View Full Version : Flystevne Gardermoen 1958
Noen glimt fra flystevne gardermoen 1958,
Noen som husker dette?
http://i240.photobucket.com/albums/ff277/janseverinsen/Flystevne%201958/Bilde48Flystevne1958.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff277/janseverinsen/Flystevne%201958/Bilde49Flystevne1958.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff277/janseverinsen/Flystevne%201958/Bilde52Flystevne7sept1958.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff277/janseverinsen/Flystevne%201958/Bilde52b.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff277/janseverinsen/Flystevne%201958/Bilde52c.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff277/janseverinsen/Flystevne%201958/Bilde52d.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff277/janseverinsen/Flystevne%201958/Bilde52e.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff277/janseverinsen/Flystevne%201958/Bilde52f.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff277/janseverinsen/Flystevne%201958/Bilde52g.jpg
oi oi, dette likte jeg, er der mer? :)
Flott at noen graver i arkivet sitt!
putzmeister
29-05-2009, 21:39
Virkelig morsomt!! MER...:p
patchman
30-05-2009, 09:52
SHIT!!!!!dette var knallbra...mer,mer,mer!!!
Twin Otter
30-05-2009, 10:32
Flotte bilder. Hva slags fly er det vi ser på det siste bildet. Ukjent for meg...
Takk for bildene, JanSev! De er strålende. Demonstrerte de in-flight refuelling på dette stevnet? Jeg har noen bilder fra stevner på Gardermoen på 50-tallet, men klarer ikke å tidfeste dem helt. Det hadde i det hele tatt vært interessant å vite når disse stevnene ble arrangert.
Flotte bilder. Hva slags fly er det vi ser på det siste bildet. Ukjent for meg...
Det er en Douglas C-124 Globemaster II, forgjengeren i MATS/MAC til bl.a. C-130 Hercules og C-17, som jo er Globemaster III.
Mvh Kristian
raider66
31-05-2009, 22:39
Fabelaktig :-) We want moore!
Espen
Takk for bildene, JanSev! De er strålende. Demonstrerte de in-flight refuelling på dette stevnet? Jeg har noen bilder fra stevner på Gardermoen på 50-tallet, men klarer ikke å tidfeste dem helt. Det hadde i det hele tatt vært interessant å vite når disse stevnene ble arrangert.
Det er en Douglas C-124 Globemaster II, forgjengeren i MATS/MAC til bl.a. C-130 Hercules og C-17, som jo er Globemaster III.
Mvh Kristian
Denne stod ofte parkert på Fornebu på begynnelsen av 60-tallet. Vi smårollingene fikk ofte lov å komme ombord. Klatret så opp stigen til cockpit og fikk sitte i venstresete, STOOOOOOORT for en 5-6 åring. Omtrent midt på flykroppen, oppå taket, over vingene, er det en liten glasskuppel hvor det alltid satt en mann og holdt oversikten ved taxing.
På det øverste bildet er det min far som er sersjanten som står ganske langt til høyre og ser mot kamera (altså ikke sersjanten som er helt til høyre). Han sier at bildet er fra 1955, ikke 58.
Jeg er nok for ung til å huske dette, men det var fantastisk flotte bilder! Skulle gjerne ha vært der den gang da. Interessant det som nevnes med årstall her i forrige post. Jeg ser i bilde nr. 5 så er det en C-130A fra USAF tilstede. Den første C-130A fløy 7/4-1955 (prototypen YC-130A første tur 23/8-1954). Disse flyene ble ikke operative i USAF før i desember 1956, men du mente kanskje at det øverste bildet er fra 1955 og resten fra 1958?
Nå vet jeg ikke når alle disse flystevnene på G-moen ble arrangert, men for meg kan det seg ut som om bildene er fra to forskjellige stevner. Det som bl.a indikerer dette er at vi på bildene ser to forskjellige B-50's. Tviler på at man hadde to slike på samme stevne.
Min påstand blir derfor at bilde 1,2,7 og 8 er fra det ene stevnet, og 3,4,5,6 og 9 fra det andre. Hvilke bilder som er fra hvilket stevne er jeg usikker på.
