til i slike situasjoner, slik at kunder blir minst mulig berørt. Selvfølgelig koster dette litt, men sikrer at en holder seg på rett side av 5 timers regelen.

FlightDeck
29-05-2009, 19:19
Men da var det, som MOW sier, på basis av et kredittkort - og ikke noen interline-avtale...(DY skrev neppe ut FIMs og annet kos... - med mindre DY hadde avtale med SK - noe jeg i grunnen tviler på)...

SAS sendte faktura til Norwegian - verre er det ikke. Trenger verken avtale eller kredittkort for å behandle kundene sine ordentlig.

JoeW
29-05-2009, 19:24
Jaja, faktura og kredittkort er jo forsåvidt to sider av samme sak - greien er "hard betaling" (i USA er det nok vel så vanlig med kredittkort).

LN-TIB
29-05-2009, 19:27
Jaja, faktura og kredittkort er jo forsåvidt to sider av samme sak - greien er "hard betaling" (i USA er det nok vel så vanlig med kredittkort).

Litt OT men i usa springer de vel ennå rundt med sjekker.

Fly high
29-05-2009, 19:43
Det hadde vært utrolig gøy å lese (for meg), men dessverre så ser det ikke ut til at noe flysellskap jeg vet om har så god informasjon.

Og dessverre ser det ikke ut til at det finnes noen redaksjon (bortsett fra fagredaksjoner) som ville vært interessert i trykke/vise/sende den slags! Jeg synes jeg hører redaksjonssjefen min om jeg f.eks. redegjør for alle sider av Bernoullis prinsipp ved feil på en høydemåler ... ^_^

Polaris
29-05-2009, 20:41
Herregud da :p

Poenget var selvsagt ikke å få en detaljert utledning om problemet, men å få en mer EKSAKT utledning. Å få en utledning som ikke er krisemaksimert slik at man for det første ikke utnytter krisemaksimeringen i media for å få flere lesere, men også for artikkelens verdi.

Nei, jeg vet ikke om det jeg leste på tekst-tv eller hørte på distriksnyhetene var noe mer korrekt enn Harstad Tidenes framstilling - men når jeg har hørt at problemet var mindre enn det som sto i denne avisen (ht), så tenker jeg automatisk at det minste problemet er mer realistisk enn det største problemet. Er jo gjerne slik i media ;)

Jarlabanke Vking
29-05-2009, 21:18
overdrivelse eller ikke i media; sånn er det å reise med Norwegian i slike tilfeller. Det er et valg man tar og en risiko man tar når man bestiller billett med Norwegian, tydeligvis. Og i tillegg skulle begynne å klandre SAS blir jo litt rart. Jeg går da ikke på Meny å klager på kjøtt jeg har kjøpt på Rema 1000.

Nick Figaretto
29-05-2009, 22:26
Hehe, siden det passer så godt inn i diskusjonen: TCAS - feilen på flyet var nettopp TCAS;)
Vi sendte forøvrig en flytekniker til EVE for å ordne opp, men det tar nødvendigvis noen timer ifra feilen oppstår til flyet er klart.

Hæ? Man har da lov til å MEL-release et fly for å fly hjem til basen om problemet bare er at TCAS er U/S...?

Polaris
29-05-2009, 22:49
overdrivelse eller ikke i media; sånn er det å reise med Norwegian i slike tilfeller. Det er et valg man tar og en risiko man tar når man bestiller billett med Norwegian, tydeligvis. Og i tillegg skulle begynne å klandre SAS blir jo litt rart. Jeg går da ikke på Meny å klager på kjøtt jeg har kjøpt på Rema 1000.

Det er jeg helt enig i ;) Jeg kjøper f.eks ikke Norwegian ned til Gardermoen hvis jeg skal rekke et fly f.eks til utlandet 2 timer etter landing....

Blackhawk
30-05-2009, 17:15
Det paret som fikk spolert hele utenlandsturen sin pga. dette, som ikke hadde
gjennomgående billetter - burde jo ha luktet lunten ganske raskt; og booket
første og beste fly med SAS nedover..

LN-TAL
31-05-2009, 15:34
Flygerene.

Nick Figaretto
31-05-2009, 16:45
Flygerene.

Javisst. Det er jo hele poenget med MEL'en.

catocontrol
03-06-2009, 09:02
...og i går var det SAS sin tur. 7 flyet hadde fremdeles ikke reist avgårde i 15 tiden.

