PDA

View Full Version : Get-together på Sjøflyhavna 1. juni?

Falcon
28-05-2009, 12:16
Jeg har vært i kontakt med restaurantsjefen på Sjøflyhavna, og kan bekrefte at de åpner på jubileumsdagen for åpningen av FBU for 70 år siden. :D Det er altså første juni, førstkommende mandag.

Det er mulig å reservere bord inne - de har 150 plasser, noe som burde holde greit for vårt formål... Jeg er blitt advart om at alt neppe er på skinner; typisk at vareleveranser ikke er fullstendig på stell, og at menyen ikke nødvendigvis er særlig omfattende. De fleste klarer sikkert å holde ut akkurat det.

Det er bar på taket og uteservering (se www.sjoflyhavna.no for den supre takterrassen), men eventuelle reservasjoner skjer inne, for vær-sikkerhets skyld.

Er noen her keene på å møtes for en liten get-together/markering? Si gjerne fra her, så jeg får noen idé om interessen. Hvis ikke mange nok vil ha en matbit og stol inne foreslår jeg at vi bare møtes for å henge på takterrassen.

De som står på mailinglisten for Fornebu flyplasshistorisk forening får denne melding som mail Jeg kommer i tillegg til å oppdatere Facebook-gruppen når jeg får noen minutter ekstra.

Mvh Kristian

Extra230
28-05-2009, 15:05
Høres ut som en god ide, blir gjerne med!

Fellowship
28-05-2009, 18:57
Jeg kommer gjerne, bare litt avh av tidspunktet.

Helt klart en dag som skal markeres!!!

Cavok
28-05-2009, 21:22
Ærede Flyplassbomser!

Jeg vil da gjøre mitt ytterste for å delta ved denne eminente anledning. Dette er en dag som fortjener å feires!!! Hadde gleden av å være tilstede da Sola feiret sin 70-årsdag, så da kan vi jo ikke være dårligere når ENFB har bursdag?!?

Er i skrivende stund ikke sikkert på transportmiddel; men det blir nok uansett dårlig med alkohol på meg denne kvelden.... ;-) Kan jo hende det blir med en kompis eller to også - håper det går greit.

Tidspunkt?

MVH

Morten K. Agerup Myhr
Ex Kilenveien
M 450 22 410

Blubird
28-05-2009, 22:26
Kunne faktisk vurdert å stikke innom selv, men det avhenger sterkt av hva som skjer søndag kveld - altså om man blir kjørbar i tide. Uansett kunne jeg i så fall definitivt tenkt meg å sitte ute.

Discus
28-05-2009, 22:36
Det er jo bare en litt drøy sykkeltur unna. Er litt tidsavhengig, men værmeldingen tilsier vel ute-pils på upper deck? (Har de mat så kan det hende det er interessant også)

EB
28-05-2009, 23:42
Burde vel ta turen inn fra Tjøme...

Falcon
29-05-2009, 09:54
Jeg har naturligvis fått veldig mye pes for at jeg ikke annonserte et tidspunkt. Det var da p****r til krav til presisjon. Skulle tro vi befattet oss med luftfart.

La oss gå for 1900 - da har antagelig de fleste som driver med sånt kommet seg hjem fra helgetur, flymaskinene er behørig parkert (det blir sikkert en vakker dag) og barnevaktene vel plassert foran PS3ene...

Mvh Melvin MenglemmerduåskriveETTtidspunkt

beaver
29-05-2009, 09:59
Jeg kommer helt sikkert på sjøflyhavna mandag kveld. Jeg har hørt ymt om klokken 1900?

Nevner at det kommer innslag i radio NRK1/Østlandssendingen på første virkedag etter pinsen - d.v.s tirsdag i timen mellom 1630 og 1730. Forhåpentligvis med lydklipp fra NRKs arkiv fra åpningen med Kong Haakon. Pluss litt historisk koseprat.

Hilsen
beaver

CK
29-05-2009, 11:17
noen må arbeide .... i Stockholm.... ARGH!

Hickok
29-05-2009, 13:38
Jeg satser på å komme utom en tur, i hvert fall hvis det ikke blir ZZ Top konsert på meg. Tenker likevel på å ta en Ole Brumm, og få med begge deler.

Extra230
29-05-2009, 14:34
1900 er bænkers!

OJB
29-05-2009, 14:39
noen må arbeide .... i Stockholm.... ARGH!

Arbeide? Det er jo en religiøs helligdag!
Skulle gjerne stille,men har valgt å ta fri denne dagen.Kommer til senere anledninger.