Nå vet jeg ikke når alle disse flystevnene på G-moen ble arrangert, men for meg kan det seg ut som om bildene er fra to forskjellige stevner. Det som bl.a indikerer dette er at vi på bildene ser to forskjellige B-50's. Tviler på at man hadde to slike på samme stevne.
Min påstand blir derfor at bilde 1,2,7 og 8 er fra det ene stevnet, og 3,4,5,6 og 9 fra det andre. Hvilke bilder som er fra hvilket stevne er jeg usikker på.
Støttes. Super Sabrene og Hercen passer også bedre med et stevne i '58. Tviler uansett på at USAFE hadde stilt med både F-86 og -100 på samme stevne. Jeg husker ikke noe on utskiftningstakten i Europa, men jeg synes ikke det virker sannsynlig at begge typene skulle dukke opp på GM samtidig.
Utrolig kult med faren din, TeeBee. Sånt er blant de tingene som gjør fotosamling og -deling så innmari gøy. :D
Støttes. Super Sabrene og Hercen passer også bedre med et stevne i '58. Tviler uansett på at USAFE hadde stilt med både F-86 og -100 på samme stevne. Jeg husker ikke noe on utskiftningstakten i Europa, men jeg synes ikke det virker sannsynlig at begge typene skulle dukke opp på GM samtidig.
Utrolig kult med faren din, TeeBee. Sånt er blant de tingene som gjør fotosamling og -deling så innmari gøy. :D
Sjekk forøvrig en tråd vi hadde gående for evig lenge siden, med referanse til at Chuck Yeager kan ha vært på et stevne på GM og fløyet supersonisk, kanskje i 1955... http://forum.airpics.com/read.php?TID=27263
Herlig! Tusen takk!
Særlig Globmaster II er jo fantastisk!!!1
Ang C-130, så er det en A-modell, 3 -bladete propellere, B-modellen fikk 4-bladete som støyet mindre
(hentet fra Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/C130_Hercules
I 1958 var jeg ett år gammel og bodde faktisk innenfor Gardermoen Flystasjon til jeg var 6 år.
Jeg husker selvfølgelig ikke noe av et flystevne i 1958. Men ble det holdt et nytt airshow noen få år senere? Jeg husker et flyshow på Gardermoen der jeg var gammel nok til å huske noe, altså må det ha vært frem til 1963, da flyttet vi derfra. Jeg husker jeg så en Vulcan, en C113 og at storebroren min solgte is fra en pappeske med tørr-is.
PS: Fant jo svaret da jeg så tråden om flystevnet i 1962 :p
Ang. flystevnet 1958, så er det definitivt ikke 58 men 1955. Grunnen til at jeg er sikker, er at jeg (på bildet som sersjant) som ny-utdannet jagerflyger, kun var sersjant fra vingdato i October 54 til October 55. I 1958 var jeg allerede løytnant.
Hva ang. B-50 så husker jeg ikke året. Men den ene gangen var det 2 B-50 stasjonert på GM for et "sensitivt" oppdrag. Vi fikk allikevel ut av besetningene at de drev med foto-oppdrag fra stor høyde av bl.a. Svalbard (og kanskje tilliggende herligheter)
raider66
08-06-2009, 21:55
Velkommen ombord Cpt B :-)
Hilsen ex Maj K - dog i infanteriet....
Espen
Denne stod ofte parkert på Fornebu på begynnelsen av 60-tallet. Vi smårollingene fikk ofte lov å komme ombord. Klatret så opp stigen til cockpit og fikk sitte i venstresete, STOOOOOOORT for en 5-6 åring. Omtrent midt på flykroppen, oppå taket, over vingene, er det en liten glasskuppel hvor det alltid satt en mann og holdt oversikten ved taxing.
C-130A bildet må være fra etter 1956, da første 130A ble levert!
"The initial production model was the C-130A, with four three-bladed Allison T56-A-9 turboprops. A total of 219 were ordered. The first production C-130A (#53-3129*) flew on 7 April 1955 and deliveries began in December 1956."