ENGM RAMP
03-06-2009, 09:15
Næmenn :) Skjer slikt DER og? :)

sail4fun
03-06-2009, 09:29
Hm, nå ble vel tema litt feil , det handlet vel ikke om når maskinen fløy men om hva som skjedde med PAX , regner med at f.eks -800 maskinen som gikk i 11 tiden var veldig full ?

OJB
03-06-2009, 10:01
Jeg observerer at noen av trådene her inne på Forumet ender opp som en "pissing contest" mellom SK og DY.
Det må da være mer interessante saker og ting å skrive hjem om enn dette?
Seriøsiteten utad på Forumet svekkes av av stadige tullball tråder som dette!

FlyHi
03-06-2009, 12:07
Jeg observerer at noen av trådene her inne på Forumet ender opp som en "pissing contest" mellom SK og DY.
Det må da være mer interessante saker og ting å skrive hjem om enn dette?
Seriøsiteten utad på Forumet svekkes av av stadige tullball tråder som dette!

I dette tilfælde var det vel DY som pissede på SAS ved delvist at skyde skylden på SAS over de manglende interline aftaler. DY kunne som nævnt uden problemer have købt de sæder som måtte have været ledige hos SK, men valgte istedet at hentyde, at det var SAS som ikke var samarbejdsvillige.

At DY eller andre lavserviceselskaber vælger ikke have interline aftaler må helt og holdent være deres eget valg og så må pax i sidste endnu vælge om de vil have den sikkerhed eller ej, hvis der sker uregelmæssigheder i trafikken. Det er et valg man tager når man flyve no-frills.

At nogle pax så har videre fly de skal nå, det er også en risiko de selv har taget. Hvis de vil undgå det, så må de booke samlet billet og flyve med selskaber, der tager hånd om dig i sådanne situationer. If you pay peanuts - you get monkeys...

Men at skyde skyldes på SAS - det er dårlig stil...

OJB
03-06-2009, 12:44
Jeg ser selvsagt utgangspunktet for tråden , dog er min ytring ment for begge sider av SK / DY leiren. Jeg tar ikke stilling til noen av sidene her og mener dette tenderer til en barnslig utvikling på tråden.
Forumet står seg på at forumdeltagerne ikke blir for triggerhappy på tastaturet og utøver noe mer seriøsitet.
Forøvrig er det min oppfatning at Moderatorene kan sende noen signaler når trådene utvikler seg i en unødvendig retning uten at de skal bli beskyldt for å drive sensur.:)

krølle
03-06-2009, 12:51
Jeg observerer at noen av trådene her inne på Forumet ender opp som en "pissing contest" mellom SK og DY.
Det må da være mer interessante saker og ting å skrive hjem om enn dette?
Seriøsiteten utad på Forumet svekkes av av stadige tullball tråder som dette!

I denne saken synes jeg kommentaren fra Norwegian er skikkelig usmakelig, Sas ikke vil? Er vel snarer Dy, som beskrevet andre plasser, som ikke vil.
Å bruke den type kommentar, pissing contest, da har vel DY vært i endel av disse, er vel ikke bare her på berget pax har måttet vente i det uendelige, er alle flyselskap i Europa med i samme contesten?

Forøvrig så husker jeg BU, når de hadde sitt 250.- kr jubileum, hadde de problemer, sendte de, iallefall fra Svg pax med SK og tok differansen selv. ikke at det hjalp BU noe særlig:8: Men de tok mer hensyn til pax enn kroner og øre-

Discus
03-06-2009, 13:26
Forøvrig er det min oppfatning at Moderatorene kan sende noen signaler når trådene utvikler seg i en unødvendig retning uten at de skal bli beskyldt for å drive sensur.:)

Minner igjen om "Report"-knappen som kan benyttes av alle når de synes ting sporer av eller på andre måter ikke passer. Alternativt kan man opprette en post i Moderators Lair (http://forum.scanair.no/forumdisplay.php?f=28)

Forøvrig jobbes det daglig en del i kulissene med å splitte, slå sammen og slette innlegg/tråder samt sende enn advarende pekefinger til folk. Noen tar dette helt greit, andre tåler ikke å få en liten påminnelse om at de kanskje burde roe seg ned. Vi kan sikkert gjøre en bedre jobb, og alle deltagere kan gjerne bidra som nevnt over. Det hjelper faktisk oss betraktelig å kunne referere til at andre enn moderatorene reagerer på poster.