Falcon
29-05-2009, 16:26
Skulle gjerne stille,men har valgt å ta fri denne dagen.Kommer til senere anledninger.

Det blir forhåpentligvis mange anledninger, OJ. :)

jcnorway
29-05-2009, 17:01
Mandagen er ikke helligdag i Sverige. Tror dette ble endret for et par år siden da søta bror også ville ha fri på nasjonaldagen den 6. juni. De "tok" derfor helligdagstatusen til 2. Pinsedag og flyttet denne til 6. juni :rolleyes: Og siden CK jobber i noe som kalles "bolag" så betyr vel det at det blir jobbing som vanlig på mandag ^_^

Cavok
29-05-2009, 17:30
OJB: Hvis du er den jeg tror du er, så tror jeg du vil angre på ikke å være tilstede på mandag sånn cirkomtrentnøyaktig 1930......! Wink-wink, nudge-nudge, say no more, say no more. Tror tilogmed det ligger an til at det kan være greit å ha med kamera.

MVH

Morten M

Fellowship
29-05-2009, 22:20
OJB: Hvis du er den jeg tror du er, så tror jeg du vil angre på ikke å være tilstede på mandag sånn cirkomtrentnøyaktig 1930......! Wink-wink, nudge-nudge, say no more, say no more. Tror tilogmed det ligger an til at det kan være greit å ha med kamera.

MVH

Morten M
Det som er litt gøy, er at vi er 2 ulike ojb´er som har møttes i godt voksen alder, og har en ganske parallell historie som inngang til vår store hobby :)

Og denne forfatteren gjetter på at det er meg du sikter til ;), og jeg kommer !!
Gleder meg til dette, Morten !

btw: det kan godt hende du kjenner oss begge, særlig om du var med på "Norsk Metropollitan Klubb" . eventyret i 1984-86... Jeg var ikke aktiv der, men OJB var :)

LN-KGL
29-05-2009, 23:07
Mange gåter og innsidehistorier her, kanskje en liten titt på hva som skjedde tidligere i kveld - innflytting!

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/NO/Fornebu/2009-05-29_01.jpg

Matave
30-05-2009, 08:10
Det var dumt at dette kom på så immari kort varsel... Jeg drar på ferie til Sverige på søndag. Vel, ferie blir det ikke, men jobbing for å få EAA-flyin på skinner til neste helg...

EAA-flyin (http://www.eaaflyin.se/)

Cavok
30-05-2009, 13:00
[QUOTE=LN-KGL;381928]Mange gåter og innsidehistorier her, kanskje en liten titt på hva som skjedde tidligere i kveld - innflytting!
[UNQUOTE]

Ja, det ble kanskje litt mye hint-hint og internt - kanskje det er på tide å ta en titt på "programmet" for mandag kveld?!?

Jeg synes ikke det er en finere måte å feire Dagen på enn med en liten overflyvning av ENFB (- OG SJØFLYHAVNA!) med en klassisk maskin. Dersom været holder (Les: ikke for kraftig vind), har jeg derfor fått klarsignal til å gjøre dette med Kjeller Flyshistoriske Forenings _Kjeller-byggete_ deHavilland DH82 Tiger Moth LN-KFT "189". Dette er Norges eldste luftdyktige fly og det får vi kun lov til å bruke når det er spesielle anledninger - dette ble godkjent som det. :-)

Tok en liten mailrunde igår formiddag til noen dårlige venner og annet rask og sannelig var det ikke flere som synes det er en god idé. Dere får bære over med flystøyen, nyte den smått eksklusive behandlingen dere får og holde av plass (Kan jo dukke opp en tørst pilot lr tre senere). Sålangt er det 2 Tigere, Cornell, Safir og L-4J Cub.

NRK Østlandssendingen TV hadde _ikke_ planer om å dekke Dagen - det var Fridag, må vite...

Noen som vet om Budstikka har noen planer? De fortjener jo tips lr plass i et av flyene. Det blir nok enslags formasjon ut av det. Prøvde å ringe dem igår; men de hadde kabelfeil på telefonen.

MVH

Morten M

LN-MOW
30-05-2009, 13:38
Sh** ..... kan jeg få en reprise rundt 14-15 juli eller deromkring? :p

Discus
30-05-2009, 22:14
Sh** ..... kan jeg få en reprise rundt 14-15 juli eller deromkring? :p

En del av oss er vel konstant tørste om sommeren, så et eller annet bør vel ordnes :cheers:

Hickok
31-05-2009, 16:23
En del av oss er vel konstant tørste om sommeren, så et eller annet bør vel ordnes :cheers:
Rart det der, hva solen gjør med en! :)

Cavok
01-06-2009, 09:33
Gratulérer med dagen - synd ikke jubilanten fikk oppleve den...!

