PDA

View Full Version : Om Dubai

Eirik
28-05-2009, 17:35
Fikk denne tilsendt av en kompis, etter at vi var innom Dubai på tirsdag :

http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/johann-hari/the-dark-side-of-dubai-1664368.html

Farmer
28-05-2009, 20:16
Dessverre ikke uventet lesning det her.
Det blir vel lett slik når man har 90% "fremmedarbeidere" og 10% "herrefolk", hvor førstnevnte har null innflytelse og sistnevnte utøver all makt.
Så lenge pengeflyten holdt seg god var det gode tider for alle, men nå blir det veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg i de nærmeste årene.

Eirik
28-05-2009, 20:54
Har ikke hatt noe kunnskap om eller interesse for Dubai før, men mine to korte opphold der siste uken gav meg en litt hul, mystisk luftslott/ Las vegas følelse må jeg nok si.

Utflyttet
28-05-2009, 22:24
Så lenge pengeflyten holdt seg god var det gode tider for alle, men nå blir det veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg i de nærmeste årene.

Dette er vel litt av problemet, at i gode tider var det ikke gode tider for alle; denne "slave-klassen" har eksistert like dan under de gode tidene.

I et større perspektiv så er det de argumenterer for at med å bygge velstand og deres form for moderne samfunn (les: materialisme) at man skal motvirke ekstremisme. Med så mye bitterhet som dette stedet dyrker blandt folk fra Pakistan, India og Filipinene spesielt, så skal man nok se at disse tar bitterheten med seg hjem og at man om 10-15 år har enda bedre grobunn for ekstremisme i steder som allerede har dette som et problem.

Jeg har vært i Dubai to ganger og det får Las Vegas og Disney World til å virke meningsfyllt og fullt av substans.

-A

gardkarlsen
01-06-2009, 12:02
Det var en lang og interessant artikkel. Jeg var selv i Dubai for kort tid siden og det er en skikkelig kunstig plass. Men de har klart å få hele verdens øyne rettet mot dem på grunn av deres enorme byggprosjekter. Men det hele virker som et skikkelig luftslott og hvis artikkelen stemmer er det altså bygget av "slaver". Det som overrasker meg mest er kanskje dette om forurensing av sjøen...dermed ødelegger de jo en stor del av grunnlaget for turismen.

blazius
01-06-2009, 17:45
Google plasserer en Dubaiannonse fra Norwegian nederst i artikkelen. Tipper ikke særlig mange klikker på den...

LN-KEH
02-06-2009, 04:06
Hei,

Kanskje Bellona er interessert i en tur nedover - hvor mye kjetting kan de ta i bagasjen?
Jeg har jobbet ut fra Dubai og syntes det var et arabisk "Disneyland på sitt verste"

Eders
Knut Erik