Cavok
01-06-2009, 10:50
...da er vi oppe i 6 maskiner - begynner jo nesten å ligne på noe.

Budstikka har fått beskjed.

MM

RolfL
01-06-2009, 11:31
Var med och lämnade CV340/440 SE-CRP för översyn på Fornebu 21 september 1970 och passade på att ta den här bilden innan återresa till Stockholm. Nästan 39 år nostalgi !

Falcon
01-06-2009, 12:14
Har bestilt bord (inne) for 15 personer, sånn for sikkerhets skyld. Står på Kristian Rasmussen og/eller Fornebu Flyplasshistorisk Forening.

Morten: Jeg er og blir imponert over dine organisatoriske evner. Men så har jeg sett deg i rollen som pølsegeneral også. :)

gustavf
01-06-2009, 19:51
Jeg bor omtrent modt mellom Kjeller og Fornebu, men kunne ikke komme i dag. Heldigvis fikk jeg med med overflygning her også. Vakkert :)

Farmer
01-06-2009, 20:13
Synd at ikke dette var i morgen .. skal bo på SAS hotellet borti veien da. Dere får hygge dere kveld!

Cavok
01-06-2009, 23:33
Takk for oss! Trivelig også å treffe noen nye og gamle kjente på Sjøflyhavna efterpå.

Tok en prat med vertskapet på Sjøflyhavna og de var veldig greie og bar ikke nag i det hele tatt pga flystøyen..... ;-)

MM

Discus
01-06-2009, 23:35
Jeg bor omtrent modt mellom Kjeller og Fornebu, men kunne ikke komme i dag. Heldigvis fikk jeg med med overflygning her også. Vakkert :)

Fire overflyginger, først to over de gamle rullebanene så to over sjøflyhavna i vinstille godt sommervær. Smekkfullt på upper deck og folk hoiet og klappet. Helt topp!

LN-KGL
01-06-2009, 23:55
Fire bilder er ute i originaltråden http://forum.scanair.no/showthread.php?t=42549&page=3

Concorde
02-06-2009, 10:07
Tok du bilder fra oven Morten?

Hans J

Cavok
02-06-2009, 10:40
Tok du bilder fra oven Morten?

Hans J

Heisan.

Nei, dessverre - det er liksom nok å passe på når man ligger litt sånn i nærheten av et annet fly eller 6.... ;-) Men; det var jo ikke lett å unngå å legge merke til at Broussard'en så ut som et piggsvin med foto- og filmkameraer struttende i alle retninger. Skal sjekke om det finnes noen brukbare bilder av dere. En kjapp kikk ned overbeviste meg om at dette måtte være sommerutflukt for en eller annen maurtue - det yrte rundt av masse "maur" i hvitt og pastellfarver. Hvor mange var det egentlig på "Upper deck"? Må ha vært _noen_ fler enn de aktive her på forumet, vaffal...

MM

Concorde
02-06-2009, 11:41
Sikkert rundt 100 om ikke fler. Det var en nydelig og verdig åpning igjen! Noen av de gamle var der og veldig mange ukjente. Jeg reiste rett etter at dere kom over så hvordan det var utover kvelden har jeg ingen anelse om. Det som er sikkert er at jeg er tilbake som fast inventar igjen snart:)

Discus
21-06-2009, 21:15
Har ikke vært der siden åpningen? Noen som har - hvordan er belegget?

Ser forøvrig til min store glede: Åpent alle dager fra 11:00-01:00
Så da kan det være aktuelt som lunsjsted også :up:

Savipix
21-06-2009, 22:03
http://forum.scanair.no/showthread.php?p=389899#post389899

LN-MOW
21-06-2009, 23:08
Det blir en samling der den 14. juli --- Dag Johnsen og Savipix flyr inn for anledningen, og det samme gjør jeg. ^_^

Av de lokale har både OJB og Discus meldt sin intresse ...

Kommer med en sticky-tråd rundt den 1. ....

LN-KGL
21-06-2009, 23:48
Er noe tidspunkt på dagen satt for besøket? Jeg starter ikke ferien før den 17. og frem til rundt fem er jeg opptatt med prosjektarbeid :)

LN-MOW
21-06-2009, 23:53
Nei, det er nok litt tidlig - men i gamle dager dro man ofte ned etter tidligvakta som sluttet klokken tre ... ;)

Så det er sikkert noen der ved femtiden!